4574
Sök

Skumpande bil.

Meldem
4 137 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#1
Hej, har en S40 -98 Fas 1.

Och ja.. Den skumpar, ju högre fart man kommer upp i ju mer skumpar det, dock inte så jätte mycket skillnad, men det märks.

Om man kommer snabbt in i en lång kurva, sen om det är typ små "kullar" i kurvan, så känns det som man ska hoppa av vägen typ :S
Jag tror inte att fjädrarna är slut iaf.

Gummina som sitter på är nästan helt nya, har dock börnat lite så ja.. Men nästan nya.
Så kan det va att den är  extra känslig pga det?
Eller är det att den är så hög som den är? vet inte exakta höjden på den, men den är ganska så hög.
Och ifall jag skulle sänka den (vilket jag antagligen ska göra), skulle det hjälpa mot detta skumpande?

Vad beror detta på ?


MVH !


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
8 september 2010
#2
Stötdämpare wink

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

huh?
10 427 Inlägg
8 september 2010
#3
Som föregående säger, stötdämpare.
Om bilen har gått runt 20 000 så är det nog dags för nytt. Kanske i kombination med nya "sport"-fjädrar smile


Meldem
4 137 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#4
steifan skrev:
Som föregående säger, stötdämpare.
Om bilen har gått runt 20 000 så är det nog dags för nytt. Kanske i kombination med nya "sport"-fjädrar smile

Okej smile Ska jag byta allt då? fjäderben och allt som hör till typ? eller bara fjädrarna?
Är inte så haj på sänkningsatser osv smile


3 182 Inlägg
9 september 2010
#5
du byter fjädrarna det är dom som sänker bilen beroende på hur låg du vill ha den men det står när du köper den exempel 40mm osåvidare. sen köper du nya stötdämpare. många företag säljer det som kitt idag lätt att finna på nätet.

508 Inlägg
9 september 2010
#6
Du kan ju alltid prova denna lösning och prova att sätta fram och sen bak så ser du vilket du behöver byta.
Använde det på min bil när den var för låg och det blev väldigt hårt och bra smile

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Fram- … lagg-6-st/


Meldem
4 137 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#7
Skalman skrev:
Du kan ju alltid prova denna lösning och prova att sätta fram och sen bak så ser du vilket du behöver byta.
Använde det på min bil när den var för låg och det blev väldigt hårt och bra smile

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Fram- … lagg-6-st/

För att testa? eller ha det permanent? smile


huh?
10 427 Inlägg
9 september 2010
#8
TouchOfRed skrev:
steifan skrev:
Som föregående säger, stötdämpare.
Om bilen har gått runt 20 000 så är det nog dags för nytt. Kanske i kombination med nya "sport"-fjädrar smile

Okej smile Ska jag byta allt då? fjäderben och allt som hör till typ? eller bara fjädrarna?
Är inte så haj på sänkningsatser osv smile

Ja, så kan man nog säga.

Lite bilder lånade från Meca:

Fram:
http://catalog.meca.se/Upload/images_web/P6152496.JPG
Bak:
http://catalog.meca.se/Upload/images_web/P6152384.JPG


Finns minst en firma som erbjuder sänknings/sport-fjädrar 40/40 eller 60/40 tillsammans med
stötdämparna/fjäderbenen för 3900:-. Ganska billigt dvs.
http://www.gemotorsport.se/produktbilder/volvo/ge99vv001.jpg


Meldem
4 137 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#9
steifan skrev:
TouchOfRed skrev:
steifan skrev:
Som föregående säger, stötdämpare.
Om bilen har gått runt 20 000 så är det nog dags för nytt. Kanske i kombination med nya "sport"-fjädrar smile

Okej smile Ska jag byta allt då? fjäderben och allt som hör till typ? eller bara fjädrarna?
Är inte så haj på sänkningsatser osv smile

Ja, så kan man nog säga.

Lite bilder lånade från Meca:

Fram:
http://catalog.meca.se/Upload/images_web/P6152496.JPG
Bak:
http://catalog.meca.se/Upload/images_web/P6152384.JPG


Finns minst en firma som erbjuder sänknings/sport-fjädrar 40/40 eller 60/40 tillsammans med
stötdämparna/fjäderbenen för 3900:-. Ganska billigt dvs.
http://www.gemotorsport.se/produktbilde … 9vv001.jpg

Okej gött big_smile är det svårt att byta fjädrar, samt fjäderben? Om man är lite bra på att skruva iaf.


huh?
10 427 Inlägg
9 september 2010
#10
TouchOfRed skrev:
steifan skrev:
TouchOfRed skrev:
Okej smile Ska jag byta allt då? fjäderben och allt som hör till typ? eller bara fjädrarna?
Är inte så haj på sänkningsatser osv smile

Ja, så kan man nog säga.

Lite bilder lånade från Meca:

Fram:
http://catalog.meca.se/Upload/images_web/P6152496.JPG
Bak:
http://catalog.meca.se/Upload/images_web/P6152384.JPG


Finns minst en firma som erbjuder sänknings/sport-fjädrar 40/40 eller 60/40 tillsammans med
stötdämparna/fjäderbenen för 3900:-. Ganska billigt dvs.
http://www.gemotorsport.se/produktbilde … 9vv001.jpg

Okej gött big_smile är det svårt att byta fjädrar, samt fjäderben? Om man är lite bra på att skruva iaf.

Nja, på bilar av modernare utförande där man har delbart fjäderben så är det väl inte svårt,
det är det väl iofs inte heller med "långa" fjäderben med stötdämparinsatser (tex min bil). Det sistnämnda
är väl aningens jobbigare kanske. Fjäderkompressorer/spännare (gängstång med "klor" som man drar
ihop fjädrarna med, segt om man gör det för hand), diverse handverktyg och lite vilja och våld så går det nog wink

Här har du två gamla guider till Volvo 850 (borde vara snarlikt de flesta bilarna):
http://www.backspegeln.com/tips_fjader.asp
http://www.backspegeln.com/tips_kilen.asp


Meldem
4 137 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#11
steifan skrev:
TouchOfRed skrev:
steifan skrev:

Ja, så kan man nog säga.

Lite bilder lånade från Meca:

Fram:
http://catalog.meca.se/Upload/images_web/P6152496.JPG
Bak:
http://catalog.meca.se/Upload/images_web/P6152384.JPG


Finns minst en firma som erbjuder sänknings/sport-fjädrar 40/40 eller 60/40 tillsammans med
stötdämparna/fjäderbenen för 3900:-. Ganska billigt dvs.
http://www.gemotorsport.se/produktbilde … 9vv001.jpg

Okej gött big_smile är det svårt att byta fjädrar, samt fjäderben? Om man är lite bra på att skruva iaf.

Nja, på bilar av modernare utförande där man har delbart fjäderben så är det väl inte svårt,
det är det väl iofs inte heller med "långa" fjäderben med stötdämparinsatser (tex min bil). Det sistnämnda
är väl aningens jobbigare kanske. Fjäderkompressorer/spännare (gängstång med "klor" som man drar
ihop fjädrarna med, segt om man gör det för hand), diverse handverktyg och lite vilja och våld så går det nog wink

Här har du två gamla guider till Volvo 850 (borde vara snarlikt de flesta bilarna):
http://www.backspegeln.com/tips_fjader.asp
http://www.backspegeln.com/tips_kilen.asp

Ska jag vara ärlig så såg det busenkelt ut. Dock ska man väl inte va så stor i käft innan man bytt dom ;P
Men om man ska tex, tyskstuka bilen. Räcker det då med bara fjädrar, eller måste man ha fjäderben oxå?
Det är väl fjädrarna som bestämmer höjden på bilen? eller har fjäderbenen med det att göra oxå? smile


huh?
10 427 Inlägg
10 september 2010
#12
Olika stötdämpare kan påverka höjden något, men fjädrarna bestämmer höjden i stort då karossen vilar mot dessa.


Meldem
4 137 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
#13
steifan skrev:
Olika stötdämpare kan påverka höjden något, men fjädrarna bestämmer höjden i stort då karossen vilar mot dessa.

okej, tackar så mycket smile


188 Inlägg
10 september 2010
#14
det finns väl coilovers till din tror jag. köp det ist. då kan du höka och sänka hur du vill

Ledsjö Outlaw´s

1 653 Inlägg
10 september 2010
#15
Skalman skrev:
Du kan ju alltid prova denna lösning och prova att sätta fram och sen bak så ser du vilket du behöver byta.
Använde det på min bil när den var för låg och det blev väldigt hårt och bra smile

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Fram- … lagg-6-st/

är stötdämparna slut hjälper inte dessa för 5 öre...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

Meldem
4 137 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
#16
rudhem skrev:
det finns väl coilovers till din tror jag. köp det ist. då kan du höka och sänka hur du vill

Vad exakt är coilovers? smile


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
10 september 2010
#17
TouchOfRed skrev:
rudhem skrev:
det finns väl coilovers till din tror jag. köp det ist. då kan du höka och sänka hur du vill

Vad exakt är coilovers? smile

Man kan kalla det för ett kitt, med fjädrar och stötdämpare, som redan sitter monterade i ett fjäderben.
Där man har möjligheten att ställa in höjd och i vissa fall hårdheten på dom.

De dyrare brukar användas vid bankörning, medans det billigare bara är för att få bilen RAKT ner i backen wink

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

huh?
10 427 Inlägg
10 september 2010
#18
Och största skillnaden man ser mellan "vanliga" utförandet är att "coilovers" har mycket mindre fjädrar
i omkrets, ligger tätt kring stötdämparen/fjäderbenet.

Slumpmässig exempelbild:
http://www.fd3s.net/bilstein_coilovers.jpg


Meldem
4 137 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
#19
LeafBox skrev:
TouchOfRed skrev:
rudhem skrev:
det finns väl coilovers till din tror jag. köp det ist. då kan du höka och sänka hur du vill

Vad exakt är coilovers? smile

Man kan kalla det för ett kitt, med fjädrar och stötdämpare, som redan sitter monterade i ett fjäderben.
Där man har möjligheten att ställa in höjd och i vissa fall hårdheten på dom.

De dyrare brukar användas vid bankörning, medans det billigare bara är för att få bilen RAKT ner i backen wink

Då förstår jag precis, Tackar ! big_smile


Meldem
4 137 Inlägg
11 september 2010
Trådstartare
#20
steifan skrev:
Och största skillnaden man ser mellan "vanliga" utförandet är att "coilovers" har mycket mindre fjädrar
i omkrets, ligger tätt kring stötdämparen/fjäderbenet.

Slumpmässig exempelbild:
http://www.fd3s.net/bilstein_coilovers.jpg

Tackar ! smile



Sök