2609
Sök

Köpråd: Att gå över till tyskt?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
#61
CarpeDiem skrev:
Tycker det är roligt att du går över till tyska bilar, det är grejer det wink Frågar du mig så ska du ha en Audi Coupé smile Audi 100 TQ funkar också wink

Mvh

De hoppas ja man måste variera sig lite
Tror de bilarna nybes är lite över min prisklass


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
#62
Allo tillbaka igen även fått tillgång till dator nu så läste på autopower som han Rquired sa hur man nu stavar de ???

fastnade då för Bmw 540 Automat ser helt ok ut powern är mer än skaplig för vinter/bruksbil ända jag är dock lite osäker på är automat lådan och dess plastkulor som verkar va vanligt fel och flippar ur växlingen
läste även då att 530 har samma motor men inge plastkule grejjs i vlådan. då till min fråga vilken är mest värt och satsa på då? ska helst va v8an då jag fastnat för den och hur mkt skiljer bilarna 30 till 40 åt?


MR Andersson
1 229 Inlägg
19 september 2010
#63
Kraften skiljer markant. lådan är känd för o gå sönder i 540in om man kör hårt med den o sladdar o har sig. Gasa när du har backen är är också strängt förbjudet.

Vad har du för avsikt med den? kan du köra lugnt så håller lådan...


Med.lem
3 759 Inlägg
19 september 2010
#64
MrEricsson skrev:
Allo tillbaka igen även fått tillgång till dator nu så läste på autopower som han Rquired sa hur man nu stavar de ???

fastnade då för Bmw 540 Automat ser helt ok ut powern är mer än skaplig för vinter/bruksbil ända jag är dock lite osäker på är automat lådan och dess plastkulor som verkar va vanligt fel och flippar ur växlingen
läste även då att 530 har samma motor men inge plastkule grejjs i vlådan. då till min fråga vilken är mest värt och satsa på då? ska helst va v8an då jag fastnat för den och hur mkt skiljer bilarna 30 till 40 åt?

Automatlådorna har ett bästföre datum (nej inte riktigt), man brukar säga att efter 25-30 tusen mil bör dom hålla, efter det är det en fråga om tur. Har oljan bytits med rätt intervaller och med RÄTT olja så håller dom bättre, men det kan man ju inte vara säker på...

Och vilken icke-handikappad 18 åring vill ha automat? smile

Ne köp min 540 som har samma låda som e39m5orna så blir du säkerligen nöjd tongue
https://www1.garaget.org/archive/50/49646/189800/189800-1978551.jpg


(å andra sidan har e34 540 diffbroms och samma typ av hållbara låda, dock bara 4 liters motor och utan vanos så dem är lite törstigare) Men dom står väldigt högt i pris, en i bra skick kan gå för sndd på samma pris som en e34m5 :S

För att svara lite seriöst på din fråga,
skilladen mella 530 & 540 är stor, 530 är som en 540 som går på 7, känns strypt. Men men manuel låda kan den säkert vara trevlig, den har ju mycket mer vrid än 525an, men drar ju säkert mycket soppa.
Senast redigerat av Mr_EmCom (19 september 2010)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
#65
TheMan89 skrev:
Kraften skiljer markant. lådan är känd för o gå sönder i 540in om man kör hårt med den o sladdar o har sig. Gasa när du har backen är är också strängt förbjudet.

Vad har du för avsikt med den? kan du köra lugnt så håller lådan...

tanken är ju bruksbil/vinterbil dvs inte gå nå märkvärdigt hårt kanske köra ifrån nån gammal turbo volvo nångång


Mr_EmCom skrev:
Automatlådorna har ett bästföre datum (nej inte riktigt), man brukar säga att efter 25-30 tusen mil bör dom hålla, efter det är det en fråga om tur. Har oljan bytits med rätt intervaller och med RÄTT olja så håller dom bättre, men det kan man ju inte vara säker på...

Och vilken icke-handikappad 18 åring vill ha automat?

Ne köp min 540 som har samma låda som e39m5orna så blir du säkerligen nöjd



(å andra sidan har e34 540 diffbroms och samma typ av hållbara låda, dock bara 4 liters motor och utan vanos så dem är lite törstigare) Men dom står väldigt högt i pris, en i bra skick kan gå för sndd på samma pris som en e34m5 :S

För att svara lite seriöst på din fråga,
skilladen mella 530 & 540 är stor, 530 är som en 540 som går på 7, känns strypt. Men men manuel låda kan den säkert vara trevlig, den har ju mycket mer vrid än 525an, men drar ju säkert mycket soppa.

släpper du den för under 20 k så hör av dig

grejjen är den dom värkar vanligare med automat och att jag aldrig haft nån automatbil så tänkte testa en sån nu


1 798 Inlägg
19 september 2010
#66
ja en 530 drar nog mer än en 540 iallafall om de är manuell låda då den har så kass utväxling o bara 5 växlar har haft en 530 me 540 motor o 5 petad 530 låda så ja vet hur de är 3000 varv i 120

Men vill du ha automat så visst då finns de prisvärda 540is men lådan är de ju si o så med. 530 automaten hålls bättre sägs det. Eller köp en 530 manuell dem kan man få rätt billigt

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
#67
fredde85 skrev:
ja en 530 drar nog mer än en 540 iallafall om de är manuell låda då den har så kass utväxling o bara 5 växlar har haft en 530 me 540 motor o 5 petad 530 låda så ja vet hur de är 3000 varv i 120

Men vill du ha automat så visst då finns de prisvärda 540is men lådan är de ju si o så med. 530 automaten hålls bättre sägs det. Eller köp en 530 manuell dem kan man få rätt billigt

aha ok ok

söker på blocket finns de 15 530 i hela sverige och söker man på 540 finns de 6 i hela sverige just nu iaf
kanske ev ser lite anorlunda ut när lönen kommit då ja ska handla

brist vara på båda tycker ja hitils

glömmde tillägga att ja söker i bara min prisklass 0-20 k
Senast redigerat av MrEricsson (19 september 2010)


1 798 Inlägg
19 september 2010
#68
Ja alltså de finns ju inte så många för max 20 men man kan ju söka även på dem för kanske lite över 20 tex 25 går o pruta på en bmw 540 är inte de lättaste o sälja idag

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Med.lem
3 759 Inlägg
19 september 2010
#69
Hitta en manuell 540 för under 20 tror jag är omöjligt, om det inte är något riktigt lik.
Men 530 borde gå smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Med.lem
3 759 Inlägg
19 september 2010
#70
http://www.blocket.se/dalarna/Bmw_530_e … =8&w=2
Den blev nästan jag sugen på att köpa, kanon vinterbil efter lite jobb.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

German Engineering
9 083 Inlägg
19 september 2010
#71
MrEricsson skrev:
CarpeDiem skrev:
Tycker det är roligt att du går över till tyska bilar, det är grejer det wink Frågar du mig så ska du ha en Audi Coupé smile Audi 100 TQ funkar också wink

Mvh

De hoppas ja man måste variera sig lite
Tror de bilarna nybes är lite över min prisklass

Du kan hitta de i bra skick för under 20k smile

Kika på denna som till exempel: http://www.blocket.se/skaraborg/Audi_10 … 11&w=3

Ska du ha en Audi Coupé, undvik V6:orna. Kika på denna: http://www.blocket.se/vasterbotten/Audi … 11&w=3

Mvh
Senast redigerat av CarpeDiem (19 september 2010)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#72
CarpeDiem skrev:
MrEricsson skrev:
CarpeDiem skrev:
Tycker det är roligt att du går över till tyska bilar, det är grejer det wink Frågar du mig så ska du ha en Audi Coupé smile Audi 100 TQ funkar också wink

Mvh

De hoppas ja man måste variera sig lite
Tror de bilarna nybes är lite över min prisklass

Du kan hitta de i bra skick för under 20k smile

Kika på denna som till exempel: http://www.blocket.se/skaraborg/Audi_10 … 11&w=3

Ska du ha en Audi Coupé, undvik V6:orna. Kika på denna: http://www.blocket.se/vasterbotten/Audi … 11&w=3

Mvh

Kan funka om man är sugen på och åka en bra bit


1 482 Inlägg
20 september 2010
#73
Ska du köpa E34 kontrollera Styrsnäckan. Jobbigaste komponenten att utgårda på en e34, specielt om du köper med en med V8a. Därför är det av tyngst vikt vid köp av en E34 anser jag. Alla andra fel är billigare. Billigare att byta motorn mot en fungerande begagnad.

Visst kan du köpa en begagnad styrsnäcka men då vet du ju aldrig hur den känns. Jag hade just en glapp snäcka i min 540 och det billigaste jag hittade va 10 000kr för en ny.

BLT Service
Theracords Music Label

1 798 Inlägg
20 september 2010
#74
Noxxer skrev:
Ska du köpa E34 kontrollera Styrsnäckan. Jobbigaste komponenten att utgårda på en e34, specielt om du köper med en med V8a. Därför är det av tyngst vikt vid köp av en E34 anser jag. Alla andra fel är billigare. Billigare att byta motorn mot en fungerande begagnad.

Visst kan du köpa en begagnad styrsnäcka men då vet du ju aldrig hur den känns. Jag hade just en glapp snäcka i min 540 och det billigaste jag hittade va 10 000kr för en ny.

Ja de håller jag med för de är ett väldigt irriterande problem

jag kollade väl inte min tillräckligt noga helt enkelt

köper du e36 eller audi slipper du snäcka

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Med.lem
3 759 Inlägg
20 september 2010
#75
Noxxer skrev:
Ska du köpa E34 kontrollera Styrsnäckan. Jobbigaste komponenten att utgårda på en e34, specielt om du köper med en med V8a. Därför är det av tyngst vikt vid köp av en E34 anser jag. Alla andra fel är billigare. Billigare att byta motorn mot en fungerande begagnad.

Visst kan du köpa en begagnad styrsnäcka men då vet du ju aldrig hur den känns. Jag hade just en glapp snäcka i min 540 och det billigaste jag hittade va 10 000kr för en ny.

Jag trode det felet bara var på 540.

Har hört att e39 540 lider av samma åkomma.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 september 2010
#76
Mr_EmCom skrev:
Noxxer skrev:
Ska du köpa E34 kontrollera Styrsnäckan. Jobbigaste komponenten att utgårda på en e34, specielt om du köper med en med V8a. Därför är det av tyngst vikt vid köp av en E34 anser jag. Alla andra fel är billigare. Billigare att byta motorn mot en fungerande begagnad.

Visst kan du köpa en begagnad styrsnäcka men då vet du ju aldrig hur den känns. Jag hade just en glapp snäcka i min 540 och det billigaste jag hittade va 10 000kr för en ny.

Jag trode det felet bara var på 540.

Har hört att e39 540 lider av samma åkomma.

Hur det är på E34 vet jag ej men just 540i E39 har väl en annan typ av styrning än övriga 5-serien, tagen från 7-serie om jag inte minns fel?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Med.lem
3 759 Inlägg
20 september 2010
#77
Rquired skrev:
Mr_EmCom skrev:
Noxxer skrev:
Ska du köpa E34 kontrollera Styrsnäckan. Jobbigaste komponenten att utgårda på en e34, specielt om du köper med en med V8a. Därför är det av tyngst vikt vid köp av en E34 anser jag. Alla andra fel är billigare. Billigare att byta motorn mot en fungerande begagnad.

Visst kan du köpa en begagnad styrsnäcka men då vet du ju aldrig hur den känns. Jag hade just en glapp snäcka i min 540 och det billigaste jag hittade va 10 000kr för en ny.

Jag trode det felet bara var på 540.

Har hört att e39 540 lider av samma åkomma.

Hur det är på E34 vet jag ej men just 540i E39 har väl en annan typ av styrning än övriga 5-serien, tagen från 7-serie om jag inte minns fel?

Har hört folk som klagar på styrsnäckan iaf.
Kanske bara var en slump.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Med.lem
3 759 Inlägg
21 september 2010
#78

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#79

Om jag ska ha nån ska den va nybes och hel


Med.lem
3 759 Inlägg
21 september 2010
#80
MrEricsson skrev:

Om jag ska ha nån ska den va nybes och hel

OJ helt fel anonns tongue

Här är den jag tänkt på!

http://www.autopower.se/powerborsen/bmw.asp?id=84031
Senast redigerat av Mr_EmCom (21 september 2010)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!


Sök