2569
Sök

Vänster bakbroms tar extremt hårt jämfört med höger bak -volvo s40 -96

17 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
#1
Körde bilen idag och kände att det började lukta bränt... stannade och såg att det rök om vänsterbakbroms. Skivan och bromsoket kokade nästan.. jag har ingen aning om hur jag ska fixa det och att lämna in den på verkstad kommer säkert bli dyrt. Jag körde inte med handbromsen i och bilen rullar alldeles utmärkt när man kopplar ur. Nån som har några tips på varför det kan ha blivit såhär och hur man kan fixa det? Vore grymt tacksam!!

/Fredde

Tvivlare
2 266 Inlägg
2 oktober 2010
#2
Antagligen kärvar dina bromsbelägg, eller så har kolven i oket fastnat. Oavsett så hade jag bytt både skivor och belägg om de varit så varmt, och i samma veva upptäcker man ju om oket är dåligt. Tänk på att kolvarna är skruvade på dessa bilarna i bak, har du inga verktyg för det så är det nog verkstad som gäller.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Avstängd
285 Inlägg
2 oktober 2010
#3
måste bara fråga hur ett bromsok kan koka? wink

100 Inlägg
2 oktober 2010
#4
MaulinR skrev:
måste bara fråga hur ett bromsok kan koka? wink

Ca 2800 grader så kokar det nog fint wink

309 Inlägg
3 oktober 2010
#5
Har haft samma fel på en v40 och då var det pga att handbromsen ej gick tillbaka som den skulle. Tillräckligt för att bilen skulle rulla men ändå så den låg emot. Tidiga v40 saknar tyvärr fjädern som drar tillbaka armen på oket, volvo kom visst på sen att dom glömde nått tongue
Senast redigerat av jonas_ahman (3 oktober 2010)

Läser och släcker felkoder. pm för info

17 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
#6
jonas_ahman skrev:
Har haft samma fel på en v40 och då var det pga att handbromsen ej gick tillbaka som den skulle. Tillräckligt för att bilen skulle rulla men ändå så den låg emot. Tidiga v40 saknar tyvärr fjädern som drar tillbaka armen på oket, volvo kom visst på sen att dom glömde nått tongue

Kan man fixa det, så att den går tillbaka, för jag provade att köra en sträcka utan att bromsa och bara köra på motorbromsen. Då visade det sig att vänster bak var lite varm, höger bak var mindre varm och främre bromsarna var inte varma alls..

309 Inlägg
3 oktober 2010
#7
Jag fick den att iallafall bli bättre så den ej blev varm genom att motionera den genom att knacka tillbaka den hela vägen, det sitter ett stopp den ska gå emot så går ej skjuta för långt, så får man spruta på rostlösning lite då och då och dra i handbromsen och knacka tillbaka armen tills den börjar röra sig bättre av sig själv. Provade aldrig att plocka isär mekanismen till den så man får in smörjning överallt så vet ej om det är svårt att göra men borde kunna ge bättre effekt om det ej vill ge med sig

Läser och släcker felkoder. pm för info

17 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
#8
jonas_ahman skrev:
Jag fick den att iallafall bli bättre så den ej blev varm genom att motionera den genom att knacka tillbaka den hela vägen, det sitter ett stopp den ska gå emot så går ej skjuta för långt, så får man spruta på rostlösning lite då och då och dra i handbromsen och knacka tillbaka armen tills den börjar röra sig bättre av sig själv. Provade aldrig att plocka isär mekanismen till den så man får in smörjning överallt så vet ej om det är svårt att göra men borde kunna ge bättre effekt om det ej vill ge med sig

kom på en till sak, här är det ena bromsen som tar hårdare en den andra, var det så för dig med? för det är vänster bak som tar hårdare..

309 Inlägg
4 oktober 2010
#9
jo det var samma på den att det var vänster som kärva, höger behövdes inte göras något åt

Läser och släcker felkoder. pm för info

Rejsa ?
2 959 Inlägg
5 oktober 2010
#10
Bromsoken bak på X40 av äldre modell är en svag punkt.
Mitt tips är att du skaffar två nya bromsok på tex Biltema som har till vettiga priser.
Att hålla på och smörja o trixa fungerar inte i längden utan bara förlänger lindandet lite om man säger så.

Autotech

17 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
#11
Tänkte köpa nya bromsok idag, men jag ska byta båda två alltså? Har ett annat problem också.. jag får inte av däcken på bilen, han jag köpte den av i sommras har skruvat dem så hårt att jag inte får loss bultarna. Till och med mitt verktyg gick sönder när jag skulle ta loss dem hmm

52 Inlägg
6 oktober 2010
#12
köp en eldriven mutterknackare om du inte har en bra kompressor de hjälper som bara den. När du ska sätta på hjulen igen så ta kopparfett på gängorna så går de lite lättare nästa gång smile
Senast redigerat av S40_POWER (6 oktober 2010)

17 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
#13
S40_POWER skrev:
köp en eldriven mutterknackare om du inte har en bra kompressor de hjälper som bara den. När du ska sätta på hjulen igen så ta kopparfett på gängorna så går de lite lättare nästa gång smile

har en schysst kompressor, men har inget verktyg till den som jag kan använda för att få loss bultarna tongue hur mycket kan ett sånt kosta?

52 Inlägg
6 oktober 2010
#14
jag köpte min på jula. Sen har biltema me. Sen beror ju allt på budget. De e ju mutterdragare fast till kompressor då.

http://www.jula.se/mutterdragare-3-4-678-nm-123815

140 Inlägg
6 oktober 2010
#15
Annars kan du ju svänga förbi en verkstad och fråga om dom kan dra loss bultarna igen åt dig. och dra åt dom själv sen. (så du kan lossa dom när du kommer hem)

Allt som rör bilen, och lite till.

90 Inlägg
6 oktober 2010
#16
MantaRobin skrev:
Antagligen kärvar dina bromsbelägg, eller så har kolven i oket fastnat. Oavsett så hade jag bytt både skivor och belägg om de varit så varmt, och i samma veva upptäcker man ju om oket är dåligt. Tänk på att kolvarna är skruvade på dessa bilarna i bak, har du inga verktyg för det så är det nog verkstad som gäller.

Behövs väll inga special verktyg för det? smile Snurra kolven med en stor polygrip/rörtång och samtidigt pressar man tillbaka kolven men något , har man inte ett special verktyg så får man ju improvisera smile !


17 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#17
Märkte idag när jag varit och köpt nya bromsok att vänster fram tar mindre en höger fram. Är det inte så att bilen kanske försöker jämna ut bromsverkan så att vänster bak och höger fram tar mer för att kanske höger bak eller vänster fram är dåliga/trasiga? Den vänstra bromsskivan fram är nästan lite räfflad och inte så sliten de övriga skivorna är blanka och fina som dem ska vara.. tips någon? smile
Senast redigerat av Fredri_k (7 oktober 2010)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
7 oktober 2010
#18
Fredri_k skrev:
Märkte idag när jag varit och köpt nya bromsok att vänster fram tar mindre en höger fram. Är det inte så att bilen kanske försöker jämna ut bromsverkan så att vänster bak och höger fram tar mer för att kanske höger bak eller vänster fram är dåliga/trasiga? Den vänstra bromsskivan fram är nästan lite räfflad och inte så sliten de övriga skivorna är blanka och fina som dem ska vara.. tips någon? smile

När du säger räfflad så låter det nästan som belägget på den sidan är slut, kolla det.
Annar så kan glidpinnarna som oket glider på fram kärva om det kommit in vatten och smuts där.
Det brukar offta räcka med att plocka loss och göra rent och smörja upp dom igen.

Autotech

Tekniker
345 Inlägg
7 oktober 2010
#19
Vilket eller vilka ok bytte du? hur lufta du systemet?

Trycket ska va lika höger fram som vänster fram, lika så bak, skiljer sig trycket och bilen drar åt något håll så kan det va följande orsaker:
Luft i bromssystemet, kärvande broms ok, fast rostade bromsklossar, slitna bromsskivor.fast rostade glipinnar,
att det är lite räfflat brukar inte spela någon roll om det inte är djupa räfflor och att klossarna inte får kontakt över hela skivan men får det på andra sidan, då kan bromsen bli ojämn,då är det skivbyte och klossbyte som gäller.

Om du har ojämn bromsvärkan  VB/HF mot HB/VF och du vet att inget är fast rostat,bromsarna i bra skicka samt att systemet är luftat ordentligt,inga ok eller glidpinnar kärvar så kan huvudbromscylindern va defekt.

Defekta broms ok är mycket vanligt på V/S40 samt att klossar är fastrostade och att glidpinnarna sitter fast.
Senast redigerat av Bullen1 (7 oktober 2010)

Det man inte dör av gör ont.

43 Inlägg
7 oktober 2010
#20
Måste bara tipsa om detta verktyg.
Jag höll på med mina bromsar bak i helgen och detta verktyg vart värt varenda liten krona, slipper man allt krångel med polygrip/rörtång och försöka lägga tryck samtidigt osv plus att man slipper risken att förstöra skyddsbälgen på bromskolven.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … sverktyg1/


Sök