3159
Sök

Trimma eller original 9-5 aero

11 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
#1
hej.

har en 9-5 aero.

hade tänkt att trimma den, nordic steg 2, 280hk. har läst lite på olika forum att man helst ska byta ganska många prylar förutom avgassystem för att vara på säkra sidan.
Så vad tycker ni som fattar nått om saken? ha kvar original eller trimma med enbart mjukvara?

volvolover
667 Inlägg
4 september 2010
#2
vad ska man mer byta en mjukvaran då ? gissar på luftfilter, avgasrör och eventuellt ställa upp laddtrycket. mer vet ja inte om man behöveR?

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

930 Inlägg
4 september 2010
#3
Nej du måste inte byta nå mer med tanke på att du har en Aeroturbo och aerokoppling så kör på smile

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

206 Inlägg
4 september 2010
#4
En 3" downpipe med sport/race kat är ju inte fel! Större
ic, diselsnok, kungskobra och t5 kamnar. Då borde det vara lugnt. Aeron är ju ganska stressad redan som original!
De 280 som utlåvas är med säkerhet uppmätta vid extremt brA Förhållanden.

Tvivlare
2 266 Inlägg
4 september 2010
#5
kör på säkra kort, har varit med om spruckna kolvar m.m på såna bilar, som "bara" varit chippade med nordic...

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

930 Inlägg
5 september 2010
#6
MantaRobin skrev:
kör på säkra kort, har varit med om spruckna kolvar m.m på såna bilar, som "bara" varit chippade med nordic...

Ja att det skulle vara enbart från nordic bilar går sönder kan man ju ta med en nypa salt eller två, jag har hört om en och samma bil som har rasat totalt flera gånger efter att maptun har vart där och pillat så alla trimfirmor har nog haft dåliga resultat.
Sen beror det självklart på vilket skicka bilen är i etc.
Självklart finns det en risk när man trimmar sin bil, men t ex koppling och turbo på din bil är det ingen fara med.

Sen har jag en fråga vad är en dieselsnok?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

102 Inlägg
5 september 2010
#7
Kamulen skrev:
MantaRobin skrev:
kör på säkra kort, har varit med om spruckna kolvar m.m på såna bilar, som "bara" varit chippade med nordic...

Ja att det skulle vara enbart från nordic bilar går sönder kan man ju ta med en nypa salt eller två, jag har hört om en och samma bil som har rasat totalt flera gånger efter att maptun har vart där och pillat så alla trimfirmor har nog haft dåliga resultat.
Sen beror det självklart på vilket skicka bilen är i etc.
Självklart finns det en risk när man trimmar sin bil, men t ex koppling och turbo på din bil är det ingen fara med.

Sen har jag en fråga vad är en dieselsnok?

Han menar diesel snorkel.
men inte en upp borrad kungs kobra bättre från 9-5aero 07-? Turbo Mulle fixar? om den endå ska bytas? vilket inte behövs för steg 2.

Enda du behöver eller borde vid steg 2 va rädd om din växellåda stå helt still när du lägger i backen!!!!
va noga med växlingarna. vet att det e kul med hårda växlingar men saabs lådor e saabs lådor.

Eller så kör tills det rasar och ha kul. och bygg nytt och bättre nästa gång:P

206 Inlägg
5 september 2010
#8
Behövs och behövs..
Behöver man byta olja? nja.. kan ju gå hur långt som helst. Men det är bra om man gör det!

För att få 280hk med fin marginal, så är Helsats avgas, Kungskobran, Ic och t5 kammar inte fel, Detta kommer att hålla i längden.

102 Inlägg
5 september 2010
#9
Kax skrev:
Behövs och behövs..
Behöver man byta olja? nja.. kan ju gå hur långt som helst. Men det är bra om man gör det!

För att få 280hk med fin marginal, så är Helsats avgas, Kungskobran, Ic och t5 kammar inte fel, Detta kommer att hålla i längden.

med t5kammarna kommer du la behöva mappa och inte bara chippa om det ska vara bra i längden?
ett chippa e en gammal mappning som e sparad efter just den moden chippet e gjort för? eller hur? så t5 kammar onödigt.

kobran e en bra sak mer luft kan inte skada.
ic e bra mer kylning kan inte skada.
hel sats avgas e inte fel får ut avgaserna snabbare e inte fel.

men t5kammarna e lite vassare och det påvärkarar la motorn ganska mycket? rätta mig om jag har fel?

1 298 Inlägg
5 september 2010
#10
Steg 1 = Bara mjukvara.
Steg 2 = Mjukvara, halvsats och sportinsatsfilter.
Steg 3 = Mjukvara, helsats inklusive 3" dp samt sport/racekatt och sportinsatsfilter/öppet sportfilter.

Det är vad de haft på bilen när de mätt upp effekten och prylarna man behöver för t.ex. Steg 3 är måsten för att de ska fungera.

Det är ungefär samma hos Maptun, Nordic och även BSR men med Steg 4 och uppåt börjar de komma större alu IC och spridare osv.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

206 Inlägg
6 september 2010
#11
chrillzter skrev:
Steg 1 = Bara mjukvara.
Steg 2 = Mjukvara, halvsats och sportinsatsfilter.
Steg 3 = Mjukvara, helsats inklusive 3" dp samt sport/racekatt och sportinsatsfilter/öppet sportfilter.

Det är vad de haft på bilen när de mätt upp effekten och prylarna man behöver för t.ex. Steg 3 är måsten för att de ska fungera.

Det är ungefär samma hos Maptun, Nordic och även BSR men med Steg 4 och uppåt börjar de komma större alu IC och spridare osv.

Jag kan ju kanske ge mej med T5-kammarna.. MEN.

Så hirsch är ute och cylkar på deras 280hk Kit?

http://www.hirsch-performance.ch/Conten … E280008251

3 120 Inlägg
6 september 2010
#12
Kax skrev:
chrillzter skrev:
Steg 1 = Bara mjukvara.
Steg 2 = Mjukvara, halvsats och sportinsatsfilter.
Steg 3 = Mjukvara, helsats inklusive 3" dp samt sport/racekatt och sportinsatsfilter/öppet sportfilter.

Det är vad de haft på bilen när de mätt upp effekten och prylarna man behöver för t.ex. Steg 3 är måsten för att de ska fungera.

Det är ungefär samma hos Maptun, Nordic och även BSR men med Steg 4 och uppåt börjar de komma större alu IC och spridare osv.

Jag kan ju kanske ge mej med T5-kammarna.. MEN.

Så hirsch är ute och cylkar på deras 280hk Kit?

http://www.hirsch-performance.ch/Conten … E280008251

Kanske de inte är, men om de byter till T5 kammar är mappen gjord efter det.
Chippar man med programvara gjord för orginalkam och byter till något annat är inte mappen optimal.


206 Inlägg
6 september 2010
#13
Jag skrev just att jag Gav upp T5 kammar..

Där av inte sagt att det är bättre utan.

5 710 Inlägg
6 september 2010
#14
Magnaflux skrev:
Kamulen skrev:
MantaRobin skrev:
kör på säkra kort, har varit med om spruckna kolvar m.m på såna bilar, som "bara" varit chippade med nordic...

Ja att det skulle vara enbart från nordic bilar går sönder kan man ju ta med en nypa salt eller två, jag har hört om en och samma bil som har rasat totalt flera gånger efter att maptun har vart där och pillat så alla trimfirmor har nog haft dåliga resultat.
Sen beror det självklart på vilket skicka bilen är i etc.
Självklart finns det en risk när man trimmar sin bil, men t ex koppling och turbo på din bil är det ingen fara med.

Sen har jag en fråga vad är en dieselsnok?

Han menar diesel snorkel.
men inte en upp borrad kungs kobra bättre från 9-5aero 07-? Turbo Mulle fixar? om den endå ska bytas? vilket inte behövs för steg 2.

Nu är det ju lurigt att ge sig in o "rätta" i påhittade namn men dieselsnok eller dieselsnorkel är olika benämningar för samma sak alltså röret mellan fronten och luftburken.
>>Kamulen, Diselns luftrör är ganska mycket grövre....därav att det är ett populär 9-5 uppgradering.
Kostar dessutom under 200kr.

MVH Jonas
..............

930 Inlägg
6 september 2010
#15
jaha okej, tack så vet jag, smile antar att det inte är nått att sätta dit på en 9000?
då man kan köpa ett grovrör för 100kanske:P

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

1 298 Inlägg
7 september 2010
#16
Kax skrev:
chrillzter skrev:
Steg 1 = Bara mjukvara.
Steg 2 = Mjukvara, halvsats och sportinsatsfilter.
Steg 3 = Mjukvara, helsats inklusive 3" dp samt sport/racekatt och sportinsatsfilter/öppet sportfilter.

Det är vad de haft på bilen när de mätt upp effekten och prylarna man behöver för t.ex. Steg 3 är måsten för att de ska fungera.

Det är ungefär samma hos Maptun, Nordic och även BSR men med Steg 4 och uppåt börjar de komma större alu IC och spridare osv.

Jag kan ju kanske ge mej med T5-kammarna.. MEN.

Så hirsch är ute och cylkar på deras 280hk Kit?

http://www.hirsch-performance.ch/Conten … E280008251

Spontant tänker jag att ifall jag skulle vilja uppgradera till T5-kammar på en T7 så skulle jag se till att få bilen individuellt mappad för det för bästa resultat.

Varför skulle Hirsch vara ute och cykla?

Taget från deras hemsida angående 280hk uppgraderingen till 9-5:
"When upgrading to 280HP, a greatly enlarged intercooler, a complete air-filter system, a larger inlet manifold and a sport exhaust system in stainless steel from the catalytic converter onwards are installed. The engine breathes better with these parts and releases unexpected resources of power, together with the engine software, which has been adjusted to the new conditions. An exemplary torque level and high performance in all areas provide a driving performance equal to that of a sports car!"

Låter bra i mina öron. smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

206 Inlägg
7 september 2010
#17
chrillzter skrev:
Varför skulle Hirsch vara ute och cykla?

Tänkde bara påvisa vad som kanske krävs för att få en bra marginal.

5 710 Inlägg
7 september 2010
#18
Kamulen skrev:
jaha okej, tack så vet jag, smile antar att det inte är nått att sätta dit på en 9000?

På 9000 tar man med fördel bort hela den trånga "snoken" helt och får ett stort hål in i burken.
Borrar man sedan ett par sådana till blir det perfekt.

MVH Jonas
..............

1 298 Inlägg
7 september 2010
#19
Kax skrev:
chrillzter skrev:
Varför skulle Hirsch vara ute och cykla?

Tänkde bara påvisa vad som kanske krävs för att få en bra marginal.

Jo marginaler har dem nog allt på Hirsch av allt att döma smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
7 september 2010
#20
http://www.maptun.se/tuningGuide.php?ka … storder=72 ta den istället, dels för det är e85 sen så får du mer kvalité för pengarna.



Sök