4058
Sök

Äntligen ett vettigt förslag!! mobilförbud i bilen.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
24 september 2010
Trådstartare
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7841829.ab

Äntligen har någon uppmärksammat förslaget, jag tycker det skulle vara en otroligt bra idé att ha liknande regler som t.ex england där man måste ha "handsfree" om man ska prata mobil i bilen.

Som vanligt på "aftonhoran" så blir man förbannad när man läser kommentarerna från alla som tror att dem är "inne" och försvarar mobilpratandet genom saker som att "då kan man lika gärna förbjuda stereo och samtal med passagerare också.

Efter egna erfarenheter så är det inte själva samtalet som är problemet, utan hanteringen av telefonen. Man kan inte växla lika lätt t.ex.

Med en handsfree-lag så kommer folk att kunna koncentrera sig på bilkörningen, för nu blir man mörkrädd när man ser vad folk sysslar med i bilen... MESSAR!!!! när dem kör! helt galet.... detta borde det vara dryga böter på, samt indraget körkort. Likaså att "fippla" med GPS under färd.

Jag säger ja! till en sån här lag. Synd bara att politikerna sätter sig på tvären...
Senast redigerat av AcesHigh666 (24 september 2010)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
24 september 2010
Ett uselt förslag som får tummen ner av mig.

Det skulle kännas märkligt om man förbjuder folk att hålla mobilen mot örat men tillåta dem att rota fram halstabletter, byta cd-skiva, pyssla med bebis i barnstol osv. 

Det känns bra att de flesta politikerna verkar vara inne på samma linje smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

280 Inlägg
24 september 2010
Håller med IceEyes smile

8 253 Inlägg
24 september 2010
AcesHigh666 skrev:
Efter egna erfarenheter så är det inte själva samtalet som är problemet, utan hanteringen av telefonen. Man kan inte växla lika lätt t.ex.

Jag säger ja! till en sån här lag. Synd bara att politikerna sätter sig på tvären...

Kan bara hålla med!

3 059 Inlägg
24 september 2010
Marlboroman skrev:
AcesHigh666 skrev:

Kan bara hålla med!

Håller också med fullt ut.. Så jädrans viktig e man inte att man måste messa o pyssla med luren när man kör bil..
MEN som någon just sa att faran är inte o snacka i mobilen på en rak väg utan det är när det börjar svänga, korsningar, rondeller med mera och när folk letar efter nummer i telefonen eller messar som dom är trafikfarliga..
Senast redigerat av Smajly (24 september 2010)

Hjultomte
1 500 Inlägg
24 september 2010
Då tycker ja att alla bilar ska utrustas med automat för där e folk som får motorstopp. Det kan orsaka krock. Sen skulle hjulen förbjudas för dom kan kirra punktering o orsaka en massa hemska saker. Stereo som sagt e skit o ha i en bil för man hör inte utryckningsfordon samt att man får sämre sikt överallt när det e en jääävligt bra låt igång.

Sen har vi vindrutetorkare som gör att vi inte ser emellanåt, spolarvätskan som kan användas i otid, regnet e jävligt trafikfarligt.

äsch förbjud bilarna o mobiler helt o hållet så slipper man krocka av folk som inte kan köra samt slipper strålskador.

Förbjud hela skiten.

Ja kör o messar (Qwerty tangentbord) o hoppar o studsar i bilen och ja e fan den på vägarna ja kör minst trafikfarligt.

Så ja e jävligt negativ till detta som kanske förstått?? smile

Äta i bilen är ju jävligt farligt även om man e passagerar.

Scenario:
Du o polarna e o shoppar donalds eller nått. Alla äter o har kul medans ni kör. Någon tappar sin hamburgare eller va som helst på spaken o när du ska växla så glider du in i stereon med näven o stänger av.
Dina polare i baksätet o blir förbannade o häller läskeblask över dig o voila nu kör av vägen för ratten kanske blir hal.

Tänkbart scenario.
Senast redigerat av TooS (24 september 2010)

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

8 253 Inlägg
24 september 2010
Tycker det är lite roligt när dem som är negativa får det att låta som om man skulle totalförbjuda mobilen. Det är ju inte det som är grejjen, utan bara att man lär använda handsfreen. Och sen kan man prata på i vanlig ordning.

566 Inlägg
Hjultomte
1 500 Inlägg
24 september 2010
Marlboroman skrev:
Tycker det är lite roligt när dem som är negativa får det att låta som om man skulle totalförbjuda mobilen. Det är ju inte det som är grejjen, utan bara att man lär använda handsfreen. Och sen kan man prata på i vanlig ordning.

men bara det är en distraktion (om de existerar ett sånt ord) i sig. kan bli vilt samtal ändå o fan alla har inte trådlösa saker o va händer då??

JO man virar in sig i sladden o drar ut plopparna eller knyter ihop sig själv. Många hade inte tänkt jaha nä här e en kurva så bäst ja skiter i o ploppa i dom igen. NÄ de ska i fort som fan in igen o snackas o det letande kan leda mer till en krock än o sitta o hålla i luren i min mening.

Har avverkat många mil inom transport branschen med o utan handsfree och jag kan säga för min del. BÄTTRE med luren i näven. var o hur det än e. Av olika anledningar.

o sen kan man la inte messa med handsfree alltså blir det ju totalförbud egentligen med mobilen i bilen för du kommer inte se luren. för man kan inte kolla på luren vem som än ringer. o stanna för att ringa upp?? not gonna happen right?

Smajly skrev:
när folk letar efter nummer i telefonen eller messar som dom är trafikfarliga..

8 253 Inlägg
24 september 2010
TooS skrev:
Marlboroman skrev:

men bara det är en distraktion (om de existerar ett sånt ord) i sig. kan bli vilt samtal ändå o fan alla har inte trådlösa saker o va händer då??

JO man virar in sig i sladden o drar ut plopparna eller knyter ihop sig själv. Många hade inte tänkt jaha nä här e en kurva så bäst ja skiter i o ploppa i dom igen. NÄ de ska i fort som fan in igen o snackas o det letande kan leda mer till en krock än o sitta o hålla i luren i min mening.

Har avverkat många mil inom transport branschen med o utan handsfree och jag kan säga för min del. BÄTTRE med luren i näven. var o hur det än e. Av olika anledningar.

o sen kan man la inte messa med handsfree alltså blir det ju totalförbud egentligen med mobilen i bilen för du kommer inte se luren. för man kan inte kolla på luren vem som än ringer. o stanna för att ringa upp?? not gonna happen right?

Jag har handsfree med tråd och har då aldrig lyckats trassla in mig på nåt vis. Och jag har lite svårt att se hur manska lyckas med det utan att börja ta till väldigt teoretiska sammanhang, men visst är det ju möjligt om man inte tänker till från början. Men då kan man nog tillhöra en grupp av människor som inte ska handaha en telefon samtidigt som man kör.

Att inte messa samtidigt som man kör bör man ju avstå ändå om man har nån form av vilja att leva. Det säger sig självt att om du tittar på telefonen istället för vägen, vuilket men minst lär göra för att läsa messet man fick och kanske för att skriva ett svar så har man inte koll på det viktigaste.

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
24 september 2010
Hade stannat min bil sid sidan av vägen då jag skulle fixa med en sak, ser en kille på cykel i backspegeln komma i lugn fart 1-3kmh och knappa på sin mobil. Han cyklar rakt emot min bil (bakdelen) och när han är 1m framför så ser han min bil och panikbromsar, vinglar och ramlar nästan av. Sen fortsätter han cykla o knappa vidare utan att titta sig för i en korsning.... lyckat

Skriva SMS är det farliga. Snacka i telefon tycker jag är lite mer OK!

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

Hjultomte
1 500 Inlägg
24 september 2010
Där har man det lika taskigt med stereon. byta o leta skiva tar också tid för många är inte organiserade. Har sett ett o annat om sladd handsfree så smile O "Men då kan man nog tillhöra en grupp av människor som inte ska handaha en telefon samtidigt som man kör." är ju diskutabelt med tanke på att jag kan messa o köra bil samtidigt så då borde ett sånt här förbud inte gälla mig??

För det finns folk som kan köra o leka med luren samtidigt. det finns folk som kan dricka alkohol o köra samtidigt. nu är de som KAN man SKA INTE supa o köra.

Och där finns folk som inte kan köra bil som ett exempel som har körkort. Borde bilister bli förbjudna för skaran som krockar med bil är högre än att krocka med mobil?? smile

83 Inlägg
24 september 2010
Jag är 100% för ett förbud. Jag ser hårresande grejor av idioter varje dag i Göteborgs-trafiken, och nästan alltid är dom sjukt upptagna av sin mobiltelefon under körningen. Jag kan omöjligt hålla med dom som säger att byta kanal på stereon är lika farligt, det tar 2 sekunder - medans folk håller telefonkonferenser i bilen under hela resan genom Centrala Göteborg i rusningstrafik. Galet. Lika irriterande är dom som kör alldeles för långsamt och inte kommer iväg eller kör 30 på 50 väg eftersom dom vet att det är farligt att tala i telefon och köra bil samtidigt.... smile Men stanna eller ringa senare? Nähädå....

Visst att vissa tycker detta är skit, men majoriteten av alla som kör och talar i telefon är en fara för sig coh alla andra, därför anser jag att man bör dra alla över en kam här och bara förbjuda. Det har samtliga länder i Europa, inklusive Albanien, förstått nu - utom Sverige. Det är ju rätt starkt argument om något....

Värsta jag såg var en kille som drog 3 filer över heldraget i värsta rusningstrafiken söder Tingstadstunneln - med mobilen tryckt mot örat. Då vart jag förbannad, men kom helskinnad därifrån.

Maskinförare
1 163 Inlägg
24 september 2010
Spelar väl ingen roll om man har handfree. Har själv blåtands headset. Nog måste jag ta upp luren om jag ska ringa iallafall ? Finns bra mycket viktigare saker man kan börja förbjuda innan man förbjuder mobil i bilen.

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

1 772 Inlägg
24 september 2010
"Som att köra rattfull"

Jaha okej.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Hjultomte
1 500 Inlägg
24 september 2010
Turbocab skrev:
Jag är 100% för ett förbud. Jag ser hårresande grejor av idioter varje dag i Göteborgs-trafiken, och nästan alltid är dom sjukt upptagna av sin mobiltelefon under körningen. Jag kan omöjligt hålla med dom som säger att byta kanal på stereon är lika farligt, det tar 2 sekunder - medans folk håller telefonkonferenser i bilen under hela resan genom Centrala Göteborg i rusningstrafik. Galet. Lika irriterande är dom som kör alldeles för långsamt och inte kommer iväg eller kör 30 på 50 väg eftersom dom vet att det är farligt att tala i telefon och köra bil samtidigt.... smile Men stanna eller ringa senare? Nähädå....

Visst att vissa tycker detta är skit, men majoriteten av alla som kör och talar i telefon är en fara för sig coh alla andra, därför anser jag att man bör dra alla över en kam här och bara förbjuda. Det har samtliga länder i Europa, inklusive Albanien, förstått nu - utom Sverige. Det är ju rätt starkt argument om något....

Värsta jag såg var en kille som drog 3 filer över heldraget i värsta rusningstrafiken söder Tingstadstunneln - med mobilen tryckt mot örat. Då vart jag förbannad, men kom helskinnad därifrån.

En skiva då? Hur lång tid tar det om du ska ha en speciell i en hög som många människor har? blir inte det väldigt farligt när du hej hopp tappar ut skivor i bilen o måste börja om?

Men visst all äro till att ha olika åsikter smile Tänkte bara se om man kan få ett argument som man kan hålla med om som gör att en sånn här lag skulle bli bra i mina ögon

Det har samtliga länder i Europa, inklusive Albanien, förstått nu - utom Sverige. Det är ju rätt starkt argument om något....

usch usch usch. Ska vi ta efter andra länder?? Njaa det där va inte omtyckt. ska vi verkligen göra så kommer MÅNGA saker ändras i vårt stackars land. För att få lite OT i det hela.

För att vi kan ju inte vara annorlunda eller? Om vi kan ta danmark o norges lagar o regler o införa dom också. smile

98 Inlägg
24 september 2010
TooS skrev:
Då tycker ja att alla bilar ska utrustas med automat för där e folk som får motorstopp. Det kan orsaka krock. Sen skulle hjulen förbjudas för dom kan kirra punktering o orsaka en massa hemska saker. Stereo som sagt e skit o ha i en bil för man hör inte utryckningsfordon samt att man får sämre sikt överallt när det e en jääävligt bra låt igång.

Sen har vi vindrutetorkare som gör att vi inte ser emellanåt, spolarvätskan som kan användas i otid, regnet e jävligt trafikfarligt.

äsch förbjud bilarna o mobiler helt o hållet så slipper man krocka av folk som inte kan köra samt slipper strålskador.

Förbjud hela skiten.

Ja kör o messar (Qwerty tangentbord) o hoppar o studsar i bilen och ja e fan den på vägarna ja kör minst trafikfarligt.

Så ja e jävligt negativ till detta som kanske förstått?? smile

Äta i bilen är ju jävligt farligt även om man e passagerar.

Scenario:
Du o polarna e o shoppar donalds eller nått. Alla äter o har kul medans ni kör. Någon tappar sin hamburgare eller va som helst på spaken o när du ska växla så glider du in i stereon med näven o stänger av.
Dina polare i baksätet o blir förbannade o häller läskeblask över dig o voila nu kör av vägen för ratten kanske blir hal.

Tänkbart scenario.

Men de är precis som den debatten med Sverigedemokraterna där.

Svenska folket säger "Landet är ostadigt och vi måste förbättra hittan o dittan"
Sverigedemokraterna säger "Vi måste börja någonstans. Stoppa invandringen"

Nu vill jag INTE diskutera politik och jag är inte glad för Sverigedemokraterna men håller med dom om en sak.. Man måste börja någonstans. Sen kan man ju överväga var man ska börja.

Jag tycker mobilförbudet inte alls är dåligt. Skaffa handsfree om ni vill snacka i telefon? Man kan ju bolla med lagen och finslipa den som t.ex "Lagligt att tala i telefon om man har automatare" för måste tyvärr hålla med om att de är inte säkert att köra bil o snacka i tele.. Dels styr man med 1 hand o har den andra upptagen vilken saktar ner reaktionsförmågan med någon halv sekund.. Och när de bär till olyckor är tiondels sekunder dyrbara.

Att SMSa bakom ratten borde total förbjudas.. De går inte att köra bil och SMSa säkert.

Hjultomte
1 500 Inlägg
24 september 2010
Newguy skrev:
TooS skrev:
Massa från mi

Men de är precis som den debatten med Sverigedemokraterna där.

Svenska folket säger "Landet är ostadigt och vi måste förbättra hittan o dittan"
Sverigedemokraterna säger "Vi måste börja någonstans. Stoppa invandringen"

Nu vill jag INTE diskutera politik och jag är inte glad för Sverigedemokraterna men håller med dom om en sak.. Man måste börja någonstans. Sen kan man ju överväga var man ska börja.

Jag tycker mobilförbudet inte alls är dåligt. Skaffa handsfree om ni vill snacka i telefon? Man kan ju bolla med lagen och finslipa den som t.ex "Lagligt att tala i telefon om man har automatare" för måste tyvärr hålla med om att de är inte säkert att köra bil o snacka i tele.. Dels styr man med 1 hand o har den andra upptagen vilken saktar ner reaktionsförmågan med någon halv sekund.. Och när de bär till olyckor är tiondels sekunder dyrbara.

Att SMSa bakom ratten borde total förbjudas.. De går inte att köra bil och SMSa säkert.

men då ska enhandsstyrning också bli förbjudet?? med tanke på att du behöver inte ha en lur i andra näven för att man ska bara ratta med den en?

Visst måste man börja någonstans men är detta rätt ände?
Finns där inte farligare saker med bilkörning som man ska ha i åtanke innan detta?

1 079 Inlägg
24 september 2010
Skitbra, förra veckan fick jag möte av en mobilpratande idiot halvvägs på min sida. Åkte även bakom en som höll på att åka rakt över en rondell när hon letade telefon för att svara. jag är inget helgon själv när det gäller mobiler, brukar ibland prata i telefon medans jag kör, men har jag telefonen i fickan när jag kör så börjar jag inte leta efter den utan låter det ringa. Har på sistone kikat in i bilarna jag möter och det är nog minst var 4:e bilförare som sitter i luren. Bilen är en rullande telefonkiosk för en del.

Har sett många tekniker som haft telefonsupport på mobilen medans de kör, och de är knappt medveten om att de kör bil när de vägleder någon på telefon. Växlar med fel hand, släpper ratten, missar avfarter, bromsar hårt (för sent) pga bilar framför saktat in framför som de upptäcker i sista sekunden.

Jag stödjer ett sådant här förslag till 100%.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
24 september 2010
jag tycker att det är bra att förbjuda mobilprat,  annars så kan det bli så här som det blev för mig när en mobilpratande (eller SMSande) kärring konsentrerar sig för mycket på mobilpratandet istället för på vägen sad http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=70567
Senast redigerat av theBIGburner (24 september 2010)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

Sök