3427
Sök

Ta lastbilskörkort

1 639 Inlägg
2 juli 2006
Den behörighet man får i lumpen gäller väll inte civilt ??

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

draminbil.nu
1 382 Inlägg
2 juli 2006
mrcelica skrev:

jo!
En kompis muckade från p4 nu i våras. Han körde stridsvagnar där och nu står det CE på hans körkort tongue
Senast redigerat av ludde__mannen (2 juli 2006)

Miklen
2 juli 2006
jo man får d civilt..d enda man betalar e tillverkningen av kortet typ 200 spänn eller va d va..kommer inte ihåg..

296 Inlägg
2 juli 2006
C/CE ,ADR och yrkesförarbevis kan du få gratis genom arbetsförmedlingen. 1-2 månaders utbildning som dessutom är betald.. bättre kan det inte bli big_smile

1 639 Inlägg
2 juli 2006
Horizon skrev:
C/CE ,ADR och yrkesförarbevis kan du få gratis genom arbetsförmedlingen. 1-2 månaders utbildning som dessutom är betald.. bättre kan det inte bli big_smile

Lär inte bli lätt, dom brukar kräva papper på att du har jobb efter utbildningen. Inte ens säkert dom pröjsar ändå... Men det finns yrkesförarutbildningar som man kan gå genom Komvux m.m
Senast redigerat av mrcelica (2 juli 2006)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

296 Inlägg
2 juli 2006
mrcelica skrev:
Horizon skrev:

Lär inte bli lätt, dom brukar kräva papper på att du har jobb efter utbildningen. Inte ens säkert dom pröjsar ändå... Men det finns yrkesförarutbildningar som man kan gå genom Komvux m.m

Sant, det är ju lite småsvårt men jag hade tur och ordnade papper.. gick fort o smidigt samtidigt som man fick aktivitetstöd.. smile

Dessutom tror jag det är mkt enklare att få körkortet genom en utbildning än att sitta o plugga hemma och sen gå till vägverket.

51 Inlägg
2 juli 2006
Trådstartare
Visst är det enklare via en utbildning men ibland måste man ju gå den hårda vägen dvs alla har inte sådan tur som andra och som sagt ams betalar enbart om du är garanterad jobb så att smile..precis c/ce + b/be + adr + truck fint jobb smile

638 Inlägg
2 juli 2006
Texas skrev:
man kan ju alltid ta lastbils kort i lumpen...

Dom flesta regementen har tagit bort så att inte vem som helst får ta det genom dom numera.
Nu för tiden krävs det att man ska ha en befattning där man kör lastbil i lumpen, då betalar dom även det privata provet och uppkörningen sen. Annars är det ganska svårt att få då dom spar in på det mesta numera.

Kommer väl nånting här snart!

638 Inlägg
2 juli 2006
ludde__mannen skrev:
mrcelica skrev:

jo!
En kompis muckade från p4 nu i våras. Han körde stridsvagnar där och nu står det CE på hans körkort tongue

Dom ger dig chansen att ta det civilt. Vissa regementen kanske gör så personen får ta skriva det civila provet o göra civil uppkörning direkt? Andra gör så att man själv får uppsöka körskola för bokning av teoriprov och uppkörning efter mman fått det militära. Sen får man ta kvittot till regementet och så får man tillbaka pengarna.

Men militärt gäller INTE som civilt körkort.

638 Inlägg
2 juli 2006
infreeze skrev:
Visst är det enklare via en utbildning men ibland måste man ju gå den hårda vägen dvs alla har inte sådan tur som andra och som sagt ams betalar enbart om du är garanterad jobb så att smile..precis c/ce + b/be + adr + truck fint jobb smile

Nya regler numera på AMS. du behöver INTE ha garanterat jobb, men köerna är såpass långa så hon sa 1 - 2 år var väntetiden just nu. Så går snabbare att betala det själv.

51 Inlägg
2 juli 2006
Trådstartare
Renjägarn skrev:
infreeze skrev:

Nya regler numera på AMS. du behöver INTE ha garanterat jobb, men köerna är såpass långa så hon sa 1 - 2 år var väntetiden just nu. Så går snabbare att betala det själv.

ahhah 1-2 år men hmm isåfall på vilket sätt sker dom utbildningarna nu då? menar vem har had om det vore intressant och veta

SSS -12
3 217 Inlägg
2 juli 2006
Om man ska göra lumpen som Fordonstransportchef, får man lastbilskörkort då? tongue

Förresten, någon mer som ska rycka in på F17 runt Juli nästa år?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

638 Inlägg
2 juli 2006
infreeze skrev:
Renjägarn skrev:
infreeze skrev:

ahhah 1-2 år men hmm isåfall på vilket sätt sker dom utbildningarna nu då? menar vem har had om det vore intressant och veta

Det är egentligen inga utbildningar vad jag vet. Det du gör är att du ansöker genom AMS och när dom godkänner detta så får du ta kortet genom en körskola och får sedan betalt detta av AMS vid uppvisning av kvitto.  Kan hända att det finns speciella utbildningar men dessa är ungefär som en vanlig körskola skulle jag tippa på.

638 Inlägg
2 juli 2006
Fuckface skrev:
Om man ska göra lumpen som Fordonstransportchef, får man lastbilskörkort då? tongue

Förresten, någon mer som ska rycka in på F17 runt Juli nästa år?

Som sagt dom gör många förändringar i försvaret för tillfället. Att du får det militära körbeviset är ingen tvivel om men att du får det civilt sen är inte säkert. Det måste du höra med dom.

8 883 Inlägg
2 juli 2006
Merca-Hakan skrev:
mrcelica skrev:
Du lär inte fått ett ända jobb utan att ha E-behörighet, sedan är det nästan ett måste att ha ADR...

E-behörigheten är ju ett stort plus att ta.. men nästan ett måste att ha ADR är väll endå att ta i?
Det finns ju som lite annat att bita i än att köra farligt gods, men det är ju bra att ha iofs.

Dom flesta åkerierna har ADR som krav, iofs så brukar alltid åkaren stå för utbildningen när ADR intyget går ut.

Fotograf på tierpidag.se

183 Inlägg
2 juli 2006
Hamilton skrev:
Merca-Hakan skrev:
mrcelica skrev:
Du lär inte fått ett ända jobb utan att ha E-behörighet, sedan är det nästan ett måste att ha ADR...

E-behörigheten är ju ett stort plus att ta.. men nästan ett måste att ha ADR är väll endå att ta i?
Det finns ju som lite annat att bita i än att köra farligt gods, men det är ju bra att ha iofs.

Dom flesta åkerierna har ADR som krav, iofs så brukar alltid åkaren stå för utbildningen när ADR intyget går ut.

Javisst, det är la som med intyget APV tex..
Men alla jobb och åkeriföretag kräver ju inte det och det finns ju annat att köra än farligt gods som sagt, var bara det jag ville få fram. smile

124 Inlägg
2 juli 2006
har ett problem. jag har bara C som ja fick genom lumpen och försöker få tag i E kortet med..  arbetsförmedlingen vill ej hjälpa för att ja har ett jobb på schenker som chaffis. är timanställd där.
och kommer ALLDRIG få fast jobb, bara för ja inte har E kort. tog kontakt me VLC (vägledningcentralen) och sökte för E kortet men blev nekad BARA för att ja råkar ha en utbildning och att ja har ett jobb (timanställd). JÄVLA NÖTTER!!!!!!!
hade en polare som oxo sökta till VLC och kom in, vi har samma jävla utbildning, gíck i samma klass. men han hade lämnat in sitt betyg som var ett sammlarbetyg som dom på VLC kallade det för. och ja lämnade in mitt kompletta betyg o blev NEKAD! ringde upp o bad om en förklaring.
han hade sökt en eller 2 veckor innan mig o fick godkännt, men sen när ja skulle bli bedömd till utbildningen så nekade dom mig, och så frågade ja dom, varför i helvete kom han in. svaret blev
vi kan inte ändra det som har godkännt.

några förslag om hur man ska gå tillväga för att få ut ett E kort?

Betygsätt gärna bilen och vad du tycker, så gör ja lika så!

51 Inlägg
3 juli 2006
Trådstartare
NeoPHreaK skrev:
har ett problem. jag har bara C som ja fick genom lumpen och försöker få tag i E kortet med..  arbetsförmedlingen vill ej hjälpa för att ja har ett jobb på schenker som chaffis. är timanställd där.
och kommer ALLDRIG få fast jobb, bara för ja inte har E kort. tog kontakt me VLC (vägledningcentralen) och sökte för E kortet men blev nekad BARA för att ja råkar ha en utbildning och att ja har ett jobb (timanställd). JÄVLA NÖTTER!!!!!!!
hade en polare som oxo sökta till VLC och kom in, vi har samma jävla utbildning, gíck i samma klass. men han hade lämnat in sitt betyg som var ett sammlarbetyg som dom på VLC kallade det för. och ja lämnade in mitt kompletta betyg o blev NEKAD! ringde upp o bad om en förklaring.
han hade sökt en eller 2 veckor innan mig o fick godkännt, men sen när ja skulle bli bedömd till utbildningen så nekade dom mig, och så frågade ja dom, varför i helvete kom han in. svaret blev

Tja du kan bekosta det själv så jävla dyrt är det inte tongue..beroende om man har pengar hehe eller inte

51 Inlägg
3 juli 2006
Trådstartare
Som sagt någon som vet bra ställen man kan vända sig här i skåne regionen...yrkesutbildningar osv ?

638 Inlägg
3 juli 2006
NeoPHreaK skrev:

Du kör lastbil? Varför inte bara skriva provet och göra en uppkörning? Du kan ju be att få provköra lite med släp på jobbet? Jag menar, vill du jobba så får du ju lägga ut lite pengar på det? Vad kan det kosta,  10 - 20.000:- max för dig med nån körning kanske osv? Vissa tar skulder på flera hundra tusen för att plugga och du klagar på en kostnad som man kan tjäna ihop på några månader.

Sök