2299
Sök

Behöver lite hjälp av Alla Ljudfreaks, !!

505 Inlägg
20 oktober 2010
Jaha, haha. jag fick för mig att där var en golf på bild någonstans.. orkar dock inte kolla efter.
Men då var ju problemet löst! Isåfall får man väl ha basarna bakåt och portarna upp, eller tvärt om.
För allihop får inte plats på samma yta om inte bredden (innermåttet) är minst 100cm.
Så 100x47cm  bör ytan minst vara om bas+port ska sitta på samma sida..

Men jag håller mig utanför nu.  på tok för mycket snack och lite verkstad så smile

412 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
kristoffersson skrev:
Jaha, haha. jag fick för mig att där var en golf på bild någonstans.. orkar dock inte kolla efter.
Men då var ju problemet löst! Isåfall får man väl ha basarna bakåt och portarna upp, eller tvärt om.
För allihop får inte plats på samma yta om inte bredden (innermåttet) är minst 100cm.
Så 100x47cm  bör ytan minst vara om bas+port ska sitta på samma sida..

Men jag håller mig utanför nu.  på tok för mycket snack och lite verkstad så smile

jag hade tänkta att basarna och proten skulle komma på samma sida (uppet) men ska kolla mer på den biten imorgon.

We have no blood, Only hardstyle running through our veins

412 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
Frippe_L skrev:
Jag har 160L till mina 2 15" men det är serien över XTR, SPL380d1A men lådvolymen funkar bra till XTR med. lite större låda ger mer djupbas än punch så en låda på 200L totalt med 2 6" aeroport med 20-30cm rör skulle nog fläska bra. ska testa en sån själv i min saab snart. kan återkomma med resultat av det.

2 st 6'' aeroportar?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
20 oktober 2010
extremtKnAz skrev:
Frippe_L skrev:
Jag har 160L till mina 2 15" men det är serien över XTR, SPL380d1A men lådvolymen funkar bra till XTR med. lite större låda ger mer djupbas än punch så en låda på 200L totalt med 2 6" aeroport med 20-30cm rör skulle nog fläska bra. ska testa en sån själv i min saab snart. kan återkomma med resultat av det.

2 st 6'' aeroportar?

ja till två basar.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

412 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
Frippe_L skrev:
extremtKnAz skrev:
Frippe_L skrev:

2 st 6'' aeroportar?

ja till två basar.

okej tackar så mycket för idag alla ! ska troligen beställa hem detta snart, om ni tror att detta kommer låta bra smile

412 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
extremtKnAz skrev:
Frippe_L skrev:
extremtKnAz skrev:

2 st 6'' aeroportar?

ja till två basar.

okej tackar så mycket för idag alla ! ska troligen beställa hem detta snart, om ni tror att detta kommer låta bra smile

behöver jag en kondensator?

4 074 Inlägg
20 oktober 2010
extremtKnAz skrev:
extremtKnAz skrev:
Frippe_L skrev:
ja till två basar.

NEJ
Du behöver batterier!
Helt ärligt nu,du har fått berättat för dig säkert 30 gånger hur/vad du ska göra.
Går det in genom ena örat och ut genom andra?
Senast redigerat av BJonsson (20 oktober 2010)

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

412 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
BJonsson skrev:
extremtKnAz skrev:
extremtKnAz skrev:

NEJ
Du behöver batterier!
Helt ärligt nu,du har fått berättat för dig säkert 30 gånger hur/vad du ska göra.
Går det in genom ena örat och ut genom andra?

vad vet jag man kanske behöver båda 2 . ?

412 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
fungerar inte ett vanligt avlöppsrör/pvc rör som port? http://www.youtube.com/watch?v=3IvAyAxI … re=related då spar man ju pengar..

Gladen Audio
2 388 Inlägg
20 oktober 2010
extremtKnAz skrev:
fungerar inte ett vanligt avlöppsrör/pvc rör som port? http://www.youtube.com/watch?v=3IvAyAxI … re=related då spar man ju pengar..

Nu slutar jag tipsa i denna tråd iaf.

Kom upp till kristianstad 6:e november, är billjudtävling på Digitalcompaniet där och kolla på lite bilar, så kan du få lite mer uppfattning vad man kan förvänta sig att grejer spelar med tex 800w, 1500w, 3000w eller mer....
http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=5565

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

505 Inlägg
20 oktober 2010
Frippe_L skrev:
extremtKnAz skrev:

Nu slutar jag tipsa i denna tråd iaf.

Kom upp till kristianstad 6:e november, är billjudtävling på Digitalcompaniet där och kolla på lite bilar, så kan du få lite mer uppfattning vad man kan förvänta sig att grejer spelar med tex 800w, 1500w, 3000w eller mer....
http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=5565

Jag kommer dit! smile
Senast redigerat av kristoffersson (20 oktober 2010)

4 074 Inlägg
20 oktober 2010
extremtKnAz skrev:

Nu är jag otrevlig men jag skriver nog det flera andra tänker!
Har du nåt fel i skallen?????????
Du ska köpa basar/ateg mm för 25-30000 men du ska använda avlopps rör för att spara pengar?

Asså seriöst nu,lägg ner dina ljud tankar och köp dig en glass i stället.

LÅS TRÅD

412 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
BJonsson skrev:
extremtKnAz skrev:

Du ska köpa basar/ateg mm för 25-30000 men du ska använda avlopps rör för att spara pengar?

LÅS TRÅD

för de första 25-30.000 stämmer inte de blir 25.000 och då är de inränknat med 3 stycker brb 70ah.
och för de andra, Om jag lägger upp en tråd där de står Behöver lite hjälpa av alla ljudfreaks, så hoppas jag att du e så klok att du förstår att jag inte e så duktigt på de här med ljud, för de tredje varför ska jag lägga ner ljudkariären? jag som alla andra människor(dom flesta) som äger bil vill väll också ha ljud i bilen ? jag menar de e ett forum, och man får väll fråga vad man vill? eller? ställer jag en fråga om något så e de ju inte direkt så att jag har svaret på de innan :S o varför jag skrev de med basportarna var för att jag ska ha 2 st 6'' aeroportar o dom kostar 280 kr st, enligt mig är de mycket pengar för ett plast rör. men den kanske har lite guld i sig vad vet jag???

Team dBakuten
3 453 Inlägg
21 oktober 2010
extremtKnAz skrev:
BJonsson skrev:
extremtKnAz skrev:

LÅS TRÅD

för de första 25-30.000 stämmer inte de blir 25.000 och då är de inränknat med 3 stycker brb 70ah.
och för de andra, Om jag lägger upp en tråd där de står Behöver lite hjälpa av alla ljudfreaks, så hoppas jag att du e så klok att du förstår att jag inte e så duktigt på de här med ljud, för de tredje varför ska jag lägga ner ljudkariären? jag som alla andra människor(dom flesta) som äger bil vill väll också ha ljud i bilen ? jag menar de e ett forum, och man får väll fråga vad man vill? eller? ställer jag en fråga om något så e de ju inte direkt så att jag har svaret på de innan :S o varför jag skrev de med basportarna var för att jag ska ha 2 st 6'' aeroportar o dom kostar 280 kr st, enligt mig är de mycket pengar för ett plast rör. men den kanske har lite guld i sig vad vet jag???

Jo men nu är det mest snack liten verkstad.. Tråden är blattan elva sidor lång och det har framkommit väldigt lite vettig info..
Så jag säger korten på bordet och se till att det blir lite mer verkstad.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

4 074 Inlägg
21 oktober 2010
Grejen är den att du har fått 15sidor med förslag å råd men du frågar fortfarande om samma saker som på första sidan sen är det väl så oxå att det lätt blir lite troll varning på såna här trådar iom att det inte går in nåt av det dom skriver till dig. Börja med att ladda upp din bil på din sida så kanske det blir lite seriösare.
Just nu tänker jag inte hjälpa till nå mer i denna tråden för jag tycker inte det är någon ide faktiskt

412 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
BJonsson skrev:
Grejen är den att du har fått 15sidor med förslag å råd men du frågar fortfarande om samma saker som på första sidan sen är det väl så oxå att det lätt blir lite troll varning på såna här trådar iom att det inte går in nåt av det dom skriver till dig. Börja med att ladda upp din bil på din sida så kanske det blir lite seriösare.
Just nu tänker jag inte hjälpa till nå mer i denna tråden för jag tycker inte det är någon ide faktiskt

vad då inte går in Frippe tipsade mig om ett bra paket som jag förmodligen ska köpa ? o jag har försökt att ladda upp bild men den tog ner igen pga att va ingen hel bild på bilen enligt admin, o efter de så har jag haft mycket att göra under dagarna så jag kommer inte hem förens de är  för mörkt att fota .

412 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
extremtKnAz skrev:
BJonsson skrev:

vad då inte går in Frippe tipsade mig om ett bra paket som jag förmodligen ska köpa ? o jag har försökt att ladda upp bild men den tog ner igen pga att va ingen hel bild på bilen enligt admin, o efter de så har jag haft mycket att göra under dagarna så jag kommer inte hem förens de är  för mörkt att fota .

Men slut skrivit i den här tråden, jag skapar en ny senare och lägger även upp ett projekt när sakerna är beställda för den som vill följa de.

412 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
Frippe_L skrev:
evilaudio skrev:
ja kör mitt ICE 3500 i 0,5 ohm å de drar MYCKE ström vill ja lova.

har 2st 95ah running bull å 1st ctek 25000,   å spänningen sjunker rätt snabbt ner till under 12v när man spelar fullt.

Just därför råder jag o flera andra denna nybörjare att inte gå under 1ohm men ändå ha gott om ström så man kan undvika att steg eller basar ryker vid första provspelningen cool

tyvärr får man inte plats med ett RB95ah framme i en saab 900/9-3 utan att flytta runt massa saker så ja kommer ha ett RB70ah där men tre RB95ah där bak i baljan, sen får folk säga vad dem vill om att blanda storlekar osv.

då kör man en laddare fram å en bak så e de ju lugnt wink

var köper man laddare till batterierna ? smile

412 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
kristoffersson skrev:
Får jag tillägga en sak..    för du verkade inte förstå det med 0.5 / 1 ohm.. 

BASARNA avgör vilken Ohm du kommer att spela med steget! Det är inget man kan "ända" efteråt när man köpt alla grejer..

Så därför,  välj först en eller två basar.. kolla upp vilka talspolar dom har och hur dom kan bli kopplade.
Hitta sedan ett steg som levererar mycket effekt i den belastningen ( Ohmen ) .

Eller tvärt om.. välj ett värstingsteg (ex. ditt spl ice 3500.1)  väl vilken belastning (1Ohm rekomenderar alla)..  sen letar du upp två stycken basar med dubbla 4Ohms talspolar (D4 talspolar)..

Vill du lasta steget i 0.5Ohm så ska du ha dubbla 2Ohms talspolar (D2 talspolar)
Men som alla andra säger så, gör inte det! Det kommer med all sannolikhet att gå dåligt.

Så.. köp inte bara grejer du vill ha först.. för att sen upptäcka att "hmm, det går inte att koppla som jag vill" när du har grejer för x antal tusen liggandes..

en sista fråga, då måste ju 2 st SPL Dynamics XTR-380D4 och 1st SPL Dynamics ICE-3500D funka utmärkt tillsammans för basarna har ju D4 talspolar (Impedans 4 ohm DVC)

4 693 Inlägg
22 oktober 2010
extremtKnAz skrev:
kristoffersson skrev:
Får jag tillägga en sak..    för du verkade inte förstå det med 0.5 / 1 ohm.. 

BASARNA avgör vilken Ohm du kommer att spela med steget! Det är inget man kan "ända" efteråt när man köpt alla grejer..

Så därför,  välj först en eller två basar.. kolla upp vilka talspolar dom har och hur dom kan bli kopplade.
Hitta sedan ett steg som levererar mycket effekt i den belastningen ( Ohmen ) .

Eller tvärt om.. välj ett värstingsteg (ex. ditt spl ice 3500.1)  väl vilken belastning (1Ohm rekomenderar alla)..  sen letar du upp två stycken basar med dubbla 4Ohms talspolar (D4 talspolar)..

Vill du lasta steget i 0.5Ohm så ska du ha dubbla 2Ohms talspolar (D2 talspolar)
Men som alla andra säger så, gör inte det! Det kommer med all sannolikhet att gå dåligt.

Så.. köp inte bara grejer du vill ha först.. för att sen upptäcka att "hmm, det går inte att koppla som jag vill" när du har grejer för x antal tusen liggandes..

en sista fråga, då måste ju 2 st SPL Dynamics XTR-380D4 och 1st SPL Dynamics ICE-3500D funka utmärkt tillsammans för basarna har ju D4 talspolar (Impedans 4 ohm DVC)

Jo, det funkar

Booyakasha!

Sök