Bilmekaniker, lön?

Nitrometanskada Gött mos
5 februari 2013 · 1 096 Inlägg

Iggge skrev:

Nitrometanskada skrev:

Iggge skrev:

Grund Militärubildning smile

Jo för yrkesmilitärer i Sverige tjänar ju bra.....det enda tillfället när man tjänar bra som yrkessoldat är när man är iväg på uppdrag, ex 3 månader i Afghanistan. Är bekant med ett par yrkessoldat/yrkesofficerare så har lite koll på läget.

Försvaret förstår inte varför det är dåligt med folk som söker sig till Försvaret, de kan ju höja lönerna istället för att lägga pengar på sina enorma reklamkampanjer.

Jag är soldat. Får ut kring 20-35k efter skatt så inte är det så dåligt smile

Mina vänner har uppgett 36k innan skatt när de varit på uppdrag. Kollar man på Försvarets hemsida uppges 18k innan skatt som grundlön, 18k var det iallafall för nått halvår sedan när jag kollade sist men man vet ju aldrig...

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
ekelund88
5 februari 2013 · 2 656 Inlägg

steifan skrev:

ante850r skrev:
(rent uselt ingångslön är på 17.000 nånting)

Låter som att man nitiskt följer lägstalönerna i kollektivavtalen (dom lönerna som är alldeles för höga enligt många tyckare) tongue

många av dom stora bilfirmorna gör de.. största bilfirman i stan tackade jag för mig när dom erbjöd 97 kr /timmen eller va de va blev 17000-17500 nått innan skatt de e en slaverilön runt 75-80 kr timmen efterskatt har aldrig nånsin jobbat med bilar fast jag e bilmek och kommer aldrig göra

Iggge
5 februari 2013 · 241 Inlägg

Nitrometanskada skrev:

Iggge skrev:

Nitrometanskada skrev:
Jo för yrkesmilitärer i Sverige tjänar ju bra.....det enda tillfället när man tjänar bra som yrkessoldat är när man är iväg på uppdrag, ex 3 månader i Afghanistan. Är bekant med ett par yrkessoldat/yrkesofficerare så har lite koll på läget.

Försvaret förstår inte varför det är dåligt med folk som söker sig till Försvaret, de kan ju höja lönerna istället för att lägga pengar på sina enorma reklamkampanjer.

Jag är soldat. Får ut kring 20-35k efter skatt så inte är det så dåligt smile

Mina vänner har uppgett 36k innan skatt när de varit på uppdrag. Kollar man på Försvarets hemsida uppges 18k innan skatt som grundlön, 18k var det iallafall för nått halvår sedan när jag kollade sist men man vet ju aldrig...

18.000 är grundlön som slät nymuckad soldat. Sen får du ju högre lön för längre du jobbar, Ju bättre du är och ju mer fältdygn man har.  Det är mycket som räknas med. Sen har man vaktpass, Övningsdygn, Reseräkningar med mera sp, bygger på din lön också

Senast redigerat av Iggge (5 februari 2013)

Saab forever wolf in sheeps clothing
Emil_sb
5 februari 2013 · 210 Inlägg

Har jobbat som bilmekaniker i ca 2.5 år. (tog studenten 2010) Och jag har nu 22 000 kr i lön före skatt.
Jobbar inte på en märkesverkstad.

Kolla gärna in mitt Audi A4 Projekt!
Slaylix tratt
5 februari 2013 · 353 Inlägg

Iggge skrev:

Nitrometanskada skrev:

Iggge skrev:

Jag är soldat. Får ut kring 20-35k efter skatt så inte är det så dåligt smile

Mina vänner har uppgett 36k innan skatt när de varit på uppdrag. Kollar man på Försvarets hemsida uppges 18k innan skatt som grundlön, 18k var det iallafall för nått halvår sedan när jag kollade sist men man vet ju aldrig...

18.000 är grundlön som slät nymuckad soldat. Sen får du ju högre lön för längre du jobbar, Ju bättre du är och ju mer fältdygn man har.  Det är mycket som räknas med. Sen har man vaktpass, Övningsdygn, Reseräkningar med mera sp, bygger på din lön också

Aa min polare är också inom försvaret, ju mer han är ledig desto mer får han betalt, han var hemma nästan hela december, drog ut 27 efter skatt. lagom avundsjuk då jag sa ifrån mig min tjänst sad

JaggaChafen Tesla Senior Technician
5 februari 2013 · 2 307 Inlägg

Bara så ni vet så har jag just nu 37,500 Nok /mån som bilmekaniker i Norge på en allbilsverksatd

Kunde drömma om dom lönerna som Bilmek på Bilia som nivå4 Volvo mekaniker.. Å ja det va Norge det med.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
DrenneR
6 februari 2013 · 336 Inlägg

ha inte ens jobbat 1 år som mekaniker och ligger på precis under 12000 efter skatt, är tyvärr bara timanställd så har aldrig kommit upp i de tyvärr... jag gnäller inte på den lönen, bor i för sig hemma och har 1km till jobb så inga större utgifter förutom bmwn smile

BMW 535i (1990)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 februari 2013 · 13 828 Inlägg

så jävla dåligt betalt att jag faktist inte förstår att någon vill jobba som mekaniker.

själv kör jag buss
jag brukar ligga på 13-18K sämsta månaden har jag jobbat 75% dom veckorna jag jobbat och varit ledig 1vecka den månaden normalt så ligger jag och pendlar runt 17-18 då kör jag 3dagar i veckan 8timmar 2dagar 6timmar


finns inga yngre som skaffar busskörkort..märkligt det där fast jag har VÄRLDENS slappaste jobb
körtid brukar jag ligga på 2.5timmar-4timmar på en dag
resten är ren slappning

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 februari 2013 · 14 095 Inlägg

Growe skrev:
så jävla dåligt betalt att jag faktist inte förstår att någon vill jobba som mekaniker.

själv kör jag buss
jag brukar ligga på 13-18K sämsta månaden har jag jobbat 75% dom veckorna jag jobbat och varit ledig 1vecka den månaden normalt så ligger jag och pendlar runt 17-18 då kör jag 3dagar i veckan 8timmar 2dagar 6timmar


finns inga yngre som skaffar busskörkort..märkligt det där fast jag har VÄRLDENS slappaste jobb
körtid brukar jag ligga på 2.5timmar-4timmar på en dag
resten är ren slappning

Det vore bra om ni uppger före eller efter skatt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 februari 2013 · 13 828 Inlägg

Vettemannen skrev:

Growe skrev:
så jävla dåligt betalt att jag faktist inte förstår att någon vill jobba som mekaniker.

själv kör jag buss
jag brukar ligga på 13-18K sämsta månaden har jag jobbat 75% dom veckorna jag jobbat och varit ledig 1vecka den månaden normalt så ligger jag och pendlar runt 17-18 då kör jag 3dagar i veckan 8timmar 2dagar 6timmar


finns inga yngre som skaffar busskörkort..märkligt det där fast jag har VÄRLDENS slappaste jobb
körtid brukar jag ligga på 2.5timmar-4timmar på en dag
resten är ren slappning

Det vore bra om ni uppger före eller efter skatt.

/Benny

efter..före är väll skapligt ointresant. så skoj är det inte att veta hur mycket i skatt man blir av med mer intresant vad man får på kontot.

en stor nackdel med mitt jobb är ledig hela sommarn ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 februari 2013 · 14 095 Inlägg

Brains skrev:

N_W skrev:
Själv tycker jag det är konstigt att en montör i en fabrik normalt sett tjänar mer än en bilmekaniker.
En montör ska ju lära sig vissa arbetsmoment så det går så effektivt som möjligt sen återupprepas det ju 1000tals ggr, viss arbetsrotation förekommer ju så man får göra olika moment men ändå det är ganska repetitivt.

En bilmekaniker skall kunna ta sig an en himla massa bilmärken, han ska kunna felsöka, utesluta anledningar till fel, provköra och dra slutsater, hitta bästa lösningen på problem, använda rätt verktyg, jävlas med fastrostade delar, svetsa, demontera och montera utan att ha sönder något. Sen såklart mycket annat men jag tycker mekanikeryrket borde ha bättre betalt.

Tyvärr finns det knappt riktiga mekaniker längre. Hade dom fått betalt efter prestation så skulle t ex hela Scania verkstan i Gävle leva på gatan.

Näe, tyvärr så har de flesta blivit bildelsbytare allteftersom datorn säger åt dom vad dom ska byta så byter dom bara utan att tänka. Jag tycker det är synd faktiskt. Bilmekaniker är ett gammalt fint yrke.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 februari 2013 · 14 095 Inlägg

Growe skrev:

Vettemannen skrev:

Growe skrev:
så jävla dåligt betalt att jag faktist inte förstår att någon vill jobba som mekaniker.

själv kör jag buss
jag brukar ligga på 13-18K sämsta månaden har jag jobbat 75% dom veckorna jag jobbat och varit ledig 1vecka den månaden normalt så ligger jag och pendlar runt 17-18 då kör jag 3dagar i veckan 8timmar 2dagar 6timmar


finns inga yngre som skaffar busskörkort..märkligt det där fast jag har VÄRLDENS slappaste jobb
körtid brukar jag ligga på 2.5timmar-4timmar på en dag
resten är ren slappning

Det vore bra om ni uppger före eller efter skatt.

/Benny

efter..före är väll skapligt ointresant. så skoj är det inte att veta hur mycket i skatt man blir av med mer intresant vad man får på kontot.

en stor nackdel med mitt jobb är ledig hela sommarn ;-)

Men lönen från arbetsgivarhåll är ju före skatt, det är så man räknar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Busgrabb Rejsa ?
6 februari 2013 · 2 959 Inlägg

Vettemannen skrev:

Growe skrev:

Vettemannen skrev:

Det vore bra om ni uppger före eller efter skatt.

/Benny

efter..före är väll skapligt ointresant. så skoj är det inte att veta hur mycket i skatt man blir av med mer intresant vad man får på kontot.

en stor nackdel med mitt jobb är ledig hela sommarn ;-)

Men lönen från arbetsgivarhåll är ju före skatt, det är så man räknar.

/Benny

Japp och så skiljer skattesatsen lite beornde på var man bor och dessutom om man har ett annat kneg så kommer man kanske upp i en högre skattesats.
Innan pratar man alltid.

Autotech
BMW 335D (2008)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 februari 2013 · 13 828 Inlägg

Vettemannen skrev:

Growe skrev:

Vettemannen skrev:

Det vore bra om ni uppger före eller efter skatt.

/Benny

efter..före är väll skapligt ointresant. så skoj är det inte att veta hur mycket i skatt man blir av med mer intresant vad man får på kontot.

en stor nackdel med mitt jobb är ledig hela sommarn ;-)

Men lönen från arbetsgivarhåll är ju före skatt, det är så man räknar.

/Benny

jag är ingen arbetsgivare smile inte du heller eller?
ska man hårdra det så ska man väll lägga till social avgifter semesterersättning försäkringar osv om man nu ska se det ur arbetasgivar synpunkt.

själv är man lite nyfiken hur nya bussavtalet blir med transport
har gått från 121kr i timmen (2007) till 143,xx om jag inte minns fel

lite synd att mekanikerna inte kräver högre lön. tanke på vad kunderna får betala.

kommer väll få stryk av polarn som driver bilverkstad med 2anställda smile
faktist sagt till honom att jag inte skulle skruva för dom slantara som dom betalar ut i lön.
inte värt det slitet.

nu brukar jag iof hjälpa till helt gratis. Men det handlar om att hjälpa en av sina bästa vänner när det strular ihop sig lite smile som bonus får man låna verkstaden när man vill smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Rogge_J
6 februari 2013 · 88 Inlägg

Mekanikerna på mitt jobb har runt 26-28 tusen i månadslön. Fast då är det inga nybörjare utan killar som jobbat 8-10 år eller mer.....

Jag har själv jobbat som volvo/reanult mek i 20 år cool

Owner of 1960 Cadillac Convertible
http://www.garaget.org/?car=264439
Rogge
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 februari 2013 · 14 095 Inlägg

Growe skrev:

Vettemannen skrev:

Growe skrev:

efter..före är väll skapligt ointresant. så skoj är det inte att veta hur mycket i skatt man blir av med mer intresant vad man får på kontot.

en stor nackdel med mitt jobb är ledig hela sommarn ;-)

Men lönen från arbetsgivarhåll är ju före skatt, det är så man räknar.

/Benny

jag är ingen arbetsgivare smile inte du heller eller?
ska man hårdra det så ska man väll lägga till social avgifter semesterersättning försäkringar osv om man nu ska se det ur arbetasgivar synpunkt.

själv är man lite nyfiken hur nya bussavtalet blir med transport
har gått från 121kr i timmen (2007) till 143,xx om jag inte minns fel

lite synd att mekanikerna inte kräver högre lön. tanke på vad kunderna får betala.

kommer väll få stryk av polarn som driver bilverkstad med 2anställda smile
faktist sagt till honom att jag inte skulle skruva för dom slantara som dom betalar ut i lön.
inte värt det slitet.

nu brukar jag iof hjälpa till helt gratis. Men det handlar om att hjälpa en av sina bästa vänner när det strular ihop sig lite smile som bonus får man låna verkstaden när man vill smile

Jamen om du söker ett jobb så säger arbetsgivaren vad du får i lön INNAN SKATT. Sedan så beror det vilken skattesats du hamnar i, därefter vet du vad du tjänar EFTER SKATT. Det är så det funkar. Näe, jag är inte företagare men jag är löntagare och jag har min lön före skatt sedan så tar skattemyndigheten det dom ska så får du ut resten.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 februari 2013 · 14 095 Inlägg

Backstriker skrev:
Mekanikerna på mitt jobb har runt 26-28 tusen i månadslön. Fast då är det inga nybörjare utan killar som jobbat 8-10 år eller mer.....

Jag har själv jobbat som volvo/reanult mek i 20 år cool

Då har du lite mer än 26-28 tusen då?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 februari 2013 · 13 828 Inlägg

Vettemannen skrev:

Growe skrev:

Vettemannen skrev:

Men lönen från arbetsgivarhåll är ju före skatt, det är så man räknar.

/Benny

jag är ingen arbetsgivare smile inte du heller eller?
ska man hårdra det så ska man väll lägga till social avgifter semesterersättning försäkringar osv om man nu ska se det ur arbetasgivar synpunkt.

själv är man lite nyfiken hur nya bussavtalet blir med transport
har gått från 121kr i timmen (2007) till 143,xx om jag inte minns fel

lite synd att mekanikerna inte kräver högre lön. tanke på vad kunderna får betala.

kommer väll få stryk av polarn som driver bilverkstad med 2anställda smile
faktist sagt till honom att jag inte skulle skruva för dom slantara som dom betalar ut i lön.
inte värt det slitet.

nu brukar jag iof hjälpa till helt gratis. Men det handlar om att hjälpa en av sina bästa vänner när det strular ihop sig lite smile som bonus får man låna verkstaden när man vill smile

Jamen om du söker ett jobb så säger arbetsgivaren vad du får i lön INNAN SKATT. Sedan så beror det vilken skattesats du hamnar i, därefter vet du vad du tjänar EFTER SKATT. Det är så det funkar. Näe, jag är inte företagare men jag är löntagare och jag har min lön före skatt sedan så tar skattemyndigheten det dom ska så får du ut resten.

/Benny

i den branchen jag jobbar så betalar dom efter avtalet inte en krona mer.

tanten får dock förhandla sin lön.

så jätte lätt inom hennes branch eller inte =/
ett lönespann på 20-100k före skatt i månaden smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
xXSammy
6 februari 2013 · 6 598 Inlägg

Fd stockholmslön: 18k med ackord

Nuvarande: 20k exl bonus

2 års erfarenhet.

De/Dem
Rogge_J
6 februari 2013 · 88 Inlägg

Vettemannen skrev:

Backstriker skrev:
Mekanikerna på mitt jobb har runt 26-28 tusen i månadslön. Fast då är det inga nybörjare utan killar som jobbat 8-10 år eller mer.....

Jag har själv jobbat som volvo/reanult mek i 20 år cool

Då har du lite mer än 26-28 tusen då?

/Benny

Ja men jag jobbar sen 2007 inte som bilmek längre utan har hamnat på kontoret typ smile

Men mekar mkt fortfarande fast inte på ordinarie arbetstid smile

Owner of 1960 Cadillac Convertible
http://www.garaget.org/?car=264439
Rogge
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang