3359
Sök

S40 -00 2,0T original , 0,7 laddtryck?

173 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#1
Hej, jag har en s40 -00 2,0T.

Precis kopplat in en laddtrycksmätare..

Den laddade först -0,7 -0,8 ( sen när man gasade så gick den MAX på 0,3 - 0,4 bar).

Men nu när ja tryckte på gasen.. så ladda den helt plötsligt 0,6 - 0,7 ..

Vad har hänt? Eller har ja bara tryckt på gasen skit mycket mer tongue?..

Vad ska en original 2.0T ladda??

Tack /Krister


Forummoderator
26 349 Inlägg
20 september 2010
#2
Säker på att du har kopplat in den rätt för att utesluta det?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

173 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#3
AirOne skrev:
Säker på att du har kopplat in den rätt för att utesluta det?

hmm, ja de ska vara rätt 99% säker.

Den har ju funkat 1-5dagar med 0,3 - 0,4 bar.. men ja tror ja tryckte mer på gasen denna gången.. och då hamna den på 0,6 - 0,7 innan ja växla då..

Lät lite högt ? eller kan de bara vara så att den toppar 0,7 (men går direkt till 0,4 när ja släpper gasen?)


Cupra_
20 september 2010
#4
0,6-0,7 är fullt normalt. Min laddade det orginal. 0,9-1 med chip.

173 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#5
Quadrablast skrev:
0,6-0,7 är fullt normalt. Min laddade det orginal. 0,9-1 med chip.

okej smile gött.. då slipper ja oroa mig då smile! Tackar


716 Inlägg
20 september 2010
#6
Krister___ skrev:
AirOne skrev:
Säker på att du har kopplat in den rätt för att utesluta det?

hmm, ja de ska vara rätt 99% säker.

Den har ju funkat 1-5dagar med 0,3 - 0,4 bar.. men ja tror ja tryckte mer på gasen denna gången.. och då hamna den på 0,6 - 0,7 innan ja växla då..

Lät lite högt ? eller kan de bara vara så att den toppar 0,7 (men går direkt till 0,4 när ja släpper gasen?)

Umm, ställer den sig på 0,4 bar när du släpper gasen så är det nått fel. Den ska gå på vakum då, nästan längst ner. Sen beror de mkt på vädret ute, och gasa inte innan bilen e helt varm. Ju kallare motor och ute desto mer kall luft och då ännu mer laddtryck.

Gasa när bilen e helt varm i typ 10-15 grader så har du någorlunda rätt ladd.
Min s40 i vintras kunde peaka 1,3-1,4 bar för att sedan flyga ner å ställa sig på 0.9. Just pga de va kallt.

Mvh, Krist.


Cupra_
20 september 2010
#7
Krist skrev:
Gasa när bilen e helt varm i typ 10-15 grader så har du någorlunda rätt ladd.
Min s40 i vintras kunde peaka 1,3-1,4 bar för att sedan flyga ner å ställa sig på 0.9. Just pga de va kallt. Mvh, Krist.

Vid det höga laddet är det bara en tidsfråga innan topp eller block spricker.. Kolvarna framförallt är känsliga..
Senast redigerat av Quadrablast (20 september 2010)

716 Inlägg
21 september 2010
#8
Japp, har inte kvar bilen idag dock.


Cupra_
21 september 2010
#9
Skönt för dig;)

173 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#10
Krist skrev:
Krister___ skrev:
AirOne skrev:
Säker på att du har kopplat in den rätt för att utesluta det?

hmm, ja de ska vara rätt 99% säker.

Den har ju funkat 1-5dagar med 0,3 - 0,4 bar.. men ja tror ja tryckte mer på gasen denna gången.. och då hamna den på 0,6 - 0,7 innan ja växla då..

Lät lite högt ? eller kan de bara vara så att den toppar 0,7 (men går direkt till 0,4 när ja släpper gasen?)

Umm, ställer den sig på 0,4 bar när du släpper gasen så är det nått fel. Den ska gå på vakum då, nästan längst ner. Sen beror de mkt på vädret ute, och gasa inte innan bilen e helt varm. Ju kallare motor och ute desto mer kall luft och då ännu mer laddtryck.

Gasa när bilen e helt varm i typ 10-15 grader så har du någorlunda rätt ladd.
Min s40 i vintras kunde peaka 1,3-1,4 bar för att sedan flyga ner å ställa sig på 0.9. Just pga de va kallt.

Mvh, Krist.

ja skrev lite otydligt förut.. men om ja typ gasar "lite" normalt så stannar den på 0.3 - 0.4 typ jämn gas..

gasar ja skit mkt, så kommer den upp i 0.6 - 0.7 ..

släpper ja gasen så går den till  -0.7 -0.8 typ..

Men min mätare i bilen visar 40grader till 60grader.. vet dock inte om de är motorn ;S? ? kan de va nåt fel på den tongue?..

Hur lång tid tar de innan bilen är "varm" då tongue?


716 Inlägg
21 september 2010
#11
Kör tills termostat mätaren fastnat i mitten, eller tills den ställt sig på sitt rätta läge. Sen leker du lite smått i ja... 10 min till, så har du den ganska varm, testa då. Ja hade oljetemp mätare i min, ja gasade ALLDRIG innan den stod på 55 grader. Och de tog väl 10-15 minuter lugn körning


173 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#12
Krist skrev:
Kör tills termostat mätaren fastnat i mitten, eller tills den ställt sig på sitt rätta läge. Sen leker du lite smått i ja... 10 min till, så har du den ganska varm, testa då. Ja hade oljetemp mätare i min, ja gasade ALLDRIG innan den stod på 55 grader. Och de tog väl 10-15 minuter lugn körning

kan de va oljetemp som visar 40 grader - 60 grader? tongue Ja har allting digitalt.. ser inga mätare.. tongue

termostat mätaren? jaha.. ja tror ja vet va du menar big_smile.. den som brukar va längst till höger ? tongue haha dum ja är wink.. men va är digitalmätaren som visar 40-60grader? tongue.. olja?


716 Inlägg
21 september 2010
#13
S40 så vitt ja vet har inte oljetemp mätare i bilarna orginal. Det är en termostat mätaren som visar 40-60grader, vilket är fel. Den ska väl visa 90? Byt termostat hehe.


1 353 Inlägg
21 september 2010
#14
Krister___ skrev:
Krist skrev:
Krister___ skrev:

hmm, ja de ska vara rätt 99% säker.

Den har ju funkat 1-5dagar med 0,3 - 0,4 bar.. men ja tror ja tryckte mer på gasen denna gången.. och då hamna den på 0,6 - 0,7 innan ja växla då..

Lät lite högt ? eller kan de bara vara så att den toppar 0,7 (men går direkt till 0,4 när ja släpper gasen?)

Umm, ställer den sig på 0,4 bar när du släpper gasen så är det nått fel. Den ska gå på vakum då, nästan längst ner. Sen beror de mkt på vädret ute, och gasa inte innan bilen e helt varm. Ju kallare motor och ute desto mer kall luft och då ännu mer laddtryck.

Gasa när bilen e helt varm i typ 10-15 grader så har du någorlunda rätt ladd.
Min s40 i vintras kunde peaka 1,3-1,4 bar för att sedan flyga ner å ställa sig på 0.9. Just pga de va kallt.

Mvh, Krist.

ja skrev lite otydligt förut.. men om ja typ gasar "lite" normalt så stannar den på 0.3 - 0.4 typ jämn gas..

gasar ja skit mkt, så kommer den upp i 0.6 - 0.7 ..

släpper ja gasen så går den till  -0.7 -0.8 typ..

Men min mätare i bilen visar 40grader till 60grader.. vet dock inte om de är motorn ;S? ? kan de va nåt fel på den tongue?..

Hur lång tid tar de innan bilen är "varm" då tongue?

vaddå gasar lite`??
kompis du kan inte testa vad bilen laddar om du inte GASAR FULLT
på min bil finns bara ett läge, full gas eller ingen gas, har en tegelsten ja lägger på gasen sen slår man i en växel o åker iväg wink

att den laddar 0.4 när du inte gasar fullt säger juh sig självt?
din bil är helt normal iaf, så du behöver inte oroa dig.. smile


173 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#15
Krist skrev:
S40 så vitt ja vet har inte oljetemp mätare i bilarna orginal. Det är en termostat mätaren som visar 40-60grader, vilket är fel. Den ska väl visa 90? Byt termostat hehe.

Okej.. hmm ingen aning? Ibland så visar den konstant 60 grader.. sen såg ja en gång visade den 40 när ja starta bilen tongue?..

Får väl gå köpa en ny termostat smile!


173 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#16
Crille88 skrev:
Krister___ skrev:
Krist skrev:

Umm, ställer den sig på 0,4 bar när du släpper gasen så är det nått fel. Den ska gå på vakum då, nästan längst ner. Sen beror de mkt på vädret ute, och gasa inte innan bilen e helt varm. Ju kallare motor och ute desto mer kall luft och då ännu mer laddtryck.

Gasa när bilen e helt varm i typ 10-15 grader så har du någorlunda rätt ladd.
Min s40 i vintras kunde peaka 1,3-1,4 bar för att sedan flyga ner å ställa sig på 0.9. Just pga de va kallt.

Mvh, Krist.

ja skrev lite otydligt förut.. men om ja typ gasar "lite" normalt så stannar den på 0.3 - 0.4 typ jämn gas..

gasar ja skit mkt, så kommer den upp i 0.6 - 0.7 ..

släpper ja gasen så går den till  -0.7 -0.8 typ..

Men min mätare i bilen visar 40grader till 60grader.. vet dock inte om de är motorn ;S? ? kan de va nåt fel på den tongue?..

Hur lång tid tar de innan bilen är "varm" då tongue?

vaddå gasar lite`??
kompis du kan inte testa vad bilen laddar om du inte GASAR FULLT
på min bil finns bara ett läge, full gas eller ingen gas, har en tegelsten ja lägger på gasen sen slår man i en växel o åker iväg wink

att den laddar 0.4 när du inte gasar fullt säger juh sig självt?
din bil är helt normal iaf, så du behöver inte oroa dig.. smile

Okej haha big_smile.. aja gött smile blev lite rädd ba när den gick till 0.7 när ja gasade mer "mycket" tongue.. haha..

tack


173 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#17
Krist skrev:
S40 så vitt ja vet har inte oljetemp mätare i bilarna orginal. Det är en termostat mätaren som visar 40-60grader, vilket är fel. Den ska väl visa 90? Byt termostat hehe.

Hmm. En kompis har en likadan bil, han säger att hans mätare visar "yttertemperatur" alltså 10-20 +..

_Vad kan de då vara för problem om min visar 40-60grader konstant??? om de är yttertemperatur ?? (:

tack


716 Inlägg
22 september 2010
#18
Hihi, så ni har konstant 40-60 graders värme i göteborg? Man kanske ska ta å flytta big_smile


173 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
#19
Krist skrev:
Hihi, så ni har konstant 40-60 graders värme i göteborg? Man kanske ska ta å flytta big_smile

haha.. ja men va f*n är de för fel då big_smile den startar på 60.. ibland 40 .. så står de 60C-temp  me tongue


1 353 Inlägg
22 september 2010
#20
du får juh kolla på färddatorn vilket val du gör, de står tydligt om den visar motor eller hur långt du kommer på bensin, eller snitt hastighet eller utetemp eller tripmätare osv osv,



Sök