2816
Sök

Vilket är bäst

21 761 Inlägg
5 oktober 2010
Till GT5 2402BR är det felaktig att rekommendera GT5-A402E anser jag, kanske butiken tänkte på en annan låda. smile

Monoblock, som sagt, det känns som bästa alternativet till en baslåda med 2 Ohms impedans.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
5 oktober 2010
BJonsson skrev:
pattilatti2 skrev:
varför har du hakat upp dig på 2-kanals, det driver man ju framsystem med tongue

Håller med....

Fast å andra sidan kan jag driva dom där basarna fullt ut med mitt 2kanals steg oxå... big_smile
till salu by the way..

jo, det kan ja säkert ochså med mitt audison, 2.250 vrX, men då kostar dem ju inte några hundra tongue

30 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
pattilatti2 skrev:
Output power (RMS, ≤1% THD + N; 2 ohms) 2 x 60W
Output power (RMS, ≤1% THD + N; 4 ohms) 2 x 40W

mm.. de lär bli fett. big_smile

Ne hörru. De monoblock som rekomenderats är 100000 ggr bättre.

Sen är de där steget väl inte ens 2ohms stabilt för brygg, så du får köra på per kanal i 4ohm vilket ger dig 40wrms mot ett monostegs 500-600hundra. Men valet är ditt....

DLS X-Program X-A10 Monoblock på 300wrms är mer värt för 1500spänn. det finns ju hur mkt som helst, varför har du hakat upp dig på 2-kanals, det driver man ju framsystem med tongue

hahhaha aa det lät ju bra xD

aha okej tongue

nä jag vet inte varför jag har hackat upp mig på 2-kanaligt xD

men jag har hittat ett slusteg som är mono-kanligt tongue antar att det är monoblock tongue

30 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Till GT5 2402BR är det felaktig att rekommendera GT5-A402E anser jag, kanske butiken tänkte på en annan låda. smile

Monoblock, som sagt, det känns som bästa alternativet till en baslåda med 2 Ohms impedans.

nja vet inte för det var ett baspaket liksom tongue

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
5 oktober 2010
chidd3 skrev:
pattilatti2 skrev:

Sen är de där steget väl inte ens 2ohms stabilt för brygg, så du får köra på per kanal i 4ohm vilket ger dig 40wrms mot ett monostegs 500-600hundra. Men valet är ditt....

DLS X-Program X-A10 Monoblock på 300wrms är mer värt för 1500spänn. det finns ju hur mkt som helst, varför har du hakat upp dig på 2-kanals, det driver man ju framsystem med tongue

aha okej tongue

men jag har hittat ett slusteg som är mono-kanligt tongue antar att det är monoblock tongue

japp.. sen om de är värt tongue de är en annan fråga. vad heter det då?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
5 oktober 2010
chidd3 skrev:
Drönirettab skrev:

nja vet inte för det var ett baspaket liksom tongue

Det är flera företag som säljer baspaket med ett skit 2-kanals, bara för att "lura" små råttor tongue
Dem fattar väl själva att 40wrms per channel, inte driver en eller dessa basar tongue

2kanals = framsystem, med fler än ett ljud tongue Sen att det finns BRA 2kanals steg som kan driva basar i 4ohm/2ohm, men då kostar dem efter det med. OM det ska drivas dvs. inte bara snackas.
Monokanal= ett ljud. dvs. BAS
Senast redigerat av pattilatti2 (5 oktober 2010)

30 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
pattilatti2 skrev:
chidd3 skrev:
pattilatti2 skrev:

aha okej tongue

japp.. sen om de är värt tongue de är en annan fråga. vad heter det då?

kan länka en länk via pm till dig smile

1 631 Inlägg
6 oktober 2010
Lådan finns i flera varianter:

GT5-1204BP - 4 Ohm
GT5-2402BR - 2 Ohm <-- Det är denna trådskaparen har.
GT5-1204BR - 4 Ohm

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 631 Inlägg
6 oktober 2010
Alpinabiturbo skrev:
gurenius skrev:
chidd3 skrev:
vilket stg skulle passa den här basen http://www.ljudia.se/bil-s82121/hogtala … m-p371644/
skicka gärna någon länk smile

Det som passar är ett monoblock som levererar något över 600 Watt RMS i 2 Ohm. De billiga steg du länkat till passar inte. De är helt enkelt för små.

Tyvärr är det nog så att du köpt en baslåda utan att tänka på att steget också ska betalas. Ett lämpligt steg kostar minst 4.000:- oavsett märke, men lägg gärna lite mer för att det ska fungera optimalt.

Har du inte dessa pengar så bör du sälja en bas, bygga ny låda och köpa ett billigare 2-kanalsteg. De passar nämligen fint om man har en bas istället för två.

Minst 4000 för ett steg som klarar att driva den lådan fullt ut? Ett Zachry K1200D eller R1500D eller annat valfritt monoblock i 2500-3000kr klassen kommer fungera utmärkt sålänge det inte är SQ han vill ha, och då har han fel låda.. smile

Undantag finns alltid. Min generella rekommendation kvarstår baserad på erfarenhet. Billiga steg har för mycket kompromisser i sig oavsett vad det står på kartongen.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

Team dBakuten
3 453 Inlägg
6 oktober 2010
Nu skulle jag inte köpa ett enda steg som ligger under 1000w..

2-300 watt till den lådan kan man utesluta.. om du inte verkligen VILL elda upp den.

OCH effekt kostar pengar.. så ett steg som lämnar 1000 ärliga watt kostar inte 995:-

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

1 631 Inlägg
6 oktober 2010
chidd3 skrev:
pattilatti2 skrev:
http://www.blekingebilradio.se/product.html/spl-dynamics-ice-800d?category_id=181

Spara och köp det. Då klarar du dig ett bra tag.  Då har du ett bra och kvalitets steg.

aa får la göra det smile
men om det står så här:
2000W x 1 Output @ 2 Ohms
vad menar dom med det =S
förlåt att jag ställer såna dumma frågor men är lite intresserad av att veta lite om slusteg tongue

Läs den här guiden från Erik Robsarve. Den är tio år gammal men fortfarande aktuell:
http://nordicaudi.com/index.php?url=bil … m&var= (klicka på Förstärkare).

2000W x 1 output @ 2 Ohm betyder ungefär:

"Steget ger 2000 Watt i en kanal vid en belastning på 2 Ohm." Den säger dock inte något om hur dessa Watt är uppmätta. Man kan mäta på olika sätt för att få fram nästan vilka siffror som helst. Så som jämförelse betyder det ingenting..... Gör det enkelt för dig som konsument, va?

// Gurra

30 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
gurenius skrev:
chidd3 skrev:
pattilatti2 skrev:
http://www.blekingebilradio.se/product.html/spl-dynamics-ice-800d?category_id=181

Spara och köp det. Då klarar du dig ett bra tag.  Då har du ett bra och kvalitets steg.

aa får la göra det smile
men om det står så här:
2000W x 1 Output @ 2 Ohms
vad menar dom med det =S
förlåt att jag ställer såna dumma frågor men är lite intresserad av att veta lite om slusteg tongue

Läs den här guiden från Erik Robsarve. Den är tio år gammal men fortfarande aktuell:
http://nordicaudi.com/index.php?url=bil … m&var= (klicka på Förstärkare).

2000W x 1 output @ 2 Ohm betyder ungefär:

"Steget ger 2000 Watt i en kanal vid en belastning på 2 Ohm." Den säger dock inte något om hur dessa Watt är uppmätta. Man kan mäta på olika sätt för att få fram nästan vilka siffror som helst. Så som jämförelse betyder det ingenting..... Gör det enkelt för dig som konsument, va?

tack för länken den var grym smile
ska läsa lite mer när jag får tid men det var vara bra smile

aha okej då förstår jag lite mer smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
6 oktober 2010
Jag har haft nå så jävulskt många steg/basar/framsystem osv.. och kan med min erfarenhet säga att...

De produkter jag haft om man ser till steg så är det endast ett carpower 2kanals som jag drev ett par focal k2or med som dugit.. de 2kanals steget kostade då ca 2700kr, framsystemet kostade 5000ca..

I basväg har jag haft flertalet basar, allt från skapligt billiga, t.ex. MDS.. till Hertz, dls, pioneer osv. och kan i klssen under 3000kr rekomendera antingen dls magnesium, eller pioneers spl...

Dessa har då drivits av ett spl steg på 1200wrms 1ohm kostar ca 5000. De är i samma klass som ett dls A6 som jag även har haft innan det.

Priset ligger i dagsläget på ca 4000+4500kr på de stegen.

Att köpa ett monosteg, för under 4000kr ser jag inte ens värt. Sen om man bara vill ha lite ljud så skulle jag köpa ett sinus live 1500 med nå skitbasar.. mata med orensignal, skita i hur det låter.. De är ju upp till var och en..

Jag kan lova att jag spelar högre/ bättre bas med mina midbasar fram i bilen än du kommer spela med 12" som suger.. Du kommer iaf. njuta 10000ggr mer av ljudet i min bil. smile

bas för 3000kr, t.ex. pioneer, dls, DD, spela roll vad.. Bör ha ett slutsteg i klass 4000kr och uppåt.

Det är alltid bättre att köpa kvalite än skit. speciellt inom vissa saker.
Senast redigerat av pattilatti2 (6 oktober 2010)

451 Inlägg
6 oktober 2010
En fråga: Är ett begagnat steg under 4000:- dåligt? Tänkte för jag har bara betalat 2500:- för mitt. tongue lol

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
6 oktober 2010
Landstrom skrev:
En fråga: Är ett begagnat steg under 4000:- dåligt? Tänkte för jag har bara betalat 2500:- för mitt. tongue lol

det kan de mkt väl vara om du blev lurad på ett biltema steg wink hahaha

Sök