3347
Sök

Laddtryck saab 9000 2,3t 96a

26 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
#61
går det att få tillbaks så den går som förut på något sett bara för att testa?


336 Inlägg
29 september 2010
#62
I med elen och plocka bort slangen i mitten på ventil ( tror det var den ) så ska du se att den laddar som den gjorde innan, och det bevisar väl att ventil hade fastnat i fel läge.

336 Inlägg
29 september 2010
#63
SaaB_Turbo skrev:
I med elen och plocka bort slangen i mitten på ventil ( tror det var den ) så ska du se att den laddar som den gjorde innan, och det bevisar väl att ventil hade fastnat i fel läge.

Detta är dock inget du ska köra med hela tiden, då rasar det snart för dig.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 september 2010
#64
testa o ryck, då kommer du ställa laddtrycket med gaspedalen vilket kommer resultera i att du rasar motorn.


930 Inlägg
29 september 2010
#65
Ja jag kan ju säga såhär, att gör du fel så kommer du att märka det. Du kommer sitta som ett frimärke i framrutan när mapsensorn säger ifrån smile och förmodligen så tkr du att bilen går skit nu när den går som den ska, för att du hade förmodligen BSR programvara då har du svaret där just BSR.
Sen har du förmodligen en riktigt jävla ketchup-effekt när den går som folk och du upplever att den går slöare när du trampar..

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 september 2010
#66
låt han testa och rasa motorn istället smile


930 Inlägg
29 september 2010
#67
Ja smile

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

394 Inlägg
30 september 2010
#68
låter som magnetventilen har sagt upp sig. bara skaffa ny och kika på det, testa först att koppla ur den och så så den går på GLT = grundladdtryck om det är en ltt så ska den ladda 0,4 bar

det är onormalt att den laddade 1 bar till varvstopp innan, den ska dala med varvtalet för att inte fresta på sakerna för mycket.

vem fan är maptun?

930 Inlägg
1 oktober 2010
#69
jonnielahti skrev:
bytt MV?!
den är slut om den har dessa symptom!

Nej den är inte slut. Jag har rasat 3 stycken denna sommar och ingen hade det symptomet.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

930 Inlägg
1 oktober 2010
#70
Hans bil laddar ju som den ska nu? En Saab 9000 ska inte ladda 1bar på 1an.
WG-armen måste ha hakat sig förr, eller så hade Mvn hakat sig.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
1 oktober 2010
#71
Kamulen skrev:
Hans bil laddar ju som den ska nu? En Saab 9000 ska inte ladda 1bar på 1an.
WG-armen måste ha hakat sig förr, eller så hade Mvn hakat sig.

Kan ju vara så att programmet begär 1bar på ettan. Vet inte hur Bsr gör.

Förstår dock inte hur man kan vara så naiv och inte lyssna på vad folk säger (riktat till trådskaparen).
I 9 av 10 fall så sjunker laddtrycket pga att någonting inte stämmer i förbränningen. För att spara på maskineriet så sänks effekten i programmet.

Byt stift om det inte har gjorts på ett tag. Kika även på DI-kassetten (Den där stora röda plankan under huven....)
Annars kan jag väl delvis hålla med om att magnetventilen bråkar, det är ju inte ovanligt liksom.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

930 Inlägg
1 oktober 2010
#72
UhrJr skrev:
Kamulen skrev:
Hans bil laddar ju som den ska nu? En Saab 9000 ska inte ladda 1bar på 1an.
WG-armen måste ha hakat sig förr, eller så hade Mvn hakat sig.

Kan ju vara så att programmet begär 1bar på ettan. Vet inte hur Bsr gör.

Förstår dock inte hur man kan vara så naiv och inte lyssna på vad folk säger (riktat till trådskaparen).
I 9 av 10 fall så sjunker laddtrycket pga att någonting inte stämmer i förbränningen. För att spara på maskineriet så sänks effekten i programmet.

Byt stift om det inte har gjorts på ett tag. Kika även på DI-kassetten (Den där stora röda plankan under huven....)
Annars kan jag väl delvis hålla med om att magnetventilen bråkar, det är ju inte ovanligt liksom.

Min 9000 laddar 1bar på 1an när jag har min magnetventil som är trasig ikopplad smile

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

336 Inlägg
2 oktober 2010
#73
Kamulen skrev:
jonnielahti skrev:
bytt MV?!
den är slut om den har dessa symptom!

Nej den är inte slut. Jag har rasat 3 stycken denna sommar och ingen hade det symptomet.

Bara för att just du inte fick samma symtom så betyder det inte att det inte finns andra. Mvn kan "låsa sig" i flera olika lägen. Grundladdtyck bara eller fullt ladd hela tiden, har varit med om båda när drivsteget var slut på min gamla 9000 Aero.

930 Inlägg
2 oktober 2010
#74
Ja de är det problemet jag har med min bil. men skulle hans mv vara trasig så skulle den ju inte ladda som den gör

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
2 oktober 2010
#75
TS:

Eftersom du inte verkar vara supermekarkillen ifrån helvetet, varför tar du inte och lämnar in bilen innan du spikar sönder kolvarna? Det blir oftast billigare i längden.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

336 Inlägg
2 oktober 2010
#76
Kamulen skrev:
Ja de är det problemet jag har med min bil. men skulle hans mv vara trasig så skulle den ju inte ladda som den gör

Nej, förmodligen så har du nu hoppat i rätt läge nu, vilket han ar svårt och förstå. Men det verkar ju ha löst sig eftersom han inte svarar.

930 Inlägg
2 oktober 2010
#77
SaaB_Turbo skrev:
Kamulen skrev:
Ja de är det problemet jag har med min bil. men skulle hans mv vara trasig så skulle den ju inte ladda som den gör

Nej, förmodligen så har du nu hoppat i rätt läge nu, vilket han ar svårt och förstå. Men det verkar ju ha löst sig eftersom han inte svarar.

Ja precis smile

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 oktober 2010
#78
han kanske redan rasat motorn, eller så har han helt enklet lyssnat på oss..


930 Inlägg
2 oktober 2010
#79
Funkiee skrev:
han kanske redan rasat motorn, eller så har han helt enklet lyssnat på oss..

Verkar lurt:P

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!


Sök