2702
Sök

Hjälp oss hitta en rymlig kombi!

26 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
Skulle vilja ha lite bilförslag från kunniga bilägare smile
Vi ska köpa en bättre begagnad familjebil som ersättning för den urusla v70 vi blev lurade till sist. Den skulle vara såå bra och rymlig vilket inte alls är fallet. Vill inte heller ha en Saab.
Tänkte oss en prisklass runt 40.000, en kombi med bra plats för två bakåtvända bilbarnstolar samt två vuxna.
Kan det tänkas att Mercedes E-klass eller BMW 5-serien fyller dessa kriterier? Andra förslag?

Mvh Thomas m familj big_smile

1 163 Inlägg
5 september 2010
Finns ju en hel värld av alternativ, ni vill ha en stor kombi likaså hälften av alla andra bilförare i Sverige.
Några mer krav?

Rwd, Fwd eller 4wd?
Diesel, bensin eller hybrid?
Svenskt, tyskt eller japanskt? (Franskt rekommenderar jag inte om ni var missnöjda med en V70...)
Billig att äga eller har ni råd med högre skatt och försäkring?

Mercedes E-klass är kanon bilar men för dom pengarna ni kan lägga får ni en sen 90-talare och dessa har uruselt rostskydd!
Bmw 5-serie är kanon bilar och för era pengar får ni en rätt fin sen 90-talare speciellt om ni inte vill ha en stor motor så te.x en 523 skulle ara ett alternativ?
VW Passat är ett mkt fint alternativ annars, 1.8L Turbo motor med manuell låda går kanon och snålt, bra bilar om än lite snik kan man säga, inte mkt högre klass och komfort mot en Skoda Octavia som annars är typ samma bil.
När det gäller tyskt så kan dom ofta vara importerade, kolla så service bok finns och kolla papprena på bilen så den verkligen är svensksåld om säljaren säger det då ska datum för första ibruktagande samt första datum på väg i Sverige ite skilja särskilt mkt...

Japanskt kan jag inte mkt om men Toyota är Toyota, kanon bilar!
Enda jag vet är att man ska passa sig för rost och se till att allt är välskött...

Mvh

I got Dubs!
2 423 Inlägg
5 september 2010
Har en v70 dåligt utrymme får ni nog satsa på en vw caravelle eller annan minibuss.

1 163 Inlägg
5 september 2010
Munkis skrev:
Cheva Caprice! Då jäklar kan ni lasta big_smile

Jag kör en Cheva Caprice -94 som bruksbil, en kanon bil!

MEN det är inget för vanliga människor, STOR, törstig motor, osv...
Sen är det faktiskt förvånansvärt ont om benutrymme i den. hmm Vet flera som haft problem med barnstolar som är för stora...

mvh

26 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
Dubs skrev:
Har en v70 dåligt utrymme får ni nog satsa på en vw caravelle eller annan minibuss.

Har en -99 v70 och den är inte stor någonstans! Ingen buss vill vi ha heller för man ska kunna parkera där det är lite trängre också.

Mvh Thomas

26 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
Bilen ska inte vara diesel och behöver inte vara awd. Ska kunna ha två barnstolar bakåtvända i baksätet och man ska få plats att sitta i framsätet (är 186cm) Ingen minibuss. Vad har ni för erfarenhet av barnstolar i bilar? själv tycker jag att alla bilar blir mindre och mindre både med sittplats och kombidelen hmm

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 september 2010
Mercedes E-klass har ett rejält bagageutrymme men Bmw 5-serien är ingen storlastare, E-klass är en kanonbil men rosten är ett tråkigt problem på W210. Å andra sidan finns det andra bilar som har så mycket tråkigare och dyrare svagheter än rost, svagheter som kan orsaka långa driftstopp, tycker man inte rost är fruktansvärt irriterande kanske W210 är värd att fundera över trots allt?

En annan fördel är att den finns med ett bakåtvänt baksäte i bagageutrymmet som gör modellen sjusittsig.

Annars är det nog svårt att hitta en större vettig kombi, utan i så fall får ni nog gå in på bussar men det behöver inte vara så illa. En stor E-klass eller liknande är knappast lättparkerad den heller, det finns flera trevliga bussar med.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

26 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
Rquired skrev:
Mercedes E-klass har ett rejält bagageutrymme men Bmw 5-serien är ingen storlastare, E-klass är en kanonbil men rosten är ett tråkigt problem på W210. Å andra sidan finns det andra bilar som har så mycket tråkigare och dyrare svagheter än rost, svagheter som kan orsaka långa driftstopp, tycker man inte rost är fruktansvärt irriterande kanske W210 är värd att fundera över trots allt?

En annan fördel är att den finns med ett bakåtvänt baksäte i bagageutrymmet som gör modellen sjusittsig.

Annars är det nog svårt att hitta en större vettig kombi, utan i så fall får ni nog gå in på bussar men det behöver inte vara så illa. En stor E-klass eller liknande är knappast lättparkerad den heller, det finns flera trevliga bussar med.

Mitsubishi Galant combi då?? Undrar om dom är stor i baksätet??

2 763 Inlägg
5 september 2010
Byt bort V70 mot en 945 eller kanske en 965, då har ni mer utrymme! smile

Volvo - For Life

26 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
BOLIN_ skrev:
Byt bort V70 mot en 945 eller kanske en 965, då har ni mer utrymme! smile

Tror min sambo har fått nog av Volvo... Vet att 945 är stor... Tack ändå;)

1 863 Inlägg
6 september 2010
Mondeo, har en själv och utrymmet är bra mycket större än 9-5 och V70. Har tom varit och mätt hos handlare. Har visserligen bara en barnstol i bak men det funkar väldigt bra, jag är 181cm och har en bra körställning. I bagaget får vi plats med både vagn och hund.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Greve
135 Inlägg
6 september 2010
Audi A6 om ni kanske kan lägga till lite för att få ett fint ex... Annars BMW 5-serien från mitten på nittiotalet... Får ni mycket fin för de pengarna! Lycka till!!

Rumpmas
3 860 Inlägg
6 september 2010
Du vill ha en kombi, och den ska vara väsentligt större än en V70, och kosta ~40k, och kännas som en småbil att parkera. Det är en mycket svår ekvation. A6 kommer jag att tänka på, men den är inte mycket större än V70 om något alls. Och en stor bil tar plats om man inte kan trolla.

Jag skulle titta på en VW Sharan. Seat Alhambra och någon mer modell är "samma" bil men rebadged, men VW sharan lär ju hålla bäst standard av de tre invändigt. En bekant har en sådan, och det är faktiskt ingen busskänsla över den förutom att man sitter högt och har bra sikt, men den tar såklart lite plats att parkera. Men det gör en kombi större än en V70 också. Hon har en 2,8 V6 174 hk, vilket nog är att föredra till den bilen. Den drar runt (mest lite över) litern blandad körning, men det gör en V70 också. Det finns annars en 2,0i på alldeles för lite hästkrafter, och en 1,8t på 150 hk.

http://www.blocket.se/stockholm/Vw_Shar … 11&w=1
Senast redigerat av Andromeda (6 september 2010)

2 924 Inlägg
6 september 2010
NightCruiser skrev:
VW Passat är ett mkt fint alternativ annars, 1.8L Turbo motor med manuell låda går kanon och snålt, bra bilar om än lite snik kan man säga, inte mkt högre klass och komfort mot en Skoda Octavia som annars är typ samma bil.

Här måste jag som Passat-ägare tillrättavisa påståendet wink

VW Passat är inte alls typ samma bil som Skoda Octavia!
...men lillsyskonet VW Golf (+ Audi A3, Seat Leon) har däremot samma plattform som Skoda Octavia, så de är typ "samma" bil.

VW Passat (97 >) där denna omnämnda 1,8Turbo motor introducerades, delar samma plattform som Skoda Superb, Audi A4 & A6.

Hursomhelst så stämmer det övriga orden om VW Passat någorlunda då den ofta betraktas som en snik-A6 eller en större A4 smile

~ Life is short, have FUN! ~

2 982 Inlägg
6 september 2010
anntomas skrev:
Skulle vilja ha lite bilförslag från kunniga bilägare smile
Vi ska köpa en bättre begagnad familjebil som ersättning för den urusla v70 vi blev lurade till sist. Den skulle vara såå bra och rymlig vilket inte alls är fallet. Vill inte heller ha en Saab.
Tänkte oss en prisklass runt 40.000, en kombi med bra plats för två bakåtvända bilbarnstolar samt två vuxna.
Kan det tänkas att Mercedes E-klass eller BMW 5-serien fyller dessa kriterier? Andra förslag?

Mvh Thomas m familj big_smile

bmw 5serien kombi och E-klass kombi är inte mycket större än en V70. likvärdigt i storlek. du ska nästan ha en större SUV om du är missnöjd med V70 som trots allt älskas av svenskarna.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
6 september 2010
BMW 5-serie har sina fördelar men är varken speciellt rymlig eller praktisk. Mercedes E-klass (Förmodar att du syftar på w210?) är bekväm och lastar mer men begpriserna är höga och kvaliten för dålig.

Mercedes w124, Opel Omega eller Audi A6 är bättre val enligt mig.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
6 september 2010
skaffa en 245a om det är utrymme ni vill ha..den må se liten ut men tar man ur sittdynan fäller ryggstödet så får en 200*90 säng plats med stängd  baklucka
tror inte det finns många kombisar som slår det utrymmet

dom mesta moderna kombisarna har sjukt små skuffar och att v70 skulle vara den enda har jag svårt att tro möjligen någon suv som har större bland dom moderna
vi fick inte ens plats med en normalstor barnvagn i farsans 855:a men i skuffen på 744:an vi hade fick den plats utan problem smile

Kör fort så hinner inget hända...

5 111 Inlägg
6 september 2010
Nu vet jag inget om Sharan i sig (finns ju dock många fler bussar i ungefär samma storlek) men jag kollade uppgifter på en sådan bara för att ta ett exempel på en buss, och den är kortare än V70, samt ungefär lika bred. Så det behöver inte vara ett dåligt alternativ med en minibuss ur parkeringssynpunkt.

121 Inlägg
6 september 2010
Köp en Opel Omega. De är stora innuti! Drar inte så mycket bensin heller. Min är till salu!smile
Senast redigerat av Norsken (6 september 2010)

Att komma två är att förlora!

Sök