Märke & modell Volvo 245gl
Bild Årsmodell 1985
Mätarställning 19***
Effekt & vridmoment 110hk
Prestanda orginal
Historia om bilen Jag skulle sälja min 244dl 86 för att köpa mig en 240 av 81-85 årsmodell (dom är snyggast enligt mig). Jag kollade runt lite på blocket och fann en 245gl med servo och ac från 85. Jag skrev ett mail till han och dagen efter var jag på väg till örebro för att byta bil med honom.
När jag väl var framme träffade jag honom han kollade på min bil och var nöjd. När jag sedan skulle se på hans bil var den inte alls så fin som på bilderna och som han hade sagt. för det första så såg den ut som att den hade vart nergrävd i 20 år och sen var det fullt med amatörlagningar på den. Men jag blev kär i den
så den följde med mig hem.
Nu har jag putsat som en dåre på den och avfettat hela bilen över,under,innuti och på
har också polerat den lite för hand och lagat upp ena tröskeln som var bedrövlig och fixat till dom flesta "amatörlagningarna". fick också sanera bilen innuti för den lukta gamal älg (han hade haft den som jakt-bil). Jag sänkte den också ett par varv för den var hög som ett höghus. Så nu är den i helt okej bruksskick.
Syfte Göra den till en riktigt fin bruksbil som ska få en lite mordärnare anda med nyare motor och drivlina också fjädrar, dämpare och bromsar. Inget för att åka fort i utan bekvämt och stirligt.
Motor b230a
Växellåda & kraftöverföring m47
Kaross Chassi Orginal med kapade fjädrar.
Fälgar & Däck rostiga plåtisar 15" bak och 14" fram
det kommer ett par finare snart.
Inredning Blå inredning just nu, skön orginalratt, ac. Kommer svart inredning.
Elektronik & Stereo inget just nu. bara vindsus och surr från höfläkten i motorn.
Framtidsplaner skrev ju det ovanför
ÖvrigtDagen efter jag hade fått hem den gick blockpackingen och packningen till vattenpumpen #-o så det blev till att skruva på en gång. men nu funkar den prima.
Lite bilder från annonsenLite bilder efter jag hade avfettat hela bilen. Har tyvärr inga före-bilder slängde också på ett par vita blinkersHär är en bild på motorrummet också efter jävla mycket tvätt kan jag lova sätte även dit ett öppet luftfiler på den och gjorde en service.
Sen lackade jag "fronten" svart också. ska inte ha nått krom på bilen.
Så här ser den ut i dagsläget. Sätte på orginal blinkersglas för ett av dom vita var spruckna. Blev bra! funderar på att ha så. har el-tejp som lister nu för dom som satt på var blandade kromade och svarta
men ska till skroten till veckan och fixa helsvarta och slänga på.
Ska också köpa en ny baklucka för den är rätt rutten.
Här har ni dagens arbete då.
Bytte instrumentpanel för den gamla var skrot. Som tur var har man en svärfar som har mekat volvo och har många delar så han fixade ett med en varvräknare i och grejer
Det var lite pill för jag fick ta endel delar från det gamla och bygga ihop ett komplett. men det blev skitbra och allt funkar.
Kortade även av "röret" till luftfiltret så det inte skulle va så dallrigt. var pilligare än det ser ut att få ihop det
Ja det var väl allt för den här gången. Ha det gött! /Ola