3166
Sök

Behöver lite hjälp av Alla Ljudfreaks, !!

412 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
BJonsson skrev:
extremtKnAz skrev:
BJonsson skrev:
Nio sidor nu med förslag och grejer men inget har gått in!

Köp dig en 12volts klockradio i stället....big_smile

håll dig till tråden

Ja ja ja.... har du bestämt vad du ska köpa?

nä men jag har tänkta att köpa ett paket där jag senare kan utöka med fler steg utan att behöva sälj något om du förstår.. tex woodman här på garaget, vet inte exakt hur många steg han har men vi säger han har 5 steg.. o då köper jag 2 eller 3 steg till att börja med (behöver inte va mds som han har, tog bara han som exempel). o sen köper dom andra två stegen sen hoppas du fatta vad jag mena. Och när jag säger att jag vill ha ''mycket'' bass då menare jag man ska känna viberationerna ordentligt ..

We have no blood, Only hardstyle running through our veins

412 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
Frippe_L skrev:
extremtKnAz skrev:
extremtKnAz skrev:

okej wink

då kanske man skulle byta ut dom 2 EP1D mot 2 andra då batterierna kostar en del. men jag vill ha 1 steg till var bas, för då få dom ju mer effekt om jag har förstått de rätt smile

Du ökade priset med typ 10 papp men kommer inte spela högre ändå då du får ut runt 800w totalt med två såna steg och hx250 basar.

dem EP1D stegen lämnar 400wrms/st i 4ohm som du kommer hamna på med en HX250 per steg.
väljer du HX250D så får du ut 750wrms per steg, alltså lika mkt med två steg som ett SPL-1500 steg ger dig.

Och med tanke på hur van du är med att installera billjud rekommenderar jag inte dig att köra med ett steg per bas då det kräver att du justerar/gainar in dem så dem levererar effekten helt lika.

Ta hellre ett större monoblock på runt 2-3kw och 2 stöddigare 12" basar med dubbel 4ohm spole om du nu tvunget vill lägga mer pengar på det.

HX basarna har jag inga bra erfarenheter av på spelahögt-fronten....

de e ju inte tvunget att jag måste lägga mer pengar.. men jag tycket att basarna du läkna verkade ''klena'' om jag ska ha duktigt bra med bas. o så tyckte jag att ett steg till 2 basar lätt lite väl lite men jag har kanske fel ?? .. framsystemet är jag nöjd med efter som de inte spelar så stor roll just nu, men om jag bytar ut basarna mot något som e snäppet bättre o tar 2 st steg till dom eller ett rektigt bra som kan ta båda så hade de varit gött.

412 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
kristoffersson skrev:
Frippe_L skrev:
extremtKnAz skrev:
då kanske man skulle byta ut dom 2 EP1D mot 2 andra då batterierna kostar en del. men jag vill ha 1 steg till var bas, för då få dom ju mer effekt om jag har förstått de rätt smile

Du ökade priset med typ 10 papp men kommer inte spela högre ändå då du får ut runt 800w totalt med två såna steg och hx250 basar.

dem EP1D stegen lämnar 400wrms/st i 4ohm som du kommer hamna på med en HX250 per steg.
väljer du HX250D så får du ut 750wrms per steg, alltså lika mkt med två steg som ett SPL-1500 steg ger dig.

Och med tanke på hur van du är med att installera billjud rekommenderar jag inte dig att köra med ett steg per bas då det kräver att du justerar/gainar in dem så dem levererar effekten helt lika.

Ta hellre ett större monoblock på runt 2-3kw och 2 stöddigare 12" basar med dubbel 4ohm spole om du nu tvunget vill lägga mer pengar på det.

Word smile

om jag väljer http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=25 då den är väll bättre?
Senast redigerat av extremtKnAz (18 oktober 2010)

Gladen Audio
2 388 Inlägg
18 oktober 2010
extremtKnAz skrev:
kristoffersson skrev:
Frippe_L skrev:

Word smile

om jag väljer http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=25 då den är väll bättre?

Jag tycker dem låter trevligt men går lätt isönder (iaf mina tre hx380 jag haft sönder) när dem får slå lite mer än "normalt".

Dem ES basarna ja länkade till spelar bra/högt med mindre effekt än många andra basar nuförtiden därför tipsade jag om dem så man slapp köpa ett kraftverk till steg o driva med

Annars får du väl köpa 2 såna här: http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=25

och driva med ett: http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=181

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

412 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
Frippe_L skrev:
extremtKnAz skrev:
kristoffersson skrev:

Word smile

Jag tycker dem låter trevligt men går lätt isönder (iaf mina tre hx380 jag haft sönder) när dem får slå lite mer än "normalt".

Dem ES basarna ja länkade till spelar bra/högt med mindre effekt än många andra basar nuförtiden därför tipsade jag om dem så man slapp köpa ett kraftverk till steg o driva med

Annars får du väl köpa 2 såna här: http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=25

okej är de du länka nu bättre än dom es basarna du länka innan ? smile frågar samma om steget du länka nu o innan

Designer.
1 260 Inlägg
18 oktober 2010
Visst är det häftigt med jättemånga slutsteg som Woodman har, men då är det en fördel att fylla halva bilen med högtalare så man har behov av det.

Woodmans bil är en demobil och han spelade högre med 2st basar för 1500kr än vad han gör med allt han har/hade nu. Du beöver inte fylla hela bilen för att höra basen.

Ju fler saker du släpar in i bilen ju mer måste du kunna för att få det att lira ihop. Så eftersom du inte byggt förr så är det kanske smartare att köpa så lite som möjligt och bygga och lära sig?

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

412 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
MIKK0 skrev:
Visst är det häftigt med jättemånga slutsteg som Woodman har, men då är det en fördel att fylla halva bilen med högtalare så man har behov av det.

Woodmans bil är en demobil och han spelade högre med 2st basar för 1500kr än vad han gör med allt han har/hade nu. Du beöver inte fylla hela bilen för att höra basen.

Ju fler saker du släpar in i bilen ju mer måste du kunna för att få det att lira ihop. Så eftersom du inte byggt förr så är det kanske smartare att köpa så lite som möjligt och bygga och lära sig?

Häftigt vet jag inte om jag kan hålla med dig om men bra med effekt. o om du hade läst noga så hade du sett vad jag skrev till bJohansson 

''nä men jag har tänkta att köpa ett paket där jag senare kan utöka med fler steg utan att behöva sälj något om du förstår.. tex woodman här på garaget, vet inte exakt hur många steg han har men vi säger han har 5 steg.. o då köper jag 2 eller 3 steg till att börja med (behöver inte va mds som han har, tog bara han som exempel). o sen köper dom andra två stegen sen hoppas du fatta vad jag mena. Och när jag säger att jag vill ha ''mycket'' bass då menare jag man ska känna viberationerna ordentligt ..
''

3 466 Inlägg
18 oktober 2010
extremtKnAz skrev:
MIKK0 skrev:

Häftigt vet jag inte om jag kan hålla med dig om men bra med effekt. o om du hade läst noga så hade du sett vad jag skrev till bJohansson 

''nä men jag har tänkta att köpa ett paket där jag senare kan utöka med fler steg utan att behöva sälj något om du förstår.. tex woodman här på garaget, vet inte exakt hur många steg han har men vi säger han har 5 steg.. o då köper jag 2 eller 3 steg till att börja med (behöver inte va mds som han har, tog bara han som exempel). o sen köper dom andra två stegen sen hoppas du fatta vad jag mena. Och när jag säger att jag vill ha ''mycket'' bass då menare jag man ska känna viberationerna ordentligt ..
''

Får jag påpeka att effekt inte är allt? En ordentlig installation påverkar betydligt mer..
Senast redigerat av M_icke_ (18 oktober 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

412 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
M_icke_ skrev:
extremtKnAz skrev:
MIKK0 skrev:

''

Får jag påpeka att effekt inte är allt? En ordentlig installation påverkar betydligt mer..

ja de e ju också viktigt att få lådan bra, men också de som ska va i lådan. vad tycker du om 2 st 
SPL Dynamics XTR-380D4
och 1st SPL Dynamics ICE-3500D ? smile

505 Inlägg
18 oktober 2010
Okej..  då säger vi det som du bara vill höra!

Köp detta:

2st Pioneer TS-W8102SPL basar, 15" bas @3000wrms :
http://brc.se/sortiment/artikel.asp?AHANR=25W8102SPL

2st Orion HCCA50001 slutsteg på 5000wrms @1Ohm :
http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=181

10st Dynamat extreme bulk kit att dämpa bilen med

5st Optima Yellowtop 5.5L 75Ah batterier:
http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=199

Så ska du allt få din efterlängtade bas! smile

Priset på kalaset bör landa någonstans runt  150tusen smile

Gladen Audio
2 388 Inlägg
18 oktober 2010
extremtKnAz skrev:
Frippe_L skrev:
extremtKnAz skrev:

okej är de du länka nu bättre än dom es basarna du länka innan ? smile frågar samma om steget du länka nu o innan

Ja dem är bättre men priset steg oxå från ca 5000 till 12000.

Team-leader för Team1

3 466 Inlägg
18 oktober 2010
extremtKnAz skrev:
M_icke_ skrev:
extremtKnAz skrev:

''

ja de e ju också viktigt att få lådan bra, men också de som ska va i lådan. vad tycker du om 2 st 
SPL Dynamics XTR-380D4

Så länge du ser till att ha ordentligt med ström så är det ett bra paket.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

412 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
kristoffersson skrev:
Okej..  då säger vi det som du bara vill höra!

Köp detta:

2st Pioneer TS-W8102SPL basar, 15" bas @3000wrms :
http://brc.se/sortiment/artikel.asp?AHANR=25W8102SPL

2st Orion HCCA50001 slutsteg på 5000wrms @1Ohm :
http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=181

10st Dynamat extreme bulk kit att dämpa bilen med

5st Optima Yellowtop 5.5L 75Ah batterier:
http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=199

Så ska du allt få din efterlängtade bas! smile

Priset på kalaset bör landa någonstans runt  150tusen smile

tur att du e seriös o vill hjälpa till de tackar jag för!

505 Inlägg
18 oktober 2010
Tur du ändrar dig hela tiden och verkligen inte vet vad du vill köpa...

Konstigt att folk börjar göra narr när du har 10sidor köpförslag och fortfarande inte är nöjd..
Ditt kitt kommer inte vara bästa möjliga grund oavsett hur du vrider och vänder på det!

412 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
M_icke_ skrev:
extremtKnAz skrev:
M_icke_ skrev:

SPL Dynamics XTR-380D4

okej de tackar jag för! som sakt så kan man ju aldrig få för mycket ström så de e ju bara att köpa batterier, batterier kan man ju köpa efter hand börjar kanske med 2 o forsätter tills jag har 4-5 antar jag. inget går ju i sönder för man har för lite batteri.

412 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
kristoffersson skrev:
Tur du ändrar dig hela tiden och verkligen inte vet vad du vill köpa...

Konstigt att folk börjar göra narr när du har 10sidor köpförslag och fortfarande inte är nöjd..
Ditt kitt kommer inte vara bästa möjliga grund oavsett hur du vrider och vänder på det!

jag tvingar inte dig att skriva?

505 Inlägg
18 oktober 2010
Du failade nyss!  Många saker går sönder just pga att dom har för lite ström smile
Varför tror du alla poängterar att du ska ha MYCKET ström för?

412 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
kristoffersson skrev:
Du failade nyss!  Många saker går sönder just pga att dom har för lite ström smile
Varför tror du alla poängterar att du ska ha MYCKET ström för?

jaha, hur vet man hur mycket ström man behöver då ( antal batterier) ?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
18 oktober 2010
extremtKnAz skrev:
M_icke_ skrev:
extremtKnAz skrev:

SPL Dynamics XTR-380D4

okej de tackar jag för! som sakt så kan man ju aldrig få för mycket ström så de e ju bara att köpa batterier, batterier kan man ju köpa efter hand börjar kanske med 2 o forsätter tills jag har 4-5 antar jag. inget går ju i sönder för man har för lite batteri.

Det mesta som pajar är pga för lite ström, som i sin tur ger lägre effekt från stegen så man får höja mer på stereon för att hålla samma nivå vilket ger distat ljud som sen bränner basar eller steg om dem inte stänger av sig innan det händer.

Team-leader för Team1

412 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
Frippe_L skrev:
extremtKnAz skrev:
M_icke_ skrev:

Det mesta som pajar är pga för lite ström, som i sin tur ger lägre effekt från stegen så man får höja mer på stereon för att hålla samma nivå vilket ger distat ljud som sen bränner basar eller steg om dem inte stänger av sig innan det händer.

haha känns som jag hade riktigt fel där, men hur vet man hur mycket stör man behöver antalet batterier? smile

Sök