3651
Sök

Äntligen ett vettigt förslag!! mobilförbud i bilen.

98 Inlägg
25 september 2010
JonasK skrev:
TooS skrev:
Ja kör o messar (Qwerty tangentbord) o hoppar o studsar i bilen och ja e fan den på vägarna ja kör minst trafikfarligt.

Fundera på hur många meter du kör för varje sekund du släpper blicken från vägen.
Skuttar det ut ett litet barn framför bilen så är det nog svårt att skylla på att du messar o hoppar o skuttar i bilen så du inte hann stanna........

Word!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
25 september 2010
JonasK skrev:
TooS skrev:
Ja kör o messar (Qwerty tangentbord) o hoppar o studsar i bilen och ja e fan den på vägarna ja kör minst trafikfarligt.

Fundera på hur många meter du kör för varje sekund du släpper blicken från vägen.
Skuttar det ut ett litet barn framför bilen så är det nog svårt att skylla på att du messar o hoppar o skuttar i bilen så du inte hann stanna........

Bra skrivet.

Jag stödjer iaf förslaget till 100%.
Såna som resonerar som det med fet text är inget annat än idioter.. mad

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

98 Inlägg
25 september 2010
Opelmadness skrev:
JonasK skrev:
TooS skrev:

Bra skrivet.

Jag stödjer iaf förslaget till 100%.
Såna som resonerar som det med fet text är inget annat än idioter.. mad

Asså finns ju inga bra argument emot en sådan lag? Som vad t.ex.?

"Tänk så måste man reda ut ett missförstånd över SMS" säger många.. Som tydligen är viktigare än t.ex. en grupp dagis ledare + barn som kanske går över vägen när du kör o SMSar eller ett rådjur som springer ut mitt på vägen och flyger rätt genom rutan..

Jag minns när mormor fick lungcancer.. Hon föll i banorna "Äsch.. Mitt liv.. Skiter i vilket" men brydde sig inte om att hon hade en släkt som älskade henne som definitivt inte vill bli av med henne.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
tkd_rille skrev:
AcesHigh666 skrev:
yrkesförare skulle få undantag, då de antagligen är duktiga nog på att köra... det är sällan yrkeschaffisar som man ser kör illa med luren i örat.. taxifakirer kör alltid illa oavett iofs men de e en annan sak.

Och du har ju sett alla som kör taxi med märker vi. Har inte sett nån köra illa i vårt område. smile

Jag kan bara säga vad jag har ser/sett själv. ÄR det någon yrkesförare som kör illa så är det taxiförare, dem tror att dem har någon slags rättighet att kunna ligga o blåsa på i 100 på 70 vägarna häromkring och bli sura o blinka helljus när man ligger i 70-80. Och är det någon med körandet som yrke som kör rätt ut framför en så man måste bromsa så är det oftast taxichaufförer. Det är vad jag sett, bussar och lastbilar ger jag plats och jag kan tänka mig att sakta ner lite för att göra deras liv enklare, dem kör ju stora fordon.

Men taxin är en vanlig bil och kan därför anpassa sig tillsammans med alla andra vanliga bilar. Bara för att dem gör sitt leverbröd av att köra bil ger dem inga rättigheter...

Och som en del andra så köper jag inte argumentet med stereon och skrikande barn osv.  För att.....

1. Ett skrikande barn kan man titta till lite snabbt och sen trösta medans man tittar på vägen, annars är jag för att man ska åka på dryga böter om man håller på för mkt med ungen medans man kör.

2. Jag kan iaf sköta min stereo utan att släppa ögonen från vägen dvs. byta till förprogramerade kanaler och höja sänka volym. Samt med att endast "glutta till" lite byta skiva eller stänga av den... Detta för att jag är förberedd.

3. Det är inte momentet att lyfta luren och svara som är farligt. Det är när folk messar och när dem inte klarar av att köra för dem har luren i örat. Tar man ur telefonen ur fickan och lägger den på lämpligt ställe så den är lättåtkomlig är det inte farligt att svara nej... För jag kan själv svara utan att titta på luren med min telefon.

Problemet är att folk inte klarar av att tänka logiskt, prata telefon när man kör är inte farligt om man gör det på ställen där man inte behöver växla eller ratta för mycket. Om jag nu snackar lur när jag kör så säger jag till personen jag snackar med att "nu måste jag växla" eller "nu är jag vid en korsning vänta lite" och så lägger jag luren ifrån mig och gör det jag ska, och sen fortsätter när det är lämpligt.

Felet är att folk gör inte detta, skicka sms när du kör liksom??? mer intelligensbefriat beteende får man leta efter... enligt mig så är det lika dumt som att t.ex stoppa in handen i en köttkvarn.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

KHRacing
25 september 2010
För de som sett The Oprah Show på Tv nyligen så kör de en drive där nu med att alla som vill för skriva under på att de Ej talar/smsár när de kör, endast handsfree.

Jag börjar gärna denna listan här på garaget.. Nån mera som vågar ?

1: Kristian Hesselmark

6 655 Inlägg
25 september 2010
KHRacing skrev:
För de som sett The Oprah Show på Tv nyligen så kör de en drive där nu med att alla som vill för skriva under på att de Ej talar/smsár när de kör, endast handsfree.

2. Magnus Jäderberg

De/Dem

Muttley
25 september 2010
AcesHigh666 skrev:
tkd_rille skrev:
AcesHigh666 skrev:
yrkesförare skulle få undantag, då de antagligen är duktiga nog på att köra... det är sällan yrkeschaffisar som man ser kör illa med luren i örat.. taxifakirer kör alltid illa oavett iofs men de e en annan sak.

Och du har ju sett alla som kör taxi med märker vi. Har inte sett nån köra illa i vårt område. smile

Jag kan bara säga vad jag har ser/sett själv. ÄR det någon yrkesförare som kör illa så är det taxiförare, dem tror att dem har någon slags rättighet att kunna ligga o blåsa på i 100 på 70 vägarna häromkring och bli sura o blinka helljus när man ligger i 70-80. Och är det någon med körandet som yrke som kör rätt ut framför en så man måste bromsa så är det oftast taxichaufförer. Det är vad jag sett, bussar och lastbilar ger jag plats och jag kan tänka mig att sakta ner lite för att göra deras liv enklare, dem kör ju stora fordon.

Men taxin är en vanlig bil och kan därför anpassa sig tillsammans med alla andra vanliga bilar. Bara för att dem gör sitt leverbröd av att köra bil ger dem inga rättigheter...

Och som en del andra så köper jag inte argumentet med stereon och skrikande barn osv.  För att.....

1. Ett skrikande barn kan man titta till lite snabbt och sen trösta medans man tittar på vägen, annars är jag för att man ska åka på dryga böter om man håller på för mkt med ungen medans man kör.

2. Jag kan iaf sköta min stereo utan att släppa ögonen från vägen dvs. byta till förprogramerade kanaler och höja sänka volym. Samt med att endast "glutta till" lite byta skiva eller stänga av den... Detta för att jag är förberedd.

3. Det är inte momentet att lyfta luren och svara som är farligt. Det är när folk messar och när dem inte klarar av att köra för dem har luren i örat. Tar man ur telefonen ur fickan och lägger den på lämpligt ställe så den är lättåtkomlig är det inte farligt att svara nej... För jag kan själv svara utan att titta på luren med min telefon.

Problemet är att folk inte klarar av att tänka logiskt, prata telefon när man kör är inte farligt om man gör det på ställen där man inte behöver växla eller ratta för mycket. Om jag nu snackar lur när jag kör så säger jag till personen jag snackar med att "nu måste jag växla" eller "nu är jag vid en korsning vänta lite" och så lägger jag luren ifrån mig och gör det jag ska, och sen fortsätter när det är lämpligt.

Felet är att folk gör inte detta, skicka sms när du kör liksom??? mer intelligensbefriat beteende får man leta efter... enligt mig så är det lika dumt som att t.ex stoppa in handen i en köttkvarn.

Vet ej hur ni har de med tidningsbärarna på nätterna där.  Men kör ut på natten och leta upp en tidningsbärare och kolla hur de beter sig i sitt körande mitt i natten.

Och de med att taxichaffisar skulle köra så brutalt är väl genomsnitt av vad folk kör i privata bilar. Kör man de lagliga på E22 mellan rolsberga och tollarp, tro fan du får blinkande och tutande bilar och de tror på att man ska flytta på sig. Menar du då att du underlättar för taxibussar med? Men nog med off topic där.

De där med att prata i telefon är så otroligt inviduellt från person till person, ser ofta folk som pratar med luren i örat på raka fina motorvägar som vinglar fram i 80-90. Sen kan man se andra som kör riktigt bra i 150 blås med en telefon i örat. Många borde ha en gräns på att veta att de verkligen inte ska ha en telefon i örat.

Att skicka sms ja de är ju dumt, om du tar bort din uppmärksamhet från omgivningen. Dessa nya telefoner dessutom med touch går ju inte känna sig fram ens. Jag skickar ibland, men har ändå full koll på vägen, har nämligen uppstickande knappar så jag känner av knapparna. Jag tittar därmed inte på telefonen när jag skriver, sen när man skickar så blir de ett snabbt titt för och se rätt avsändare ungefär som du gluttar på stereon en väldigt snabb sekund. smile men jag kan gå med på att de förbjuder sms och telefoner UTAN handsfree.

98 Inlägg
25 september 2010
Malheus skrev:
KHRacing skrev:

2. Magnus Jäderberg

3. Daniel Thomsen

3 059 Inlägg
25 september 2010
Newguy skrev:
Malheus skrev:
KHRacing skrev:

2. Magnus Jäderberg

3. Daniel Thomsen

4: Benny Andersson

Får kanske påtala åter igen att det rör sig inte om totalt mobilförbud.. Förbudet vill gälla alla användning förutom med handsfree. Många i tråden verkar tro att det är totalförbud men dom kan kanske läsa igenom tråden igen.

(none)
1 725 Inlägg
26 september 2010
Länge leve handsfree!
Jag har blåtand i bilen, finns inget skönare och säkrare enligt
min mening.
Lika självklart att  ha bälte på sig tycker jag de ska vara
med handsfree. Så hoppas Sverige tar sig i kragen och följer strömen
att skaffa denna lag som  alla andra länder i Europa har.

//Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
27 september 2010
skalman1 skrev:
tkd_rille skrev:
BBAD skrev:
hoppas de genomförs, man ser allt för många "IDIOTER" som pratar/smsar medans dom kör...

ang GPS/stereo

GPS ställer man in innan man åker, eller?

Stereo har man till 99% någon form av fjärr kontroll nu mera, som man kan använda (förutsätter att man kan med den dårå) eller som många nya bilar idag har "rattfjärr"

har man handsfree i bilen så kan man koppla den till stereon, på det viset så slipper man sänka stereon när det ringer

Jag stöder förslaget till 200%

EDIT: tycker man ska förbjuda prata i mobil överhuvudtaget medans man kör bil, spelar ingen roll om man har handsfree, man tappar fortfarande lite konsentration (<-- stavas?)

Grattis förbjud telefon med handsfree med så ser du tusentals taxi och lastbilar stanna överallt för att prata snabbt.  OBS taxi har samtal som måste redas upp under tiden man kör, för annars kan man glömma att ha kvar sin anställning pga duktiga förseningar. Kan även tänka mig de är samma på lastbilssidan. smile

Och sen, taxi så har du taxametern du måste trycka på under tiden du kör wink annars blir du olaglig under tiden, hinner inte stanna för att göra sådana saker för de är turer på turer.

Ibland blir man tvungen att ställa in gps under tiden, för att man har inte tid att stå still helt enkelt.  Och våra samtal får under inga omständigheter kopplas till stereons högtalare pga sekretess. Har man kunder i bilen så har de absolut inte med vad de i andra änden säger.

Precis, i jobbet så måste man ju prata i telefon när man kör bil rätt ofta.

Även om många verkar tro att man gör det som rent nöje.

Fattar väll jag oxå att "yrkes schaufförer" får prata via headset men ja menade som privarperson, finns alltförmånga som tror sig vara super dukitiga i trafiken

Smålänning
7 887 Inlägg
27 september 2010
SMS ska totalförbjudas. Men prat tycker jag är okej, vissa kan inte prata och köra samtidigt, men det finns ju folk som inte kan köra överhuvudtaget också...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Saabifierad
2 031 Inlägg
27 september 2010
Det är inte själva telefonen som är problemet utan själva samtalet, vare sig det är i en telefon eller med passagerarna. Jag är kritisk till ett förbud, folk kommer vid ett förbud börja skylla på att idioterna i trafiken då pratar i handsfree så blir det ett förbud mot handsfree så går man slutligen till själva samtalen med passagerarna och i slutändan får man enbart färdas en person i varje bil så man verkligen inte kan samtala med någon. Skulle då inte förvåna mig om det då blir förbud mot att prata med sig själv.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

3 059 Inlägg
27 september 2010
Slash skrev:
Det är inte själva telefonen som är problemet utan själva samtalet, vare sig det är i en telefon eller med passagerarna. Jag är kritisk till ett förbud, folk kommer vid ett förbud börja skylla på att idioterna i trafiken då pratar i handsfree så blir det ett förbud mot handsfree så går man slutligen till själva samtalen med passagerarna och i slutändan får man enbart färdas en person i varje bil så man verkligen inte kan samtala med någon. Skulle då inte förvåna mig om det då blir förbud mot att prata med sig själv.

Det har inget med samtalet att göra.. Måste du fatta att det är inte det som är problemet..
Utan mobilen... att du SMS'ar under färd... Då måste du hela tiden ta blicken från vägen för att kolla vilka knappar du trycker på, att du skriver det du vill, att du ska trycka in nummer eller leta i listan vilket nummer du ska skicka till...
Även att ringa.. när du knappar in nummer eller letar i din lista efter ett nummer..
DÄR har du det farliga.

Att bara trycka på svara knappen och trycka på knappen för högtalarfunktion och sen snacka är det inget problem med sålänge du hittar dom knapparna på din telefon utan att behöva leta.
Sen att du snackar... eller för den delen, sjunger med en låt på radion gör dig inte mycket mer okoncentrerad än att du sitter tyst och lyssnar på motor/däckljudet..

Fasiken va folk har svårt för att läsa inlägg och tillomed tidningsartiklar ibland (ganska ofta här tydligen)

Saabifierad
2 031 Inlägg
27 september 2010
Smajly skrev:
Slash skrev:

Det har inget med samtalet att göra.. Måste du fatta att det är inte det som är problemet..
Utan mobilen... att du SMS'ar under färd... Då måste du hela tiden ta blicken från vägen för att kolla vilka knappar du trycker på, att du skriver det du vill, att du ska trycka in nummer eller leta i listan vilket nummer du ska skicka till...
Även att ringa.. när du knappar in nummer eller letar i din lista efter ett nummer..
DÄR har du det farliga.

Att bara trycka på svara knappen och trycka på knappen för högtalarfunktion och sen snacka är det inget problem med sålänge du hittar dom knapparna på din telefon utan att behöva leta.
Sen att du snackar... eller för den delen, sjunger med en låt på radion gör dig inte mycket mer okoncentrerad än att du sitter tyst och lyssnar på motor/däckljudet..

Fasiken va folk har svårt för att läsa inlägg och tillomed tidningsartiklar ibland (ganska ofta här tydligen)

Intressant logik, bara för att ett antal personer (likt dig själv) och ett par tidingsartiklar har en åsikt/syn på något betyder det att det är den enda rätta åsikten.

Jag återupprepar min motsatta åsikt bara för att reta dig: Det är samtalet som är problemet, ej telefonen.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

3 059 Inlägg
27 september 2010
Slash skrev:
Smajly skrev:
Slash skrev:

DÄR har du det farliga.

Intressant logik, bara för att ett antal personer (likt dig själv) och ett par tidingsartiklar har en åsikt/syn på något betyder det att det är den enda rätta åsikten.

Jag återupprepar min motsatta åsikt bara för att reta dig: Det är samtalet som är problemet, ej telefonen.

Mig retar du inte.. Det som retar mig är att vissa är så jävla tröga att dom inte kan läsa innan till och fortfarande tror att hela frågan handlar om mobilförbud... vilket det inte gör. Du läste kanske inte innan till heller. Ingen som säger att det är rätt eller fel som skrivs i artiklar MEN läs gärna vad frågan och lagförslaget vill handla om.

Det du skriver betyder ju också att du tror att det är säkrare att SMS'a än att prata i handsfree under pågående bilfärd där du är förare och gör en av sakerna samtidigt..
Senast redigerat av Smajly (27 september 2010)

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
Smajly skrev:
Slash skrev:
Smajly skrev:

DÄR har du det farliga.

Mig retar du inte.. Det som retar mig är att vissa är så jävla tröga att dom inte kan läsa innan till och fortfarande tror att hela frågan handlar om mobilförbud... vilket det inte gör. Du läste kanske inte innan till heller. Ingen som säger att det är rätt eller fel som skrivs i artiklar MEN läs gärna vad frågan och lagförslaget vill handla om.

Det du skriver betyder ju också att du tror att det är säkrare att SMS'a än att prata i handsfree under pågående bilfärd där du är förare och gör en av sakerna samtidigt..

Sen är en del duktiga på att vrida eller tolka förslagen till sin egen för/nackdel... som sagt, förslaget förbjuder inte mobilprat, det ser till att folk använder mobilen på ett säkrare sätt när dem befinner sig i bilen.

Jag kan lyssna på musik, sjunga, prata(både mobil och med passagerare) UTAN att behöva titta bort från vägen.  Men inte skicka SMS eller prata lur när jag ska växla(inte på ett bra sätt iaf).

Fast om jag var så oerhört beroende av facebook så att jag inte kunde gå en dag på jobbet utan att konstant uppdatera och skriva när jag går på toa och vad jag gör där, så kanske jag också hade "vridit" till hela poängen med lagen. Allt för att kunna uppdatera min facebook och messa när jag kör.... yikes

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

64 Inlägg
27 september 2010
Kan man också bli lagförd om man använder mobiltelefonen när man står vid trafikljus/kö?

För det gör jag.

Saabifierad
2 031 Inlägg
27 september 2010
Smajly skrev:
Slash skrev:
Smajly skrev:
DÄR har du det farliga.

Tråkig diskussion som inte leder någonstans. Jag står fast vid mina inlägg. Du har din åsikt, jag har min. Varken din är mer rätt än min hur mycket du än tycker att folk är "tröga".

1 570 Inlägg
27 september 2010
Trafiksäkerheten är viktigare än att kolla facebook eller svara på sambons meningslösa sms. Tråkigt med sant. smile

Sök