4483
Sök

Saab 900NG trim vad behövs ?

Ex-08'a
113 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
#1
Hej, de är så att jag funderar på att updatera min lilla saab med ca 400hk,
jag har redan 3" helavägen från turbo och steg 3 på 260hk, men de börjar kännas lite moped smile,

så nu ställer jag frågan vad ska jag ha för setup på min saab ? tongue.
jag vill ha bra bottendrag och ett bra vrid,saab har ju bra vrid men finns det nått sätt att höja det ännu högre smile
vad för turbo ?, har kollat runt lite hos maptun och nordicuhr men jag vill ha några svar från er insatta saab trimmare som kan detta. funderar på om man ska mappa med t5suite men så klart efter jag vet mer om programet och hur det funkar. smile

jag kan hålla i en nyckel och vet hur man fixar bilar så jag hade tänkt att fixa detta själv, har moterat turbo,svetsat egen downpipe och fixat lite allmänt så hoppas jag har kunskapen att göra detta själv tongue.


tack för alla svar på förhand //Marcus
Senast redigerat av embe (8 september 2010)


95 Inlägg
9 september 2010
#2
Jag har en saab turbo som kanske kan hjälpa ditt problem lite. en tb28 för att vara exakt

Ska man få lite stük på skiten får man riskera lite skrap

Ex-08'a
113 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#3
jag har för mig att den klarar 310 om de inte är tb28r som klarar 350 om jag inte minns helt fel,
jag funderar på nått kullagrat aggregat som klarar runt 450-500hk jag vill att setupen ska hålla för vardags bruk, så vet ni någon bra kullagrad turbo som klarar runt 450hk, jag är väldigt intresserad om vad ni tycker jag ska ha förövrig setup också smile


Ex-08'a
113 Inlägg
11 september 2010
Trådstartare
#5
joo jag har kollat på den men jag vill gärna undgå portingen för ekonomins skull, men de skulle ju förbättra livs längden. jag har kollat på nordic uhr och derar 400hk kit som verkar billigt och bra http://nordicuhr.se/main.php?tuning=ext … sub_page=1 vad tycker ni om kitet värkar de bra eller är det bara skit ?.


1 353 Inlägg
11 september 2010
#6
köp grejorna som ingår i kittet och sen ber du om programvara/mappning, det är enda sättet att komma billigt undan..

de stora problemet blir att lådan är som den är, visst de håller men man får köra rätt också,
diffbroms hjälper juh
Senast redigerat av Crille88 (11 september 2010)


95 Inlägg
12 september 2010
#7
Turbon är iallafall helt ny och jag vill ha 4500.- så det är inte dyrt..

Ska man få lite stük på skiten får man riskera lite skrap

7 277 Inlägg
12 september 2010
#8
Sätter du dit en större turbos så kommer du få senare spool-up och effekten kommer dröja lite längre.
Förstår bara inte vad du ska med mer bottendrag till, fungerar den inge bra med stadskörning eller vadå?


394 Inlägg
12 september 2010
#9
Brains skrev:
Sätter du dit en större turbos så kommer du få senare spool-up och effekten kommer dröja lite längre.
Förstår bara inte vad du ska med mer bottendrag till, fungerar den inge bra med stadskörning eller vadå?

ja, men med 400hk behöver han ingen monster turbo heller, räcker med en GTBB2871R / GTBB3071R
spoolup-en är helt klart duglig för stadskörning, börjar bygga ladd lite senare än ett vanligt T25 agg

Vrid kommer han få vare sig han vill eller inte, räkna med ca 450Nm+ dock kan man mappa vridet, personligen vill jag inte ha alls mycket Nm vid 3000 RPM, just för att motverka kraftigt diffras eller liknande (saab sjuka som alla vet)

Mvh Oskar

vem fan är maptun?

Ex-08'a
113 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#10
tack för svaret Von-aron, vad jag kan förstå av dina bilder så har du runt 300-400 hk eller kankse mer, hur har du byggt din motor ? är lite nyfiken för jag vill få lite inspiration till mitt bygge smile

Mvh Marcus


394 Inlägg
12 september 2010
#11
embe skrev:
tack för svaret Von-aron, vad jag kan förstå av dina bilder så har du runt 300-400 hk eller kankse mer, hur har du byggt din motor ? är lite nyfiken för jag vill få lite inspiration till mitt bygge smile

Mvh Marcus

Jag kör med en GTBB2871R dubbelkullagrad turbo med uppgraderad WG

kör med en väldigt simpelt motor setup


B234E block HELT orörd botten och topp ( kommer ev slänga i vassare kammar )
GTBB28 turbo
630cc spriadre ( kommer slänga i 1000cc när jag konventerar till e85 )
275l/H pump
Alu intercooler
Open air kit
76mm inlopp
ombyggd vevhusventialtion
3 bars map sensor
3" BB downpipe
3" racekatt
3" JT-tuning catback
3" tryckrör
osv osv

växellåda:
Helt original 9000 låda
Sachs Raceengineering tryckplatta
Sachs Raceengineering 4-puckad sinter lamell
240mm svänghjul
PF bussning

siktar på ungefär 350hk+ på blyfri 98 OKTAN och närmare 400hk på E85

ganska välprövad specc, undnataget är att jag ej har någon Diff.
Senast redigerat av Von-Aron (12 september 2010)

vem fan är maptun?

7 277 Inlägg
12 september 2010
#12
Von-Aron skrev:
Brains skrev:
Sätter du dit en större turbos så kommer du få senare spool-up och effekten kommer dröja lite längre.
Förstår bara inte vad du ska med mer bottendrag till, fungerar den inge bra med stadskörning eller vadå?

ja, men med 400hk behöver han ingen monster turbo heller, räcker med en GTBB2871R / GTBB3071R
spoolup-en är helt klart duglig för stadskörning, börjar bygga ladd lite senare än ett vanligt T25 agg

Vrid kommer han få vare sig han vill eller inte, räkna med ca 450Nm+ dock kan man mappa vridet, personligen vill jag inte ha alls mycket Nm vid 3000 RPM, just för att motverka kraftigt diffras eller liknande (saab sjuka som alla vet)

Mvh Oskar

Nej jag vet, men jag förstod inte varför han skrev att han var ute efter mer vrid vid lägre varv.
Den enda gången man har nytta utav dom lägre varven är vid stadskörning....


394 Inlägg
12 september 2010
#13
Brains skrev:
Von-Aron skrev:
Brains skrev:
Sätter du dit en större turbos så kommer du få senare spool-up och effekten kommer dröja lite längre.
Förstår bara inte vad du ska med mer bottendrag till, fungerar den inge bra med stadskörning eller vadå?

ja, men med 400hk behöver han ingen monster turbo heller, räcker med en GTBB2871R / GTBB3071R
spoolup-en är helt klart duglig för stadskörning, börjar bygga ladd lite senare än ett vanligt T25 agg

Vrid kommer han få vare sig han vill eller inte, räkna med ca 450Nm+ dock kan man mappa vridet, personligen vill jag inte ha alls mycket Nm vid 3000 RPM, just för att motverka kraftigt diffras eller liknande (saab sjuka som alla vet)

Mvh Oskar

Nej jag vet, men jag förstod inte varför han skrev att han var ute efter mer vrid vid lägre varv.
Den enda gången man har nytta utav dom lägre varven är vid stadskörning....

Om han nu vill ha mer vrid vid lägre varv skulle han valt en 2,3L maskin och en turbo med snabb spoolup.
men han kommer fortfarande ha bra egenskaper med en gtbb28 / 19T vid stads körning.

lilla tipset: vid val av koppling välj då inte ofjädrade sinter lameller 4-6pucks utan kör med en fjädrad organsik lamell, sinter är ej att rekomendera vid stads körning.

vem fan är maptun?

Ex-08'a
113 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#14
de är typ en sån setup jag siktar på fast med 400hk på 98okt och ombyggd låda då för att klara av lite tuffare körning, är de nått mer du rekomenderar att jag ska tänka på ,tack för att du tog din tid att skriva ner allt big_smile


7 277 Inlägg
12 september 2010
#15
Oja, nog kommer han ha bra egenskaper med en sådan turbo.
Tyckte att det var ett lite konstigt mål att få mer vrid än han redan har på lägre varv.

Ville veta vad han egentligen var ute efter.

Det är en väldigt bra spec du postade tidigare som helt klart kan rekomenderas.
Måste också säga att en diff må kosta pengar, men det var den bästa uppgraderingen jag har köpt!

Ps. http://www.exd.se/shop/ har mycket saker till vettiga priset också!
Senast redigerat av Brains (12 september 2010)


Ex-08'a
113 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#16
Brains skrev:
Oja, nog kommer han ha bra egenskaper med en sådan turbo.
Tyckte att det var ett lite konstigt mål att få mer vrid än han redan har på lägre varv.

Ville veta vad han egentligen var ute efter.

Det är en väldigt bra spec du postade tidigare som helt klart kan rekomenderas.
Måste också säga att en diff må kosta pengar, men det var den bästa uppgraderingen jag har köpt!

jag va ute efter lite mer pådrag vid låga varav men jag kom på att jag skulle valt en sugmotor då så glömm de jag skrev, sorry my bad tongue


670 Inlägg
12 september 2010
#17
Jag har en fläng ny gt3071r till salu med inbyggd wg o lilla avgashuset (0,64). Pris 11000:- kanonsnurra för det effektmålet. Har även stålomspunna vatten/oljeslangar dock till t7 motor så vet ej om de passar ng900

Mvh Daaanyy

394 Inlägg
12 september 2010
#18
embe skrev:
de är typ en sån setup jag siktar på fast med 400hk på 98okt och ombyggd låda då för att klara av lite tuffare körning, är de nått mer du rekomenderar att jag ska tänka på ,tack för att du tog din tid att skriva ner allt big_smile

med en Garrett GTBB2871R A/R 0,84 (stora avgashuset = lite senare spoolup ) kommer du uppnå närmare 400 hk på blyfri 98 oktan, men att rekomendera är att köpa dig en gtbb3071r då kliver du garanterat över 400hk på blyfri även vassare kammar med lite högre avgas duration och lite mer i lyft så kommer du få lite högre topp effekt och kommer skjuta ännu mer på höga varv ( förutsett att du höjer varvstoppet en aning )

ska du mappa med T5 suit eller ska du låta någon trimmfirma ( Nordic / maptun / trollspeed ) mappa den?

att välja o köra på E85 är ett enkelt knep att få mer effekt, och med en riktigt fin mapp så kommer den att gå hyfsat snålt. neckdelen är att det är svårt att mappa tändkurva et.c själv. blyfri är enklare att mappa med T5 suit

Brians: jo tack, jag studerar just nu så har det krisit som fan med ekonomin, men när ja har dom pengarna kommer jag defnitivt att invenstera i en Q-diff smile

vem fan är maptun?

Ex-08'a
113 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#19
jag tackar för tipsen big_smile, jag hade tänkt att lära mig t5 suite och mappa själv,
tack för tipsen om turbos och de med e85, e85 får bli nått för framtiden just nu är de 98okt som gäller för jag ska även använda bilen till skolan och sådant smile
btw nån som kan mappa me t5 suite och kanske kan lära mig eller finns de nån guide till hur man lär sig smile?
tacksam för alla svar big_smile


Ex-08'a
113 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
#20
nu har jag kollat på turbos och hittat en som värkar ganska bra till rimmligt pris
http://www.turbobanditen.se/shop/?artnr … ;cat_id=31
vad tycker ni om den verkar den ok? den ska ju ha tidig spool-up tid big_smile



Sök