3541
Sök

19" Fälgar till 850 t5?

15 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
#1
Tjena jag har en volvo 850 t5.

Har ett par 19" R fälgar med 215/35 Däck.
Bilen är sänkt 60mm fram och 40mm bak.
Det tar i skärmkanterna så fort de guppar till nu när jag har satt tillbaka innerskärmarna igen och skrapar i inne i hjulhuset så fort man rattar fullt.

Går de på något vis att ungå dessa problem eller måste ja helt enkelt göra mig av med dessa hjul?
Isåfall vad skulle ni rekommendera för däck och tumm storlek då, utan att de ska vara några som helst
problem att de framförallt inte tar i skärmkanterna?

Jag undrar nu vilket altenativ ni där ute tycker bör vara smartast: Att köpa 18" med samma däck bredd och profil eller att satsa på ett coilovers:)?

Tacksam för svar.

Mvh Eric.
Senast redigerat av E_Walleberg (23 september 2010)


42 Inlägg
22 september 2010
#2
hur mycket är bilen sänkt? jag kör 19" fälgar också men har inte det problemet, dock är inte min sänkt allt för mycket. du skulle kunna prova att köra med 215/30 däck istället. att det skrapar i hjulhusen när du svänger fullt är typ standard då du kör med bredare och störrre fälgar än orginal, det man kan göra åt det är att montera tjockare styrstopp eller att inte svänga fullt så det skrapar. hoppas svaren hjälpte

15 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
#3
znigeln skrev:
hur mycket är bilen sänkt? jag kör 19" fälgar också men har inte det problemet, dock är inte min sänkt allt för mycket. du skulle kunna prova att köra med 215/30 däck istället. att det skrapar i hjulhusen när du svänger fullt är typ standard då du kör med bredare och störrre fälgar än orginal, det man kan göra åt det är att montera tjockare styrstopp eller att inte svänga fullt så det skrapar. hoppas svaren hjälpte

Den e sänkt 60mm fram o 40mm bak, men ärligt talat så märkte ja inte så stor skilland mot orginal
Känns inge vidare att köpa ännu en uppsättning däck e redan inne på andra uppsättningen dom
andra var 235/35 vilket var den rekommenderade storleken på sidan ja beställde ifrån o de gick inte alls, då spelade de inte ens någon roll om ja hade innerskärmar eller inte tog i iaf, men de största problemet är att de tar i skärmkanterna och inte inne
i hjulhuset.

Mvh


42 Inlägg
22 september 2010
#4
E_Walleberg skrev:
znigeln skrev:
hur mycket är bilen sänkt? jag kör 19" fälgar också men har inte det problemet, dock är inte min sänkt allt för mycket. du skulle kunna prova att köra med 215/30 däck istället. att det skrapar i hjulhusen när du svänger fullt är typ standard då du kör med bredare och störrre fälgar än orginal, det man kan göra åt det är att montera tjockare styrstopp eller att inte svänga fullt så det skrapar. hoppas svaren hjälpte

Den e sänkt 60mm fram o 40mm bak, men ärligt talat så märkte ja inte så stor skilland mot orginal
Känns inge vidare att köpa ännu en uppsättning däck e redan inne på andra uppsättningen dom
andra var 235/35 vilket var den rekommenderade storleken på sidan ja beställde ifrån o de gick inte alls, då spelade de inte ens någon roll om ja hade innerskärmar eller inte tog i iaf, men de största problemet är att de tar i skärmkanterna och inte inne
i hjulhuset.

Mvh

okej, mitt tips är att skaffa däck med mindre rullokrets typ de som jag tipsade om i förra svaret. vet att däck inte är billigt speciellt inte 19"are. annars får du valsa skärmarna.
firman som rekomenderade 235/35 däck måste ha noll koll vad som passar 850, till och med 225 kan vara för brett. hoppas det löser sig

15 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
#5
znigeln skrev:
E_Walleberg skrev:
znigeln skrev:
hur mycket är bilen sänkt? jag kör 19" fälgar också men har inte det problemet, dock är inte min sänkt allt för mycket. du skulle kunna prova att köra med 215/30 däck istället. att det skrapar i hjulhusen när du svänger fullt är typ standard då du kör med bredare och störrre fälgar än orginal, det man kan göra åt det är att montera tjockare styrstopp eller att inte svänga fullt så det skrapar. hoppas svaren hjälpte

Den e sänkt 60mm fram o 40mm bak, men ärligt talat så märkte ja inte så stor skilland mot orginal
Känns inge vidare att köpa ännu en uppsättning däck e redan inne på andra uppsättningen dom
andra var 235/35 vilket var den rekommenderade storleken på sidan ja beställde ifrån o de gick inte alls, då spelade de inte ens någon roll om ja hade innerskärmar eller inte tog i iaf, men de största problemet är att de tar i skärmkanterna och inte inne
i hjulhuset.

Mvh

okej, mitt tips är att skaffa däck med mindre rullokrets typ de som jag tipsade om i förra svaret. vet att däck inte är billigt speciellt inte 19"are. annars får du valsa skärmarna.
firman som rekomenderade 235/35 däck måste ha noll koll vad som passar 850, till och med 225 kan vara för brett. hoppas det löser sig

känns som om de e lite riskigt att köpa ett par nya däck som e 215/30 19" om man inte är helt säker på att de passar e redan uppe i ett belopp av 18k på bara fälg och däck behöver ju helst inte bli mer:P, men får väll hoppas att de ordnar sig=/
Förästen hur mkt sänkt är din?


Tack för dina svar iaf.
Senast redigerat av E_Walleberg (22 september 2010)


Arg Snickare
875 Inlägg
22 september 2010
#6
tjo, läste ditt svar, det ända jag kan tipsa dig om när det guppar och det tar i... köp coilovers. bilen blir så gott som stum och då slipper du vara orolig för att trycka sönder skärmar eller däck eller tillochmed fälg.

och att det tar i när du svänger.. just live with it! sväng inte lika mycket, det är inte så svårt o leka handikappad bilförare big_smile

jag kör med samma storlek som du och har coilovers monterat.

15 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
#7
volvo_r-optik skrev:
tjo, läste ditt svar, det ända jag kan tipsa dig om när det guppar och det tar i... köp coilovers. bilen blir så gott som stum och då slipper du vara orolig för att trycka sönder skärmar eller däck eller tillochmed fälg.

och att det tar i när du svänger.. just live with it! sväng inte lika mycket, det är inte så svårt o leka handikappad bilförare big_smile

jag kör med samma storlek som du och har coilovers monterat.

Tja, aa har faktiskt lurat på coilovers att de skulle vara en lösning ångrar dock att ja inte köpte de i samma veve som ja då sänkte bilen..
Att däcket tar i inne i hjulhuset är typ bara när man rattar fullt vänster åt höger e de lugnt:S

Mvh


1 997 Inlägg
22 september 2010
#8
Jag hade min s70 sänt 60/40 med 215/35-19. Tog i skärmkanterna bak så jag valsade dom och då fungerade det utmärkt smile


94 Inlägg
22 september 2010
#9
Svängstopp och hårdare dämpare är lösningen. Hade 225/40/18 som skalades som bananer på min 850 av ytterskärmarna. Då använde jag original dämpare och fjädrar.


42 Inlägg
22 september 2010
#10
E_Walleberg skrev:
znigeln skrev:
E_Walleberg skrev:

Den e sänkt 60mm fram o 40mm bak, men ärligt talat så märkte ja inte så stor skilland mot orginal
Känns inge vidare att köpa ännu en uppsättning däck e redan inne på andra uppsättningen dom
andra var 235/35 vilket var den rekommenderade storleken på sidan ja beställde ifrån o de gick inte alls, då spelade de inte ens någon roll om ja hade innerskärmar eller inte tog i iaf, men de största problemet är att de tar i skärmkanterna och inte inne
i hjulhuset.

Mvh

okej, mitt tips är att skaffa däck med mindre rullokrets typ de som jag tipsade om i förra svaret. vet att däck inte är billigt speciellt inte 19"are. annars får du valsa skärmarna.
firman som rekomenderade 235/35 däck måste ha noll koll vad som passar 850, till och med 225 kan vara för brett. hoppas det löser sig

känns som om de e lite riskigt att köpa ett par nya däck som e 215/30 19" om man inte är helt säker på att de passar e redan uppe i ett belopp av 18k på bara fälg och däck behöver ju helst inte bli mer:P, men får väll hoppas att de ordnar sig=/
Förästen hur mkt sänkt är din?


Tack för dina svar iaf.

jag förstår att du känner så, men det kostar att ligga på topp....
Vet inte riktigt hur mycket min 850 turbo är sänkt då den var så när jag köpte den men skulle gissa på en 40/40 sänkning iallafall. btw hade 60/40 sänkning på min förra 850 SE med 19"arna som jag har nu och det gick utan problem.

15 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
#11
znigeln skrev:
E_Walleberg skrev:
znigeln skrev:

okej, mitt tips är att skaffa däck med mindre rullokrets typ de som jag tipsade om i förra svaret. vet att däck inte är billigt speciellt inte 19"are. annars får du valsa skärmarna.
firman som rekomenderade 235/35 däck måste ha noll koll vad som passar 850, till och med 225 kan vara för brett. hoppas det löser sig

känns som om de e lite riskigt att köpa ett par nya däck som e 215/30 19" om man inte är helt säker på att de passar e redan uppe i ett belopp av 18k på bara fälg och däck behöver ju helst inte bli mer:P, men får väll hoppas att de ordnar sig=/
Förästen hur mkt sänkt är din?


Tack för dina svar iaf.

jag förstår att du känner så, men det kostar att ligga på topp....
Vet inte riktigt hur mycket min 850 turbo är sänkt då den var så när jag köpte den men skulle gissa på en 40/40 sänkning iallafall. btw hade 60/40 sänkning på min förra 850 SE med 19"arna som jag har nu och det gick utan problem.

Åh fan de låter jätte skumt då:S Det lutar iaf mot coilovers nu, men e inte helt bestämt.


15 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
#12
Svampfest skrev:
Svängstopp och hårdare dämpare är lösningen. Hade 225/40/18 som skalades som bananer på min 850 av ytterskärmarna. Då använde jag original dämpare och fjädrar.

Okej, tror att de kanske kmr ordna sig om ja köper coilovers.
Blir ju betydligt mkt hårdare dämpning då.


Arg Snickare
875 Inlägg
22 september 2010
#13
E_Walleberg skrev:
volvo_r-optik skrev:
tjo, läste ditt svar, det ända jag kan tipsa dig om när det guppar och det tar i... köp coilovers. bilen blir så gott som stum och då slipper du vara orolig för att trycka sönder skärmar eller däck eller tillochmed fälg.

och att det tar i när du svänger.. just live with it! sväng inte lika mycket, det är inte så svårt o leka handikappad bilförare big_smile

jag kör med samma storlek som du och har coilovers monterat.

Tja, aa har faktiskt lurat på coilovers att de skulle vara en lösning ångrar dock att ja inte köpte de i samma veve som ja då sänkte bilen..
Att däcket tar i inne i hjulhuset är typ bara när man rattar fullt vänster åt höger e de lugnt:S

Mvh

ja om jag svänger FULLT så tar det i lite grann. men det är inte så svårt att undgå. det är helt enkelt bara att inse att volvo är inte byggda för breda däck eller förstora fälgar... till skillnad mot tex BMW..

42 Inlägg
22 september 2010
#14
E_Walleberg skrev:
znigeln skrev:
E_Walleberg skrev:

känns som om de e lite riskigt att köpa ett par nya däck som e 215/30 19" om man inte är helt säker på att de passar e redan uppe i ett belopp av 18k på bara fälg och däck behöver ju helst inte bli mer:P, men får väll hoppas att de ordnar sig=/
Förästen hur mkt sänkt är din?


Tack för dina svar iaf.

jag förstår att du känner så, men det kostar att ligga på topp....
Vet inte riktigt hur mycket min 850 turbo är sänkt då den var så när jag köpte den men skulle gissa på en 40/40 sänkning iallafall. btw hade 60/40 sänkning på min förra 850 SE med 19"arna som jag har nu och det gick utan problem.

Åh fan de låter jätte skumt då:S Det lutar iaf mot coilovers nu, men e inte helt bestämt.

okej, du har ju vintern på dig att bestämma dig hur du ska göra. ska du köra med bilen i vinter?

15 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
#15
volvo_r-optik skrev:
E_Walleberg skrev:
volvo_r-optik skrev:
tjo, läste ditt svar, det ända jag kan tipsa dig om när det guppar och det tar i... köp coilovers. bilen blir så gott som stum och då slipper du vara orolig för att trycka sönder skärmar eller däck eller tillochmed fälg.

och att det tar i när du svänger.. just live with it! sväng inte lika mycket, det är inte så svårt o leka handikappad bilförare big_smile

jag kör med samma storlek som du och har coilovers monterat.

Tja, aa har faktiskt lurat på coilovers att de skulle vara en lösning ångrar dock att ja inte köpte de i samma veve som ja då sänkte bilen..
Att däcket tar i inne i hjulhuset är typ bara när man rattar fullt vänster åt höger e de lugnt:S

Mvh

ja om jag svänger FULLT så tar det i lite grann. men det är inte så svårt att undgå. det är helt enkelt bara att inse att volvo är inte byggda för breda däck eller förstora fälgar... till skillnad mot tex BMW..

Precis, men egentligen e inte 215 i bredd mkt:P
går ju i princip att ha hur breda sulor som helst på bmw utan strul:S


Arg Snickare
875 Inlägg
22 september 2010
#16
ja iaf på dom vanliga modellerna. m3orna och m5orna kan man ha ännu fetare wink

11 Inlägg
24 september 2010
#17
på me coilisar!! smile plocka ur innerskärman om de finns! och valsa skärkanterna!! smile perfa! helst ghetto valsning!


15 Inlägg
24 september 2010
Trådstartare
#18
F_Engstrom skrev:
på me coilisar!! smile plocka ur innerskärman om de finns! och valsa skärkanterna!! smile perfa! helst ghetto valsning!

funderar just över vilka coilovers de ska varae lite inne på ksport.
e så förbannat öppet när man kör utan inner skärmar blir ett hål enda fram till dörren så ja vene! Har vart inne på valsning, men tror de ev kmr räcka att sätta dit coilovers.
Vill bara veta att ja nu köper rätt coilovers:P


11 Inlägg
24 september 2010
#19
ksport funkar skit bra! lika me D2. de e ju en volvo så de måste ju finnas många stellan att köpa grajj på! jag kör utan innerskärman på min bil! det är bara var lite extra nogrann när man ska tvätta!! smile hehe
men bara du byter stötdämpare så är ditt problem nog kirrat!!

har du gjort dig av med 200an?


4 822 Inlägg
24 september 2010
#20
E_Walleberg skrev:
znigeln skrev:
hur mycket är bilen sänkt? jag kör 19" fälgar också men har inte det problemet, dock är inte min sänkt allt för mycket. du skulle kunna prova att köra med 215/30 däck istället. att det skrapar i hjulhusen när du svänger fullt är typ standard då du kör med bredare och störrre fälgar än orginal, det man kan göra åt det är att montera tjockare styrstopp eller att inte svänga fullt så det skrapar. hoppas svaren hjälpte

Den e sänkt 60mm fram o 40mm bak, men ärligt talat så märkte ja inte så stor skilland mot orginal
Känns inge vidare att köpa ännu en uppsättning däck e redan inne på andra uppsättningen dom
andra var 235/35 vilket var den rekommenderade storleken på sidan ja beställde ifrån o de gick inte alls, då spelade de inte ens någon roll om ja hade innerskärmar eller inte tog i iaf, men de största problemet är att de tar i skärmkanterna och inte inne
i hjulhuset.

Mvh

vad har du för ET (offsett) på fälgarna? för det spelar ingen roll om du har rätt storlek på däcken för så länge du har fel ET så kommer det att ta i ändå.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.


Sök