3257
Sök

Funderingar runt dockningsbara monosteg

low_and_loud
30 september 2010
Trådstartare
Har noll koll på hur man dockar ihop 2 mono steg så jag tänkte kolla lite här.

Har ju 2 st spl dynamics 18" basar med 2x1 oms talspolar först tänkte jag driva dom med min gamla slutsteg jbl gto 14001-e kopplat så det blir 2 omhs belastning.

men nu till min fråga om jag skaffar 2 steg till en bas och dom ska dockas ihop hur kopplas detta egentligen ?
tex 2 st monosteg som ger 1800 st i en omh det blir då 3600 i 2 omh, nån som kan förklar hur man ska koppla ihop det hela?

mvh anders

400 Inlägg
30 september 2010
Jag har inte full koll på dockningen, men en annan möjlighet i ditt fall är ju att köra ett steg per talspole. Blir ju i princip samma resultat. Det viktigaste då är att se till att du har exakt samma uteffekt/filter på båda stegen. Annars kan det börja ryka smile

Mvh. Jonatan

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 september 2010
Det generella tillvägagånssättet är att det ena steget ställs i "master" läge och det andra som "slave", master stegets kontroller är då det som styr (gain, filter o.s.v), för att det sen ska fungera så kopplas en lågnivåkabel mellan stegen samt en dockningskabel. Ena steget ger då ut den positiva halvan av signalen och det andra steget den negativa.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 september 2010
Vad jag kan se i manualen så kan du inte docka dina steg....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

3 466 Inlägg
30 september 2010
Det som är problemet med dockade steg är att man nästan alltid får ett litet fasfel mellan stegen så det uppstår en hel del värme i basen.

Det är bättre att skaffa ett steg som klarar kopplas i 0,5ohm istället och köra ett steg per bas.

Finns ju:
U-dimension DB2500
DD M3
SPL ICE3500
mm.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

low_and_loud
30 september 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Det generella tillvägagånssättet är att det ena steget ställs i "master" läge och det andra som "slave", master stegets kontroller är då det som styr (gain, filter o.s.v), för att det sen ska fungera så kopplas en lågnivåkabel mellan stegen samt en dockningskabel. Ena steget ger då ut den positiva halvan av signalen och det andra steget den negativa.

ok tack för förklarningen men hur blir det med högtalarkablarna då? plus på en steget o minus på andra steget tänker jag rätt eller fel nu?

low_and_loud
30 september 2010
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Det som är problemet med dockade steg är att man nästan alltid får ett litet fasfel mellan stegen så det uppstår en hel del värme i basen.

Det är bättre att skaffa ett steg som klarar kopplas i 0,5ohm istället och köra ett steg per bas.

Finns ju:
U-dimension DB2500
DD M3
SPL ICE3500
mm.

ja absolut det var väl det som var tänk från början att köra ett ice 3500 till varje men vill ändå kolla på alternativ.

3 466 Inlägg
30 september 2010
low_and_loud skrev:
M_icke_ skrev:

Finns ju:
U-dimension DB2500
DD M3
SPL ICE3500
mm.

ja absolut det var väl det som var tänk från början att köra ett ice 3500 till varje men vill ändå kolla på alternativ.

Tror att ett ice3500 per bas blir bättre än att försöka linka steg.

vill du ha mer effekt finns det ju DB2500 eller M3 steget. Går att hitta begagnat för samma summor som ett nytt ICE3500.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 september 2010
low_and_loud skrev:
ChriZtoffer skrev:

ok tack för förklarningen men hur blir det med högtalarkablarna då? plus på en steget o minus på andra steget tänker jag rätt eller fel nu?

Korrekt! Men det går som Lonefox skrev inte med steget du har. Ett alternativ till 0,5Ohm stabila steg är ju JBL GTO24001, lämnar 2400Wrms i 2Ohm.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

low_and_loud
30 september 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
low_and_loud skrev:
ChriZtoffer skrev:

Korrekt! Men det går som Lonefox skrev inte med steget du har. Ett alternativ till 0,5Ohm stabila steg är ju JBL GTO24001, lämnar 2400Wrms i 2Ohm.

kommer ju köra mina gamla jbl steg till att börja med dvs ett till varje bas,

men framtidsplanen är ju att ge dom basarna mycket, mycket mera dock känns det som det blir snusikgt jävla mycket pengar om man ska ett apstort steg eller 2 st apstora steg och jag måste sätta ett stop någonstans för vad det max får kosta så 30000 får vara max. sen kostar ju batteribanken hel del också men med 10 running bull 95 ah finns det ström iallafall till att strömförsörja en eller 2 strömslukande monstertsteg.

jbl gto 2400 blir för klent vill nog ge basarna mellan 3500-5000.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
30 september 2010
low_and_loud skrev:
ChriZtoffer skrev:
low_and_loud skrev:

kommer ju köra mina gamla jbl steg till att börja med dvs ett till varje bas,

men framtidsplanen är ju att ge dom basarna mycket, mycket mera dock känns det som det blir snusikgt jävla mycket pengar om man ska ett apstort steg eller 2 st apstora steg och jag måste sätta ett stop någonstans för vad det max får kosta så 30000 får vara max. sen kostar ju batteribanken hel del också men med 10 running bull 95 ah finns det ström iallafall till att strömförsörja en eller 2 strömslukande monstertsteg.

jbl gto 2400 blir för klent vill nog ge basarna mellan 3500-5000.

Hör av dig när det ska matas basar, mina D7 e te salu :-) 4700@1ohm ren effekt i 12V.
Räcker väldigt långt till två SPL series.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

4 693 Inlägg
30 september 2010
En polare har ett ICE3500 och cliplampan börjar blinka för ingenting.
Har fått ställa ner steget som fan för att den ska sluta blinka hmm
Så jag skulle aldrig köpa det.

Booyakasha!

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
30 september 2010
Softis skrev:

Vet du varför en Clip lampa börja lysa?

MVH//Björn

4 693 Inlägg
30 september 2010
dbakuten skrev:
Softis skrev:

MVH//Björn

Inte exakt, men jag antar att det är för att den ger ut oren signal för ström finns det gått om

Booyakasha!

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
30 september 2010
Softis skrev:
dbakuten skrev:
Softis skrev:

MVH//Björn

Inte exakt, men jag antar att det är för att den ger ut oren signal för ström finns det gått om

Finns det Cliplampa på de andra stegen ni har testat i samma bil med samma bas?

MVH//Björn

4 693 Inlägg
30 september 2010
dbakuten skrev:
Softis skrev:
dbakuten skrev:

MVH//Björn

MVH//Björn

Nepp, men ger steget ut oren signal vid 1/3 gain så tycker inte jag att det är något vidare.
Vill ju inte bränna steg/basar på löpande band.

Har en annan polare med cliplampa på sitt steg (inte SPL) den lampan lös en hel del, dagen efter brann steget...
Senast redigerat av Softis (30 september 2010)

Booyakasha!

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
30 september 2010
Softis skrev:
dbakuten skrev:
Softis skrev:

MVH//Björn

Nepp, men ger steget ut oren signal vid 1/3 gain så tycker inte jag att det är något vidare.
Vill ju inte bränna steg/basar på löpande band.

Har en annan polare med cliplampa på sitt steg (inte SPL) den lampan lös en hel del, dagen efter brann steget...

Jag tycker du ska läsa på lite hur bilstereo fungera med de olika frågeställningar som vi har precis tagit upp med bland annat signalvägen mellan Förförstärkare->Slutsteg-> bas.

Där du praktisera kanske kan hjälpa dig?

Om man inte är säker på hur det funka i verkligheten med bilstereo så bör man ta reda på det innan man skriver felaktig information på olika forum.

Ring eller maila om du är osäker på några frågor så kanske jag kan hjälpa dig?

MVH//Björn

low_and_loud
30 september 2010
Trådstartare
Slutsteget är utrustat med Clip Limiter som minimerar risken att spela sönder dina högtalare med enormt höga effektuttag vid plötsliga basslag.

hittade denna infon om spl ice 3500 men förstår ändå inte riktigt vad som menas med plötsliga basslag
för här spelas det bas hela tiden=)

low_and_loud
30 september 2010
Trådstartare
Alpine MRP-M2000 ett sånt till varje bas kanske om man ska vara ekonomisk kan det va nåt tro?

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
30 september 2010
low_and_loud skrev:
Alpine MRP-M2000 ett sånt till varje bas kanske om man ska vara ekonomisk kan det va nåt tro?

Alpine steget MRP-M2000 är riktigt prisvärt steg som ger mycket spelglädje och kraft. Rekommenderas.

Docka slutsteg gör man enbart när man ska tävla i SPL ska man spela musik så är det bättre ett steg/spole.

MVH//Björn

Sök