Tack, jo man har varit med i svängen, testat de flesta metoder, men framförallt läst mig till, punkterat de flesta myter och hållt mig till sånt som det finns belägg för att det fungerar.
Tycker inte man behöver skippa tillskott, men man behöver heller inte gå till överdrift. Bra mat med en bra fördelning mellan makronutrienterna räcker långt (makronutrienter = protein, kolhydrat, fett). Visst kan man testa och se om man tycker det är kul att träna på gym iofs, dumt att köpa nåt man inte kommer att använda. Dock är det ingen fara med ett extra intag av protein även om man inte tränar på gym. Tränar man lite mer seriöst med vikter bör man få i sig åtminstone 2g protein per kg kroppsvikt, dvs en kille som väger 100kg bör få i sig åtminstone 200g protein/dygn.
Vad det i stora drag handlar om är att kroppen behöver stimulans för att bygga muskler. Proteinsyntesen är det som styr muskeluppbyggnaden, nedbrytning och uppbyggnad sker hela tiden. Detta kan man inte motverka, däremot kan man påverka mycket genom korrekt träningsutförande och till stor del med mat/tillskott.
Det finns inget som stimulerar proteinsyntesen så mycket som ett pass på gymmet, men det som händer är att nedbrytningen blir mycket större än uppbyggnaden. Detta måste motverkas genom att man tillsätter protein till kroppen. Dock finns det problem med protein som kommer från mat, det utsöndras mycket långsamt. Ett snabbt protein fördelas snabbare ut i kroppen och det katabola läget som kroppen befinner sig i bryts snabbare.
Därför kan det vara läge att tillsätta ett protein som bryts ned snabbt, tex vassleprotein. Men även vassleprotein måste brytas ned innan det kan tas upp i musklerna. Då har man tagit fram rena aminosyror (protein består av aminosyror) Det finns ca 20st, men det är tre som är viktigast för muskeluppbyggnad, nämligen L-leucin, L-Valin och L-Isoleucin.
Aminosyror behöver alltså inte passera levern för att kunna tillgodoses av kroppen, därför är de egentligen mycket bättre än vanligt protein. Det är dessutom smidigt att bara blanda 10-20g i vattnet du dricker under passet. Alternativt kan man ta 10g före och 10g efter passet om man hellre vill det.
Observera att jag inte försöker göra reklam för nånting, var och en väljer själv vad man vill göra och om man vill ha några kosttillskott eller inte. Men om jag får välja TRE kosttillskott så skulle jag ta
Aminosyror (BCAA) före/under/efter träning
Vassleprotein som mellanmål
Någon pre workout att växla med vanligt kreatin
ok, det blev egentilgen 4 om man särar på kreatin och pre workout (pwo:s innehåller kreatin)
Alla former av kolhydratstillskott är bortkastade om man tränar på gym. Ät hellre kolhydrater i form av god mat. Det finns en viss ökning av proteinsyntesen i intag tillsammans med protein efter träning, men kolhydraterna för sig bidrar inte till någon höjd proteinsyntes. Aminosyror är så snabba att de höjer den med flera 100% (bra skit).
I övrigt finns det massor av tillskott som säger sig ge enorma resultat. Allt detta ska tas med en nypa salt. S.k. testoboosters och liknande är inget att ha, i princip.. om inte helt verkningslösa. Det finns ett tillskott som heter jungle warfare, som blev förbjudet ett tag då det innehöll otillåtna substanser, men jag tror inte att det gör det längre.. men som sagt.. keep it simple cause,
everybody wanna be a bodybuilder, but no one wanna lift heavy ass weights
Bergkuist skrev:
Håller med mrpete!
Kul att se någon som vet vad man pratar om!
Skippa allt tillskott tills du blir varm i kläderna, kör ett tag och se om du tycket det är kul!
är det roligt så kan du börja med kreatin + EEA och köra på det!
Sen finns det tillskott som ger resultat och inte är dopingklassade dock är dessa få och effekten är inte direkt " wow".