3560
Sök

Volvo V40 2.0T Oregelbunden tändning av lampor (Generator, Bromskrets & ABS)

9 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
Hej

På min volvo började idag generatorlampan att tändas under körning för att direkt följas av att bromskretslampan & ABS lampan också tändes. Dom slockade efter ett par sekunder och återkom sedan sporadiskt. (Ordning: Laddlampa - liten paus - Bromskrets & ABS)

Bilen fick en "ny" bytesgenerator så sent som i våras så den borde det inte vara ngt fel på. Var och mätte upp batteriet och det visar 12,5V med motorns avstängd & 13,5V på tomgång. Kunde inte testa vid högre varvtal då jag var ensam.

Ngn som stött på samma/liknande problem?

mvh
Mattias

21 761 Inlägg
13 september 2010
Tänds/blinkar dessa lampor även om motorn bara går på tomgång?

9 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
Hej

Inte fått dom att tända på tomgång (~800 rpm). Däremot på runt 2000-2500 rpm utan växel i en gång. Det händer oftare på motorvägen i ~100 km/h än på en 50 väg. Skall kolla lite mer när det är dags för storhandling om en stund

/M

21 761 Inlägg
13 september 2010
Eftersom det egentligen bara händer vid körning så kan det vara glappkontakt någonstans, tex vid generatorn.

Försök mäta spänningen vid typ 2500-3000 varv för att se att inte laddspänningen "rusar" uppåt 17-18 V eller så. smile

9 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
Yes, will do. Var börjar jag enklast felsökningen sen? (om jag inte ringer till bilmeken som satte in generatorn och gnäller lite)

388 Inlägg
13 september 2010
Laddningsrelät kanske spökar..

9 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
Yepp. generatorn ger 17-19V över polerna på batteriet vid 3500 varv & uppåt + att alla lampor lyser lite starkare. Just den biten syntes bättre när mörkret kom än mitt på dagen. Gissar att laddningsregulatorn spökar med mig. Tror ni att man kan hävda garantiärende då den nya generatorn sattes in i våras eller är laddningsregulatorn en enhet som bytes separat från generator?

21 761 Inlägg
13 september 2010
Laddregulatorn brukar kunna sitta som en löstagbar enhet på baksidan av generatorn, men hur det är på just din generator vet jag inte. Men du borde nog höra med det ställe som bytte ut generatorn, det har ju bara gått ett par månader.

En sån här sak ska vad jag vet normalt sett inte hända under förutsättning att det tex inte har varit glapp i laddkabeln, vilket kan vara ett slarvfel vid montering. smile

388 Inlägg
13 september 2010
Djemm skrev:
Yepp. generatorn ger 17-19V över polerna på batteriet vid 3500 varv & uppåt + att alla lampor lyser lite starkare. Just den biten syntes bättre när mörkret kom än mitt på dagen. Gissar att laddningsregulatorn spökar med mig. Tror ni att man kan hävda garantiärende då den nya generatorn sattes in i våras eller är laddningsregulatorn en enhet som bytes separat från generator?

Laddningregulator heter det ju och inte relä som jag skrev.
Som sagt råkade ut för liknande när jag hade min v40 2.0T jag plocka av generatorn gav mig iväg till närmaste bilelektriska firma jag hittade fixat på en kick och tror jag betalade mellan 3-500 kr.

9 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
Naturligtvis hittar bilia inte fel på generatorn, men ett annat som kan ha med samma sak. Pluskabeln till batteriet blir väldigt varm. Några tips hur man byter den lättast eller om den kan lagas med lödtenn & lite tur smile

/M
Senast redigerat av Djemm (30 september 2010)

Sök