3176
Sök

Audi 60L - 1968 från skrot till bruksveteran

Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
153 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#1
Har äntligen blivit dags för mig att ta itu med objektet som jag haft i bakhuvudet nu några år.

Under min gymnasietid hängde jag med en kompis hem för att hitta på lite småhyss. I logen där stod denna Audi avställd sedan 1984. Kompisens farsa sa till mig att den bilen får du om den kommer härinfrån. "Jag hade ändå tänkt skicka den från skroten.

Det hela resulterade i att Audin fraktades hem och ställdes in farsans gamla loge bland en massa jordbruksredskap och bråte. Efter gymnasiet fortsatte jag att plugga på universitet och bilen blev stående länge men glömdes inte bort.

För något år sedan behövdes platsen på logen till annat och Audin blev parkerad utomhus framför föräldrarnas garage med planen att försöka sätta fart på den.
Nu under sommaren när jag började planera för att sätta igång med nåt bilprojekt kom tankarna att falla på den gamla Audin som stod där i gräset på platta däck.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/136877/986080_c7nmzx.jpg

Efter många om och men ordnades med transport och nu började jag få eld i baken. Snabbt som attan skulle det ses över lite inför transporten. De fastrostade bromsarna lossades och jag blåste luft i däcken. Helt plötsligt gick bilen att rulla. Då fattas väl bara att kolla om den kanske startar. Men det gjorde den inte. Motorn har rostat fast.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/136877/986081_gisqtl.jpg Skickar med en bild på inredningen med.

Audin är ju i ett ganska tråkigt skick just nu men tanken är att den ska förvandlas från skort till bruksveteran.
Kan inte göra någon lista över vad som ska göras och inte utan det får bli som det dyker upp.

Ska ta mig en tur till bilen efter jobbet i morgom och fota en del samt börja riva och kolla lite. Fokuset kommer att ligga på rostlagning och karossjobb fram till vintern. Under vintern ska det maskinella få sig en liten genomgång.

1 215 Inlägg
28 september 2010
#2
Prenumeration lagd!

Lycka till smile

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

918 Inlägg
28 september 2010
#3
Detta ska bli kul att se big_smile

Lycka till.


Med lem
768 Inlägg
28 september 2010
#4
Kul! Mer bilder på'n! /Robin

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

Forummoderator
26 339 Inlägg
28 september 2010
#5
Lycka till smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
28 september 2010
#6
Det här kommer bli coolt!

Prem lagd. smile

Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
153 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#7
Idag blev det inget gjort på bilen. I och med att jag kommer skruva i verkstan på jobbet behöver jag något att ställa karossen på. Till detta införskaffades en gammal släpvagn som stått avställd ett tag. Påställd och med besiktning bokad så drog jag iväg i kväll för att hämta den.

Strax innan Umeå så exploderar ett däck ute på E4. Eftersom jag är rätt ny i stan och inte hittar så bra ringer jag till chefen och frågar om råd. Nu står släpet inne på gården hos en maskinförsäljare i stan och väntar på att jag ska fixa ett nytt däck. Tänkte fixa lite mer bilder på Audin men glömde kameran hemma så det får bli en annan dag.

Och så en fråga. Någon som vet vad man kan göra för att ta loss en motor som fastnat utan våld? Har varit med om folk som lyckats få kolvarna att släppa och sen kört många år med motorn. Vore ju kul om man bara kunde starta upp den en liten sväng innan man börjar gå igenom den.

Nu ska jag försöka få mig lite middag. I morgon blir det bilder. Jag lovar.

228 Inlägg
29 september 2010
#9
kul projekt smile det där med att få motorn att gå runt har ja läst om för ett tag sen, fast det var om b20, man tar ett gammalt tändstift, slår sönder det, borrar ett hål rätt igenom, svetsar fast en luftnippel, skruvar i det i toppen, kopplar på en slang o blåser in tryckluft, sen skulle man knacka på svänghjulet eller nåt liknande, men då får ju motorn vara urplockad för att lättare komma åt... det går säkert o läsa om detta lite mer detaljerat nånstans, tror det var start & speed jag läste detta smile riktigt gammel bil tidning

Friskt kopplat, hälften brunnet!

302 Inlägg
29 september 2010
#10
Jag har en bmw 2002:a -75 som motorn hade rostat fast på.
Jag bogserade den efter en annan bil och petade i en växel och släppte upp kopplingen.
Försökte rullstarta alltså.
Och det gick bra för mej iaf.
men det beror väll på lite hur jävligt de sitter.
Sen är det nog bra att du kollar så de finns olja i den innan du rullar iväg.
MVH Pälle

Handledare
1 481 Inlägg
29 september 2010
#11
Häll i dieselolja i cylindrarna och låt stå ett tag. Gammalt knep.


Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
153 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#12
Blev lite gjort igår kväll.

Direkt efter att jag slutat jobba drog jag iväg och skruvade på ett nytt hjul på släpet och hämtade hem det. Väl framme lyfte jag bilen med lastmaskinen och skruvade av alla fyra hjulen. Efter det lyftes bilen upp på släpet.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/136877/1001446_hp02jq.jpg
Min trailerqueen

Hela ekipaget rullades in i verkstan och med sladdlampan i högsta hugg gick jag ett varv runt och kollade av läget lite.

Karossmässigt är den ganska skaplig. Några rostskador och lite bucklig men mest matt i lacken och mossbeväxt. Bryr mig inte om att tvätta nu utan det får ske i takt med att jag jobbar mig runt bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/136877/1001450_4qemxm.jpg
Små bucklor och skador finns det gott om men vad kan man vänta sig av en 60-talare

https://www1.garaget.org/gallery/archive/136877/1001451_9ur6br.jpg
Undrar vad som döljer sig bakom denna lagning?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/136877/1001459_itnofy.jpg
Mycket mossa är det. Men ska bli annat så småningom.'

Innuti bilen luktar det det ganska unket Men inredningen är i övrigt i gott skick vilket kan stämma överens med utsagon att den ska ha rullat omkring 11000 mil i sina dar.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/136877/1001447_81wkkz.jpg

Från motorrummet hittade jag ett hål in i hjulhuset så jag började lite smått att plocka ner lite för att se hur stor skadan var. Det visade sig att det rostat hål från motorrummet och in till lyktan. Detta ska fixas i början av nästa vecka då jag jobbar några riktiga grispass i helgen. Dessutom vill sambon ha lite tid med mig.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/136877/1001463_2bog7v.jpg
Såg detta och konstaterade att jag måste riva av skärmen för att komma åt att fixa det.

Monterade av skärmen och och gick loss på hjulhuset med en spetsig hammare. Dessbättre var skadan ganska begränsad. Väl där så insåg jag att det vore vettigt att ta loss alla skärmarna göra ett grundligt jobb redan från början.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/136877/1001464_w6k6vj.jpg

Nästa vecka ska jag laga det frilagda hjulhuset och lyfta ut motorn då den ska gås igenom i vinter.

Vad det gäller den fastrostade motorn börjar jag ana att den är utom räddning då varken diesel, rostlösare eller olja verkar hjälpa. När det börjar bli lite kallare ska jag ta in den i den uppvärmda maskinhallen och öppna upp den.

I morse innan jobbet blev det en tur till min lokala biltillbehörsfirma för att skaffa lite prylar som kommer att behövas nästa vecka. Dessutom har jag fyndat en bromsljuskontakt och en huvudbromscylinder för små pengar på Tradera så nu har jag snart alla delar till bromssystemet för säkerheten ska man inte tumma på.

Det var nog allt för ikväll.

Over and out

347 Inlägg
30 september 2010
#13
grymt smile fan va kul att se

Patrick^^

Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
1 oktober 2010
#15
grymt projekt du fått tag i!
Keep it up! (Y) smile

C H E V R O L E T <3

Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
153 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
#16
Då har man gjort ifrån sig helgens jobbpass och två lediga dagar väntar.

Efter en rejäl sovmorgon drog jag iväg och införskaffade lite svetstråd bara för att inte bli stående utan rätt vad det är. Sen direkt vidare ut till jobbet en snabb sväng för att börja grejja lite. Tänkte då att det vore kul att få se lite ny plåt på Audin och så fick det bli. Tyvärr blev det bara en bild idag då jag hade dåliga batterier i kameran.

Resultatet blev väl skapligt i alla fall med tanke på att jag använder billigaste modellen av Mig svets  och  flusstråd men är man bara nogrann så går det.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/136877/1002969_lhv6dq.jpg

Efter svetsningen drog jag på lite zinkprimer som rostskydd tills jag kan komma in i maskinhallen och värmen. Då ska alla hjulhusen blästras ur, svetsar och karossskarvar kittas och hjulhusen lackas och behandlas men tills dess får det duga.

Blir förmodligen en tur ut i morgon med då ska de andra skärmarna bombas loss men tills dess så får ni hålla till godo med detta
Senast redigerat av Farmer_power (2 januari 2011)

5 111 Inlägg
4 oktober 2010
#17
Tja, ställdes den av 1984 så var den 16 år gammal, vilket motsvarar en bil från 1994 idag, även om det inte är helt vanligt så är det knappast omöjligt att hitta en -94 som gått 11 000 mil idag, så visst kan miltalet stämma.

Sällan man ser en sån här Audi idag, säkert 15 år sedan jag såg en live sist...


Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
153 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
#18
Volvo544special65 skrev:
Tja, ställdes den av 1984 så var den 16 år gammal, vilket motsvarar en bil från 1994 idag, även om det inte är helt vanligt så är det knappast omöjligt att hitta en -94 som gått 11 000 mil idag, så visst kan miltalet stämma.

Sällan man ser en sån här Audi idag, säkert 15 år sedan jag såg en live sist...

Är ungefär så mina tankebanor går med. Ska man se tillbaka lite så gick ju bilarna oftast mindre förr trots att bensinen var billigare.

Har sett en enda i trafik under mina år efter vägarna. Det var en äldre herre nere i Uppsala som hade den.

Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
153 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#19
Idag fick jag lite gjort igen.

Var iväg till verkstan en sväng på förmiddan och blästrade ur hjulhuset och sprutade ett lager grundfärg i det. Medan färgen torkade så lagade jag ett av rosthålen i framskärmen och skruvad loss andra skärmen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/136877/1003508_mtn2fs.jpg

Blästrat och grundat. Kan nog bli fint detta.

Det andra hjulhuset såg betydligt bättre ut och ska få sig en omgång med blästern i morgon.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/136877/1003514_n32bv5.jpg

Senare i kväll åkte jag ut en sväng och la ett lager rostskyddsmassa i det färdiga hjulhuset. Här återstår nu bara att rengöra och lacka hjulupphängningarna med hammarlack.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/136877/1003521_oj1rn7.jpg

Har ett par NOS stötdämpare som ska i fram med. Sen ska skärmarna genomgå samma behandling på insidan innan de monteras tillbaka.

Har dessutom kommit över 20 liter gammal dieselolja som jag ska slå i motorn för att försöka få den att lossa. Den gammla har mer smörjande egenskaper en den moderna miljödieseln som man kör på idag. Så jag hoppas på att få loss den. Ska jobba morgonpasset i morgon så det kanske blir lite mer gjort åt audin på eftermiddan.

Håll gärna tummarna för att kolvarna lossnar för då ska försöka få igång den.

over and out

Smålänning
7 883 Inlägg
5 oktober 2010
#20
Ser bra ut smile Veteranare är roligt som fan smile Så enkelt och ändå fungerar det smile

Men sitter motorn halvsnett i bilen? Vart audi lustigt byggda redan då? tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök