2539
Sök

Fartkameror - blixt

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
31 december 2007
Det dröjde lite drygt en månad för mig... Körde 77 på 70-väg. 1500 spänn i toan. sad

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

X40 Nordic
784 Inlägg
31 december 2007
Martelius skrev:
loudness skrev:
1 dom blixtar alltid och dom nya skåpen har alltid kamera i om dom inte är på service men dom är inte alltid aktiverade, kanske5-10min/dygn(iaf vad jag hört)

Varför är de inte igång hela tiden?
Finns det nån specifik orsak?

En trafikkamera kostar uppemot 500000 kronor och det verkar väldigt konstigt om de inte är igång hela dygnet.

Det är för att man inte skulle hinna ta hand om alla som skulle åka fast vid kamerorna om de var i gång 24 timmar om dygnet 365 dagar om året. Det är ingen dator som skickar dig bötern med automatik. Utan det sitter en och kollar upp om det är ägaren eller en i ägerens närhet som har kört bilen och om de inte hittar någom direkt så får de skicka ut brev och be ägaren till bilen erkänna eller förneka brott eller kanske till och med ange vem det var som körde bilen. Så det blir en del pappersarbete rundt varje fartsyndare.

Förövrigt så läste jag lite någon stans att om man kör 105-110 på en 90 väg så klarar du dig troligen undan böter då det finns en del faktorer så som hastighetsmätarn visar förmycket, 6 km/h för fort är gränsen, sen har kameran en vinkel som drar bort en del km och sen lite mer saker så kameran får en hastighet och din mätare en annan.

553 Inlägg
31 december 2007
m_a_c skrev:
Martelius skrev:
loudness skrev:
1 dom blixtar alltid och dom nya skåpen har alltid kamera i om dom inte är på service men dom är inte alltid aktiverade, kanske5-10min/dygn(iaf vad jag hört)

Varför är de inte igång hela tiden?
Finns det nån specifik orsak?

En trafikkamera kostar uppemot 500000 kronor och det verkar väldigt konstigt om de inte är igång hela dygnet.

Det är för att man inte skulle hinna ta hand om alla som skulle åka fast vid kamerorna om de var i gång 24 timmar om dygnet 365 dagar om året. Det är ingen dator som skickar dig bötern med automatik. Utan det sitter en och kollar upp om det är ägaren eller en i ägerens närhet som har kört bilen och om de inte hittar någom direkt så får de skicka ut brev och be ägaren till bilen erkänna eller förneka brott eller kanske till och med ange vem det var som körde bilen. Så det blir en del pappersarbete rundt varje fartsyndare.

Förövrigt så läste jag lite någon stans att om man kör 105-110 på en 90 väg så klarar du dig troligen undan böter då det finns en del faktorer så som hastighetsmätarn visar förmycket, 6 km/h för fort är gränsen, sen har kameran en vinkel som drar bort en del km och sen lite mer saker så kameran får en hastighet och din mätare en annan.

Lyckas de inte identifiera föraren så ogiltigförklaras kortet, samma sak om två bilar ligger precis bredvid varandra, står på vv.se

68 Inlägg
1 januari 2008
Men sen så visar ju inte mätaren "rätt" i bilen heller. Kör jag 50 enligt mätaren så kanske det går 45-47 km/h eller nåt sånt - right!??!

Sen som en skrev att han är bara rädd för att få böter om han kör för fort..
Jag skiter väl i om jag får böter, det jag är mest rädd för är väl självklart om man skulle köra på en människa.

Sen om man ligger i 200 på 90 väg (varje dag när man stressar till jobbet) så vill man ju inte heller köra på ett djur eller något som ligger på vägen för då är det ju gonatt...

Va faan klart som korvspad att "alla" kör för fort. Jag kör som en jävla idiot jag vet men tycker att det är skitkul och jag planerar min körning efter väg, trafik bla bla bla...

Sen tycker jag att fler SKA köra 30 på 30 väg för ofta ligger det ju en skola i närheten eller annan viktig orsak.

Undra egentligen hur många som blivit av med sitt kort men kör ÄNDÅ.....

Ciao..

Jobbar som frilansande gynekolog...

VW-nörd?
4 332 Inlägg
1 januari 2008
En kamera som knäppte mig igår, ingen trafik, låg i 70 enligt min mätare iaf, helvete va ja kommer överklaga om de identifierar mig...

68 Inlägg
1 januari 2008
Hmm du kanske körde på en 50 väg......roll

VW-nörd?
4 332 Inlägg
2 januari 2008
Nej då, de e 70 i flera km och väl skyltat. Riktigt fucked up, körde samma väg dagen efter, då testa ja å köra i lite högre fart (skyddade fejjan förstås då) men då tog den fan inge kort, men undra om de kan tolka att de va ja som körde när ja inte står som ägare och när ja råkade titta på tjejen i passagerarsätet samtidigt så hade ju huvet helt vridet tongue

Jävel
2 018 Inlägg
2 januari 2008
Mortalis skrev:
Nej då, de e 70 i flera km och väl skyltat. Riktigt fucked up, körde samma väg dagen efter, då testa ja å köra i lite högre fart (skyddade fejjan förstås då) men då tog den fan inge kort, men undra om de kan tolka att de va ja som körde när ja inte står som ägare och när ja råkade titta på tjejen i passagerarsätet samtidigt så hade ju huvet helt vridet tongue

Hejhej, jag är ju inte riktigt säker, men jag har iaf hört att den kan fotta nästan alla som åker förbi och kolla om man har bälte och så. De gårt nån skröna om att någon i norrland åkte förbi  en kamera 7 ggr och undrade varför den blixtrade för, o sen fick han 7 böter för att ha kört utan bilbältet. Jag vet förståss inte om det är sant, men jag har hört det flera gånger smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
2 januari 2008
måste bara lägga en komentar till alla som bråkar om trafikvett smile tycker det låter så jävla kul. för det första, det finns inget bättre än folk som håller hastigheterna, stort grattis till er som lyckas. MEN, det har visats att folk som kör fort (inte 200 på 30 väg utanför skoler) men som håller kanske 120 på 110 väg, och lägger sig och gör flygande omkörningar kör fan så mkt bättre än dem som håller 110 på 110väg och ska köra om någon som kör i 109 utan att öka hastigheten för att det är "olagligt att köra för fort", för dessa personer är nästan alltid såna som kör om 200m innan det blir enkelfiligt (på 2+1väg) och därför orsakar krockar, eller iaf gör så att folk blir riktigt förbannade. så kom inte här och säg att folk som kör för fort inte borde ha körkort, för det är inte dem som kör för fort som orsakar olyckor, det är dem som kör för sakta som orsakar dem, för dem som kör för sakta vet inte riktigt hur dem ska beté sig i trafiken.. dem som kör för fort (inte alla, men nästan alla) vet hur man kör, och dem KAN köra bil, tro mig. sen att det är olagligt att köra för fort är en sak, men det är inte erat problem om någon kör för fort, det är polisens ensak, ni kan inte göra något åt det, så ge fan i att försöka ändra på någons körsätt, för ni kommer inte lyckas. låt polisen ta hand om fortkörare. fel tråd att ta upp det kanske. men ha överseénde.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

VW-nörd?
4 332 Inlägg
2 januari 2008
Plankpojk skrev:
Mortalis skrev:

Hejhej, jag är ju inte riktigt säker, men jag har iaf hört att den kan fotta nästan alla som åker förbi och kolla om man har bälte och så. De gårt nån skröna om att någon i norrland åkte förbi  en kamera 7 ggr och undrade varför den blixtrade för, o sen fick han 7 böter för att ha kört utan bilbältet. Jag vet förståss inte om det är sant, men jag har hört det flera gånger smile

Asså, weird, tog ju bara på kvällen isf för o kolla bälte antar ja, skumt iaf tongue Men bälte kör ja ju alltid så de e lugnt, men får ja en böteslapp för å ha kört 1kph för fort blir ja vansinnig!

Håller med att fartkameror inte e bar för trafiken, man blir helt fokuserad på att bara kolla hastigheten o var kamerorna är, glömmer ju bort alla andra objekt i trafiken

Bärs!
3 456 Inlägg
2 januari 2008
_tedde88_ skrev:
måste bara lägga en komentar till alla som bråkar om trafikvett smile tycker det låter så jävla kul. för det första, det finns inget bättre än folk som håller hastigheterna, stort grattis till er som lyckas. MEN, det har visats att folk som kör fort (inte 200 på 30 väg utanför skoler) men som håller kanske 120 på 110 väg, och lägger sig och gör flygande omkörningar kör fan så mkt bättre än dem som håller 110 på 110väg och ska köra om någon som kör i 109 utan att öka hastigheten för att det är "olagligt att köra för fort", för dessa personer är nästan alltid såna som kör om 200m innan det blir enkelfiligt (på 2+1väg) och därför orsakar krockar, eller iaf gör så att folk blir riktigt förbannade. så kom inte här och säg att folk som kör för fort inte borde ha körkort, för det är inte dem som kör för fort som orsakar olyckor, det är dem som kör för sakta som orsakar dem, för dem som kör för sakta vet inte riktigt hur dem ska beté sig i trafiken.. dem som kör för fort (inte alla, men nästan alla) vet hur man kör, och dem KAN köra bil, tro mig. sen att det är olagligt att köra för fort är en sak, men det är inte erat problem om någon kör för fort, det är polisens ensak, ni kan inte göra något åt det, så ge fan i att försöka ändra på någons körsätt, för ni kommer inte lyckas. låt polisen ta hand om fortkörare. fel tråd att ta upp det kanske. men ha överseénde.

Håller med...

Garaget.org peakade 2008.

629 Inlägg
2 januari 2008
Bra länk med information om trafiksäkerhetskamerorna:
http://www.vv.se/templates/page3____12403.aspx

Inläggskritiker
990 Inlägg
2 januari 2008
Jezzze skrev:
Men sen så visar ju inte mätaren "rätt" i bilen heller. Kör jag 50 enligt mätaren så kanske det går 45-47 km/h eller nåt sånt - right!??!

Sen som en skrev att han är bara rädd för att få böter om han kör för fort..
Jag skiter väl i om jag får böter, det jag är mest rädd för är väl självklart om man skulle köra på en människa.

Sen om man ligger i 200 på 90 väg (varje dag när man stressar till jobbet) så vill man ju inte heller köra på ett djur eller något som ligger på vägen för då är det ju gonatt...

Va faan klart som korvspad att "alla" kör för fort. Jag kör som en jävla idiot jag vet men tycker att det är skitkul och jag planerar min körning efter väg, trafik bla bla bla...

Sen tycker jag att fler SKA köra 30 på 30 väg för ofta ligger det ju en skola i närheten eller annan viktig orsak.

Undra egentligen hur många som blivit av med sitt kort men kör ÄNDÅ.....

Ciao..

Jo du skiter ju i böterna, för du är ju gjord av pengarna och kör runt i en vr6a wink

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

68 Inlägg
2 januari 2008
Men yippi snälla säg att du bara skojar för ja orkar inte med nån fjantig pajkastning, jag har fler bilar...big_smile

1 893 Inlägg
2 januari 2008
Coolgate skrev:
Har blixtrat för mig en gång för 5 veckor sen nu.. i lastbil på orust....

Hur lång tid måste man vänta? körde 85 på 70 väg :S

Kamerorna skall inte böta bussar o lastbilar över hvud taget, så med lite tur får du ingen bot.

Ser att tråden igentligen är gammal, men jag satt ändå och läste igenom hela.
Lite fakta.
ALLA nya kameraskåp innehåller kamera. De kan när som helst slås av och på via GSM nätet. De gamla skåpen hade i snitt en kamera på tio skåp, undantaget Lundby tunneln i Göteborg som fick 3 kameror till fyra skåp. (Det sitter dock nya skåp där nu, så alla har kamera.)

De nya skåpen kan hålla koll på din hastighet på över 800m, men tar i dagsläget bara kort om du kör för fort aldeles innan kameran.
Skåpet kan hålla koll på flera bilar samtidigt.

Skåpen mäter hela tiden traffik intensitet, hastighet, den är mao på 24 timmar/dygn, även om de inte tar kort mer än en timma om dagen.

Kameran blixtrar ALLTID dels för att man skall veta att man är tagen, dels för att många bilar har skylten lite under kofångaren, och annars skulle hamna i kofångarens skugga och därmed skulle bli under exponerad. (Polisen kan inte göra så mycket med ett kort som visar ditt ansikte tydligt, men där reggskylten blivit helt svart.)

2 118 Inlägg
2 januari 2008
Kristian_V skrev:
Coolgate skrev:
Har blixtrat för mig en gång för 5 veckor sen nu.. i lastbil på orust....

Hur lång tid måste man vänta? körde 85 på 70 väg :S

Kamerorna skall inte böta bussar o lastbilar över hvud taget, så med lite tur får du ingen bot.

nog fan tar kamerorna lastbilar iaf, farsan har då åkt på böter när en kamera fotade han.. å han kör tradare..

D.i.l.l.i.g.a.f

Kalaskillen
246 Inlägg
2 januari 2008
Aga_Diff skrev:
_tedde88_ skrev:

Håller med...

Håller med dig till 95% här. Oftast är de så som du säger!.

Varför ska man alltid behöva hålla 5-56burken rakt för att något ska komma!!? CRC uppfinn något bättre!

V-Power
1 186 Inlägg
2 januari 2008
jonesono skrev:
EyeLighter skrev:
A_nders skrev:

Tråkigt, vad körde du i?

125km/h på 90 väg

Smart?! Testa att köra i 90 vid 90-väg, hjälper nog en del...

Va jobbar du för polisen eller? Skärp dej förfan, det finns många tillfällen när det som står på skyltarna är till för idioter!! Jag blir så förbannad på sådana som dej som tror ni är så erfarna av trafiken. Du kanske inte klarar av att ta egna beslut i trafiken?

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

12 086 Inlägg
2 januari 2008
Jonni skrev:
manne87 skrev:
Okej, tack för snabbt svar! Kom på en fråga till. Ungefär hur långt innan passage av kameran knäpper den bilden då?

Kamerorna kan ta bilder på 400 meters avstånd sägs det!!

Kan ta ja? O de tror du dom gör, de ska fota samma bil de mäter vet du. Och den bedömningen gör de knappast på 400meter. Alla foton jag sätt på fartkamrer är tagna i princip några meter framför kameran. Säg mellan 5-10 meter.

Jag har funderat på de där själv och de är trams som dom säger (kameran hinner se dig innan du ser den) bullshit! Den tar inga kort på 400 meter!

12 086 Inlägg
2 januari 2008
Plankpojk skrev:
Mortalis skrev:

Bilderna som kamrorna tar läses i regel av med automatik av en dator. Och den skiter i om du har bälte lr ej, men granskas kortet manuellt och du inte har bälte så visst kan de ta dig, ypperliga bevis!

Sök