4295
Sök

Volvo 855 försvinner mycket olja!

5 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
#1
Tjenna. Min volvo 855 somm jag haft i ca 2 månader har krånglat sen köpet. När jag haft bilen en månad starta jag en morgon och den ticka som ett as! Så kolla olje stickan helt tom... Fattades 3. Liter. Sen körde jag i två veckor kolla oljan var dag men efter två veckor var stickan torr (stickan) är en liter.. Bilen luktar väldigt mycket avgaser och kommer rök från hålet där stickan sitter.. Topp packning??? Mycket tacksam för svar!!!!

1 122 Inlägg
10 september 2010
#2
Kolla i expansionkärlet om d är olja där då har blockpackningen gått hmm Gått långt annars?

gasa nu foer faen!

84 Inlägg
10 september 2010
#3
Att det rycker ur hålet för stickan är nog att vevhusventilationen är igensatt, Det kan även lutka avgaser inuti bilen om det var det du menade? Funkar inte vevhusventilationen som den ska och man har otur så blåser man packboxen mellan motor och låda. Och då försvinner nog oljan rätt snabbt.
Senast redigerat av _Next_ (10 september 2010)

* Voff voff *
10 715 Inlägg
10 september 2010
#4
Dåliga kolvringar var ganska vanligt på 140-hästarsmotorn i 93-94orna...!

Vad har du för motor och vad är det för årsmodell?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

5 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
#5
ValP2k skrev:
Kolla i expansionkärlet om d är olja där då har blockpackningen gått hmm Gått långt annars?

Okej tack det ska jag göra! Ja den har precis rullat 30k så...

5 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
#6
_Next_ skrev:
Att det rycker ur hålet för stickan är nog att vevhusventilationen är igensatt, Det kan även lutka avgaser inuti bilen om det var det du menade? Funkar inte vevhusventilationen som den ska och man har otur så blåser man packboxen mellan motor och låda. Och då försvinner nog oljan rätt snabbt.

Okej det låter vettigt.. Ska genast ut och kolla (!!!

5 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
#7
Brådhis skrev:
Dåliga kolvringar var ganska vanligt på 140-hästarsmotorn i 93-94orna...!

Vad har du för motor och vad är det för årsmodell?

//Brådhis

94 och t5 motor.. Okej. Är det vanligt. På denna motor att det händer?

8 253 Inlägg
10 september 2010
#8
Fjun skrev:
94 och t5 motor.. Okej. Är det vanligt. På denna motor att det händer?

Det var f.ö så på alla modeller fram till en bit in på årsmodell 95 då kolvringarna gjordes om.

Men igensatt vevhusvebntilation kan mycket väl vara problemet, eller en bidragande faktor. Kollat om den läker olja nånstans? Oljereturröret är en klassiker precis som bakre vevaxeltätning.


51 Inlägg
10 september 2010
#9
Kan läka mellan motor och låda med. packboxen kan ju vara paj. Är ju typ byggt från fabrik att det ska läka där. (kolla underbilen)


5 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
#10
Marlboroman skrev:
Fjun skrev:
94 och t5 motor.. Okej. Är det vanligt. På denna motor att det händer?

Det var f.ö så på alla modeller fram till en bit in på årsmodell 95 då kolvringarna gjordes om.

Men igensatt vevhusvebntilation kan mycket väl vara problemet, eller en bidragande faktor. Kollat om den läker olja nånstans? Oljereturröret är en klassiker precis som bakre vevaxeltätning.

Okej! Jag ska kolla. Tackar så hemskt mycket..!


Sök