2536
Sök

Lambda-lampan lyser på min Volvo 740

83 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#1
Lambda-lampan lyser på min Volvo 740 och har gjort det några dagar nu, har plockat ner lambdan rengjort och rengjort kontakterna och satt ihop att igen. Jag kan ju släcka lampan genom att nollställa (ta bort minuskabeln en stund o sen dit med den) . Är det bara till o byta lambdan eller kan lampan lysa pga något annat fel? Motorn går riktigt o så, den har ryckt någon gång när den varit kall då har även tomgången varit lite svajig. Annars så går den kanon.


83 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#2
Glömde skriva att när jag släckt lampan så tänds den igen efter en stunds körning...


230 Inlägg
26 september 2010
#3
Haru läst av felminne då? Inte säkert att de är lambdan som är dålig bara för att Motorlampan lyser


Smålänning
7 883 Inlägg
26 september 2010
#4
Lamdalampan är samma sak som Check Engine på alla andra bilar, så i princip vad som helst i insprutning/tändning kan va paj.

Inga felkoder? De borde du ha om den lyser..

Varför Volvo löjlade sig med att ha ett lamdamärke istället för CE, och ett lamdasond-märke i fronten långt in på 90-talet vetetusan...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Delta_Rebel
26 september 2010
#5
eXe skrev:
Haru läst av felminne då? Inte säkert att de är lambdan som är dålig bara för att Motorlampan lyser

Precis som eXe skriver,kolla felkoder,ingen ide att sitta och försöka gissa sej till problemet

83 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#6
Okej, ska se om jag kan läsa av felkoder i veckan. Alltså volvos "lambda-lampa" är egentligen en "motorlampa"? typ check engine?


230 Inlägg
26 september 2010
#7
Japp "lambdalampan" som alla kallar den är  motorlampan ja


83 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#8
Okej. Jag läste på ett annat forum nu att det kunde finnas någon "box" original i motorrummet där man kunde läsa felkoder? Verkstad hinner jag besöka först på torsdag. Finns det någon typ lista med alla felkoder och förklarningar så att man kan ha den med sig?


Delta_Rebel
148 Inlägg
26 september 2010
#10
Larsson- skrev:
Lambda-lampan lyser på min Volvo 740 och har gjort det några dagar nu, har plockat ner lambdan rengjort och rengjort kontakterna och satt ihop att igen. Jag kan ju släcka lampan genom att nollställa (ta bort minuskabeln en stund o sen dit med den) . Är det bara till o byta lambdan eller kan lampan lysa pga något annat fel? Motorn går riktigt o så, den har ryckt någon gång när den varit kall då har även tomgången varit lite svajig. Annars så går den kanon.

lambdasonden är kass!

Är en Volvotokig pöjk som inte drar mig för att skruva, älskar att köra bil, alltid skoj me lite lätt härj oxå =D

148 Inlägg
26 september 2010
#11
Larsson- skrev:
Okej. Jag läste på ett annat forum nu att det kunde finnas någon "box" original i motorrummet där man kunde läsa felkoder? Verkstad hinner jag besöka först på torsdag. Finns det någon typ lista med alla felkoder och förklarningar så att man kan ha den med sig?

sitter ve vänstra huvfästet ) en svart liten box

Är en Volvotokig pöjk som inte drar mig för att skruva, älskar att köra bil, alltid skoj me lite lätt härj oxå =D

Smålänning
7 883 Inlägg
26 september 2010
#12
Larsson- skrev:
Okej. Jag läste på ett annat forum nu att det kunde finnas någon "box" original i motorrummet där man kunde läsa felkoder? Verkstad hinner jag besöka först på torsdag. Finns det någon typ lista med alla felkoder och förklarningar så att man kan ha den med sig?

Det är samma box xom du släcker felkoderna med... Du måste BTW kolla dom innan du kan släcka dom i alla fall...

Men gör så här:

öppna motorhven, öppna locket på plastdosan på vänster fjäderbenstorn, ta ut kontakten som sitter istoppad i locket och sätt den i uttag 2, vilket är bräslesystem, på den svarta dosan med kontakthål.

Vrid på tändningen och tryck en gång på knappen (ca 1 sek).

Lär hur det blinkar (X=blinkning). T.ex XX   XXX   XX vilket utäses som 2-3-2.

När du fått ut en kod och det slutat blinka trycker du igen för att kolla om det finns fler felkoder.

När du fått ut alla och den 1:a blinkat klart igen, så håller du ner knappen i ca 8 sek och släpper, så ska lampan tändas, då trycker du igen i ca 5 sekunder så är felkoderna nollade.

Tryck en gång, så ska 1-1-1 blinka.

Stäng av tändningen och upprepa samma sak i uttag 6 (vilket innebär tändsystem).

När du nollat så kör en sväng, och kolla koderna direkt om du kört länge innan nollningen, annars är det bara att kolla vilka grejer som behövs och byta dom smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

148 Inlägg
26 september 2010
#13
twin_cam skrev:
Larsson- skrev:
Okej. Jag läste på ett annat forum nu att det kunde finnas någon "box" original i motorrummet där man kunde läsa felkoder? Verkstad hinner jag besöka först på torsdag. Finns det någon typ lista med alla felkoder och förklarningar så att man kan ha den med sig?

Det är samma box xom du släcker felkoderna med... Du måste BTW kolla dom innan du kan släcka dom i alla fall...

Men gör så här:

öppna motorhven, öppna locket på plastdosan på vänster fjäderbenstorn, ta ut kontakten som sitter istoppad i locket och sätt den i uttag 2, vilket är bräslesystem, på den svarta dosan med kontakthål.

Vrid på tändningen och tryck en gång på knappen (ca 1 sek).

Lär hur det blinkar (X=blinkning). T.ex XX   XXX   XX vilket utäses som 2-3-2.

När du fått ut en kod och det slutat blinka trycker du igen för att kolla om det finns fler felkoder.

När du fått ut alla och den 1:a blinkat klart igen, så håller du ner knappen i ca 8 sek och släpper, så ska lampan tändas, då trycker du igen i ca 5 sekunder så är felkoderna nollade.

Tryck en gång, så ska 1-1-1 blinka.

Stäng av tändningen och upprepa samma sak i uttag 6 (vilket innebär tändsystem).

När du nollat så kör en sväng, och kolla koderna direkt om du kört länge innan nollningen, annars är det bara att kolla vilka grejer som behövs och byta dom smile

bra förklarat! smile

Är en Volvotokig pöjk som inte drar mig för att skruva, älskar att köra bil, alltid skoj me lite lätt härj oxå =D

83 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#14
twin_cam skrev:
Larsson- skrev:
Okej. Jag läste på ett annat forum nu att det kunde finnas någon "box" original i motorrummet där man kunde läsa felkoder? Verkstad hinner jag besöka först på torsdag. Finns det någon typ lista med alla felkoder och förklarningar så att man kan ha den med sig?

Det är samma box xom du släcker felkoderna med... Du måste BTW kolla dom innan du kan släcka dom i alla fall...

Men gör så här:

öppna motorhven, öppna locket på plastdosan på vänster fjäderbenstorn, ta ut kontakten som sitter istoppad i locket och sätt den i uttag 2, vilket är bräslesystem, på den svarta dosan med kontakthål.

Vrid på tändningen och tryck en gång på knappen (ca 1 sek).

Lär hur det blinkar (X=blinkning). T.ex XX   XXX   XX vilket utäses som 2-3-2.

När du fått ut en kod och det slutat blinka trycker du igen för att kolla om det finns fler felkoder.

När du fått ut alla och den 1:a blinkat klart igen, så håller du ner knappen i ca 8 sek och släpper, så ska lampan tändas, då trycker du igen i ca 5 sekunder så är felkoderna nollade.

Tryck en gång, så ska 1-1-1 blinka.

Stäng av tändningen och upprepa samma sak i uttag 6 (vilket innebär tändsystem).

När du nollat så kör en sväng, och kolla koderna direkt om du kört länge innan nollningen, annars är det bara att kolla vilka grejer som behövs och byta dom smile

Nu har man lärt sig något nytt, TACKAR big_smile

se om man kan bli klok på detta nu.


83 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#15
Felsökning o grejer haha. Verkar som jag löst detta ändå big_smile

Blandade ut bensinen med en viss sprit som finns att handla på macken hällde i mer än vad som rekommenderats och så körde jag helt slut på den tanken (lampan lös under hela den tanken) sen idag bytte jag tändstift och sen släckte jag lampan genom att lyfta minuspolen och sen på med den igen. Har kört cirka 10mil idag och lampan har inte börjat lysa än. Återkommer felet så får jag väl börja läsa av felkoder. wink


629 Inlägg
30 september 2010
#16
Spridar rengöring eller?
Har nämligen EXAKT samma problem med min 940, dock har jag bytt alla tänddelar osv.
Fast min tänds inte lika ofta , mer en 50-100 mils-intervall.

Mröh

83 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#17
Haha nae, den gamla hederliga k-sprit lol


148 Inlägg
30 september 2010
#18
ja men där hade du ju felet! stiften big_smile

Är en Volvotokig pöjk som inte drar mig för att skruva, älskar att köra bil, alltid skoj me lite lätt härj oxå =D

83 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#19
putte-740 skrev:
ja men där hade du ju felet! stiften big_smile

Kan varit så, men kan även suttit något skit i sprutet, K-spriten ska tydligen rengöra rätt bra. Han jag fick tipset av sa att man kunde även slå i T-röd i tanken men jag tyckte k-spriten är ju liksom mer framtaget för bil.


148 Inlägg
30 september 2010
#20
ja, kan ju oxå ha varit spridarna men skulle tippa på stiften.. om dom är gamla o brända, då blir det felkoder (hade det på min o böt bara stift o då försvann dom) ja t-röd låter ju inge bra när det är plasttank på bilfan^^ nja då använder jag hellre k-sprit..

Är en Volvotokig pöjk som inte drar mig för att skruva, älskar att köra bil, alltid skoj me lite lätt härj oxå =D


Sök