Jag trodde man hade c-tek (eller något annat) för att skilja bilbatteriet från musikbatterierna i bak.. Så att batteriet i fram alltid bara går till bilens behov. och batterierna där bak går till musik.
Så batteriet till bilen alltid blir laddat först, sen när det är fullt, så börjar dom där bak laddas..
Jag kan vara helt ute och cyklar, men detta fick jag förklarat för mig av någon butikschef för billjud.
Det är skiljerelä du tänker på. Laddaren är till för att, som det låter, LADDA batterierna när bilen inte är igång så generatorn kan ladda. Jag brukar ladda på mina lite ibland så avlastar man generatorn, ström kostar nästan ingenting så då kan laddaren lika gärna få sitta ikopplad när bilen står hemma.
Jag trodde man hade c-tek (eller något annat) för att skilja bilbatteriet från musikbatterierna i bak.. Så att batteriet i fram alltid bara går till bilens behov. och batterierna där bak går till musik.
Så batteriet till bilen alltid blir laddat först, sen när det är fullt, så börjar dom där bak laddas..
Jag kan vara helt ute och cyklar, men detta fick jag förklarat för mig av någon butikschef för billjud.
Det är skiljerelä du tänker på. Laddaren är till för att, som det låter, LADDA batterierna när bilen inte är igång så generatorn kan ladda. Jag brukar ladda på mina lite ibland så avlastar man generatorn, ström kostar nästan ingenting så då kan laddaren lika gärna få sitta ikopplad när bilen står hemma.
Ahaa, det är inte ofta man inte lär sig något på detta forumet, haha
Men kopplar du laddaren direkt på bilbatteriet då? eller bak bland arsenalen?
Det spelar egentligen igen roll vart laddaren kopplas in, batterierna är ju (än så länge) parallellkopplade med varandra så dom laddas allesammans. Men jag har fixat in en liten kontakt i bilen brevid uttaget för kupévärmare, eller så kopplas jag direkt på batteripolerna fram/bak. Ett skiljerelä ska dock i (kanske om en stund, sitter och funderar på det) så sen blir det separering av batterierna bak och den fram när bilen inte är igång.
Står man och spelar med bilen avstängd (om man nu inte är hemma och har tillgång till laddare, om man är ute med kompisar osv) . Så är det ju guld värt att ha ett skiljerelä som gör batterierna bak avsedda för musik, och batteriet fram för bilen. Så oavsett hur mycket du spelar, startar alltid bilen
Och när bilen är igång så ska bilbatteriet laddas i förstahand, när det sedan är fullt så kan dom andra laddas
För att få en sån funktion så får du köra skiljerelät på en separat strömbrytare, annars så är det vanliga (så som jag kommer koppla) att skiljerelät drar när generatorn laddar. Jag kommer dock ha en separat strömbrytare för nödsituationer i motorrummet.
Men laddar man inte batterierna med generatorn? Man ska väl inte behöva koppla in en batteriladdare varje gång man spelat slut på batterierna?
En bilgenerator är inte gjord för att ladda upp batterier som har blivit helt urladdade, den kan överbelastas om man gör på det sättet hela tiden (specellt ifall man har flera batterier). Dras batterierna ur väldigt mycket så ska man i första hand ladda upp dem med batteriladdare, sedan får bilens generator se till att de blir underhållsladdade vid körning.
Ska man spela musik när man festar så kommer det gå åt ca 1 ton batterier om det ska räcka hela natten... Skaffa en släpkärra och 900-1000 kg batterier
Ska man spela musik när man festar så kommer det gå åt ca 1 ton batterier om det ska räcka hela natten... Skaffa en släpkärra och 900-1000 kg batterier
Skiljereläet bestämmer alltså när batterierna bak ska laddas? Och i ditt fall laddas allt när man startar bilen?
Men i mitt fall menade du att jag har en strömbrytare som jag kan ha frånslagen när bilen startar för att jag ska kunna ladda batteriet fram först?
Skiljerelät är egentligen bara ett helt vanligt slutande relä, men som tål duktigt med ström. Man kan alltså välja själv hur man ska få det att dra (sluta kontakten så att batterierna kopplas ihop). Det normala tillvägagångssättet är att man kopplar spolen (den som drar i relät, får det att sluta) till generatorns D+, då kommer relät att dra så fort generatorn börjar ladda. Annars så får man istället koppla relät via en strömbrytare å att man själv kan välja när batterierna ska vara ihopkopplade och när dom inte ska.
Jag kommer köra med båda varianterna, eller ja, en till-från-till brytare så att jag kan välja manuell styrning (jag kopplar ihop batterierna) eller automatisk (batterierna kopplas ihop när bilen är igång).
Ska man spela musik när man festar så kommer det gå åt ca 1 ton batterier om det ska räcka hela natten... Skaffa en släpkärra och 900-1000 kg batterier
Inte med en ordentlig laddare..
Finns det någon mer ordentlig än C-tek 25000? Den laddar 25A, då får inte steget dra mer än 25A i snitt om laddaren ska hinna med.
Finns ju andra "intelligenta" laddare som ger mer ström, någon på Bilstereoforum använde väl 50 A laddare har jag för mig. Sedan kan man koppla på flera laddare på batterierna om man har exempelvis MXS25000.
Det spelar egentligen igen roll vart laddaren kopplas in, batterierna är ju (än så länge) parallellkopplade med varandra så dom laddas allesammans. Men jag har fixat in en liten kontakt i bilen brevid uttaget för kupévärmare, eller så kopplas jag direkt på batteripolerna fram/bak. Ett skiljerelä ska dock i (kanske om en stund, sitter och funderar på det) så sen blir det separering av batterierna bak och den fram när bilen inte är igång.
aha då räcker de man kopplar ihop ett batteri med 25000 laddaren o alla laddades hehe jag tordde man var tvungen att använda en laddare tillvar och en men de måste väll ta en förfärlig tid att ladda upp alla ändå om man har tex 4 batterier..
We have no blood, Only hardstyle running through our veins
Det beror förstås på hur mycket de är urladdade och vilken storlek det gäller, men visst kan det ta lång tid.
Om man använder bilen på det sätt som du har tänkt, dvs ibland stå och spela "på fest" så att ljudet låter högt utanför bilen, då behövs som sagt ordentligt med batterikapacitet. Sedan gäller det också att hålla koll på batterispänningen och se när spänningen börjar vilja sjunka lite väl lågt.