2383
Sök

har bytt bakaxel sen funka inte hastighetsmätaren

13 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
#1
hej1 jag har bytt bakaxel på min 740 90.  satte på en 745 bakaxel från en äldre årsmodell kanske var en 87 eller något .  och då funkar inte hastighetsmätaren 
Vad kan de va ? hjälp

MVH Linus
Senast redigerat av akerlind (15 september 2010)


Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
15 september 2010
#2
akerlind skrev:
hej1 jag har bytt bakaxel på min 740 90.  satte på en 745 bakaxel från en äldre årsmodell kanske var en 87 eller något .  och då funkar inte hastighetsmätaren 
Vad kan de va ? hjälp

MVH Linus

Du har abs på din bil va?
I såna fall kan jag säga till nästan 100% att du fått på "fel" axel. Hastighetskransen i bakaxeln är annorlunda på en 740 med abs. Har en bild i mitt galleri på just detta om du vill kolla.
Senast redigerat av MCMLXXXII (15 september 2010)

Mvh Thomas

13 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
#3
okej    jag inte abs på bilen


Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
15 september 2010
#4
akerlind skrev:
okej    jag inte abs på bilen

De du kan göra först är att mäta så du har ström fram till givaren på locket till diffen, kan vara kabelbrott. Har du ström skulle jag ta mig en titt i diffhuset och jämföra kransarna som du såg i mitt galleri.

Mvh Thomas

95 Inlägg
15 september 2010
#5
ska det ligga ström på givaren med bilen stilla och bara tändningen på ?  jag behöver mäta om det kommer med=)

13 Inlägg
16 september 2010
Trådstartare
#6
MCMLXXXII skrev:
akerlind skrev:
okej    jag inte abs på bilen

De du kan göra först är att mäta så du har ström fram till givaren på locket till diffen, kan vara kabelbrott. Har du ström skulle jag ta mig en titt i diffhuset och jämföra kransarna som du såg i mitt galleri.

okej tack big_smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 111 Inlägg
17 september 2010
#7
om man söker lite så hade det funnits säkert ett par tusen svar på ditt fel

mellan 84-88a så är det en sorts krans som mäter hastigheten i bakaxeln
och från 88b-98 är det en annan har inget med abs eller liknande att göra

så kasta dit en bakaxel som är från 88b och nyare så är problemet som bortblåst

trodde faktist att alla kommit till insikt om detta nu när bilarna är över 20år gamla

Kör fort så hinner inget hända...

761 Inlägg
21 september 2010
#8
det är ingen skillnad på axlarna, man byter bara kransen och kåpan så funkar det.


Fri fart för ett fritt folk!
14 111 Inlägg
22 september 2010
#9
dannnej skrev:
det är ingen skillnad på axlarna, man byter bara kransen och kåpan så funkar det.

bara och bara..det är knappast bara..och verkligen inte värt jobbet om det inte sitter en riktigt bra diff i axeln..eftersom båda drivaxlarna måste ur och hela klumpen måste tas ur
innan man kan byta kransen
hade det varit tvärsom en ny axel på en gammal kan man väll ta bort några av pinnarna på kransen
så ska det fungera om jag inte missminner mig totalt fel

på en orginal axel är det så billigt och enkelt att man byter hela axeln gjort på 2timmar utan någon större vana framför allt när axeln nyss varit nere

Kör fort så hinner inget hända...

761 Inlägg
22 september 2010
#10
Growe skrev:
dannnej skrev:
det är ingen skillnad på axlarna, man byter bara kransen och kåpan så funkar det.

bara och bara..det är knappast bara..och verkligen inte värt jobbet om det inte sitter en riktigt bra diff i axeln..eftersom båda drivaxlarna måste ur och hela klumpen måste tas ur
innan man kan byta kransen
hade det varit tvärsom en ny axel på en gammal kan man väll ta bort några av pinnarna på kransen
så ska det fungera om jag inte missminner mig totalt fel

på en orginal axel är det så billigt och enkelt att man byter hela axeln gjort på 2timmar utan någon större vana framför allt när axeln nyss varit nere

Byter du så gärna hela axeln så ska jag höra av mig näst det är dags wink

Jag har klockat mig själv på byte av drivaxlar = 16minuter för båda sidorna, från att bilen står på golvet tills den är tillbaka på golvet.

Resten tar inte särskillt lång tid, och det är ju inte så att en annan bakaxel hämtar sig själv heller.


Fri fart för ett fritt folk!
14 111 Inlägg
22 september 2010
#11
dannnej skrev:
Growe skrev:
dannnej skrev:
det är ingen skillnad på axlarna, man byter bara kransen och kåpan så funkar det.

bara och bara..det är knappast bara..och verkligen inte värt jobbet om det inte sitter en riktigt bra diff i axeln..eftersom båda drivaxlarna måste ur och hela klumpen måste tas ur
innan man kan byta kransen
hade det varit tvärsom en ny axel på en gammal kan man väll ta bort några av pinnarna på kransen
så ska det fungera om jag inte missminner mig totalt fel

på en orginal axel är det så billigt och enkelt att man byter hela axeln gjort på 2timmar utan någon större vana framför allt när axeln nyss varit nere

Byter du så gärna hela axeln så ska jag höra av mig näst det är dags wink

Jag har klockat mig själv på byte av drivaxlar = 16minuter för båda sidorna, från att bilen står på golvet tills den är tillbaka på golvet.

Resten tar inte särskillt lång tid, och det är ju inte så att en annan bakaxel hämtar sig själv heller.

sist jag plockade ner en oskruvad axel på 2personer så tog det 15minuter att ta ner den..
inte sällan diffen sitter fast i huset och sen börjas det jävlas

näe en axel hämtar inte sig själv direkt men värre än så är det inte bara köpa rätt och sälja den nuvarande till någon sladdsugen 740raggare som kört ras på sin

jag har bytt axel när jag körde av en bult till ena momentstaget så jag anser att det är så pass lätt att jag inte gråter över det hela

byter hellre 10bakaxlar på en 740 än 1värmepaket till en 240 smile

problemet är att man måste dessutom plocka ur 4drivaxlar 2st diffar osv smile
bara där har det gått 30minuter på bara drivaxlarna smile

Kör fort så hinner inget hända...

402 Inlägg
23 september 2010
#12
Growe skrev:
dannnej skrev:
Growe skrev:
bara och bara..det är knappast bara..och verkligen inte värt jobbet om det inte sitter en riktigt bra diff i axeln..eftersom båda drivaxlarna måste ur och hela klumpen måste tas ur
innan man kan byta kransen
hade det varit tvärsom en ny axel på en gammal kan man väll ta bort några av pinnarna på kransen
så ska det fungera om jag inte missminner mig totalt fel

på en orginal axel är det så billigt och enkelt att man byter hela axeln gjort på 2timmar utan någon större vana framför allt när axeln nyss varit nere

Byter du så gärna hela axeln så ska jag höra av mig näst det är dags wink

Jag har klockat mig själv på byte av drivaxlar = 16minuter för båda sidorna, från att bilen står på golvet tills den är tillbaka på golvet.

Resten tar inte särskillt lång tid, och det är ju inte så att en annan bakaxel hämtar sig själv heller.

sist jag plockade ner en oskruvad axel på 2personer så tog det 15minuter att ta ner den..
inte sällan diffen sitter fast i huset och sen börjas det jävlas

näe en axel hämtar inte sig själv direkt men värre än så är det inte bara köpa rätt och sälja den nuvarande till någon sladdsugen 740raggare som kört ras på sin

jag har bytt axel när jag körde av en bult till ena momentstaget så jag anser att det är så pass lätt att jag inte gråter över det hela

byter hellre 10bakaxlar på en 740 än 1värmepaket till en 240 smile

problemet är att man måste dessutom plocka ur 4drivaxlar 2st diffar osv smile
bara där har det gått 30minuter på bara drivaxlarna smile

Vad snackar du om igentligen tongue att byta kransen o locket som han redan har på den andra axeln är tämligen mycke enklare o tar mindre tid o kräver mycke mindre jobb är att byta hela axeln. med tanke på att han måste åka o köpa en till bakaxel annars.

Kransen som sitter på diffen är jätte enkel att ta bort, bara knacka bort med hammare o mejsel. alternativt så byter du hela klumpen. Men då gäller det att det är samma antal kugg på båda kronhjulen. Är det inte det så kan man enkelt byta kronhjulet också.

//Jocke
Senast redigerat av Hedlisch (23 september 2010)


Sök