3406
Sök

Dagsresa till Tyskland för att handla "flytande vätska"

88 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
#1
Jag och 2 polare är sugna på att åka ner till Tyskland över dagen och handla lite öl/vin. Det vi kollat på är Trelleborg - Sassnitz. Båtresan tar 4 timmar och det va det snabbaste sättet att ta sig till Tyskland. Vi har 35 mil ner till Trelleborg oxå. Nu till mina frågor. Vi tänkte ta min V70 som får lasta 470kg. Räknas förarens och bensinens vikt in där? Hur petiga är det om man säger att man råkar lasta 600kg? Några andra tips tages tacksamt emot. Vet ni något bra ställe i närheten av Sassnitz som man kan handla billig öl? Går det bra att komma ombord med en sänkt bil och som är max lastad?

945 Inlägg
7 september 2010
#2
avalanche skrev:
Jag och 2 polare är sugna på att åka ner till Tyskland över dagen och handla lite öl/vin. Det vi kollat på är Trelleborg - Sassnitz. Båtresan tar 4 timmar och det va det snabbaste sättet att ta sig till Tyskland. Vi har 35 mil ner till Trelleborg oxå. Nu till mina frågor. Vi tänkte ta min V70 som får lasta 470kg. Räknas förarens och bensinens vikt in där? Hur petiga är det om man säger att man råkar lasta 600kg? Några andra tips tages tacksamt emot. Vet ni något bra ställe i närheten av Sassnitz som man kan handla billig öl? Går det bra att komma ombord med en sänkt bil och som är max lastad?

Man brukar titta efter bilar som har dämparna i botten. Bilar som lutar mer än andra.
Kör du dessutom långsamt för att det inte ska ta i när du kör på så blir du extra observerad.

Hyr ett flyttsläp. Lasta fullt och lite till. Sen fyller du bilen lagom. - Brukar funka för oss andra.

Vet många som använder grejer för att inte fjädrarna ska sjunka ihop så mycket.


88 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
#3
Vad händer om man har överlast då?

945 Inlägg
7 september 2010
#4
avalanche skrev:
Vad händer om man har överlast då?

Är förmodligen skillnad på att bli stoppad för överlast av polisen och tullen.
Själv har jag aldrig blivit tagen för överlast så kan tyvärr bara gissa.

En däremot självklar sak är att du då vid en kontroll Inte får ta med din överlast hem.


434 Inlägg
7 september 2010
#5
farsan brukar åka ganska ofta, och han tar hem ganska så MYCKET mer än vad man får göra. Luftfjädring for the win, samt en stor kåpvagn. annars har jag hört folk som lägger trä klossar i fjädringen förbi tullen.


dom brukar plocka av så mkt *vätska* som är överlassat och har man tur så får man tillbaka det. Hände en polare till oss, han fick tillbaka ölen när datumet gått ut...


//Wicke

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.

88 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
#6
vilka är mest "på" tullen lr polisen? Vem väger bilen? Ingår förare och bensin i maxlasten som står när man man slår upp bilen på transportstyrelsen?

434 Inlägg
7 september 2010
#7
Farsan säger att tullen är dom som är hårdast. Men oftast bara nerlastade bilar som dom tar. Bara att göra bilen så stum man man kan tills man passerat tullen.

Det med vikten får nån annan svara på:)

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.

Muttley
7 september 2010
#8
En fråga,  varför ta trelleborg när du kan köra ner till bordershop?. De tar väl inte fyra timmar genom danmark och sen med färjan över till tyskland där ? Men jag kan ha fel för mig.

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
7 september 2010
#9
tkd_rille skrev:
En fråga,  varför ta trelleborg när du kan köra ner till bordershop?. De tar väl inte fyra timmar genom danmark och sen med färjan över till tyskland där ? Men jag kan ha fel för mig.

Danmark tar crika 2 tim, Köpenhamn - Rödby. Sedan tar Rödby - Puttgarden cirka 45 min. Tror Bro och båt t/tr kostar cirka 1000kr...

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
7 september 2010
#10
Min far åker ofta ner ensam och packar bilen full med sprit osv!
MEN!
Han lastar INGET i skuffen.
Utan överallt i bilen så att det inte syns att det går ner.
Altt han gjorde när han var vid tullen var att säga "Jag har allt här inne", öppnade bagaget där det var helt tomt. Tull kvinnan började asgarva och sa "bara åk!"

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

88 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
#11
Om inte föraren ingår i maxvikten så får vi lasta 310kg? 2x80=160
470-160=310. Är det korrekt uppfattat?

213 Inlägg
8 september 2010
#12
avalanche skrev:
Vad händer om man har överlast då?

du får böter, de fick jag

Wick_e skrev:
Farsan säger att tullen är dom som är hårdast. Men oftast bara nerlastade bilar som dom tar. Bara att göra bilen så stum man man kan tills man passerat tullen.

Det med vikten får nån annan svara på:)

fel tullen gör inte ett skit oftast. det är polisen som tar in dig och väger dig.
Senast redigerat av Xaben (8 september 2010)

88 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#13
Okej, men om maxlasten i papperna för bilen är 470kg, vad räknas med i det? Bensinen som är i tanken? Föraren? Eller räknar man på bilens maxvikt eller tjänstevikt? Hänger inte riktigt med!

Licenssvetsare
927 Inlägg
8 september 2010
#14
avalanche skrev:
Okej, men om maxlasten i papperna för bilen är 470kg, vad räknas med i det? Bensinen som är i tanken? Föraren? Eller räknar man på bilens maxvikt eller tjänstevikt? Hänger inte riktigt med!

Varför inte köra på det enklaste och be en polare med eget företag att skriva under på att ni ska ha personalfest för det företaget? Gör farsan och hans polare varje år o då får man lasta mer än kvoten iallafall, vet inte hur det blir med övervikt mm

945 Inlägg
8 september 2010
#15
dcay skrev:
avalanche skrev:
Okej, men om maxlasten i papperna för bilen är 470kg, vad räknas med i det? Bensinen som är i tanken? Föraren? Eller räknar man på bilens maxvikt eller tjänstevikt? Hänger inte riktigt med!

Varför inte köra på det enklaste och be en polare med eget företag att skriva under på att ni ska ha personalfest för det företaget? Gör farsan och hans polare varje år o då får man lasta mer än kvoten iallafall, vet inte hur det blir med övervikt mm

Känns som att det bara handlar om allmänt överseende om någon ser "lappen" och säger OK.
Därför bilen har fortfarande en maxlast som inte får överskridas oavsett vem som har personalfest.

Eventuellt om det har någon inverkan på mängden per skalle men någon lapp kan ändå inte
rubba på bilens maxlast eller totalvikt osv.. Visst har många överseende och kör med undantag.


122 Inlägg
8 september 2010
#16
avalanche skrev:
Okej, men om maxlasten i papperna för bilen är 470kg, vad räknas med i det? Bensinen som är i tanken? Föraren? Eller räknar man på bilens maxvikt eller tjänstevikt? Hänger inte riktigt med!

Tjänstevikt = Fordonet i kördugligt skick. Dvs. med bränsle. Föraren räknas in i tjänstevikten.

Maxlast = Hur mycket du får lasta.

Totalvikt = Tjänstevikt + Maxlast smile


88 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#17
1640 är tjänstevikten på min V70, inkluderar det en full tank och en förare och alla andra vätskor som spolarvätska ex. Hur är det med reservdäck och sånt, räknas det oxå in?

Hemlös
321 Inlägg
8 september 2010
#18
Hyr en helikopter!

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!

Muttley
8 september 2010
#19
avalanche skrev:
1640 är tjänstevikten på min V70, inkluderar det en full tank och en förare och alla andra vätskor som spolarvätska ex. Hur är det med reservdäck och sånt, räknas det oxå in?

Oj. Läs de hallon skrev.  De är inräknat hela bilen med dess tillbehör för att den ska vara en körduglig bil. Innebär inte fet dunka dunka och massa onödigheter. Utan bilen smile

lasten är ju de du lastar och passagerare ?. Hyr ett släp kör ner och över danmark lasta som satan och kör hem igen de är snabbaste viset.

alternativt åk buss, kostar några hundringar vet inte hur dyrt de är från vimmerby, lasta 60 kilo och slipp bekymret i tullen smile

58 Inlägg
10 september 2010
#20
Det finns inga kvoter att tänka på. Så länge det e för "enskilt bruk" kan du lasta safe. Men vikten kommer du inte ifrån. Jag vart stannad i  bomstationen vid öresundsbron. Hade duktigt överlast i en Ford skåpbil. Fick inte köra därifrån utan ringa några bekanta i Malmö som lastade över i sin bil och så fick man hyra ett envägs släp så vart det lugnt. Men det blev till att sitta i piket bilen en stund på "konferans". En pall öl ligger på runt 750-800 kg om du e nyfiken smile Och som någon skrev tidigare så vart man stannad av tullen men blev hänvisad bort till polisen och deras våg.

Livet e för kort för att planera för framtiden, lev livet nu


Sök