3384
Sök

Felsökning på förgasare på volvo 240!

18 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
Hej, jag har en volvo 240 1981 med b230A motor och pierburg förgasare och jag undrar varför de smäller när jag varvar 6000 varv och släpper på gasen? Får den för mycket bränsle eller tar den tjuvluft nånstans? Tacksam för svar
Senast redigerat av ___Johan___ (12 september 2010)

Rally Mupp
300 Inlägg
12 september 2010
Jag hade en 740 med samma motor (likadan) densköt små eld-puffar ur avgasröret när man varvade mycket och sedan motorbromsade. Det var läck mellan toppen och avgasgrenröret. Låter konstigt, men det försvan när jag bytte packningarna .

Dubbla Webrar är ljuv musik i mina öron!!
Projekttråd! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1

18 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
Okej, så du tror att den drar tjuvluft mellan toppen och blocket? Min mammas man sa också att den kan dra tjuv luft. Men ska ta och kolla upp de med start gas och se. För tändningen är rätt inställd kam remmen är kollad och inte fel kuggad.

Smålänning
7 883 Inlägg
13 september 2010
Kolla förgasarmembranet. Inte ovanligt att det pajar. Buslätt att byta och kostar 10 kr smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Rally Mupp
300 Inlägg
13 september 2010
Nä, det kan dra tjuvluft mellan toppen och GRENRÖRET. Inte blocket...

Dubbla Webrar är ljuv musik i mina öron!!
Projekttråd! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1

18 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
Okej ska ta och kolla upp de då:) De ska inte smälla även om inte avgassystemet är helt kompllet?

687 Inlägg
14 september 2010
Saknas det ljuddämpare så brukar det smälla lite..

Sitter det pulsairsystem på denna motorn? Isåfall är det nog inget ovanligt att det smäller till lite när man gasar, men det ska inte bli såna knallar så man undrar om trumhinnan sitter kvar på samma ställe.
Senast redigerat av volvo_Tobias (14 september 2010)

18 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
Sitter bara en ljuddämpare på nu. Nej de är orginal avgassystem och grenrör. Bara toppen som är planad och portad enligt förra ägaren:P Och de smäller högt som fan. Skulle då dra åt sig många blickar om man varvar på stan eller nått sånt:P

TheDevil
9 Inlägg
14 september 2010
Det fettar ju på rätt bra vid fulltrottel. så är dett läck någonstans mellan m motor grenrör eller avgas så smäller det då soppan antänds. inget farligt. mycke vanlig när man plockar en dämpare eller liknande.

Dev
LKPG
KÖR gamla bilar

Sök