2472
Sök

B230f får turbo! 740 gl AT lack!

228 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#1
startar en litet projekt som jag och en polare håller på med wink sålde min 244, fick tag på en 245 -90 som vi körde på stubben, voltade skiten så tog motor o tänkte smälla på en turbo eller två smile

B230f :
stakar: N eller m stakar
grenrör: hemmabakat
aggregat: ej bestämt, det ja kommer över
portad topp
honade cylindrar
blocket målas svart
koppling: ej bestämt, 4 puck sinter?
sprut: original? tips tack

denna motor kommer väl landa i någon 245/244/242 i vinter/vår så det kommer bli busbil av. inväntar delar från klracing.se då kommer det uppdateras i slutet på veckan, har lyckats hitta stakar till ft som ska inhandlas i slutet på veckan... ge oss gärna tips/ kommentarer smile
Senast redigerat av pilsnerpower (4 juli 2011)

Friskt kopplat, hälften brunnet!

1 212 Inlägg
27 september 2010
#2
kommer att följas!
du vet väl att lite vill ha mer....

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

7 Inlägg
28 september 2010
#3
Ska följa å se hur många årtionden detta tar Mads smile

Spridareeee
0 280 150 209 176cm3/min (17.0 LBS/HR) (3.0 bar)(43.5 PSI)VOLVO B200(?)/2.3L(B23F/B230F)(IC-509)
Eller
0 280 150 357 300cm3/min (29.0 LBS/HR) (x.x bar)(XX.X PSI)VOLVO 2.3L Turbo(B230FT)(IC-541)
Senast redigerat av Patrik93 (28 september 2010)

119 Inlägg
28 september 2010
#4
roligt bygge, ska följas:) du måste ju bjuda på lite bilder:P


Bärs!
3 456 Inlägg
28 september 2010
#5
d_illen skrev:
du måste ju ha högre bränsletryck om du ska ha turbo och ska du bygga dubbelturbo så kanske du ska tänka på att kompsänka, förstärka block så det inte slutar med ett hål i blocket som är stort som en talrik, starkare topp och lite annat typ som kabelmatta styrboxar andra vetiler osv.wink

Inte alls...

740 Turbo grenrör.
740 turbo aggregat.
Saab 9000 intercooler.
Saab 900 turbo spridare (352cc @ 3.0bar)
Öppen vevhus-ventilation.
Turbo XS-kopia dumpventil med dubbla trattar.
JR-Luftfilter modell stort.
2" tryckrör på turbosidan.
2.5" tryckrör på insugssidan.

Duger utmärkt på en gammal B230F, Med original LH 2.4.
Dock hade en återcirkulerande dump vart att föredra kanske...


Lycka till med bygget, alltid kul med motorbyggen! smile

EDIT:
Bilen med ovanstående setup: http://www.garaget.org/?car=213606
Senast redigerat av Aga_Diff (28 september 2010)

Garaget.org peakade 2008.

228 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#6
tackar för kommentarerna smile bjuder på tre bilder idag då.. 

En rejäl söndags tur!
http://img337.imageshack.us/img337/2341/volvo008y.jpg

fått färg på blocket nu med då, honat cylindrarna, syns dåligt på bilden smile
http://img824.imageshack.us/img824/3752/volvo011.jpg

såhär blev kolvarna, blev riktigt nöjd
http://img828.imageshack.us/img828/9049/volvo014.jpg
jäkligt dåliga bilder jag vet, ska se om digital kameran funkar...
nu är de bara o vänta på turbo, fläns och lite rör från KL smile
Senast redigerat av pilsnerpower (28 september 2010)

Friskt kopplat, hälften brunnet!

228 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
#7
Dåligt med kommentarer tycker jag... har iallafall fått i kolvarna igen, fått hem grenrörsflänsen så jag har börjat svetsa grenröret lite vackert, men kan inte bygga klart hela för än jag har fått turbo, blir nog dubbel turbo...! letar bil nu, någon som har en 240, gärna med f motor så hojta till!!
Senast redigerat av pilsnerpower (4 oktober 2010)

Friskt kopplat, hälften brunnet!

4 001 Inlägg
4 oktober 2010
#8
Varför lägga en sådan fin vinterbil på taket så där?

vad har du tänkt dig för turboagg?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

228 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
#9
kolvas skrev:
Varför lägga en sådan fin vinterbil på taket så där?

vad har du tänkt dig för turboagg?

hehe det var en olycka....

ja det jag kommer över, en kompis hade en turbo från en peugeot som ja kunde få billigt så.. smile

Friskt kopplat, hälften brunnet!

7 Inlägg
5 oktober 2010
#10
Bilder på grenröret någon dag? wink

040 RedLine
1 219 Inlägg
5 oktober 2010
#11
Ser ut att bli fin fint:) Är bilen verkligen okej efter det?tongue

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

7 Inlägg
5 oktober 2010
#12
BrajjAxx skrev:
Ser ut att bli fin fint:) Är bilen verkligen okej efter det?tongue

Dom ska köpa en annan bil och sätta motorn i smile 245an e inte så fin xD

040 RedLine
1 219 Inlägg
5 oktober 2010
#13
Patrik93 skrev:
BrajjAxx skrev:
Ser ut att bli fin fint:) Är bilen verkligen okej efter det?tongue

Dom ska köpa en annan bil och sätta motorn i smile 245an e inte så fin xD

Aha tänkte väll de:)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
6 oktober 2010
#14
på en 90:a kan du montera 940turbo boxar och spridare om du löder dit ett spridarmotstånd smile

ska köra 88b-93 240 sprutelen i min 360 när det ramlar i en B230FK

Kör fort så hinner inget hända...

228 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
#15
bilen blev typ ramsne eller nåt, karossen slog sig som fan efter den volten... motorn överlevde, starta fint efter åt big_smile har fått i kolvar o stakar i blocket igen, börjat lite smått på grenröret men vill inte göra för mycke förän jag har fått hem en turbo.... nån som ligger o ruvar på en turbo så är ja intresserad!!!

Friskt kopplat, hälften brunnet!

228 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
#16
har inte hänt så mycke på senaste tongue har iallafall svetsat i en retur i tråget! 
http://img143.imageshack.us/img143/1491/volvo019.jpg

spanar fortfarande efter en turbo!!!!!

http://img811.imageshack.us/img811/5504/volvo021.jpg

har byggt ihop en tryckbox, hade en redan men den var så dåligt byggd så jag gjorde en lite fräschare!
Senast redigerat av pilsnerpower (18 oktober 2010)

Friskt kopplat, hälften brunnet!

mk4_andreas
18 oktober 2010
#17
pilsnerpower skrev:
har inte hänt så mycke på senaste tongue har iallafall svetsat i en retur i tråget! 
http://img143.imageshack.us/img143/1491/volvo019.jpg

spanar fortfarande efter en turbo!!!!!

http://img811.imageshack.us/img811/5504/volvo021.jpg

har byggt ihop en tryckbox, hade en redan men den var så dåligt byggd så jag gjorde en lite fräschare!

vrf sätter du en förgasre på dennär det e insprut?

228 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#18
mk4_andreas skrev:
pilsnerpower skrev:
har inte hänt så mycke på senaste tongue har iallafall svetsat i en retur i tråget! 
http://img143.imageshack.us/img143/1491/volvo019.jpg

spanar fortfarande efter en turbo!!!!!

http://img811.imageshack.us/img811/5504/volvo021.jpg

har byggt ihop en tryckbox, hade en redan men den var så dåligt byggd så jag gjorde en lite fräschare!

vrf sätter du en förgasre på dennär det e insprut?

orkar inte med all el sen så e det ju manligare med förgasare! så kan blir de ju enklare om jag vill sätta motorn i nån äldre volvo... smile

Friskt kopplat, hälften brunnet!

579 Inlägg
21 oktober 2010
#19
Roligt å se att du börjat på projektet ditt smile Du ska inte testa å sätta på ett par dubbla strombergare tro wink Hur gick dä till med 245;an egentligen? har gjort så där ett par gånger själv, rolit å köra skiten ur ifall de inte är i ett ok skick dock sad


228 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
#20
P--JawZ--K skrev:
Roligt å se att du börjat på projektet ditt smile Du ska inte testa å sätta på ett par dubbla strombergare tro wink Hur gick dä till med 245;an egentligen? har gjort så där ett par gånger själv, rolit å köra skiten ur ifall de inte är i ett ok skick dock sad

jepp tongue ja dubbla strombergare hade vart grymt asså.. funderar på att bygga ett insug i svart stål... 245an blev total skrot, helt sne, bakluckan går typ en centimeter över bakljuset, ena bakdörren går inte o stänga, så den bilen går till skrot tongue

Friskt kopplat, hälften brunnet!


Sök