3738
Sök

Motorn knackar volvo 855 -95

ohshit
1 285 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
Har en volvo 855 -95 2.5 GLT (20 ventilaren) som börjat knacka rätt mycket.

Den läcker olja och gick antagligen torr så den började knacka, fortfarande lika mycket knackningar kall som varm, kamaxlarna har tagit lite stryk har jag sett, ska försöka polera upp dom, har tryckt på alla ventillyftare och dom är ok.

Någon som har en aning om vad som kan va fel?

Tacksam för svar /Cgee

The löwer class.

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
13 september 2010
Ramlager/Vevlager ? smile
Möjlighet att förstå var ljudet kommer ifrån ?
Alternativt lyssna med stetoskop ?

Mvh

11 Inlägg
13 september 2010
Upplever du knackningarna som ljusa lr mörka/dova?

I regel brukar det vara dom ljusare/tickande ljuden som kommer från övre delen av motorn tex kam/lyftare/ventiler osv.

Dom mörkare och dovare ljuden brukar sitta i nedre delen av motorn tex vevlager mm, men det är inte alltid att tillförlita sig på, men kan vara en bra hjälp på vägen smile

ohshit
1 285 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
får tacka för svar, gissade lite på ramlager jag med då dom också säkert gått lite torra, funderar dock på att köpa hel motor istället, då jag tror detta lönar sig smile

The löwer class.

699 Inlägg
13 september 2010
Cgee skrev:
får tacka för svar, gissade lite på ramlager jag med då dom också säkert gått lite torra, funderar dock på att köpa hel motor istället, då jag tror detta lönar sig smile

Helt rätt tänkt! Blir mycket billigare och smidigare med en begagnad motor.. smile

Bilgalen elektriker :)

ohshit
1 285 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
JonasHalt skrev:
Cgee skrev:

Helt rätt tänkt! Blir mycket billigare och smidigare med en begagnad motor.. smile

Ja jag tror detta smile

vart lite sådära småsugen på att proppa i en t5 men mycket jobb va? och säkert en del trubbel med att regga om den om jag inte tror helt fel?

The löwer class.

8 252 Inlägg
13 september 2010
Cgee skrev:
vart lite sådära småsugen på att proppa i en t5 men mycket jobb va? och säkert en del trubbel med att regga om den om jag inte tror helt fel?

Det är inte trubbel - det är omöjligt. Såvida du inte lägger ner en massa på att bygga om bilen för att kunan få den godkänd, men får samma opengar har du fårr en väldigt fin äkta turbo.

ohshit
1 285 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Cgee skrev:

Det är inte trubbel - det är omöjligt. Såvida du inte lägger ner en massa på att bygga om bilen för att kunan få den godkänd, men får samma opengar har du fårr en väldigt fin äkta turbo.

Okey, vill ju ha lite mer hästar i den & att trimma en sugmotor har jag inte ens tänkt på då man får lägga ut mer än vad man får i stora drag, så då äre väl lika bra o köpa en t5 i helhet istället? smile

The löwer class.

8 252 Inlägg
13 september 2010
Cgee skrev:
Okey, vill ju ha lite mer hästar i den & att trimma en sugmotor har jag inte ens tänkt på då man får lägga ut mer än vad man får i stora drag, så då äre väl lika bra o köpa en t5 i helhet istället? smile

Precis. Sälj den du har och köp en turbo istället. Enklast och bästa alternativet.

ohshit
1 285 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Cgee skrev:

Precis. Sälj den du har och köp en turbo istället. Enklast och bästa alternativet.

OK, får tacka för alla svar iallafall big_smile

The löwer class.

1 277 Inlägg
12 november 2010
om inte ja minns fel lät den som en stenkross wink

Bilälskare
283 Inlägg
12 november 2010
skulle vilja chansa på att det är vevlagerras.

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

1 277 Inlägg
14 november 2010
ne hydraullyftarna va skrot då motorn gick torr å de i sin tur skadade kammarna tongue

Sök