Jo men nu är vi på Avancerat så lite utvikning får det väl bli:
Det man är ute efter är effekt. Effekt skapar man genom att ha kraft som trycker ner kolven (-arna).
Mycket effekt skapar man genom att ha mycket kraft (dvs högt tryck i cylindern) många gånger (dvs vid högt varv).
Trycket i cylinderna skapar man genom att ha mycket kemisk energi som man kan tända eld på och stänga in i cylindrarna. Dvs man vill ha in så mycket bränsle/luftblandning som möjligt och låta förbränningen av den ske inne i cylindern och på ett sådant sätt att totala nyttokraftintegralen för varje fyrtaktspuls blir så stor som möjligt. (egentligen summan av alla eftersom man inte vill att en cylinder skall motverka någon annan)
Och för att få in så mycket bränsle/luftblandning som möjligt så krävs både att man har stort differenstryck mellan det man matar in och trycket (vakuumet) i cylindern och att man har så stort flöde som möjligt. (dessutom är det rätt bra att få ut avgaserna också...)
Bara högt laddtryck i insuget gör ingen glad. Och bara jätteflöde men noll differenstryck gör heller ingen glad.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI