4426
Sök

BMW 325 e36 -95 startar ej efter motorbyte

116 Inlägg
1 oktober 2010
Trådstartare
#1
som rubriken säger min BMW 325 e36 -95 startar inte efter motorbyte.
motorn kom från en -93 elr -94 325:a också med singelvanos.
exakt likadan kabelhärva å allt gick jättesmidigt att koppla in (följde med komplett kabelhärva med motorn) men sen när ja ska starta så går den inte igång. den har tändning, motorn går runt lätt å spridarna tickar som de ska så de är uppenbart att den inte får soppa. redan när ja vred om nyckeln till tändningsläge så reagerade ja på att inte pumparna surrade till.

har spänning till alla reläplatser för motorn så att säga å reläerna klickar till när ja vrider på tändningen men de främre relät av de tre klickar bara till när ja vrider igång starten.
ska påpeka att jag tog alla relän från den gamla kabelhärvan som satt på gamla motorn och de funkade ju utmärkt innan motorn pajjade. så de borde ju va ok eller hur?

sen när ja mäter spänningen på kontakterna till pumparna så får ja bara 11 volt? kan de vara nå jordfel eler så?

sen undrar jag vilket stift i styrboxen som kontrollerar bränslet tänkte kolla så att det kommer en utsignal från den.

är otroligt tacksam för bra svar å även bra bilder!

är i akut behöv av att bilen ska bli klar så snälla hjälp mig så snabbt som möjligt!

MVH//Jesper Mårdberg

God made the sky blue and white for a reason, he loves BMW ;)

10 287 Inlägg
1 oktober 2010
#2
Om du kan kolla om du har soppatryck utan att elda upp dig själv eller bilen så kolla upp det. (dvs var försiktig). Man kan även kolla om bilen tänder till med hjälp av startgas.

Jag utgår från att du har kollat att du har gnista och att stiften är torra.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
1 oktober 2010
#3
prova och byt vevaxelgivaren. och kolla så att du inte glömt att jorda styrboxen + motorn.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

116 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
#4
Sharky skrev:
Om du kan kolla om du har soppatryck utan att elda upp dig själv eller bilen så kolla upp det. (dvs var försiktig). Man kan även kolla om bilen tänder till med hjälp av startgas.

Jag utgår från att du har kollat att du har gnista och att stiften är torra.

/Göran

gnista har jag å pumpen startar inte vid tändning hmm men har bilen 1 eller 2 pumpar?

startgas ska testas idag smile men de ska inte va nå problem smile

God made the sky blue and white for a reason, he loves BMW ;)

116 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
#5
ToTTeN skrev:
prova och byt vevaxelgivaren. och kolla så att du inte glömt att jorda styrboxen + motorn.

allting är jordat å inkopplat så ja ska testa byta till gamla vevaxelgivarn smile nåt mer som kan spöka?

God made the sky blue and white for a reason, he loves BMW ;)

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
2 oktober 2010
#6
dme reläet. (det vita) och soppa pumps reläet (det blå)

dra ur bensin slangen och dra ner den i en dlaska/dunk kommer det soppa?

gör det det så dra ur stiften och kör på starten. kommer det bensin puffar?

det är de 2 reläerna och vevaxelgivaren jag har haft problem med på mina.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

116 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
#7
ToTTeN skrev:
dme reläet. (det vita) och soppa pumps reläet (det blå)

dra ur bensin slangen och dra ner den i en dlaska/dunk kommer det soppa?

gör det det så dra ur stiften och kör på starten. kommer det bensin puffar?

det är de 2 reläerna och vevaxelgivaren jag har haft problem med på mina.

aa precis ja ska byta dem nu på måndag smile men de är det mittre och det främre relät va?

ska pröva detta nu så tack så mycket! smile

God made the sky blue and white for a reason, he loves BMW ;)

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
2 oktober 2010
#8
jeppsthepepps skrev:
ToTTeN skrev:
dme reläet. (det vita) och soppa pumps reläet (det blå)

dra ur bensin slangen och dra ner den i en dlaska/dunk kommer det soppa?

gör det det så dra ur stiften och kör på starten. kommer det bensin puffar?

det är de 2 reläerna och vevaxelgivaren jag har haft problem med på mina.

aa precis ja ska byta dem nu på måndag smile men de är det mittre och det främre relät va?

ska pröva detta nu så tack så mycket! smile

gå ner och gör de nu tongue.

går att sätta dem olika blått å vitt som sagt (socklarna går och flytta). kan ju ha andra färger men har de inte varit på mina.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

116 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
#9
ToTTeN skrev:
jeppsthepepps skrev:
ToTTeN skrev:
dme reläet. (det vita) och soppa pumps reläet (det blå)

dra ur bensin slangen och dra ner den i en dlaska/dunk kommer det soppa?

gör det det så dra ur stiften och kör på starten. kommer det bensin puffar?

det är de 2 reläerna och vevaxelgivaren jag har haft problem med på mina.

aa precis ja ska byta dem nu på måndag smile men de är det mittre och det främre relät va?

ska pröva detta nu så tack så mycket! smile

gå ner och gör de nu tongue.

går att sätta dem olika blått å vitt som sagt (socklarna går och flytta). kan ju ha andra färger men har de inte varit på mina.

haha jaja ja ska.. tongue

God made the sky blue and white for a reason, he loves BMW ;)

116 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
#10
jeppsthepepps skrev:
ToTTeN skrev:
jeppsthepepps skrev:

aa precis ja ska byta dem nu på måndag smile men de är det mittre och det främre relät va?

ska pröva detta nu så tack så mycket! smile

gå ner och gör de nu tongue.

går att sätta dem olika blått å vitt som sagt (socklarna går och flytta). kan ju ha andra färger men har de inte varit på mina.

haha jaja ja ska.. tongue

men ja ahr ju 2 armaturer i tanken, en på passagerarsidan med 2 kontakter (en svart å en vit) å en med en vit kontakt som sitter på förarsidan. vad är vad?

God made the sky blue and white for a reason, he loves BMW ;)

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
2 oktober 2010
#11
bara en pump. på passagerar sidan. och så sitter det tank nivå givare på båda sidorna. mvh
Senast redigerat av ToTTeN (2 oktober 2010)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

116 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
#12
ToTTeN skrev:
bara en pump. på passagerar sidan. och så sitter det tank nivå givare på båda sidorna. mvh

jo ja letade fram en ny pump på meko å då såg ja att pumpen satt på passagerarsidan.
men vilken av kontakterna går till pumpen? tänkte "chocka" den med 12v för å lyssna om den går igång.

är det den främre kontakten (i färdrikntingen såklart) eller den bakre?

God made the sky blue and white for a reason, he loves BMW ;)

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
2 oktober 2010
#13
den kontakten med grova ledningar. annars byglar du bara det blåa reläet.

annars tar du och mäter i kontakterna vid pumpen om du har ström fram.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

116 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
#14
ToTTeN skrev:
den kontakten med grova ledningar. annars byglar du bara det blåa reläet.

annars tar du och mäter i kontakterna vid pumpen om du har ström fram.

okej ska pröva det sen då, men ja ahr 2 st mintgröna relän å ett vitt, det vita är DME-relät å de 2 andra är väll för bränslet antar ja. men om man säger så de främre mintgröna relät e för pumpen då? det blåa sitter väll längst fram på din dvs närmast strömpunkten till säkringslådan elr?

God made the sky blue and white for a reason, he loves BMW ;)

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
2 oktober 2010
#15
mät vid pumpen. har du ström så tjuvkör pumpen med 12v.

går pumpen så byt vevaxelgivaren

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
2 oktober 2010
#16
kom på en sak. har du satt bensinslangarna rätt? bensinen ska gå in i framkant på fuelrailen. sätter man dem fel så startar dem inte (prövat) tongue

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

116 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
#17
ToTTeN skrev:
kom på en sak. har du satt bensinslangarna rätt? bensinen ska gå in i framkant på fuelrailen. sätter man dem fel så startar dem inte (prövat) tongue

hha jadå tongue har ju lossat på returen vid fuelrailen så de ska ju isåfall spruta soppa där om ja monterat fel tongue

God made the sky blue and white for a reason, he loves BMW ;)

116 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
#18
har fått låna en polares gamla bränslepump från en M3:a å den surrar glatt om än ljudligt (byttes därför av honom)  när ja vrider på starten men inte när ja bara vrider till tändläge varför gör den så? är det nån grej som styrboxen sköter om eller nån givare typ vevaxelgivaren?
Senast redigerat av jeppsthepepps (3 oktober 2010)

God made the sky blue and white for a reason, he loves BMW ;)

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
3 oktober 2010
#19
pumpen brukar bara starta en snabb sväng på tänning (inte alltid) för att bygga upp tryck.

öppnar spridarna?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

116 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
#20
ToTTeN skrev:
pumpen brukar bara starta en snabb sväng på tänning (inte alltid) för att bygga upp tryck.

öppnar spridarna?

ja men pumpen ja lånat har ja bara liggandes utanför just för att lystna.

har ej kollat de men det ska göras imorgon smile

God made the sky blue and white for a reason, he loves BMW ;)


Sök