3584
Sök

Köp råd till pendlingsbil

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
6 november 2010
#21
Kia cee´d diesel är en sjukt underskattad bil som jag blev mycket imponerad utav.

Kan vara värt en närmre titt?

42 Inlägg
6 november 2010
Trådstartare
#22
Turbomatte skrev:
Kia cee´d diesel är en sjukt underskattad bil som jag blev mycket imponerad utav.

Kan vara värt en närmre titt?

Provkörde en bensin version utan bli så imponerat, får kanske titta in blocket och se om där finns några diesel.
klart! allt värt en titt!
Dock var dom för dyra cee`d hittade ingen under 100k sad
Senast redigerat av Frodda (6 november 2010)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 november 2010
#23
Frodda skrev:
Tusen tack för alla svar..

Jag har sneglat på BMW 520i touring, golf fsi bensin/diesel, även passat
Men faktiskt skoda octavia 05 och framåt..

Vad har ni säga om de?

Jag kommer pendla ca 10 mil varje dag med bilen

520i är en mycket trevlig långfärdsvagn, kan förstås inte konkurrera med en diesel när det gäller förbrukning men är mycket snål för biltypen och billig i underhåll. Det enda problemet för 520i är att de starkare 525i och 530i inte dricker mer och kostar ytterst lite mer att äga men är rejält piggare. 520i är mer av typen tillräckligt, men inte mer.

Inget dumt val i alla fall, i mina ögon en lyxigare och trevigare långfärdsvagn. Ingen av de andre rullar lika "tungt" längs vägen som en Bmw (Eller Audi & Mercedes, Passat är visserligen nära men inte där).

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

42 Inlägg
6 november 2010
Trådstartare
#24
Rquired skrev:
Frodda skrev:
Tusen tack för alla svar..

Jag har sneglat på BMW 520i touring, golf fsi bensin/diesel, även passat
Men faktiskt skoda octavia 05 och framåt..

Vad har ni säga om de?

Jag kommer pendla ca 10 mil varje dag med bilen

520i är en mycket trevlig långfärdsvagn, kan förstås inte konkurrera med en diesel när det gäller förbrukning men är mycket snål för biltypen och billig i underhåll. Det enda problemet för 520i är att de starkare 525i och 530i inte dricker mer och kostar ytterst lite mer att äga men är rejält piggare. 520i är mer av typen tillräckligt, men inte mer.

Inget dumt val i alla fall, i mina ögon en lyxigare och trevigare långfärdsvagn. Ingen av de andre rullar lika "tungt" längs vägen som en Bmw (Eller Audi & Mercedes, Passat är visserligen nära men inte där).

Tar emot säga de =)men den var riktigt skön köra.. 16000mil på mätaren.. 03;a  80 000:-
Hur ligger de priset?Servicebok perfekt ifylld.. lite skrapmärke på någon orginal fälg..samt pixel fel på stereon..
16000 mil för mycket för en sån bil?(med tanke på jag ska köra ca 2500mil om året i åtminstone 5 år)Tänkte pensionera bilen sedan...
Vad är vanliga fel?


1000 frågor..


Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 november 2010
#25
Frodda skrev:
Rquired skrev:
Frodda skrev:
Tusen tack för alla svar..

Jag har sneglat på BMW 520i touring, golf fsi bensin/diesel, även passat
Men faktiskt skoda octavia 05 och framåt..

Vad har ni säga om de?

Jag kommer pendla ca 10 mil varje dag med bilen

520i är en mycket trevlig långfärdsvagn, kan förstås inte konkurrera med en diesel när det gäller förbrukning men är mycket snål för biltypen och billig i underhåll. Det enda problemet för 520i är att de starkare 525i och 530i inte dricker mer och kostar ytterst lite mer att äga men är rejält piggare. 520i är mer av typen tillräckligt, men inte mer.

Inget dumt val i alla fall, i mina ögon en lyxigare och trevigare långfärdsvagn. Ingen av de andre rullar lika "tungt" längs vägen som en Bmw (Eller Audi & Mercedes, Passat är visserligen nära men inte där).

Tar emot säga de =)men den var riktigt skön köra.. 16000mil på mätaren.. 03;a  80 000:-
Hur ligger de priset?Servicebok perfekt ifylld.. lite skrapmärke på någon orginal fälg..samt pixel fel på stereon..
16000 mil för mycket för en sån bil?(med tanke på jag ska köra ca 2500mil om året i åtminstone 5 år)Tänkte pensionera bilen sedan...
Vad är vanliga fel?


1000 frågor..

16.000mil är ingenting, min far körde 40.000mil i sin 325i med samma motor och i mycket samma teknik och det utan fel utöver normalt underhåll. Imponerande och det är inte hans enda långmilare, Bmw rullar långt om man bara sköter dem som man bör.

Bör vara värd ca 65-70.000:- vid köp av privatperson och 80.000:- vid köp från bilfirma, är det via privatperson hade jag försökt pruta då 520i som sagt inte är den populäraste bilen. En fördel är däremot att risken för att den blivit piskad är mycket mindre än med en motorstark Bmw. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

42 Inlägg
6 november 2010
Trådstartare
#26
Rquired skrev:
Frodda skrev:
Rquired skrev:

520i är en mycket trevlig långfärdsvagn, kan förstås inte konkurrera med en diesel när det gäller förbrukning men är mycket snål för biltypen och billig i underhåll. Det enda problemet för 520i är att de starkare 525i och 530i inte dricker mer och kostar ytterst lite mer att äga men är rejält piggare. 520i är mer av typen tillräckligt, men inte mer.

Inget dumt val i alla fall, i mina ögon en lyxigare och trevigare långfärdsvagn. Ingen av de andre rullar lika "tungt" längs vägen som en Bmw (Eller Audi & Mercedes, Passat är visserligen nära men inte där).

Tar emot säga de =)men den var riktigt skön köra.. 16000mil på mätaren.. 03;a  80 000:-
Hur ligger de priset?Servicebok perfekt ifylld.. lite skrapmärke på någon orginal fälg..samt pixel fel på stereon..
16000 mil för mycket för en sån bil?(med tanke på jag ska köra ca 2500mil om året i åtminstone 5 år)Tänkte pensionera bilen sedan...
Vad är vanliga fel?


1000 frågor..

16.000mil är ingenting, min far körde 40.000mil i sin 325i med samma motor och i mycket samma teknik och det utan fel utöver normalt underhåll. Imponerande och det är inte hans enda långmilare, Bmw rullar långt om man bara sköter dem som man bör.

Bör vara värd ca 65-70.000:- vid köp av privatperson och 80.000:- vid köp från bilfirma, är det via privatperson hade jag försökt pruta då 520i som sagt inte är den populäraste bilen. En fördel är däremot att risken för att den blivit piskad är mycket mindre än med en motorstark Bmw. smile

Grymt värdefull input, detta var via en firma så klart, han sa då får jag ta bilen som den står.. för 80...
mest troligt vill han ju ha mer när han rekondat den.
Vill bara ha ett lugn och stillsamt lok smile

Tittar lite på Autopower nu faktiskt och har skickat iväg några mail..
Satte igentligen gränsen för bensin bil runt 12000 mil..men tittat på en del bmw som rullat 14000...
Problemet jag upplevde med min förra bil v70 var ju att reparationerna blev rent för höga..
jämnför jag vad jag la ner i fjor på v70 så har jag en billigare bil i dag trots den är ny smile


Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
6 november 2010
#27
Frodda skrev:
Rquired skrev:
Frodda skrev:

Tar emot säga de =)men den var riktigt skön köra.. 16000mil på mätaren.. 03;a  80 000:-
Hur ligger de priset?Servicebok perfekt ifylld.. lite skrapmärke på någon orginal fälg..samt pixel fel på stereon..
16000 mil för mycket för en sån bil?(med tanke på jag ska köra ca 2500mil om året i åtminstone 5 år)Tänkte pensionera bilen sedan...
Vad är vanliga fel?


1000 frågor..

16.000mil är ingenting, min far körde 40.000mil i sin 325i med samma motor och i mycket samma teknik och det utan fel utöver normalt underhåll. Imponerande och det är inte hans enda långmilare, Bmw rullar långt om man bara sköter dem som man bör.

Bör vara värd ca 65-70.000:- vid köp av privatperson och 80.000:- vid köp från bilfirma, är det via privatperson hade jag försökt pruta då 520i som sagt inte är den populäraste bilen. En fördel är däremot att risken för att den blivit piskad är mycket mindre än med en motorstark Bmw. smile

Grymt värdefull input, detta var via en firma så klart, han sa då får jag ta bilen som den står.. för 80...
mest troligt vill han ju ha mer när han rekondat den.
Vill bara ha ett lugn och stillsamt lok smile

Tittar lite på Autopower nu faktiskt och har skickat iväg några mail..
Satte igentligen gränsen för bensin bil runt 12000 mil..men tittat på en del bmw som rullat 14000...
Problemet jag upplevde med min förra bil v70 var ju att reparationerna blev rent för höga..
jämnför jag vad jag la ner i fjor på v70 så har jag en billigare bil i dag trots den är ny smile

E39an är en väldigt trevlig bil, men provkör gärna en längre sträcka, bmw inbjuder till väldigt aktiv körning vilket gör att gasen trycks ner mer, och på det mer motorstarka 5-serierna så tar soppan slut rätt fort då. Dieseln är dock en riktig spargris.

Kolla även efter rost, dessa bilar är väldigt känsliga mot rost. Inte genomgående men ack så tråkig ytrost. Kolla skarvar och kolla på de utsatta delarna, hundben bak, motorhuv, a-stolpar och framkant på tak. Även under list och i synnerlighet bagagelucka på kombi bilarna är mer regel än undantag.

Annars kalasfin bil.

Lycka till!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 november 2010
#28
Turbomatte skrev:
Frodda skrev:
Rquired skrev:

16.000mil är ingenting, min far körde 40.000mil i sin 325i med samma motor och i mycket samma teknik och det utan fel utöver normalt underhåll. Imponerande och det är inte hans enda långmilare, Bmw rullar långt om man bara sköter dem som man bör.

Bör vara värd ca 65-70.000:- vid köp av privatperson och 80.000:- vid köp från bilfirma, är det via privatperson hade jag försökt pruta då 520i som sagt inte är den populäraste bilen. En fördel är däremot att risken för att den blivit piskad är mycket mindre än med en motorstark Bmw. smile

Grymt värdefull input, detta var via en firma så klart, han sa då får jag ta bilen som den står.. för 80...
mest troligt vill han ju ha mer när han rekondat den.
Vill bara ha ett lugn och stillsamt lok smile

Tittar lite på Autopower nu faktiskt och har skickat iväg några mail..
Satte igentligen gränsen för bensin bil runt 12000 mil..men tittat på en del bmw som rullat 14000...
Problemet jag upplevde med min förra bil v70 var ju att reparationerna blev rent för höga..
jämnför jag vad jag la ner i fjor på v70 så har jag en billigare bil i dag trots den är ny smile

E39an är en väldigt trevlig bil, men provkör gärna en längre sträcka, bmw inbjuder till väldigt aktiv körning vilket gör att gasen trycks ner mer, och på det mer motorstarka 5-serierna så tar soppan slut rätt fort då. Dieseln är dock en riktig spargris.

Kolla även efter rost, dessa bilar är väldigt känsliga mot rost. Inte genomgående men ack så tråkig ytrost. Kolla skarvar och kolla på de utsatta delarna, hundben bak, motorhuv, a-stolpar och framkant på tak. Även under list och i synnerlighet bagagelucka på kombi bilarna är mer regel än undantag.

Annars kalasfin bil.

Lycka till!

Kan hålla med om att E39 är svag för skönhetsrost om den inte sköts som den skall men kan inte hålla med om att den blir törstig. Vilken bil dricker inte mer om man gasar på? Nej men tanke på effekt och volym är M54-sexan ruskigt snål och det är förmodligen därför motorn vunnit diverse miljö och årets motor pris.

Utmärkelser som i alla fall i första fallet annars brukar gå till små dieslar som tex. PSA´s 2.2 HDI som fick flytta på sig för M54...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

42 Inlägg
6 november 2010
Trådstartare
#29
Rquired skrev:
Turbomatte skrev:
Frodda skrev:

Grymt värdefull input, detta var via en firma så klart, han sa då får jag ta bilen som den står.. för 80...
mest troligt vill han ju ha mer när han rekondat den.
Vill bara ha ett lugn och stillsamt lok smile

Tittar lite på Autopower nu faktiskt och har skickat iväg några mail..
Satte igentligen gränsen för bensin bil runt 12000 mil..men tittat på en del bmw som rullat 14000...
Problemet jag upplevde med min förra bil v70 var ju att reparationerna blev rent för höga..
jämnför jag vad jag la ner i fjor på v70 så har jag en billigare bil i dag trots den är ny smile

E39an är en väldigt trevlig bil, men provkör gärna en längre sträcka, bmw inbjuder till väldigt aktiv körning vilket gör att gasen trycks ner mer, och på det mer motorstarka 5-serierna så tar soppan slut rätt fort då. Dieseln är dock en riktig spargris.

Kolla även efter rost, dessa bilar är väldigt känsliga mot rost. Inte genomgående men ack så tråkig ytrost. Kolla skarvar och kolla på de utsatta delarna, hundben bak, motorhuv, a-stolpar och framkant på tak. Även under list och i synnerlighet bagagelucka på kombi bilarna är mer regel än undantag.

Annars kalasfin bil.

Lycka till!

Kan hålla med om att E39 är svag för skönhetsrost om den inte sköts som den skall men kan inte hålla med om att den blir törstig. Vilken bil dricker inte mer om man gasar på? Nej men tanke på effekt och volym är M54-sexan ruskigt snål och det är förmodligen därför motorn vunnit diverse miljö och årets motor pris.

Utmärkelser som i alla fall i första fallet annars brukar gå till små dieslar som tex. PSA´s 2.2 HDI som fick flytta på sig för M54...

Har lagt ut några krokar på Autopower, både 3 & 500 serien många fina till rimliga mil..
Vad är de för speciella man ska titta på om man handlar begagnat?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 november 2010
#30
Frodda skrev:
Rquired skrev:
Turbomatte skrev:

E39an är en väldigt trevlig bil, men provkör gärna en längre sträcka, bmw inbjuder till väldigt aktiv körning vilket gör att gasen trycks ner mer, och på det mer motorstarka 5-serierna så tar soppan slut rätt fort då. Dieseln är dock en riktig spargris.

Kolla även efter rost, dessa bilar är väldigt känsliga mot rost. Inte genomgående men ack så tråkig ytrost. Kolla skarvar och kolla på de utsatta delarna, hundben bak, motorhuv, a-stolpar och framkant på tak. Även under list och i synnerlighet bagagelucka på kombi bilarna är mer regel än undantag.

Annars kalasfin bil.

Lycka till!

Kan hålla med om att E39 är svag för skönhetsrost om den inte sköts som den skall men kan inte hålla med om att den blir törstig. Vilken bil dricker inte mer om man gasar på? Nej men tanke på effekt och volym är M54-sexan ruskigt snål och det är förmodligen därför motorn vunnit diverse miljö och årets motor pris.

Utmärkelser som i alla fall i första fallet annars brukar gå till små dieslar som tex. PSA´s 2.2 HDI som fick flytta på sig för M54...

Har lagt ut några krokar på Autopower, både 3 & 500 serien många fina till rimliga mil..
Vad är de för speciella man ska titta på om man handlar begagnat?

Nu hängde jag inte med tyvärr, menar du specifika modeller man bör leta efter? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

42 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#31
Rquired skrev:
Frodda skrev:
Rquired skrev:

Kan hålla med om att E39 är svag för skönhetsrost om den inte sköts som den skall men kan inte hålla med om att den blir törstig. Vilken bil dricker inte mer om man gasar på? Nej men tanke på effekt och volym är M54-sexan ruskigt snål och det är förmodligen därför motorn vunnit diverse miljö och årets motor pris.

Utmärkelser som i alla fall i första fallet annars brukar gå till små dieslar som tex. PSA´s 2.2 HDI som fick flytta på sig för M54...

Har lagt ut några krokar på Autopower, både 3 & 500 serien många fina till rimliga mil..
Vad är de för speciella man ska titta på om man handlar begagnat?

Nu hängde jag inte med tyvärr, menar du specifika modeller man bör leta efter? smile

Förlåt var otydlig, om jag tittar efter 320, 325, 328, 520,525 Finns det några kända brister?Vad bör jag vara extra noga titta efter?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 november 2010
#32
Frodda skrev:
Rquired skrev:
Frodda skrev:

Har lagt ut några krokar på Autopower, både 3 & 500 serien många fina till rimliga mil..
Vad är de för speciella man ska titta på om man handlar begagnat?

Nu hängde jag inte med tyvärr, menar du specifika modeller man bör leta efter? smile

Förlåt var otydlig, om jag tittar efter 320, 325, 328, 520,525 Finns det några kända brister?Vad bör jag vara extra noga titta efter?

Utöver det som står på Autopower är Bmw´s sexa i grunden samma motor vilken är snudd på en evighetsmaskin med rätt skötsel. 325i och 330i är däremot med den nyare M54-sexan medan 328i är med den äldre M52-sexan, på samma sätt finns 520i som både M52 (150hp) och M54 (170hp) medan 525i och 530i är med M54. Om du tittar efter en 528i är det en M52 på samma sätt som ovan.

Och M54 är egentligen i grund och botten en uppdatering av M52, lite modernare och lite snålare. Samtidigt som både E46 och E39 fick sig en uppdatering vid motorbytet. Jag hade helt klart letat efter en nyare 20/25/30i och då kanske framför allt den sista då ägandekostnaderna skiljer minimalt samtidigt som 30i är en fruktansvärt pigg och trevlig maskin. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

42 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#33
Det blev en 320 i Touring 2003 års model E46. Silvermetallic.
Hel nöjd! 11000 mil på mätaren 73900:- hos bilhandlare.
Full servicebok från bmw! fick ge 4k för vinterdäck, o 2k för inspektion1

Hel nöjd!

Tack igen för all hjälp!


Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 december 2010
#34
Frodda skrev:
Det blev en 320 i Touring 2003 års model E46. Silvermetallic.
Hel nöjd! 11000 mil på mätaren 73900:- hos bilhandlare.
Full servicebok från bmw! fick ge 4k för vinterdäck, o 2k för inspektion1

Hel nöjd!

Tack igen för all hjälp!

Grattis! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

42 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#35
Rquired skrev:
Frodda skrev:
Det blev en 320 i Touring 2003 års model E46. Silvermetallic.
Hel nöjd! 11000 mil på mätaren 73900:- hos bilhandlare.
Full servicebok från bmw! fick ge 4k för vinterdäck, o 2k för inspektion1

Hel nöjd!

Tack igen för all hjälp!

Grattis! smile

Tackar...fast måste erkänna att min subaru 4wd är roligare vintertid smile


huh?
10 427 Inlägg
20 december 2010
#36
Får ge en rapport sen hur pass snål bilen är att pendla med wink
Edit: Priset lät hyggligt, annars tycker jag det är mest 318 Touring (143hk fyra) som kostar runt 70k med snarlika miltal.
Senast redigerat av steifan (20 december 2010)


42 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#37
Ska återkomma när jag börjar det andra jobbet 3 januari!
Dock så tog jag med en parameter till, dvs att jag vill kunna köra på vilt(rådjur,hjort,vildsvin) och ändå överleva..
Frugan har lyckats köra på rådjur o grävling redan i år, då vi bor på landet så hade jag haft svårt köra polo o dylikt små bilar.

Sen vet jag BMW är väl inte den mest driftsnåla, körde 2mil norr om ystad-ullared på ca 0,7l milen & de är ok.


huh?
10 427 Inlägg
26 december 2010
#38
Frodda skrev:
Dock så tog jag med en parameter till, dvs att jag vill kunna köra på vilt(rådjur,hjort,vildsvin) och ändå överleva..

Tänker samma här (men mest rådjur / älg här uppe), har i övrigt
snarlika "krav" som du hade i första inlägget.

Snåla småbilar som tex VW Lupo och annat kanske går bort i det sammanhanget tongue


42 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
#39
Frugan körde den från Sövde i skåne till ullared, ca 24 mil enkel resa..
o tillbaks...
Tankade och det blev 0,68 !! helt ok smile

Tror inte jag kör på de dock..


Forummoderator
17 996 Inlägg
28 december 2010
#40
En fungerande BMW för en billig peng är ett drömscenario. Kika på Mercedes eller Saab/volvo. Lade ut min Mercadiesel till försäljning pga att tanten bara har körkort för Automat.  Fick sjukt många svar! Säger en del om MB:s tillförlitlighet??? Problemet är dock: Hon får köra Chrysler 300M -00 med 11000 mil på mätaren... Jag kör Mersan till sommaren då 300C -09:an plockas ut maj till aug. God fortsättning!!!!!!!!!!!!!!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök