2786
Sök

Köpråd: Riktigt snabb bil för runt 100K

886 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#1
Tjena, är lite nyfiken på om man verkligen kan få tag på en riktigt kul bil som samtidigt är hyfsat driftsäker för det priset.

Någon lyx är jag absolut inte intresserad av utan enbart snabbhet. Har funderat på såna här super seven replikor, men det känns lite sådär att förlita sig på någon garagemekares byggskillz när man är ute på mantorp och bränner på i kurvorna. Iofs så skulle man ju kunna bygga själv, men det tar både tid och ställer högre krav på garage och verktyg.

Krav:

*Vänsterstyrd
*bakhjulsdrift(alt 4-krafs)
*manuell låda
*hyfsat gatlegal
*Lätt
*Gärna ganska mekvänlig
*Driftsäker även vid relativt hårt bruk.
*Helst tak, därav går Super Seven-replikor nästan bort, vill kunna köra även i rusk.
*Budget 80-130Kkr
*Funka till bankörning och gärna strippen också.

Har egentligen två alternativ, antingen köpa en färdigtrimmad bil eller köpa något projekt eller bra objekt och fixa själv. Helst det förstnämnda.

Vad säger expertpanelen?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Ointresserad.
936 Inlägg
26 september 2010
#2
Bmw M3.

Teabag appreciation club.

ClubJDM.se
1 608 Inlägg
26 september 2010
#3
Nissan 200sx s14. inköp runt 60k resten på trim o väghållning.


Ointresserad.
936 Inlägg
27 september 2010
#4
fakuoka skrev:
Banga vänsterstyrt fixeringen och köp dig en Skyline R32 GTR! Möjligtvis Evo, Impreza.

Skyline säger du.

Motivera gärna neutral

Teabag appreciation club.

Ointresserad.
936 Inlägg
27 september 2010
#5
fakuoka skrev:
Snitch skrev:
fakuoka skrev:
Banga vänsterstyrt fixeringen och köp dig en Skyline R32 GTR! Möjligtvis Evo, Impreza.

Skyline säger du.

Motivera gärna neutral

Njea, tycker inte det behövs ;-)

Eftersom 2 av kraven består av, mekvänlig och driftsäker.

Så tycker jag att det behövs. Framförallt när du skriver R32.

Teabag appreciation club.

Ointresserad.
936 Inlägg
27 september 2010
#6
Jag ser inte en 20 år gammal Skyline som varken driftsäker eller mekvänlig nej. Trimvänlig är en annan sak. Farfars gamla 240 är också trimvänlig.

Var det svaret på din fråga?

Teabag appreciation club.

Ointresserad.
936 Inlägg
27 september 2010
#7
fakuoka skrev:
Haha jaha du tänker så du, ju nyare bilen är desto mekvänligare är den?

Du har fastnat på mekvänlig.

Klart att en stor jävla 6:a med twinturbo är mekvänlig.

Vart får man fatt i reservdelar? Finns överallt eller?

Teabag appreciation club.

716 Inlägg
27 september 2010
#8
Japanare e rätt så driftsäkra, trimvänliga å lätta å meka med. Reservdelar finns de väldigt gott om till fina priser. Jag va i din situation för 6 månader sedan. Blev en högerstyrd evo 6 med 350hk på hjulen. Kör ifrån m3, m5, rs4/6 etc etc. 0-100 runt 4 sekunder, grym väghållning med orginala fädrar/dämpare, sitter som ett strykjärn i kurvor, vill mer än gärna slänga iväg baken i rondeller. Har dock inte hunnit köra den på bana. Den väger lite över 1350kg, och med 4wd så är den ett skott! Så en färdigtrimmad evo 5/6 hade jag tagit. Väldigt rått utseende på just dom 2 modellerna, har haft min i lite mer än 3v och ångrar mig inte en enda sekund på köpet. Ge mig rätt bud så kan ja släppa den dock wink Du blir inte missnöjd, de e ett löfte.

Lycka till annars!
Mvh, Krist.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 september 2010
#9
Porsche 944? Bör vara en bra grund att utgå ifrån och du har halva budgeten över till att ytterligare förbättra bilen till syftet! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

982 Inlägg
27 september 2010
#10
Rs2 !!

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
27 september 2010
#11
BMW Z3 Coupe.

Rolig som attan och ett udda utseénde. Inte lika anonym som en vanlig BMW smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

731 Inlägg
27 september 2010
#12
Med tanke på driftsäker och mekvänlig bil för runt 100k. Första jag tänker på är i alla fall Bmw m3 3.2.
Där har du 321hk, och 6växel manuell. SMG lider av problem. I alla fall i E36


Turbo lover
555 Inlägg
27 september 2010
#13
Är en E36 M3 verkligen så mekvänlig? Tycker motorrummet är mer fullt än på en Supra eller Skyline iaf. Sen kan jag inte påstå att en M3 är en "riktigt snabb bil" numera heller.

Finns ju lite potenta S2:or och sånt för de pengarna som kanske kan va nåt, men meka lär du behöva göra då och då om du inte kompromissar på nån punkt.


731 Inlägg
27 september 2010
#14
Turbovin skrev:
Är en E36 M3 verkligen så mekvänlig? Tycker motorrummet är mer fullt än på en Supra eller Skyline iaf. Sen kan jag inte påstå att en M3 är en "riktigt snabb bil" numera heller.

Finns ju lite potenta S2:or och sånt för de pengarna som kanske kan va nåt, men meka lär du behöva göra då och då om du inte kompromissar på nån punkt.

Motorn i en m3a är såpass stabil att du ska inte behöva göra mer än att byta olja och stift på den för att underhålla. Så enligt mig är det lätt mekat. Och extremt stabil bil om du ska köra som bruksbil också. Relativt låg förbrukning för kraften.


Turbo lover
555 Inlägg
27 september 2010
#15
Ja jag vet inte, på polarens 98 gick vevlagren, Vanosfel verkar inte helt ovanligt heller. Så det KAN ju hända att du behöver meka ändå wink Börjar bli gamla bilar nu dessutom.


Serviceledare Bravida Ventilation
191 Inlägg
27 september 2010
#16
Supra Mk3, tuffare topppackning, en vinter att lära sig gjuta glasfiberdelar och rensa på onödigt skit. Skottsäker bil som med lite ny viktfördelning såsom batteri i bagage bjuder på väldigt mycket körglädje i förhållande till pris.


886 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#17
Kul med mycket svar! smile

Ska försöka sammanfatta lite:

Högerstyrda japsar: Må vara lite löjlig i min önskan om att köra vänsterstyrt, men det är något jag står för. Hörstyrt går bort.

M3: Intressant bil, men kanske lite high-tech(Mycket som kan gå sönder)? Synd att den inte har sugmotor, men med 321 hk från start så kanske det räcker med väghållning och lättning för att den ska gå ordentligt ändå. Hur är det med reservdelar osv?

Audi S2/RS2: Här hittade jag några schyssta objekt på blocket direkt. Turbo, 4-krafs, äldre och mindre hightech. Kan vara något!

Nissan 200sx: En klassiker, mina tankar har gått dit många gånger under funderingarna. Finns ju hur mycket delar och trimmgrejer som helst. Mycket potential!

Porsche: Kanske en fördom, men dyrt, dyrt, dyrt?

z3 coupé: Kul, lite annorlunda bil. Surt med 200 hk och ingen turbo dock... Dock lätt kanske?


Angående det här med mekvänlig så menar jag att man hyfsat lätt ska kunna hitta hjälp på nätet, hitta reservdelar snabbt och billigt om så skulle krävas. Självklart så räknar jag med att få meka lite ibland om jag köper en rejsbil, men någon måtta får det faktiskt vara.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

8 250 Inlägg
27 september 2010
#18
Wicca skrev:
M3: Intressant bil, men kanske lite high-tech(Mycket som kan gå sönder)? Synd att den inte har sugmotor, men med 321 hk från start så kanske det räcker med väghållning och lättning för att den ska gå ordentligt ändå.

Jo, det är sugmotor i dem.


Serviceledare Bravida Ventilation
191 Inlägg
27 september 2010
#19
Supra Mk3 är vänsterstyrd här i sverige:D

BMW är ju en beprövad racebil och delar är inte nått jättejobb att få tag i.
Senast redigerat av Orangebullit (27 september 2010)


886 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#20
Marlboroman skrev:
Wicca skrev:
M3: Intressant bil, men kanske lite high-tech(Mycket som kan gå sönder)? Synd att den inte har sugmotor, men med 321 hk från start så kanske det räcker med väghållning och lättning för att den ska gå ordentligt ändå.

Jo, det är sugmotor i dem.

Ash, man ska inte skriva innan frukost. Synd att den har sugmotor menade jag. Dyrt att trimma.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead


Sök