Bilmekaniker, lön?

twin_cam Smålänning
30 september 2010 · 7 877 Inlägg

The__dude skrev:
Varför tjänar en mekaniker så lite är ju ett jobb som tär på en ganska mycket ju?

Är det kanske så att verkstäderna kan erbjuda billigare priser?  Är ju nästan slav lön

Du svarade på din egen fråga...

Kunderna vill itne betala för att vi ska ha det bra smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Noxxer
30 september 2010 · 1 482 Inlägg

Alla typer av mekaniker tjänar inte dåligt. Men jag trodde bilmeckar tjänade lite mer iaf.

BLT Service
Theracords Music Label
Mr_Muscle
2 oktober 2010 · 81 Inlägg

steifan skrev:

Mr_Muscle skrev:
Kollade lite på löner inom bygg och den källan verkar inte pålitlig , mycket lägre än vad en snickare kännar. eller dom kanske menar efter skatt och då stämmer det ju bra smile

24000 före skatt i grundlön/timlön låter som att det stämmer ganska bra (för "byggnadsarbetare").

Njaa där jag jobbar har vi månadslön på 28710 och det är en vanlig normal lön för en snickare smile

Peete
2 oktober 2010 · 134 Inlägg

Lönen på mekaniker här i sverige kan ju tänkas ha att göra med att dom inte vill att vi ska köra bil här? Jag praktiserade i USA i våras hos Samuel Hübinette Racing och jag hängde en del med mekanikerna där. mekanikern där hade en lön på 8000 USD i månaden. Så det beror nog helt och hållet på vilken bransch och vart du jobbar. Det finns pengar att tjäna i fall man vill.

steifan DR!FTT3KN!K3R
2 oktober 2010 · 10 427 Inlägg

Mr_Muscle skrev:

steifan skrev:

Mr_Muscle skrev:
Kollade lite på löner inom bygg och den källan verkar inte pålitlig , mycket lägre än vad en snickare kännar. eller dom kanske menar efter skatt och då stämmer det ju bra smile

24000 före skatt i grundlön/timlön låter som att det stämmer ganska bra (för "byggnadsarbetare").

Njaa där jag jobbar har vi månadslön på 28710 och det är en vanlig normal lön för en snickare smile

I fjollträsk kanske, men ute i resten av landet är det nog inte riktigt samma.
Tror min far har runt motsvarande 24 000 i grundlön (~20 års erfarenhet som snickare).
I Dalarna dvs.

Hårda bud wink

Senast redigerat av steifan (2 oktober 2010)

Masquerade Aldrig nöjd
2 oktober 2010 · 804 Inlägg

mulleri skrev:
du kan väl göra allting i stället själv....

Hade jag haft verktygen så.. Jag kan också bygga med lego, vilket moderna bilar mer eller mindre är. Koppla in en liten dator, se vad som är fel och byta ut delen. smile

Senast redigerat av Masquerade (2 oktober 2010)

Livet är för kort för att äga Volvo.
TireSlayer Tvivlare
2 oktober 2010 · 2 266 Inlägg

Masquerade skrev:

mulleri skrev:
du kan väl göra allting i stället själv....

Hade jag haft verktygen så.. Jag kan också bygga med lego, vilket moderna bilar mer eller mindre är. Koppla in en liten dator, se vad som är fel och byta ut delen. smile

Långt ifrån alltid det är så lätt.. oftast sätter bilen en felkod som är en följd av ett annat dolt problem. Hur gör man när det är ett oljud nånstans, bilen driver inte, de vibrerar i hela bilen m.m. Säger datorn vad som är fel då också? Isåfall vill jag ha en sån, tomten? smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Nitrometanskada Gött mos
2 oktober 2010 · 1 096 Inlägg

De e så olika från person till person inom samma yrke. Kolla istället på vad respektive kollektivavtal säger.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
volvo_240_tic ingen aning
2 oktober 2010 · 687 Inlägg

Masquerade skrev:

mulleri skrev:
du kan väl göra allting i stället själv....

Hade jag haft verktygen så.. Jag kan också bygga med lego, vilket moderna bilar mer eller mindre är. Koppla in en liten dator, se vad som är fel och byta ut delen. smile

kan bara tala om att felkodsläsning är otrolit användbart.. tänk vilken tid man sparar i felsökning..
Och felsökning är nånting som många kunder har svårt att betala för..
För under en felsökning så "syns" det knappt att man gör nått och kunden vill ju att man skall göra nått..

även zebran har sina fläckar
The__dude
2 oktober 2010 · 90 Inlägg

varför tjänar en lastbilsmekaniker så mycket mer då?

praktiskt taget samma sak ju

Wind_Star
2 oktober 2010 · 26 Inlägg

Kan hålla med ovanstående!!! Tjänar c:a 27000 i månaden 5års erfarenhet
Då vet ni det om man ska hålla sig till rubriken:P

---Citroën, bilen för den som vågar vara annorlunda---
200_sx Besiktningstekniker
2 oktober 2010 · 275 Inlägg

twin_cam skrev:
Tjänar en bra månad 10 000 rent...

Allbilverkstad med snål chef...

Hmm.. HAde jag varit dig hade jag tagit ett snack med chefen eller bytt jobb! cool

Men visst, det kryllar inte av jobb precis..

Hade inte jobbat som bilmek för under 15 ut iaf.

Saab 9-5 2.3T "Sport" (2003)
Cadillac Coupe De Ville "Raggarbilen" (1971)
melodic_death_metal
2 oktober 2010 · 622 Inlägg

vad är det för ingångslön som mekaniker? om snittet ligger på ca 20k efter 7 år så kan väl lönen inte vara så bra i början? Allt beror ju i och för sig på vart man jobbar. Jag får ut 26k i månaden och har jobbat i 6 månader. Jag jobbar i och för sig bara nattetid, men men...Kör lastbil btw

200_sx Besiktningstekniker
2 oktober 2010 · 275 Inlägg

Det är nog lite olika, dom flesta tror jag kör med inviduell lönesättning.
Kommer man direkt från skolan tror jag ingånslönen ligger på 16-18000.

Saab 9-5 2.3T "Sport" (2003)
Cadillac Coupe De Ville "Raggarbilen" (1971)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
2 oktober 2010 · 2 307 Inlägg

Jag e inte missnöjd med min lön kan jag lova smile

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
eriksson84
2 oktober 2010 · 1 312 Inlägg

bara för att komma in så tycker jag att dom flesta jobb är under betalda.. förutom papper vändarna då..
jobbar själv som industri lackerare som är farligt på alla sätt och vis att hålla på med och har en ca grundlön på 26.000, och 5års erfarenhet. ( skratt retande )

som många skriver, att kunderna inte vill betala för det.. ??? .. köp en ny bil varje gång bilen går sönder då? om dom inte kan fixa det själv..

Senast redigerat av eriksson84 (2 oktober 2010)

Ljudbutiken.nu
JonasK -.-
2 oktober 2010 · 383 Inlägg

Masquerade skrev:
Av vad jag sett så gör inte mekaniker mer än att trycka på knappar och kolla på skärmar för att sedan be om ett löjligt högt pris. Vill man tjäna mycket kanske man skall göra något faktiskt arbete också.

Kandidat till Årets mest Idiotiska uttalande !!!!

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
johansjostrand
2 oktober 2010 · 4 Inlägg

Jag har under en tioårsperiod testat lite olika jobb. Datajobb, LV-Mekaniker, Industri/CNC jobb, långtradarchaufför mm... Och min uppfattning är att köra lastbil med rätt förutsättningar är det bästa skitjobb man kan ha.

Idealjobbet är fjärrtrafik ca 30 - 50 mil med 1 - 2 traktamenten i veckan. Klockan går fort, snabbar man på kan man komma hem innan utsatt tid, ingen "boss" som hänger över axeln, ofta ledig mitt i veckan och därpå en hygglig lön på 20 - 24 tkr EFTER skatt...

Kia Sorento "Business Plus" (2016)
trippelturbo Trucker
2 oktober 2010 · 2 710 Inlägg

Tycker att vi ska sluta trycka ner Masquerade, han/hon sa faktiskt trots allt bara sin åsikt. Trots okunskap.. men sånt haglar ju lite överallt idag!

Bilmekanikerjobb är inte särskilt bra betald och är oftast tungt. Absolut inget skrivbordjobb som ger multum.. Att yrket är känt för att fiffla med ett o annat får man ju oxå köpa. Det är FORTFARANDE ett fåtal som förstör för resten! Känner till auktoriserade verkstäder här i stan som gjort ett o annat och gjort ALLT för att detta ej ska komma ut i tidningarna.. wink

Fart missbrukare
steifan DR!FTT3KN!K3R
2 oktober 2010 · 10 427 Inlägg

The__dude skrev:
varför tjänar en lastbilsmekaniker så mycket mer då?

praktiskt taget samma sak ju

Lastbilar är värda mer än personbilar och de drar väl in mera pengar också,
då kanske högre servicekostnader är mera "ok" (som kanske betyder högre löner
för mekaniker).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang