OverBoosted skrev:
Rquired skrev:
OverBoosted skrev:
jag rekomderar en Bmw 323 4-dörrars årsmodel 95-98
För trött för en motivering tyvärr. Men tror din plånbok kommer må bäst utav detta samtidigt som du får en väldigt rolig bil. Förmodligen svårt att hitta en roligare bil till samma ägande kostnader.
323an har en riktigt rapp och underskattad motor: 2.5liters rak sexa med 24v. motorn har 170hk. men det sägs att den i självverket är underdimonserad på pappret utan diverse anledingar och i själva verket hr 170hk och lite mer nm än vad bmw själva säger.
323 är uppföljaren till 325. det är 2.5liter. det är en 325 i modernare förpackningen. men bmw har lyckats bygga en riktigt snål motor med väldigt låg bränsleförbrukning till skillnad emot en 325.
Varför en 4dörrars då? Jo. fyra dörrar är billigare än coupen. Samt att den är lite mer. Reiäl rent kvlaitets mässigare. tystare i coupen likaså.
328an är en rolig bil. Men det skiljer inte jätte mycket i prestanda mellan 328an och 323an. men det skiljer i ägande kostnader.
Skriv till mig för yttligare frågor om du undrar
Efter en kväll där jag varit på din sida måste jag tyvärr byta, några stora skillnader är det inte mellan modellerna rent ekonomiskt; Skillnaden i förbrukning är försumbar och bortsett från marginellt dyrare försäkring är ägandekostnaderna detsamma. Delarna har samma priser med få undantag, avgasröret är tex. tvåpipigt på 28 och i övriga fall är delarna dyrare men grövre.
Sedan kan man säga vad man vill om motorkaraktären, 323i är mer äkta varvvillig Bmw där 328i har lite mer bottendrag. Skillnaden är att en 323i känns rejält klen jämfört med kraften i 328i, samtidigt som en 328i enkelt (Med ett byte till M50-insug) kan få samma karaktär som 323i men med åtminstone en 210hp.
Prestandaskillnaden mellan två originalbilar är däremot stor, på pappret skiljer 0.7sek till 100km/h och i andra intervall syns detta tydligare. Eftersom en bekant tidigare körde en 323i jämngammal med min gröna pärla kan jag också intyga att han fick jobba hårt för att hänga med.
Det må vara en minimal skillnad i ägandekostnader, men funderar killen på och har budget för en 7-serie vågar jag påstå att det är klart värt att köpa en 328i.
TS: Visst kan E46 se bra ut med rätt prylar, men den modellen är i sedanutförande lite känslig för att det är just rätt prylar. Sedan kan se "för kort" ut med fel detaljer tyvärr, Touring och Coupé är däremot snygg oavsett om du frågar mig. Förstår även hur du menar med 7an.
utav egna erfarenheter har jag märkt att 323an drar betydligt mindre bensin än 328an.. det är svårt att få en hög förbrukningen i 323an.
Jag håller inte med om att 323an är varvvilligare eller saknar botten. Enligt min uppfattning har 323 och 328 EXAKT samma motorkaraktär den ena lite svagare den andra lite starkare.
Inte kan du påstå att de har samma motorkaraktär? 328i är ju rejält mycket starkare i botten, inte nog med att det skiljer 35Nm utan de ligger dessutom längre ner i registret. Samtidigt som att varva mer än 5500 varv i en 328i är som att elda för kråkorna; Man gör det bara för ljudets skull. 323i kan man snarare "dra hela vägen upp" i klassisk Bmw-anda.
Angående förbrukning har jag inte märkt annat än att de är lika, 323i har väl potentialen att gå snålare men man köper inte en sexcylindrig Bmw för att vara en väglus och man kan ta det lugnare i 328i och ändå köra fort vilket ger en positiv inverkan på förbrukningen. Kort och gott lika, någonstans mellan 0.8 och 0.9 blandad körning beroende på hur man kör. Jag som har lite gasfot kör min 28 på 0.9020L/milen.
********************************************************************************
Angående Alfa Romeo är de numera framhjulsdrivna men är å andra sidan klassens bästa framhjulsdrivna bilar utan tvekan. Ordentligt vassa bilar där framhjulsdriften håller sig i skymundan och vägegenskaper samt vägkänsla är i toppklass.
Men inte ens Alfa Romeo kan trolla, 156 och 166 är framhjulsdrivna bilar och det är helt enkelt en nackdel när det kommer till köregenskaper, det man märker det "tydligast" på är att de är framtunga och när de pressas lätt understyrda. På pappret ligger rejält mycket tyngd över framhjulen, framför allt på 156 V6, men i praktiken känns den lätt i fronten som få andra framhjulsdrivna bilar. Balanserad är den dock inte, Alfa skulle aldrig ha lämnat bakhjulsdriften och det är nog det dummaste italienarna gjort.
Det är däremot bra bilar långt ifrån den bilden av opålitliga och dyra bilar folk som inte vet vad de pratar om brukar måla upp, däremot är de inga under av varken tillförlitlighet eller ekonomi heller. Skall du ha en Alfa skall du självklart ha den härliga V6an, det är utan tvekan en av världens mest karaktärsfyllda motorer och med tanke på övriga bilar i denna tråd borde 4cyl. inte ens vara aktuellt.
Däremot är sexan rejält törstig, räkna med åtminstone 1.2L/milen för en 156 V6. Sedan är den dyr att serva med, motorn har en kamrem och service ink. byte av denna går på åtminstone 10.000:-.
Detta att jämföra med E46 som hör till de billigaste bilarna i underhåll, i en undersökning av Teknikens Värld var den till och med
den billigaste modellen i underhåll med Ford Ka på andra plats. De är dock definitivt inte de dyraste heller. Att Bmw är rejält duktiga med att plocka ut effekt i kombination med låg förbrukning gör det hela sämre räkna som sagt med 3dl/milen i skillnad mellan 190hp 156 och 231hp 330i.
Alfa Romeo har en själ som Bmw inte besitter, men i övrigt har de tyvärr inte så mycket att komma med. En bakhjulsdriven 156 SW hade för min del varit en dröm, men inte ens då tror jag Alfa´s själ hade vunnit över alla Bmw´s fördelar.
Det är svårt att välja mellan två favoriter, men 156/166 är en kanonvagn och framför allt mycket bil för pengarna i och med märkets rykte som gör den kall på den svenska marknaden. Pröva en Alfa åtminstone, det är inte FWD i vanlig bemärkelse!