2770
Sök

Behöver lite hjälp av Alla Ljudfreaks, !!

Designer.
1 260 Inlägg
22 oktober 2010
Ska ni stå runt bilen och festa eller? Kanske skulle kika på ett PA-system istället kanske?

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

412 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
MIKK0 skrev:
Ska ni stå runt bilen och festa eller? Kanske skulle kika på ett PA-system istället kanske?

försöker du va rolig? trött på alla som ska lägga sig i vad man gör o inte gör. O nä ska inte ha något PA system! ljudet i bilen fungerar bra.

We have no blood, Only hardstyle running through our veins

Designer.
1 260 Inlägg
22 oktober 2010
extremtKnAz skrev:
MIKK0 skrev:

försöker du va rolig? trött på alla som ska lägga sig i vad man gör o inte gör. O nä ska inte ha något PA system! ljudet i bilen fungerar bra.

Nej försöker inte vara roligt. Men om du ska ha ljudet när du festar så borde väll ni stå runt bilen om ni ska höra nått?

Jaja, gör som du vill. Du behöver en hel massa batterier ifall du ska kunna spela med bilen avstängd en längre tid. Tänk på det.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 oktober 2010
kristoffersson skrev:
Jag trodde man hade c-tek  (eller något annat)  för att skilja bilbatteriet från musikbatterierna i bak..
Så att batteriet i fram alltid bara går till bilens behov. och batterierna där bak går till musik.

Så batteriet till bilen alltid blir laddat först, sen när det är fullt, så börjar dom där bak laddas..

Jag kan vara helt ute och cyklar, men detta fick jag förklarat för mig av någon butikschef för billjud.

Det är skiljerelä du tänker på. wink Laddaren är till för att, som det låter, LADDA batterierna när bilen inte är igång så generatorn kan ladda. Jag brukar ladda på mina lite ibland så avlastar man generatorn, ström kostar nästan ingenting så då kan laddaren lika gärna få sitta ikopplad när bilen står hemma.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

505 Inlägg
22 oktober 2010
ChriZtoffer skrev:
kristoffersson skrev:
Jag trodde man hade c-tek  (eller något annat)  för att skilja bilbatteriet från musikbatterierna i bak..
Så att batteriet i fram alltid bara går till bilens behov. och batterierna där bak går till musik.

Så batteriet till bilen alltid blir laddat först, sen när det är fullt, så börjar dom där bak laddas..

Jag kan vara helt ute och cyklar, men detta fick jag förklarat för mig av någon butikschef för billjud.

Det är skiljerelä du tänker på. wink Laddaren är till för att, som det låter, LADDA batterierna när bilen inte är igång så generatorn kan ladda. Jag brukar ladda på mina lite ibland så avlastar man generatorn, ström kostar nästan ingenting så då kan laddaren lika gärna få sitta ikopplad när bilen står hemma.

Ahaa, det är inte ofta man inte lär sig något på detta forumet, haha wink

Men kopplar du laddaren direkt på bilbatteriet då? eller bak bland arsenalen? big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 oktober 2010
Det spelar egentligen igen roll vart laddaren kopplas in, batterierna är ju (än så länge) parallellkopplade med varandra så dom laddas allesammans. smile Men jag har fixat in en liten kontakt i bilen brevid uttaget för kupévärmare, eller så kopplas jag direkt på batteripolerna fram/bak. Ett skiljerelä ska dock i (kanske om en stund, sitter och funderar på det) så sen blir det separering av batterierna bak och den fram när bilen inte är igång.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

505 Inlägg
22 oktober 2010
precis, det är lite så min tanke var.

Står man och spelar med bilen avstängd (om man nu inte är hemma och har tillgång till laddare, om man är ute med kompisar osv) .  Så är det ju guld värt att ha ett skiljerelä som gör batterierna bak avsedda för musik, och batteriet fram för bilen.  Så oavsett hur mycket du spelar, startar alltid bilen smile

Och när bilen är igång så ska bilbatteriet laddas i förstahand, när det sedan är fullt så kan dom andra laddas smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 oktober 2010
För att få en sån funktion så får du köra skiljerelät på en separat strömbrytare, annars så är det vanliga (så som jag kommer koppla) att skiljerelät drar när generatorn laddar. Jag kommer dock ha en separat strömbrytare för nödsituationer i motorrummet.
Senast redigerat av ChriZtoffer (22 oktober 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

505 Inlägg
22 oktober 2010
Hur menar du nu?

Skiljereläet bestämmer alltså när batterierna bak ska laddas?
Och i ditt fall laddas allt när man startar bilen?

Men i mitt fall menade du att jag har en strömbrytare som jag kan ha frånslagen när bilen startar för att jag ska kunna ladda batteriet fram först?

21 761 Inlägg
22 oktober 2010
kristoffersson skrev:
Men laddar man inte batterierna med generatorn?
Man ska väl inte behöva koppla in en batteriladdare varje gång man spelat slut på batterierna?

En bilgenerator är inte gjord för att ladda upp batterier som har blivit helt urladdade, den kan överbelastas om man gör på det sättet hela tiden (specellt ifall man har flera batterier). Dras batterierna ur väldigt mycket så ska man i första hand ladda upp dem med batteriladdare, sedan får bilens generator se till att de blir underhållsladdade vid körning. smile

4 693 Inlägg
22 oktober 2010
Ska man spela musik när man festar så kommer det gå åt ca 1 ton batterier om det ska räcka hela natten... Skaffa en släpkärra och 900-1000 kg batterier smile

Booyakasha!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
22 oktober 2010
Softis skrev:
Ska man spela musik när man festar så kommer det gå åt ca 1 ton batterier om det ska räcka hela natten... Skaffa en släpkärra och 900-1000 kg batterier smile

Inte med en ordentlig laddare.. smile

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 oktober 2010
kristoffersson skrev:
Hur menar du nu?

Skiljereläet bestämmer alltså när batterierna bak ska laddas?
Och i ditt fall laddas allt när man startar bilen?

Men i mitt fall menade du att jag har en strömbrytare som jag kan ha frånslagen när bilen startar för att jag ska kunna ladda batteriet fram först?

Skiljerelät är egentligen bara ett helt vanligt slutande relä, men som tål duktigt med ström. Man kan alltså välja själv hur man ska få det att dra (sluta kontakten så att batterierna kopplas ihop). Det normala tillvägagångssättet är att man kopplar spolen (den som drar i relät, får det att sluta) till generatorns D+, då kommer relät att dra så fort generatorn börjar ladda. Annars så får man istället koppla relät via en strömbrytare å att man själv kan välja när batterierna ska vara ihopkopplade och när dom inte ska.

Jag kommer köra med båda varianterna, eller ja, en till-från-till brytare så att jag kan välja manuell styrning (jag kopplar ihop batterierna) eller automatisk (batterierna kopplas ihop när bilen är igång).

Saab 9-3SC {SQ-edition}

505 Inlägg
23 oktober 2010
Med andra ord, om man vill dema med avstängd bil så. DO NOT.. 
Starta bilen istället! hehe.. smile

Jag förstod nog vad du menade,  det här med ström är inte min grej direkt men du förklarar bra så!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
23 oktober 2010
kristoffersson skrev:

Jag förstod nog vad du menade,  det här med ström är inte min grej direkt men du förklarar bra så!

Hur tror du man demar en bil på en utställning.. ?

Med en bra laddare eller två så går det alldeles utmärkt.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

4 693 Inlägg
23 oktober 2010
Tokken skrev:
Softis skrev:

Inte med en ordentlig laddare.. smile

Finns det någon mer ordentlig än C-tek 25000?
Den laddar 25A, då får inte steget dra mer än 25A i snitt om laddaren ska hinna med.

Booyakasha!

21 761 Inlägg
23 oktober 2010
Finns ju andra "intelligenta" laddare som ger mer ström, någon på Bilstereoforum använde väl 50 A laddare har jag för mig. Sedan kan man koppla på flera laddare på batterierna om man har exempelvis MXS25000. smile

412 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Det spelar egentligen igen roll vart laddaren kopplas in, batterierna är ju (än så länge) parallellkopplade med varandra så dom laddas allesammans. smile Men jag har fixat in en liten kontakt i bilen brevid uttaget för kupévärmare, eller så kopplas jag direkt på batteripolerna fram/bak. Ett skiljerelä ska dock i (kanske om en stund, sitter och funderar på det) så sen blir det separering av batterierna bak och den fram när bilen inte är igång.

aha då räcker de man kopplar ihop ett batteri med 25000 laddaren o alla laddades hehe jag tordde man var tvungen att använda en laddare tillvar och en big_smile men de måste väll ta en förfärlig tid att ladda upp alla ändå om man har tex 4 batterier..

We have no blood, Only hardstyle running through our veins

21 761 Inlägg
23 oktober 2010
Det beror förstås på hur mycket de är urladdade och vilken storlek det gäller, men visst kan det ta lång tid. smile

Om man använder bilen på det sätt som du har tänkt, dvs ibland stå och spela "på fest" så att ljudet låter högt utanför bilen, då behövs som sagt ordentligt med batterikapacitet. Sedan gäller det också att hålla koll på batterispänningen och se när spänningen börjar vilja sjunka lite väl lågt.

505 Inlägg
23 oktober 2010
Tokken skrev:
kristoffersson skrev:

Hur tror du man demar en bil på en utställning.. ?

Med en bra laddare eller två så går det alldeles utmärkt.

Jomen nu menade jag om man är ute med på en bilträff eller liknande.
Och inte har tillgång till batteriladdare / vägguttag smile

Sök