4440
Sök

Montera Elfläkt Volvo 940

37 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
#1
Hejsan har en volvo 940 -92  Med "Höfläkt" och har nu fått tag på en elfläkt ja tänkte montera från en 850. Får ju göra egna fästen och så men frågan är hur ja ska göra med det elektriska. Finns ju två kontakter, en med 2 trådar och en med 1 från fläkten som jag får skarva, spelar ingen roll hur fläkten går igång kan lika gärna ha en tryckknapp i bilen!  men hur ska detta kopplas  ? Mvh


1 122 Inlägg
15 september 2010
#2
Finns ju givare att köpa på biltema ifall du vill slippa ha det på en knapp smile som du monterar på den övre kylarslangen som ja förstått det.
Senast redigerat av ValP2k (15 september 2010)

gasa nu foer faen!

Tvivlare
2 266 Inlägg
15 september 2010
#3
Här har du all info du kan tänkas behöva..

http://forum.skanetraffen.com/viewtopic.php?t=1525

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Hemmabyggare
20 Inlägg
15 september 2010
#4
Den ensamma kabeln ska anslutas till jord, dom andra två är för hög respektive låg fart på fläkten, pröva att ansluta en av dom till B+ så ser du vilken av dom som ger hög och låg fart på fläkten.

Har du inget relä, så går det utmärkt att använda ett vanligt relä till typ extraljus.


One Man Clan
4 287 Inlägg
15 september 2010
#5
Kan tillägga att jag kör med en volvo 850/v70 elfläkt på min kärra å att använda vanligt extraljus relä går ej.
både 30/40amps relän brinner upp eller går sönder efter nån månad..

kör nu med bosch/hella 70 amps relä å de har funkat ungefär ett år.
autoexperten har både sånna relän och termokontakter som du kan koppla ihop å sätta på övre kylarslangen så den går igång vid tex 95 grader å stänger av vid 90.. riktit smidigt.


37 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
#6
tack för svar  smile


Hemmabyggare
20 Inlägg
16 september 2010
#7
Xuri skrev:
Kan tillägga att jag kör med en volvo 850/v70 elfläkt på min kärra å att använda vanligt extraljus relä går ej.
både 30/40amps relän brinner upp eller går sönder efter nån månad..

kör nu med bosch/hella 70 amps relä å de har funkat ungefär ett år.
autoexperten har både sånna relän och termokontakter som du kan koppla ihop å sätta på övre kylarslangen så den går igång vid tex 95 grader å stänger av vid 90.. riktit smidigt.

2 st paralellkopplade vanliga extraljusrelän borde funka om fläkten drar såpass mycket ström...


One Man Clan
4 287 Inlägg
16 september 2010
#8
AsconaT5R skrev:
Xuri skrev:
Kan tillägga att jag kör med en volvo 850/v70 elfläkt på min kärra å att använda vanligt extraljus relä går ej.
både 30/40amps relän brinner upp eller går sönder efter nån månad..

kör nu med bosch/hella 70 amps relä å de har funkat ungefär ett år.
autoexperten har både sånna relän och termokontakter som du kan koppla ihop å sätta på övre kylarslangen så den går igång vid tex 95 grader å stänger av vid 90.. riktit smidigt.

2 st paralellkopplade vanliga extraljusrelän borde funka om fläkten drar såpass mycket ström...

yes visst kan man



Sök