4331
Sök

Fas kontroll 0 - 180 grader!

______________JDM______________
204 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
Är det någon som vet hur man ska ställa in denna för bästa möjliga ljud?

Sen har jag en fråga ang subsonic filter med, är det så att det sparar klenare basar som inte orkar spela 20 hz? eller vad är för/nackdelen med att ha det i kopplat?

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
28 september 2010
med fasen ändrar du polariteten på utgångarna på steget så de får du testa vilket som låter bäst för vi har svårt att avgöra sånt ..
subsonic rekomenderar jag att du har igång

204 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
Okej, vad är det för något subsonic gör exakt ?

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
28 september 2010
Bromar skrev:

den tar bort de lägre registret  till  de angivna från 1hz till 20hz  dom frekvenserna tror jag inte många basar klarar av att spela  blir baravärme av de och lätt att bränna basen  har sj brännt en bas då jag inte använt subsonic

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
28 september 2010
christofer_k skrev:
Bromar skrev:

den tar bort de lägre registret  till  de angivna från 1hz till 20hz  dom frekvenserna tror jag inte många basar klarar av att spela  blir baravärme av de och lätt att bränna basen  har sj brännt en bas då jag inte använt subsonic

http://en.wikipedia.org/wiki/Infrasound har har du lite mer info om  frekvenser under 20hz

204 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
christofer_k skrev:
christofer_k skrev:
Bromar skrev:

http://en.wikipedia.org/wiki/Infrasound har har du lite mer info om  frekvenser under 20hz

Haha tackar smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 september 2010
Ingen vits att spela under 20Hz heller, vist det är fränt med fladder men inget man hör, och även 20Hz är lååågt. wink Beroende på vad du har för låda så får du ställa subsonic på 20-30Hz, i en sluten låda behövs det normalt inte alls medans det i en portad SPL låda bör vara ett subsonicfilter vid 30Hz. I en vanlig portad låda byggd för musik brukar 20-25Hz subsonic funka.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 693 Inlägg
28 september 2010
0-180 grader....
Om du råkat koppla basen + till - och - till + så vrider du om till 180° så har du fasvändt basen istället för att koppla om kablarna

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 september 2010
Eller om man har kopplat + till + och - till - men basen släpar efter så kan man också fasvända på reglaget för att få basen att hänga med bättre. Fasvändning i huvudenheten tycker jag dock inte funkar riktigt lika som när man gör det rent mekaniskt genom att skifta kablarna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 september 2010
ChriZtoffer skrev:
Eller om man har kopplat + till + och - till - men basen släpar efter så kan man också fasvända på reglaget för att få basen att hänga med bättre. Fasvändning i huvudenheten tycker jag dock inte funkar riktigt lika som när man gör det rent mekaniskt genom att skifta kablarna.

Då har du fel enhet wink

En annan sak som int nämnts är VARFÖR man rekomenderar subsonicfilter till portade lådor, det är för att riskenn att konn rör sig okontrollerat ökar markant då man spelar under avstämningsfrkvensen vilket kan låta illa och/eller skada basen...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 693 Inlägg
28 september 2010
= Att konan börjar fladdra okontrollerat.

Skriver du på norrländska Lonefox? roll tongue

Booyakasha!

7 241 Inlägg
28 september 2010
Softis skrev:

Göteborska blandat med dalmål........problem med det? tongue

4 693 Inlägg
28 september 2010
Lonefox skrev:
Softis skrev:

Haha nejdå, jag fattar så bra så. Bara första gången du inte skrivit på ren rikssvenska wink

Booyakasha!

7 241 Inlägg
28 september 2010
Softis skrev:
Lonefox skrev:
Softis skrev:

Haha nejdå, jag fattar så bra så. Bara första gången du inte skrivit på ren rikssvenska wink

Skall jag vara helt seriös och ärlig så måste jag rengöra mitt t-bord wink
Får plocka ut det till garaget och gå lös med tryckluften big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 september 2010
Lonefox skrev:
ChriZtoffer skrev:

Då har du fel enhet wink

En annan sak som int nämnts är VARFÖR man rekomenderar subsonicfilter till portade lådor, det är för att riskenn att konn rör sig okontrollerat ökar markant då man spelar under avstämningsfrkvensen vilket kan låta illa och/eller skada basen...

Ja men det vet jag redan, den ska bytas ut. wink Men även i en kompis bil med en lite äldre Pioneer enhet blir det inte riktigt samma effekt att fasvända i enheten som att göra det med kablarna till basen, eller så är det bara vi som upplever att det inte blir lika. tongue

Saab 9-3SC {SQ-edition}

7 241 Inlägg
29 september 2010
ChriZtoffer skrev:
Lonefox skrev:
ChriZtoffer skrev:

Då har du fel enhet wink

Ja men det vet jag redan, den ska bytas ut. wink Men även i en kompis bil med en lite äldre Pioneer enhet blir det inte riktigt samma effekt att fasvända i enheten som att göra det med kablarna till basen, eller så är det bara vi som upplever att det inte blir lika. tongue

Min Eclipse fasvänder lika bra som om man gör det fysiskt. Dock listade den 8.5k när den kom,och sista listpris var 4500..
Min Sony som listade 4k när dne kom fasvänder inte lika bra....
Pioneer DEX P99 fasvänder lika bra som att skifta kablar vad jag vet, listpris på14K.....
Point made? wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 september 2010
Min enhet fasvänder inte så bra, kostade 1900 när jag köpte den. wink Räcker dock uppenbarligen till för att vinna SQ tävlingar med, men man får göra sig besväret att gå bak och byta plats på kablarna när man ska fasvända.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

7 241 Inlägg
29 september 2010
ChriZtoffer skrev:
Min enhet fasvänder inte så bra, kostade 1900 när jag köpte den. wink Räcker dock uppenbarligen till för att vinna SQ tävlingar med, men man får göra sig besväret att gå bak och byta plats på kablarna när man ska fasvända.

I rest my case wink
Man FÅR vad man betalar för... tongue
Elakt..jag vet.
Men det ÄR den bistra sanningen. (Säger jag som vägrar sätta in mitt LRx och en av mina Utopiabasar i bruksbilen för jag vet att de blir kvar där)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 september 2010
Jotack jag vet, och just i fallet med Kenwoods enheter så får man väldigt mycket för pengarna! smile Men i takt med att man lär sig mer och mer och intresset ökar så ökar även kraven på grejerna man använder och till slut (nu) så räcker inte dom billiga (men bra!) grejerna till. Förutom fasvändningen och den något klena EQn (5-bands grafisk) så är enheten kanon.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

7 241 Inlägg
29 september 2010
ChriZtoffer skrev:
Jotack jag vet, och just i fallet med Kenwoods enheter så får man väldigt mycket för pengarna! smile Men i takt med att man lär sig mer och mer och intresset ökar så ökar även kraven på grejerna man använder och till slut (nu) så räcker inte dom billiga (men bra!) grejerna till. Förutom fasvändningen och den något klena EQn (5-bands grafisk) så är enheten kanon.

Nu har vi halkat off-topic (ovanligt :rolleys: ) men jag överväger en BT-60 till bruxen sen när Eclipsen åter tar plats i 240n...
Mkt för BT-handsfreen för telefon via enheten.
Plus att så länge man får fas, tid och nivåerna rätt så behöver man ingen eq smile

Sök