4490
Sök

Hjälp med montering av befintliga komponenter.

17 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
Det är såhär att jag skaffat mig en begagnad pendlarbil pga av studier=dålig inkomst.

Jag har byggt seriöst ljud tidigare i en golf mk3, dock har jag sålt iväg "värstinggrejerna".

Åter till pendlarbilen, det är en VW Jetta -89. Ingenting är installerat förutom huvudenheten och en gammal baslåda inslängd i bakluckan, samt orginalhögtalare i övrigt. (mid.diskant).

Jag vill ha ut så mycket som möjligt av komponenter jag har. Behöver därför hjälp med hur och var de ska monteras för optimalt ljud.

Här följer en lista med komponenter. Dock inte detaljerad. återkommer med en sådan senare ikväll eller imorgon när jag kikat igenom alla komponenter osv. ;

2st 10" GAS-basar, är lättdrivna men spelar mindre bra.

2st 10" MDS-basar, bra tryck, ganska tungdrivna, kräver ganska stor lådvolym från vad jag förstått.

2st 6X9 NONAME trevägs-högtalare som i min mening trycker på ganska bra, dock en del distortion.

2st 6,5 tums GAS mid-range med tillhörande separata diskanter.

2st 5.25 tums Kicker mid-range med tillhörande diskanter och delningsfilter.

Ist Portad baslåda för 2 10" basar, utan skiljevägg.

1st. Mutant NW280SP 2-kanals slutsteg.

1st Kenwood KAC6203 2-kanals slutsteg.

1st Huvudenhet Kenwood KDC-BT6544UY med RCA för rear/front/sub, samt digitalt delningsfilter.

KANSKE 1st MDS A-200 steg. om jag kan hitta det. kan inte minnas att jag sålt bort det i alla fall.

Kan tänka mig att införskaffa nya komponenter (SE:slutsteg). Dock har jag som sagt en ganska begränsat budget.

Det är alltså vad som finns att leka med. Vad bör jag göra?

Tackar för all hjälp jag kan få. //Melin
Senast redigerat av code_blue (3 oktober 2010)

17 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
Nu kommer den slutgiltiga listan. stegen och huvudenheten är ju redan namnsatta. så jag tar högtalarna här.

2st MDS Fanatic Digital 10"

6x9:orna var Lightning audio. trevägs, med maxw på 255. hittade inget namn.

2 st 5.25" Kicker KS5250

`Gasgrejerna hittade jag ingen spec. på. Dock är det de vanliga orangea modellen. (både sub och 6.5)

Provkörde Fanaticbasarna i lådan med Kenwoodstegen nyss, och det lät ändå skapligt. Det finns hål i hatthyllan samt en skidlucka, så det hjälpte väl en hel del. Min tanke är att montera kicker kittet i bakdörrarna där det finns 6,5 hål. Dock finns inget i framdörrarna, alls. Kanske får bli att skaffa 4" till panelen istället. 6x9orna vägar jag inte montera i hatthyllan då jag fruktar att det kommer flyga konmaterial när lådan drar igång.

1 631 Inlägg
6 oktober 2010
För att få ut optimalt av de grejor du har (och då menar jag bäst resultat, inte "mest" ljud) hade jag kopplat så här:

- 1st MDS Fanatic 10" i ny optimal låda. Då jag utgår från att de är på 4 Ohm så passar det bättre med endast en till de slutsteg du har.
- Använd Mutant-steget till att driva basen.
- Kicker-högtalarna monteras fram i bilen i dämpade dörrar eller på instrumentbrädan.
- Använd Kicker-steget till att driva dem.

Lyssna och justera. Prova därefter att byta steg så att Kicker-steget driver baslådan istället. Lyssna igen.

Först därefter behöver du fundera på om du ska köpa nya grejor!

Övriga grejor är överflödiga....

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Sök