4298
Sök

Fas kontroll 0 - 180 grader!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 september 2010
#21
OT var det ja... :rollseyes: EQ behöver då jag iaf för att få till det sista, tror det beror mycket på att mellanregister och diskant spelar rakt upp i rutan så det blir en massa tråkiga (och en del bra) reflexer där.

Tillbaks till topic: fasvändning är bra skit! Går att få bort mycke släpighet med  det. smile

Så nu var vi tillbaks på rätt spår igen. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 september 2010
#22
ChriZtoffer skrev:
OT var det ja... :rollseyes: EQ behöver då jag iaf för att få till det sista, tror det beror mycket på att mellanregister och diskant spelar rakt upp i rutan så det blir en massa tråkiga (och en del bra) reflexer där.

Tillbaks till topic: fasvändning är bra skit! Går att få bort mycke släpighet med  det. smile

Så nu var vi tillbaks på rätt spår igen. wink

Du kör fortfarande med 350 i brädan eller?
BTW......delar du alla element med 12db/okt och har alla inkopplade plus-minus-fasade?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 september 2010
#23
Korrekt, men fundrar på att komplettera med diskanter på brädan istället för dom i koaxialerna. Kör högpass 24dB (sub, mid & koax), lågpass 12dB (sub och mid), fasningarna är rätt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 september 2010
#24
ChriZtoffer skrev:
Korrekt, men fundrar på att komplettera med diskanter på brädan istället för dom i koaxialerna. Kör högpass 24dB (sub, mid & koax), lågpass 12dB (sub och mid), fasningarna är rätt.

Du får fasfel direkt här med de olika brantheterna.
Utgår man från att för varje branthet (6,12,18 osv) så ökas förskjutningen med 90 grader (rent teoretiskt) så har du likväl fasfel mellan signalerna....
Prova att fasvända midbasen en gång.
Prova även att ändra till 24db/okt på alla (om du kan) eller 12db HP med 12db LP (JA jag vet du kanske får höja delningen för koaxarna lite)

I trevägssetup brukar man få fasvända mellersta områdets element. Id itt fall midbasen.

Jag o andra sidan har 12db/okt över mina koax och midbasen, både HP och LP.
Däremot har jag 24db/okt på basen vilket gör att de ligger ur fas pga detta. Därför är min sub dels fasvänd och trots att den är längst bort är det den som har mest fördröjning via tidskompet.
När jag fick både fas och tid rätt på den så vart både min midbas och min bas HELT annorlunda mot innan.
(Tackar Patrik Skogholm för detta)

Så fasfelet vi har mellan våra element ligger på 180 grader totalt just pga skillnaderna mellan 12 och 24db/okt om jag förstått saken rätt.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 september 2010
#25
Har testat olika fasningar och brantheter på filtren och så som det är nu är bästa resultatet jag kan få till, har även testat 12dB branthet 150Hz delning på högpassfiltret till koaxialerna men då tycker jag att jag tappar det allra sista och det går ändå inte att spela riktigt lika högt som nu. Men ska börja med att byta steget innan jag experimenterar alltför mycket mer.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 september 2010
#26
Vilka frekvenser delar du vid nu förresten?
Och seriöst.......hur högt vill du eg. spela?

Själv spelar jag tillräckligt högt för att man skall behöva skrika till varandra för att höras och då är det fortfarande RENT ljud (med 55W RMS per element fram och 185W RMS på basen).

Du VET dessutom varför jag använder mig själv och min bruks som referens för just detta wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 september 2010
#27
Subben delas 10Hz högpass, 70Hz lågpass (12dB). Middarna 70Hz högpass (24dB), 120-170Hz lågpass (12dB). Koaxialerna 120Hz högpass (24dB). Jag behöver inte kunna spela alltför högt, så som det är nu räcker för det mesta åt mig och ja då är det skrika till varandra som gäller, fast det fattar man först när man försöker prata med varandra för det känns inte som att det är så högt. wink Problemet är när man börjar spela lite för högt (& ställer delningen lågt), då blir det bara fladder i konerna, så nytt steg med bättre dämpfaktor är nästa inköp.

Och jo jag förstår varför du har din brukis som referens. wink Är själv nöjd med det jag har nu men mycket vill ha mer och främst så vore det trevligt att kunna få mer tryck från framsystemet, då tänker jag främst på middarna som för tillfället delas för högt.

Doh! Nu kom vi så där offtopic igen...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 september 2010
#28
Iom att du tycker att de spelar för högt....prova att sänka LPn på den till 110-120 och sänk HPn till 60 och minska nivån med ngn db...

Iom att du delar 120-170 så finns det risk för förstärkning runt 100-200Hz nu vilket INTE låter trevligt i längden wink

Men du........
Hur långt är det till Borlänge?
Ta en tripp till BRL o snacka med Peter.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 september 2010
#29
Har testat men tycker inte jag får det tryck jag vill ha då, alternativt att det bara blir fladder i middarna. Men ska besöka Pierre på Seastreams snart så sen ska då inte steget vara nån begränsning. smile

Har ca 2mil/10 minuter till Borlänge så det är inte långt. Är det Peter J med 9-5an du tänker på?
Senast redigerat av ChriZtoffer (30 september 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 september 2010
#30
ChriZtoffer skrev:
Har testat men tycker inte jag får det tryck jag vill ha då, alternativt att det bara blir fladder i middarna. Men ska besöka Pierre på Seastreams snart så sen ska då inte steget vara nån begränsning. smile

Har ca 2mil/10 minuter till Borlänge så det är inte långt. Är det Peter J med 9-5an du tänker på?

Har för mig att han jobbar på BRL ja.....kan minnas fel med.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 september 2010
#31
Tror du mins fel, har då inte sett han där i butiken nån gång men vet att han bor i Borlänge och tävlar för Team Tondöv. Får se om jag kanske tar hjälp av honom sen nån gång, ska försöka så gott jag kan själv först så får vi se hur det blir. Roligare att prestera bra om man gjort allt själv. smile
Senast redigerat av ChriZtoffer (30 september 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 september 2010
#32
Ja just det.....han har väl grejer från bla Polk?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 september 2010
#33
Nja de vet jag inte men framsystem och huvudenhet är Pioneer, stegen kommer från Signat, basen har jag noll koll på. Vet iaf att bilen spelar väldigt trevligt men för vasst för min smak.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 september 2010
#34
ChriZtoffer skrev:
Nja de vet jag inte men framsystem och huvudenhet är Pioneer, stegen kommer från Signat, basen har jag noll koll på. Vet iaf att bilen spelar väldigt trevligt men för vasst för min smak.

Undrar vad du då kommer tycka om min Focalrigg sen.
Den är högupplöst och väldigt detaljrik på toppen (för prisklassen bör tilläggas)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 785 Inlägg
30 september 2010
#35
Bromar skrev:
Är det någon som vet hur man ska ställa in denna för bästa möjliga ljud?

Sen har jag en fråga ang subsonic filter med, är det så att det sparar klenare basar som inte orkar spela 20 hz? eller vad är för/nackdelen med att ha det i kopplat?

Alla basar fungerar så att under basens FS värde sjunker effekttåligheten och konutslagen ökar dramatiskt. Särskillt om de sitter i en för högt avstämd basreflex låda. Sluten låda är det inte riktigt så känsligt men problemet finns även där.

Subsonic filter hjälper till att dämpa frekvenser som basen ändå inte kan omvandla till Akustisk energi på ett effektivt sätt. Värmeförlusterna minskar och den mekaniska slitaget minskar med subsonic filter. I viss musik finns direkt farliga toner för basar som kan få dem att bottna och detta är långt ifrån nyttigt för basen. Ställ gärna subsonic filtret på mellan 30-40hz.
Senast redigerat av dbjanoz (30 september 2010)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 oktober 2010
#36
Ursäkta för mer Off-Topic!

Lonefox skrev:
Ja just det.....han har väl grejer från bla Polk?

Får rätt mig själv, kollade nyss och du har rätt, framsystem samt sub i Peters bil kommer från Polk. Huvudenhet och processor från Pioneer, steg från Signat.

Lonefox skrev:
ChriZtoffer skrev:
Nja de vet jag inte men framsystem och huvudenhet är Pioneer, stegen kommer från Signat, basen har jag noll koll på. Vet iaf att bilen spelar väldigt trevligt men för vasst för min smak.

Undrar vad du då kommer tycka om min Focalrigg sen.
Den är högupplöst och väldigt detaljrik på toppen (för prisklassen bör tilläggas)

Jadu vi får se då, om det kommer nån chans att lyssna? smile Kan säkerligen tänka mig att jag tycker det låter bra, gillar när detaljerna finns där på toppen men mellanregistret ska vara mjukt och trevligt även på hög volym (Amega <3).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök