2530
Sök

Bilmekaniker, lön?

61 Inlägg
6 februari 2013
#81
jobbar som bilmek i norge, hoppade av 9an, jobbat lite här o var genom åren som mek o svetsare. har grundlönen just nu o ska i dagarna stiga i timbetalning. 20k norska efter skatt nu innan höjning (skattar 36%). jobbar då 08-16. smile
Senast redigerat av norges02 (7 februari 2013)


Gött mos
1 096 Inlägg
6 februari 2013
#82
Busgrabb skrev:
Vettemannen skrev:
Growe skrev:

efter..före är väll skapligt ointresant. så skoj är det inte att veta hur mycket i skatt man blir av med mer intresant vad man får på kontot.

en stor nackdel med mitt jobb är ledig hela sommarn ;-)

Men lönen från arbetsgivarhåll är ju före skatt, det är så man räknar.

/Benny

Japp och så skiljer skattesatsen lite beornde på var man bor och dessutom om man har ett annat kneg så kommer man kanske upp i en högre skattesats.
Innan pratar man alltid.

Precis, man pratar alltid innan skatt.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

182 Inlägg
6 februari 2013
#83
Peete skrev:
Lönen på mekaniker här i sverige kan ju tänkas ha att göra med att dom inte vill att vi ska köra bil här? Jag praktiserade i USA i våras hos Samuel Hübinette Racing och jag hängde en del med mekanikerna där. mekanikern där hade en lön på 8000 USD i månaden. Så det beror nog helt och hållet på vilken bransch och vart du jobbar. Det finns pengar att tjäna i fall man vill.

i usa  står man oftast med egna verktyg etc ..

auktoriserad återförsäljare av Eurol oljor www.jigabshoppen.se

182 Inlägg
6 februari 2013
#84
jobbar som bilmek  c:a 29 . 10 år i branchen

auktoriserad återförsäljare av Eurol oljor www.jigabshoppen.se

671 Inlägg
7 februari 2013
#85
N_W skrev:
Själv tycker jag det är konstigt att en montör i en fabrik normalt sett tjänar mer än en bilmekaniker.
En montör ska ju lära sig vissa arbetsmoment så det går så effektivt som möjligt sen återupprepas det ju 1000tals ggr, viss arbetsrotation förekommer ju så man får göra olika moment men ändå det är ganska repetitivt.

En bilmekaniker skall kunna ta sig an en himla massa bilmärken, han ska kunna felsöka, utesluta anledningar till fel, provköra och dra slutsater, hitta bästa lösningen på problem, använda rätt verktyg, jävlas med fastrostade delar, svetsa, demontera och montera utan att ha sönder något. Sen såklart mycket annat men jag tycker mekanikeryrket borde ha bättre betalt.

Ska man inte få betalt för värdet i det man sysslar med !
Om inte industrin är löneledande eller i topp.
Så blir det talangshower och serviceyrken kvar.
Sverige behöver några som drar in pengar
Man kan inte leva på tjänster....

2 656 Inlägg
7 februari 2013
#86
Backstriker skrev:
Mekanikerna på mitt jobb har runt 26-28 tusen i månadslön. Fast då är det inga nybörjare utan killar som jobbat 8-10 år eller mer.....

Jag har själv jobbat som volvo/reanult mek i 20 år cool

de fick jag som ingångslön som montör på kalmar lmv .. när jag va 19 och inte torr bakom öronen


313 Inlägg
7 februari 2013
#87
Bara kolla hur mkt ni betalar för era verkstadsbesök, det borde återspegla deras löner. Timkostnaden ligger ofta på 500-1000kr... känns som mekanikerna håvar in massor. Service a.k.a oljebyte går inte sällan på 1500 spänn, varav oljan kostar 500kr om man kör på den bästa. Mappa bilen, 10-15000kr på 3 dagar..


7 274 Inlägg
7 februari 2013
#88
volvodrajvor skrev:
Bara kolla hur mkt ni betalar för era verkstadsbesök, det borde återspegla deras löner. Timkostnaden ligger ofta på 500-1000kr... känns som mekanikerna håvar in massor. Service a.k.a oljebyte går inte sällan på 1500 spänn, varav oljan kostar 500kr om man kör på den bästa. Mappa bilen, 10-15000kr på 3 dagar..

Vet du hur mycket en anställd kostar i timmen? Betydligt mycket mer än deras timlön.
Sen har man även hyra och utrustning att betala.


1 482 Inlägg
7 februari 2013
#89
volvodrajvor skrev:
Bara kolla hur mkt ni betalar för era verkstadsbesök, det borde återspegla deras löner. Timkostnaden ligger ofta på 500-1000kr... känns som mekanikerna håvar in massor. Service a.k.a oljebyte går inte sällan på 1500 spänn, varav oljan kostar 500kr om man kör på den bästa. Mappa bilen, 10-15000kr på 3 dagar..

Jag kostar ca 5000kr/tim inkl moms men får ut 250kr/tim. Räkna på den du...

BLT Service
Theracords Music Label

7 120 Inlägg
7 februari 2013
#90
volvodrajvor skrev:
Bara kolla hur mkt ni betalar för era verkstadsbesök, det borde återspegla deras löner. Timkostnaden ligger ofta på 500-1000kr... känns som mekanikerna håvar in massor. Service a.k.a oljebyte går inte sällan på 1500 spänn, varav oljan kostar 500kr om man kör på den bästa. Mappa bilen, 10-15000kr på 3 dagar..

Verkstaden jag jobbar på har en timdebitering på 946:- exkl. moms på personbilar men det är inga stora summor vi tjänar direkt..
Som vissa före mig redan sagt så är det "en del" utgifter som ska betalas på en bilverkstad som är någorlunda seriös.
Finns inget värre än när folk gnäller på timpriset.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
7 februari 2013
#91
Aerodynamik skrev:
volvodrajvor skrev:
Bara kolla hur mkt ni betalar för era verkstadsbesök, det borde återspegla deras löner. Timkostnaden ligger ofta på 500-1000kr... känns som mekanikerna håvar in massor. Service a.k.a oljebyte går inte sällan på 1500 spänn, varav oljan kostar 500kr om man kör på den bästa. Mappa bilen, 10-15000kr på 3 dagar..

Verkstaden jag jobbar på har en timdebitering på 946:- exkl. moms på personbilar men det är inga stora summor vi tjänar direkt..
Som vissa före mig redan sagt så är det "en del" utgifter som ska betalas på en bilverkstad som är någorlunda seriös.
Finns inget värre än när folk gnäller på timpriset.

Jaa, det är nog ingen ovanlig summa, för det är som du säger, det är en hel del utrustning och specialverktyg som ska betalas.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Gött mos
1 096 Inlägg
7 februari 2013
#92
Aerodynamik skrev:
volvodrajvor skrev:
Bara kolla hur mkt ni betalar för era verkstadsbesök, det borde återspegla deras löner. Timkostnaden ligger ofta på 500-1000kr... känns som mekanikerna håvar in massor. Service a.k.a oljebyte går inte sällan på 1500 spänn, varav oljan kostar 500kr om man kör på den bästa. Mappa bilen, 10-15000kr på 3 dagar..

Verkstaden jag jobbar på har en timdebitering på 946:- exkl. moms på personbilar men det är inga stora summor vi tjänar direkt..
Som vissa före mig redan sagt så är det "en del" utgifter som ska betalas på en bilverkstad som är någorlunda seriös.
Finns inget värre än när folk gnäller på timpriset.

Där är väl en drös med "tjänstemän" på kontor som skall betalas också smile

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

7 120 Inlägg
7 februari 2013
#93
Nitrometanskada skrev:
Aerodynamik skrev:
volvodrajvor skrev:
Bara kolla hur mkt ni betalar för era verkstadsbesök, det borde återspegla deras löner. Timkostnaden ligger ofta på 500-1000kr... känns som mekanikerna håvar in massor. Service a.k.a oljebyte går inte sällan på 1500 spänn, varav oljan kostar 500kr om man kör på den bästa. Mappa bilen, 10-15000kr på 3 dagar..

Verkstaden jag jobbar på har en timdebitering på 946:- exkl. moms på personbilar men det är inga stora summor vi tjänar direkt..
Som vissa före mig redan sagt så är det "en del" utgifter som ska betalas på en bilverkstad som är någorlunda seriös.
Finns inget värre än när folk gnäller på timpriset.

Där är väl en drös med "tjänstemän" på kontor som skall betalas också smile

Ja, självklart. Vad vill du ha sagt?

886 Inlägg
7 februari 2013
#94
endorfinslaven skrev:
N_W skrev:
Själv tycker jag det är konstigt att en montör i en fabrik normalt sett tjänar mer än en bilmekaniker.
En montör ska ju lära sig vissa arbetsmoment så det går så effektivt som möjligt sen återupprepas det ju 1000tals ggr, viss arbetsrotation förekommer ju så man får göra olika moment men ändå det är ganska repetitivt.

En bilmekaniker skall kunna ta sig an en himla massa bilmärken, han ska kunna felsöka, utesluta anledningar till fel, provköra och dra slutsater, hitta bästa lösningen på problem, använda rätt verktyg, jävlas med fastrostade delar, svetsa, demontera och montera utan att ha sönder något. Sen såklart mycket annat men jag tycker mekanikeryrket borde ha bättre betalt.

Ska man inte få betalt för värdet i det man sysslar med !
Om inte industrin är löneledande eller i topp.
Så blir det talangshower och serviceyrken kvar.
Sverige behöver några som drar in pengar
Man kan inte leva på tjänster....

Värdet av det du sysslar med är exakt lika mycket som någon är villig att betala för det. Varken mer eller mindre.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Rejsa ?
2 959 Inlägg
7 februari 2013
#95
volvodrajvor skrev:
Bara kolla hur mkt ni betalar för era verkstadsbesök, det borde återspegla deras löner. Timkostnaden ligger ofta på 500-1000kr... känns som mekanikerna håvar in massor. Service a.k.a oljebyte går inte sällan på 1500 spänn, varav oljan kostar 500kr om man kör på den bästa. Mappa bilen, 10-15000kr på 3 dagar..

Olja för 500:- för den bästa? Den bästa på Biltema kanske...
Vad tror du Castrol Edge kostar typ för 5-6 liter som en bil rymmer idag?

500:- i timmen är grymt billigt för en bilverkstad, för billigt typ.
Skulle säga att 1500:- inkl. moms är mer rimligt för en normal verkstad av lite större modell som Bilia, Mekonomen osv...
Dock är det väldigt mycket fasta priser på olika jobb och inte så mycket jobba på ren timpeng.

Autotech

ingen aning
687 Inlägg
7 februari 2013
#96
Busgrabb skrev:
volvodrajvor skrev:
Bara kolla hur mkt ni betalar för era verkstadsbesök, det borde återspegla deras löner. Timkostnaden ligger ofta på 500-1000kr... känns som mekanikerna håvar in massor. Service a.k.a oljebyte går inte sällan på 1500 spänn, varav oljan kostar 500kr om man kör på den bästa. Mappa bilen, 10-15000kr på 3 dagar..

Olja för 500:- för den bästa? Den bästa på Biltema kanske...
Vad tror du Castrol Edge kostar typ för 5-6 liter som en bil rymmer idag?

500:- i timmen är grymt billigt för en bilverkstad, för billigt typ.
Skulle säga att 1500:- inkl. moms är mer rimligt för en normal verkstad av lite större modell som Bilia, Mekonomen osv...
Dock är det väldigt mycket fasta priser på olika jobb och inte så mycket jobba på ren timpeng.

Här tror jag han inte han snackar om butikspris utan vad det kostar för verkstaden att skaffa oljan, kan inte vara många tior litern.

även zebran har sina fläckar

Rejsa ?
2 959 Inlägg
7 februari 2013
#97
volvo_240_tic skrev:
Busgrabb skrev:
volvodrajvor skrev:
Bara kolla hur mkt ni betalar för era verkstadsbesök, det borde återspegla deras löner. Timkostnaden ligger ofta på 500-1000kr... känns som mekanikerna håvar in massor. Service a.k.a oljebyte går inte sällan på 1500 spänn, varav oljan kostar 500kr om man kör på den bästa. Mappa bilen, 10-15000kr på 3 dagar..

Olja för 500:- för den bästa? Den bästa på Biltema kanske...
Vad tror du Castrol Edge kostar typ för 5-6 liter som en bil rymmer idag?

500:- i timmen är grymt billigt för en bilverkstad, för billigt typ.
Skulle säga att 1500:- inkl. moms är mer rimligt för en normal verkstad av lite större modell som Bilia, Mekonomen osv...
Dock är det väldigt mycket fasta priser på olika jobb och inte så mycket jobba på ren timpeng.

Här tror jag han inte han snackar om butikspris utan vad det kostar för verkstaden att skaffa oljan, kan inte vara många tior litern.

Ja så uppfattade inte jag det....

Autotech

313 Inlägg
7 februari 2013
#98
Busgrabb skrev:
volvodrajvor skrev:
Bara kolla hur mkt ni betalar för era verkstadsbesök, det borde återspegla deras löner. Timkostnaden ligger ofta på 500-1000kr... känns som mekanikerna håvar in massor. Service a.k.a oljebyte går inte sällan på 1500 spänn, varav oljan kostar 500kr om man kör på den bästa. Mappa bilen, 10-15000kr på 3 dagar..

Olja för 500:- för den bästa? Den bästa på Biltema kanske...
Vad tror du Castrol Edge kostar typ för 5-6 liter som en bil rymmer idag?

500:- i timmen är grymt billigt för en bilverkstad, för billigt typ.
Skulle säga att 1500:- inkl. moms är mer rimligt för en normal verkstad av lite större modell som Bilia, Mekonomen osv...
Dock är det väldigt mycket fasta priser på olika jobb och inte så mycket jobba på ren timpeng.

Du uppfattade det rätt.

Runt 500kr för 5-6 liter av den bästa oljan är det jag betalar när jag beställer (ink frakt).

Sen vilken olja som är bäst är ju ett omtvistat ämne och beror också på användningsområdet. Mobil 1 5W-50 ska enligt ryktet vara en bättre olja än Castrol Edge 10W-60 tex.

Sen köper säkert verkstäder m.m in oljan till betydligt lägre pris.
Senast redigerat av volvodrajvor (7 februari 2013)


Rejsa ?
2 959 Inlägg
7 februari 2013
#99
volvodrajvor skrev:
Busgrabb skrev:
volvodrajvor skrev:
Bara kolla hur mkt ni betalar för era verkstadsbesök, det borde återspegla deras löner. Timkostnaden ligger ofta på 500-1000kr... känns som mekanikerna håvar in massor. Service a.k.a oljebyte går inte sällan på 1500 spänn, varav oljan kostar 500kr om man kör på den bästa. Mappa bilen, 10-15000kr på 3 dagar..

Olja för 500:- för den bästa? Den bästa på Biltema kanske...
Vad tror du Castrol Edge kostar typ för 5-6 liter som en bil rymmer idag?

500:- i timmen är grymt billigt för en bilverkstad, för billigt typ.
Skulle säga att 1500:- inkl. moms är mer rimligt för en normal verkstad av lite större modell som Bilia, Mekonomen osv...
Dock är det väldigt mycket fasta priser på olika jobb och inte så mycket jobba på ren timpeng.

Du uppfattade det rätt.

Runt 500kr för 5-6 liter av den bästa oljan är det jag betalar när jag beställer (ink frakt).

Sen vilken olja som är bäst är ju ett omtvistat ämne och beror också på användningsområdet. Mobil 1 5W-50 ska enligt ryktet vara en bättre olja än Castrol Edge 10W-60 tex.

Sen köper säkert verkstäder m.m in oljan till betydligt lägre pris.

Ja det går ju självklart att få tag på oljan billigare om man beställer den själv från utlandet tex.
Men tänkte mer på vad verkstaden tar för den.
Castrol Edge var ju bara ett exempel men att en 5W-50 olja är bättre än en 60 olja vid hårdkörning stämmer ju inte om motorn som tex BMW:s M motorer ska ha en 60 olja.

Autotech

Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
501 Inlägg
2 april 2013
#100
Bullar upp här som en nyfiken liten skolpojke smile

Går första året fordonsprogram inriktning personbil. sneglar lite kring detta.

Om vi säger att dem som lämnar in bilen betalar 1000kr/timme. Får mekanikern 1/10 av det så har han en hyfsad lön. Vart tar de andra 90% vägen? En mekaniker behöver ju i stort sett bara verktyg, arbetsplats och tid för att kunna arbeta. Att ha det gående kan ju knappas kosta 900kr/timme..

Vad kan man tänka på efter skolan när man ska söka jobb för att få så bra betalt som möjligt?

Stil>Funktion


Sök