tkd_rille skrev:
AcesHigh666 skrev:
yrkesförare skulle få undantag, då de antagligen är duktiga nog på att köra... det är sällan yrkeschaffisar som man ser kör illa med luren i örat.. taxifakirer kör alltid illa oavett iofs men de e en annan sak.
Och du har ju sett alla som kör taxi med märker vi. Har inte sett nån köra illa i vårt område.
![smile](img/smilies/smile.png)
Jag kan bara säga vad jag har ser/sett själv. ÄR det någon yrkesförare som kör illa så är det taxiförare, dem tror att dem har någon slags rättighet att kunna ligga o blåsa på i 100 på 70 vägarna häromkring och bli sura o blinka helljus när man ligger i 70-80. Och är det någon med körandet som yrke som kör rätt ut framför en så man måste bromsa så är det oftast taxichaufförer. Det är vad jag sett, bussar och lastbilar ger jag plats och jag kan tänka mig att sakta ner lite för att göra deras liv enklare, dem kör ju stora fordon.
Men taxin är en vanlig bil och kan därför anpassa sig tillsammans med alla andra vanliga bilar. Bara för att dem gör sitt leverbröd av att köra bil ger dem inga rättigheter...
Och som en del andra så köper jag inte argumentet med stereon och skrikande barn osv. För att.....
1. Ett skrikande barn kan man titta till lite snabbt och sen trösta medans man tittar på vägen, annars är jag för att man ska åka på dryga böter om man håller på för mkt med ungen medans man kör.
2. Jag kan iaf sköta min stereo utan att släppa ögonen från vägen dvs. byta till förprogramerade kanaler och höja sänka volym. Samt med att endast "glutta till" lite byta skiva eller stänga av den... Detta för att jag är förberedd.
3. Det är inte momentet att lyfta luren och svara som är farligt. Det är när folk messar och när dem inte klarar av att köra för dem har luren i örat. Tar man ur telefonen ur fickan och lägger den på lämpligt ställe så den är lättåtkomlig är det inte farligt att svara nej... För jag kan själv svara utan att titta på luren med min telefon.
Problemet är att folk inte klarar av att tänka logiskt, prata telefon när man kör är inte farligt om man gör det på ställen där man inte behöver växla eller ratta för mycket. Om jag nu snackar lur när jag kör så säger jag till personen jag snackar med att "nu måste jag växla" eller "nu är jag vid en korsning vänta lite" och så lägger jag luren ifrån mig och gör det jag ska, och sen fortsätter när det är lämpligt.
Felet är att folk gör inte detta, skicka sms när du kör liksom??? mer intelligensbefriat beteende får man leta efter... enligt mig så är det lika dumt som att t.ex stoppa in handen i en köttkvarn.