3617
Sök

stagesix's s40 T4! MEGA update, CA 90pics. Bilvård+ ljudet klart!

161 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
#1
Tjenare.

Jag var för nån vecka sen iväg och inhandlade mig en Volvo s40 t4 av årsmodellen 98. Köpte den av en polares jobbarkollega som ville ha en automat istället. Fick den billigt men visste också att det finns att göra på den innan den är fin. t.ex. rost i skärmkanterna, hål i sparklådorna och en del bucklor som möjligtvis riktas ut wink Lite av vad projekt i allmänhet handlar om.

Jag har mycket tankar och fantasier vad som skall göras, bl.a totalt ombyggt ljudsystem & en hel del clean upppuffning. Jag tror jag har bestämt mig om temat över bilen och de är svart med röda detaljer + karosslacken. Men är självklart öppen för förslag
_______________________________________________________________________

Planer:

[x] = Klart
[/] =håller på med
[] = kommer med tiden
_______________________________________________________________________


Service & allmän lagning/till fräschning
[x] fixa rosten som finns på bilen samt lackera det.
[x] Byta kamrem, och övriga servicedelar


slipade, blästrade & lackerade delar
[x] Navbults "kåpa"
[x] Krockbalk fram
[x] Krockbalk bak
[x] Plåt under hö-framskärm
[x] Hjulspindelhus
[x] Rostskyddat arsl*t av mig i bakom inredningen bak
_______________________________________________________________________

I trimväg:
[x] Mysigare avgasrör. 2,5" från turbon.
[] uppgradera avgassystemet till rostfritt, möjligtvis så svetsar jag eget.
[x] Mappad, skall diagnostisera för bekräftelse
[x] sportluftfilter
_______________________________________________________________________

I säkerhetsväg:
[] Slitsade bromsskivor
[] Sport bromsklossar
[] Stålomspunna bromsslangar
[x] Aluminium styrstag
_______________________________________________________________________ 

I ljudväg: (inget bestämt men har mina funderingar)
[x] Basar: 2st SPL Dynamics XTR-250D2
[x] Framkit: Focal Access 130 A1
[x] Bak-kit: Just nu: SPL Dynamics TD-502
[x] Slutsteg: Monoblock; SPL Dynamics 1500d & 4-kanaligt; SPL Dynamics 150.4
[x] Huvudenhet: JVC KW-xg701
[x] Kondensator: Sonda 3 Farad.
[] Batteri; Optima Yellow top ELLER running bull 70Ah, m. skiljerelä
[] Modda hatthyllan
[x] Modda eget slutstegsrack
[/] Modda egen baslåda
[/] Modda fram alt. bak dörrarna
_______________________________________________________________________

I stylingtankarna:
[] Tona rutorna
[/] Daylight dimljus i fram spoilern
[/] Xenon-kit till hel/halv ljuset
[] Alu-ringar i instrumentpanelen
[] Rödlackerade bromsok
[x] Fälgar 17" 205/40 ZR17. ( dock kantstötta och en liten del har ärgat ) 
[/] Sänkningssats fram, den är sänkt bak redan.
[] Ny Vinge
[x] XC-grill
[] Göra egna ögonlock
[/] NYTT! Blackrim framlysen
[/] NYTT! Blackrim blinkers
[] NYTT! Smoke positionsljus runtom
[] NYTT! smoke sidoblinkers
[] NYTT! Designa egna sidokjolar
[] NYTT! Designa egen bakspoiler
[] NYTT! Designa egen frontspoiker
[/] NYTT! Skaffa en clean framrutestreamer
[/] NYTT! Dekaltrimma lite, bl.a luftburken, kjolarna, bakluckan, inredning
_______________________________________________________________________

Projektstart!

28/8-06/9

Började med att köra med bilen 1-2 dagar innan jag bestämde mig för att göra en basic service på bilen för att vara på säkra sidan. De finns ingen servicebok och jag vågar säga att bilen är en bit misskött när jag tittat närmare på den. Bilen har rullat 16,6k mil och inget kamremsbyte har gjorts. Vet ju inte heller vad som mer ha missats i service intervallerna.

har tyvärr ingen fräsch bild på bilen än men några vanliga kan man väl bjuda på smile

http://img251.imageshack.us/img251/8379/framl.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/990364_r71wuc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/990363_i9vlmv.jpg

http://img413.imageshack.us/img413/576/dsc04117a.jpg

pärlan står solskyddat roll
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/990389_vzewl2.jpg

kex! skall svetsas, spacklas, slipas & sist lämnas in på lack
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/990376_sw1yfh.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/990374_fdtzj3.jpg

Börjat rengöra och pilla lite i hjulhusen, satan va med skit, o demonterar hjullagret
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/990365_tinh6v.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/990379_i4ebbb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/990365_tinh6v.jpg

Börjat demontera lister och skärmkanter inför lackjobb från rosten wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/990373_h3x8hy.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/990392_99wjhq.jpg
___________________________________________________________________________________

Har också hunnit beställa hem lite slitdelar från Skruvat

cool
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/990378_ca9kmn.jpg

Innehöll:
> Luftfilter
> Kupéfilter
> Oljefilter
> Bränslefilter
> Kamremsats
> Vattenpump
> Drivremsats
> Tändstift
> Hjulnav bak
> strålkastarblad

Kommer kännas stabilt när grejerna är på så man slipper kamremshaveri hmm.
Kommer imorrn att åka till ICA Maxi för att droppa i lite Castrol 5W/40 helsyntet när bilen är startklar wink

Bilder från dagens mek:

Tändstiftsbyte
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/990386_j54axg.jpg

Bränslefilter, nya vs gamla
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/990380_ni88qh.jpg

innan motortvätten
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/990367_vnzsxz.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/990366_3df7iv.jpg

...en bit in på vägen wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/990370_3e01t5.jpg

Fälgar smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/990371_gq6k9v.jpg

Biltema styling verktyg! eller..
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/990391_rqao00.jpg

kamremsbyte
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/990387_45lk8q.jpg


Fått av remmen nu och precis innan päronen gick o la sig hann jag tömma ur kylarvätskan. Imorrn/idag(?) blir det till att montera vattenpump, kamrem och det sista med hjullagret. Fick nämligen fel lager från skruvat.se så beställde en från Mekonomen och fick den samma dag tongue

___________________________________________________________________________________


Brassa på med kommentarer nu, vad ni tycker jag ska göra med bilen, frågor eller åsikter!

dags o sova.
peace

/stagesix
Senast redigerat av stagesix (16 maj 2011)


Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
7 september 2010
#2
Kul att du tar tag i bilen! Många som låter trösklarna rosta sönder (precis som din)...

Lycka till framöver!

161 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
#3
Bebben skrev:
Kul att du tar tag i bilen! Många som låter trösklarna rosta sönder (precis som din)...

Lycka till framöver!

Precis, för det första så ser det förj*vligt ut och dessutom vill jag inte att det sprider sig. Funderar på att spraya eller måla på lite underredsmassa också. Tar tag i de då jag har en p-skada från f.d ägare. Jag får ta det på hans försäkring och då kan man göra paketpris med lackfirman smile så lika bra att få det gjort wink

--> ut i garaget ciao

/stagesix


197 Inlägg
7 september 2010
#4
Idiot Johnne som inte sagt något smile Lycka till med bilen nu och lite kul att det faktist blev en T4a ist för vanliga 2.0T;n. Säg till om du behöver hjälp! Kommer å tittar till bilen ikväll! ;>

4 663 Inlägg
7 september 2010
#5
en del o göra big_smile men så ska de vara, kommer bli skit bra

161 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
#6
marroe, hihi, ville vara sneaky big_smile  jo sant. fick den billigt också t4 me 200 kameler är inte fel wink

robin, tackar. Jo de finns o göra men de blir prima de här big_smile

precis bytt vattenpump för övrigt, mysigt med stänk i ögonen när man ploppa ut den ur motorn sad big_smile

/stagesix


161 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
#7
UPDATE, ös med kommentarer, negativa & positiva spelar ingen roll. Kan ta kritik!

Roligare att hålla på då också  wink

/stagesix


90 Inlägg
10 september 2010
#8
Blir nog skit bra smile

Lycka till

197 Inlägg
10 september 2010
#9
Ey boy! Gör med fördel updates'en i sista inlägget framöver. Så har alla lärt sig på garaget och blir smidigare och titta på och förstå vilka kommentarer som hör till vad du gjort smile
Är bilen klar för träff ikväll eller? ;>

161 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
#10
UPDATE! 09/09-10

Har hänt lite saker sen förra skrivningen. Bl.a har jag blivit klar med:
> Kamremsbyte
> Drivremsbyte
> Hjullager monterat
> Kylarvätska ifyllt


Det har blivit riktigt skönt att ha blivit klar med den jobbiga delen av servicen på t4an. Gjorde ett redigt nybörjar misstag genom att inte uppmärksamma mig om att drivremmens löprulle måste på EFTER kåpan mellan kam & drivrem. Dessutom hade jag också monterat och moment/vinkeldragit motorfästet också, vilket gjorde de pain in the ass att demontera och montera dit igen mad

Vevaxelns mittbult skulle dras riktigt hårt (180Nm) så var tvungen att fixa iordning allt innan jag kunde montera hjulen och sänka ner bilen. Sen så hade jag bara en momentnyckel som gick till 140Nm så moddade ihop en egen, se bild längre ner big_smile

De var på pubishåret att det gick att dra åt med hjulet ivägen tongue
dessutom var de inte helt lätt att få bilen att stå stilla medans man drog åt.

Ägnade resten av dagen/dagarna till att montera vattenpumpen, hjullagret m. delar samt rengöra luftfiltret och sätta tillbaka kylarvätskan,
Blev faktiskt förvånad när jag såg att det satt ett K&N filter i cool

Lite bilder under arbetsgången:

Mekplats smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/992030_mt4ruu.jpg

Marcus (Marroe på forumet) drar runt motorn när kamremmen sitter på
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/992026_gp3r4p.jpg

Hjullagret på. Var tvungen att sätta på gamla rostiga bromsskölden. Men kommer att fixa ordning hjulhusen snarast är det tänkt!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/992027_951687.jpg

Blästrade lite små detaljer till navet & bromsslangen, pensla på lite färg på de också smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/992028_j5ox49.jpg

Ingen tillräckligt stor momentnyckel = egna lösningar : 18.3kg verktygslåda big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/992031_417nxc.jpg

och på den stången hängde den till slut :p
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/992033_27rbg2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/992032_sgnlz4.jpg

Glömmer man att lägga i handbroms & växel när man ska hissa med domkraft får man skylla sig själv lol pappas lilla leksak roll
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/990383_kh2ucg.jpg


Imorrn har jag förberett mig inför en startup på volvon då jag måste byta oljefilter samt olja vilket man bäst gör när oljan är i arbetstemp smile Och få gasa lite med bilen, har knappt kört den alls efter köpet sad
Vill också få några fina helhets pic's på'n så man dels kan få upp en profilbild och ha lite material för ensamma stunder på nätterna ^^.

Oljan som skall i är, nyköpt från ICA Maxi,
Shell Helix Ultra 5W/40 Helsyntet big_smile

Imorrn kör vi!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/992034_ajjpzk.jpg

Btw, tackar Marroe på forumet för hjälpen att montera drivrem&kamrem smile

More to come

KOMMENTERA! smile

/stagesix


161 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
#11
tjoe
ändrade på en gång, det är sant med kommentarerna..
Ska fixa lite nu men startar den alldeles strax smile
Ingen träff ikväll, ska på hoffaestro wink

/stagesix


110 Inlägg
11 september 2010
#12
bra jobbat johnne! helt sjukt vilka lösningar du kommer på! nu återstår bara att lägga in bilen! och du ska få plåta min bil sen också! sjuka bilder big_smile

Bayerische Motoren Werke

161 Inlägg
11 september 2010
Trådstartare
#13
thx dude, kommer över senare idag så får ZAKKE ta bilderna wink både på din o min big_smile

man måste uppfinna lite eget också big_smile

/stagesix


161 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
#14
UPDATE! das müturblock cleanup unt problemsolvieeer

Tjenixen, dags för en liten update för dagens arbete och händelser, vill ännu en gång tacka för att redan fått ett visst intresse i tråden :roll: Nu är servicen klar och startade bilen, var ju ett tag sen smile Mer om de längre ner.

Har bara lite frågor jag behöver åsikter om, en del saker jag ändrat mig/tänkt på.

1;
Funderade tidigare på att piffa bilen med röda -volvopenta- färgen.. Har bl.a titta på kylar/tryck & insugs silli-rör från do88 och hade tankar på fler små detaljer.
Men ju mer jag tittar desto mer börjar jag tveka på om jag ska hålla kvar idén. Det jag börjar överväga till är att köra mer på aluminiumslangar & andra alu detaljer. Tror det kan vara riktigt fräscht, dels för att man kan hålla det rent. andra anledningen är att hela blocket smälter in mer om man kör alu än om man skär av med den röda färgen. Så, vad tycker ni?

2.
vad kan man göra för att få blocket mer "rent". nu sitter jag och skrapar bort den svarta lorten med förarbete med motortvätt & kall-avfettning. Men får inte riktigt bort dom här "fläckarna" som är på blocket. Har fått tips om att använda dremel med mjukare trissa för att komma ner  i porerna där smutsen troligtvis sitter.. Finns de någon med erfarenhet om detta eller har ett bättre sätt? smile Har redan gjort stor skillnad men om lösningen på frågan är simpel så kan man ju få det mycket bättre  lol
_________________________________________________________________________________________________

Nu till det som gjorts:
> Motortvättat mer
> Felsökt problem löst, var rädd för ventilknack  :shock:

Har suttit och krigat för att kunna speglat mig i blocket men inte lyckas?? skämt åsido.
Slitit och skrubbat i stort sett hela tiden jag var ute i garaget och det har helt klart gett resultat kommer fortsätta knugga på tills resten av motorrummet ser bra ut wink Har också tanke på att dra idag och tvätta och inspektera underredet. Varför detta är för att innan jag bytt olja samt oljefilter märkt att det varit sjöblött på undersidan av hela motorn. Har torkat av runt sumpen och nu finns det inga spår av läckage vid filtret men vill ändå se vad som kan ha orsakat och kunna få loss lite gegga klumpar som limmat sig fast  8) sen är det lite annat man ha koll på som t.e.x. avgassystemet, underredet över huvudtaget och bromsrörens skick. Downpipen är nämligen rostfritt men inte rören & flexrören som sitter mellan turbon, katten och ljuddämparen. Blir lite trött på att pannbiffarna svetsat fast flexröret med rostfritt vilket är helt gömt bakom rost. Varför inte kosta på sig den lilla skitbiten med rostfritt också? GRR!

Fick lite problem när jag för förstas gången skulle starta monstret ( tongue ) efter servicen. Det tickade nämligen ifrån motorn. Det lät precis som om någon rem tog i på ett speciellt ställe men med en touch av plast. Blev redigt orolig för när man läste i Haynes boken så stod de att; kamremmen kunde ha felmonterats, ramlagrena trasiga, drivremmen feljusterad, elsystemet misständer, kamaxellager trasiga m.m. Sisådär lagom mysiga fel alltså.
Farsan hade också tankar på att ventilerna knackade eller spruckna, och då ligger det en hel del jobb framför en.

jaja, fixade problemet, eller det löste sig själv. Det var nämligen så att när jag bytte bränslefilter så släppte jag ut trycker från bränslesystemet genom bränslebryggan. när jag sen skulle starta så tog det lite tid för systemet att trycka ut luften vilket framhävde de tickande ljudet. Det ändrades ju också med varvtalet vilket gjorde de mer oroligt big_smile
Blev över lycklig när det löste sig i alla fall. big_smile
_________________________________________________________________________________________________

Blev lite mycket text denna update. Hoppas jag inte uttråkade fööör mycket. Gottgör med pics!  :mrgreen:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/993015_ictkrs.jpg

Fullt beredskap! Då kör vi!  big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/993010_37c9y2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/993016_byr1mo.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/993008_q1g7j9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/993012_6p99qz.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/993013_ea8y2d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/993017_yz7vcf.jpg

Liten one-of-a-kind moddning på kåpan? Något som kanske kan bli snyggt? Vad säger ni? Den är redan sprucken så har inget att förlora tongue
Förresten, fas2 kåporna (dem utan 1 stor över blocket och istället bara 1 över toppen) Passar den rakt på?, på en fas1? Är det värt jobbet om det är allt för mycket jobb att få det att passa om det inte går på rakt av?

kåpan smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/993014_8znik0.jpg

Hm... 06.20
Det är bara slå på kaffebryggan, käka frulle och dra på sig blaa-klaaaderna och börja dona med bilen känns det som wink

"Sova kan man göra i graven?"
over'n'out!
/stagesix
Senast redigerat av stagesix (12 september 2010)


977 Inlägg
12 september 2010
#15
Trevligt projekt! Kommer att följas!

55 Inlägg
13 september 2010
#16
Bra jobbat!!
Håller på att skruva ihop min V40 nu. Har haft problem med läckande oljeretur, men tror nog jag kommit på en lösning nu. Därefter blir det projekt uppfräschning med att fixa lite rost, lacka fronten etc.

Säg till om du vill ha en åktur i 280hk+ T4.. smile


224 Inlägg
13 september 2010
#17
Pips skrev:
Bra jobbat!!
Håller på att skruva ihop min V40 nu. Har haft problem med läckande oljeretur, men tror nog jag kommit på en lösning nu. Därefter blir det projekt uppfräschning med att fixa lite rost, lacka fronten etc.

Säg till om du vill ha en åktur i 280hk+ T4.. smile

jo det där med oljereturen är en rolig historia speciellt om man ska eftermarknads turbo då får man klura lite till, men jag tog fram en lösning som funkar mycket bra, helt vanlig aluminium hylsa man sticker ner och sen på med en stålomspunnen slang.

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

161 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
#18
tjena,
trevlans med lite respons från garaget.org också wink

@pips
lät inte helt dåligt, lär gå rätt fort då alltså xP, säger till när jag får tid över och orken att ta mig mot värmdö big_smile

update kommer nedan.

/stagesix


161 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
#19
update!
Troligtvis så är denna vecka troligtvis den sämsta veckan på jeeeevligt länge..
storyn om de senaste dagarna, komisk som fan för er, men saaad för mig big_smile

HOPPA ÖVER DETTA OCH FORTSÄTT NER TILL SAMMANFATTNINGEN OM DU INTE ORKAR,  (slapptask:P) men att läsa rekommenderas

Började med i lördags:

Monterat klart alla servicedelar och ska åka den första riktiga riden.. Åker en sväng, max nån kilometer. Har inte bytt klossar eller något sådant för bromsar men eftersom de är nerkladdade och sen rengjorda så började jag bromsa lite försiktigt så att det började greppa igen.
Efter några inbromsningar så började det tjuta/skrika om speciellt vänster fram hjul. Och då snackar vi inte det där lilla skrikandet utan det hördes som om ett litet barn låg där nere  :???:  En polare som satt bredvid hoppade ut och jag började köra långsamt så han kunde se om något låg emot eller liknande.
Inget syntes och vi drar hem.

Senare den kvällen så spelar jag och massa polare poker och där åker man ut "semin" och ser lapparna flyga iväg

söndag:
Drar ut på morgonen och börjar palla upp bilen för att kunna lokalisera skrikandet. börjar fundera på hjullagret eller andra bussningar. Men ljudet lät mer metalliskt så det behövde inte vara det. Men ICKE. Lyfter upp bilen skakar hjulet och se på fan att det rör sig min 3mm både uppåt och neråt. Ser att styrleden glappar satan och mer in mot felsökandet så upptäcker man att 6/10 av alla bussningar/tätningar i framvagnen är hål/trasiga  :evil:  :evil:. Men inte fan räcker det här inte.. Skivan har en kant på översidan på dryga 2mm och mitten delen av den har klossarna börjat tugga upp..
Måste avbryta mekandet för att man ska på bio för att morsan fyller år.. Jippi, eller.. JAg som bara ville bli klar med mekandet och börja koncentrera mig pimpet  :cry:
Aja, tänker.. En paus från denna skit kanske vore bra. Har ju trots allt suttit där ute ett par dagar. Bion börjar 5 och klockan tickar upp till 4. Dags att dra till duschen efter att ha hört farsan skrika om att det börjar bli brådis. Packar ihop på gården och rusar in i badrummet. Tänkte effektivisera det hela med att sätta på vattnet och under den mycket korta tiden vattnet behöver för att bli varmt hämta kläderna. Drar på vattnet rusar in i mitt rum, hinner checka fejjan och volvo forumet innan man rusar tillbaka in i badrummet med klockan i anus  :shock: Kommer in i badrummet OCH TRO PÅ FAN ATT FARSAN SATT PÅ DET ANDRA MUNSTYCKET NÄR HAN VAR KLAR MED ATT SPOLA NER SCHAMPOOT FRÅN DRAPÄRIET NÄR HAN DUSCHAT KLART PRECIS INNAN.. Det vill säga vattnet har alltså under dessa max 1 minut stått och sprutat fullt ös rakt ut på badrumsgolvet. (komiskt.. inte då vaaaa).

Jääävligt bråttom in till bion i sickla där morsan och syrran står och väntar. Tar biljetten med toakoden på och ställer mig vid pisoaren. fan va skönt o slappna av då, hehe.. PLOUMP. dåligt JÄVLA trött jag blev på livet när bältes spännaren lossnat från skärpet mitt under kissningen rakt ner i pissoaren...  :evil:  helvette, tur att man var ensam på herrarnas så man kan spola av den med tvål & vatten,
NEJ, inte kunde gud lida med.. ALLA vattenkranar var trasiga på herr toan och de hänvisade till handikapp.. rå trött efter hela dagen så det där blev man ju inte på bättre humör av.

kommer tillbaka till familjen och berättar för farsan vad som hände, klart han garvade. Ställer mig och ska luta mig på en läskautomat precis vid kassan samtidigt som jag tar andra handen för ansiktet och säger " det är fan inte min/a dagar idag asså", tar upp armen och ska sätta den ovanpå, (det var en sån där kort en)
nej då finns det en kant där som håller upp alla de 3 storlekarna på muggarna SF säljer, klart som fan man river ner den och allt faller bakom kassan.

som flingor på krämen så har man glömt mobilen hemma men det trodde man inte så man satt ju och tittade precis vart man gått om man tappat den påväg hem efteråt.

Måndag(idag):
stiger upp, tittar ut, härligt, SPÖ REGN. Och i all denna tur så har man pallat upp bilen för långt ner på uppfarten så man får börja med att förflytta tältet som man satt dit med stipes och massa andra kluriga fastsättningar. Inte fick man låna farsans bil hellervså man kunde dra till biltema för att köpa framvagnsdetaljer, så istället satt man och försökte kränga av styrleder, hjullager, och styrväxeldamask som man hittade och var TOTALT FÖRSTÖRD.

Fick inte mycket gjort idag, känner mig jävligt utmattad då man varit uppe till 5 och gått upp 9 varje dag och sedan suttit ute o mekat dagarna i ända.

VÄRT ATT NÄMNA, är just nu sjukskriven för att min böjsena varit av i pekfingret. Tog bort gipset som varade i 1månad och har precis fått börja belasta handen, (alla leder i fingrarna sitter ihop förutom tummen) så kan i stort sett inte ta hjälp allt för mycket av högern. Detta gör också att grejer tar bra mycket längre tid än vad de borde sad
Det ända positiva i denna update är nog att jag som tur är är vänsterhänt  tongue


Och jag har pratat med läkarna om att jag mekar när jag är hemma och det ser det bara positivt att jag försöker få med hela handen och pekfingret när jag gör grejer. Och meka såg de inga problem i. Bara det att för f-kassan så kan det sticka i ögonen :p

och för er som inte orkade/ville läsa storyn så har ni en sammanfattning här

Hittat massa fel och bilen, efter att ha åkt en pyttesväng,står på pallbockar igen.
Felsökningen gav:
> megaglapp i hjullager Vä-fram
> glapp i styrled Vä-fram (byter båda)
> bromsskiva Hö-fram har stor ytterkant och fått ojämnheter på innerkant pga felaktiga hjulinställningar kanske
> 6/10 Hål eller trasiga bussningar/tätgummin i  av hela framvagnen
> Genomstort hål i styrväxeldamasken ( en hel dal har delat sig )
> K-hämmar länken satt hellöst
> total lortigt vid drixaxeln/abs ringen och resten av framvagnen.

Tråkigt som fan men har beställt allt och började smått montera på allt idag, men det går inte så bra just nu känns det som  tongue

Varför det skrek så förbannat om bromsarna/framvagnen är vad jag tror så att eftersom hjullagret blivit så nedrans glapp + styrledens glapp gjort att skivan börjat röra på sig och kommit åt något som framfört ljudet (troligtvis klossarna)
.
Är det någon annan som har några förslag? Riktigt tacksam om jag är helt ute och cyklar.

Ljudet är alltså från framvagnen och det låter som om bromsskivan är skev och tar i något metalliskt och det hörs hela tiden, försvinner varken i låg eller högfart. dock låter det mer i högre fart, men låter mer på ett visst ställe på hjulet, precis som om skivan var skev typ.


Lite pics kan vi väll bjuda på ändå. som tröst för läsningen  :roll:

Vem är rädd för vatten? Ut o ha kul !  :???:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/994566_xzlmu6.jpg

Kanterna som uppkommit på skivan, några förslag som kan ha orsakat?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/994564_tmgp13.jpg

En mörk skymt av styrväxel-damasken som e kraaas, kommer bättre bild
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/994567_v1hnfm.jpg

fint o rent.... Inte nu nej, men snart  big_smile 
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/994568_iqzli9.jpg

The bad guy, but the needed guy
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/994569_979u02.jpg

Den yttre leden som glappar vid gummit, runt 2-3mm innåt&utåt samt i sidled
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/994565_1a3k34.jpg

Ska ner under täcket med hata Göteborg på TV:n ( no offense alla glennar! 8) )

ciao
/stagesix
Senast redigerat av stagesix (14 september 2010)


224 Inlägg
14 september 2010
#20
stagesix skrev:
tjena,
trevlans med lite respons från garaget.org också wink

@pips
lät inte helt dåligt, lär gå rätt fort då alltså xP, säger till när jag får tid över och orken att ta mig mot värmdö big_smile

update kommer nedan.

/stagesix

Du kan få åka 600hästars blå t4 oxå om du vill  roll

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa


Sök