3677
Sök

Vilket ABS-Sensor är sönder?

1 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
Hej,
jag undrar vilket ABS -Sensor är sönder på min bil. Det är en Opel Sintra och ABS Lampan lyser. Måste jag kör till verkstaden?

sexpertin
Senast redigerat av heva (30 september 2010)

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
25 september 2010
troligen då ingen här inne kan veta vilket sensor som är trasig på din bil...

2slow

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
25 september 2010
Höger fram kanske

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
25 september 2010
Eller den i taket till månskensmätaren

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

60 Inlägg
25 september 2010
låter som det är bäst att köra till verkstaden.

Tekniker
345 Inlägg
28 september 2010
Lossa kontakterna på abs givarna. (vartalsgivarna)

Sätt en + och - kabel från multimetern in i abs givaruttaget (ohm ska va inställt på multimetern) och snurra hjulet,
Gjör så på alla 4a hjulen, den som inte ger utslag är defekt.

Det man inte dör av gör ont.

Motborgare
1 099 Inlägg
28 september 2010
Bullen1 skrev:

Sätt en + och - kabel från multimetern in i abs givaruttaget (ohm ska va inställt på multimetern) och snurra hjulet,

Nej.
Skall man mäta med att snurra, så sätter man multimetern på millivolt, eller volt auto (AC)
Mäter man resistansen i givarna, så får man inte snurra, eftersom det påverkar strömmen som multimetern skickar genom kretsen.

Den första metoden, med att mäta resistansen (ohm) testar bara om själva givaren är ok. Den säger inget om tandkransen. Har man problem med att ABS:en löser ut i förtid (knarrande vid låg hastighet) så är det oftast tandkransen. Med snurrmetoden (med multimetern inställd på växelspänning - AC) så mäter man spänningen som tandkransen inducerar i givaren. Om pulserna blir för svaga, så tror systemet att hjulet står still och modulerar. Jämför spänningarna från varje hjul med ungefär samma snurrhastighet.

-- K
Senast redigerat av Kavli (28 september 2010)

Tekniker
345 Inlägg
28 september 2010
Kavli skrev:
Bullen1 skrev:

Nej.
Skall man mäta med att snurra, så sätter man multimetern på millivolt, eller volt auto (AC)
Mäter man resistansen i givarna, så får man inte snurra, eftersom det påverkar strömmen som multimetern skickar genom kretsen.

Den första metoden, med att mäta resistansen (ohm) testar bara om själva givaren är ok. Den säger inget om tandkransen. Har man problem med att ABS:en löser ut i förtid (knarrande vid låg hastighet) så är det oftast tandkransen. Med snurrmetoden (med multimetern inställd på växelspänning - AC) så mäter man spänningen som tandkransen inducerar i givaren. Om pulserna blir för svaga, så tror systemet att hjulet står still och modulerar. Jämför spänningarna från varje hjul med ungefär samma snurrhastighet.

-- K

Mena volt såklart:P   var alldeles försent.

du behöver inte förklara för mig, ja vet.

OP därimot vill nog lära sig.

Det man inte dör av gör ont.

Sök