3049
Sök

Behöver lite hjälp av Alla Ljudfreaks, !!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 oktober 2010
Men 135dB rent med ett framsystem som hänger med är duktigt högt det med vill jag lova! smile min anläggning hänger inte med riktigt vid dom volymerna men det spelar högt ändå, även om det inte ser så ut när man mäter. För det är just det, många stirrar sig blinda på resultatet på en datorskärm (vilket absolut inte är fel, om man tävlar) men det behöver inte betyda att det upplevs som högt, ofta är dom höga resultaten vid höga frekvenser (40-80Hz). Då spelar jag iaf hellre lite lägre men vid låga frekvenser. ^^,
Senast redigerat av ChriZtoffer (12 oktober 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

505 Inlägg
12 oktober 2010
ChriZtoffer skrev:
Men 135dB rent med ett framsystem som hänger med är duktigt högt det med vill jag lova! smile min anläggning hänger inte med riktigt vid dom volymerna men det spelar högt ändå, även om det inte ser så ut när man mäter. För det är just det, många stirrar sig blinda på resultatet på en datorskärm (vilket absolut inte är fel, om man tävlar) men det behöver inte betyda att det upplevs som högt, ofta är dom höga resultaten vid höga frekvenser (40-80Hz). Då spelar jag iaf hellre lite lägre men vid låga frekvenser. ^^,

Ahaa! smile

Jag bara tog en slumpmässig siffra nu alltså, men killen var ju 100% på att han skulle spela 145db plus.
Det var som sagt bara mitt egna tycke, han får självklart göra precis hur han själv vill smile
Och det är absolut ingen tvekan om att det kommer spela! smile

1 631 Inlägg
12 oktober 2010
extremtKnAz skrev:
o är de något jag funderar över så frågar jag här på garaget smile

Well, det är ju rätt tänkt. Men faktum är att man inte kan ställa ljud över Internet. Hjälpen via forum räcker inte till för att få det bra för en nybörjare.

Du får gärna köpa grejor för 30.000. Det är bra att köpa kvalité från början. Problemet kommer om du inte lyckas köpa exakt rätt - för vad händer när du upptäcker att du valde fel och ska byta? Eller glömt något? Inte kul att stå där med herrejösses-bas som spelar 140 dB och det ändå låter skit...

Ska man lägga 30.000 på ljud så behöver man läsa på lite och framförallt lyssna på andra bilar så man vet mer exakt vad man vill ha!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

505 Inlägg
12 oktober 2010
gurenius skrev:
extremtKnAz skrev:
o är de något jag funderar över så frågar jag här på garaget smile

Well, det är ju rätt tänkt. Men faktum är att man inte kan ställa ljud över Internet. Hjälpen via forum räcker inte till för att få det bra för en nybörjare.

Du får gärna köpa grejor för 30.000. Det är bra att köpa kvalité från början. Problemet kommer om du inte lyckas köpa exakt rätt - för vad händer när du upptäcker att du valde fel och ska byta? Eller glömt något? Inte kul att stå där med herrejösses-bas som spelar 140 dB och det ändå låter skit...

Ska man lägga 30.000 på ljud så behöver man läsa på lite och framförallt lyssna på andra bilar så man vet mer exakt vad man vill ha!

Word! 

Föresten, finns det någon sida där man kan se bmwn med alpine f1 utrustningen? smile

1 631 Inlägg
13 oktober 2010
kristoffersson skrev:
Föresten, finns det någon sida där man kan se bmwn med alpine f1 utrustningen? smile

Nej inte än. F1 ihop med fyra DMX och två DMA från Genesis och så högtalare från Scanspeak. big_smile

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

412 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
kan man göra så här att man köper detta paketet , http://www.ljudstudion.se/hertz-2x12--m … -2424.aspx och de slutsteget man får med där använder man till framsystemet och köper detta http://www.ljudstudion.se/hertz-hp4-p-2697-c-486.aspx till dom 2 basarna?? en tanke jag hade men kanske inte funkar? då har jag gått ner i pris o de kanske kommer att gå ihopa med budgetet något så när..

We have no blood, Only hardstyle running through our veins

stRaend
13 oktober 2010
det första är ett monoblock och det andra är ett 4-kanalssteg? har själv det 4-kanalssteget och det funkar utmärkt till framsystem kan jag säga dig. Så kör med monoblocket till basarna istället.

edit: går inget vidare att köra med monoblock till framsystem heller för den delen, visst funkar det men du får nog inget direkt välljud.
Senast redigerat av stRaend (13 oktober 2010)

412 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
det första är ett monoblock och det andra är ett 4-kanalssteg? har själv det 4-kanalssteget och det funkar utmärkt till framsystem kan jag säga dig. Så kör med monoblocket till basarna istället.

edit: går inget vidare att köra med monoblock till framsystem heller för den delen, visst funkar det men du får nog inget direkt välljud.

ahaa de e de som e skilnaden på mono o 4 kanals, man lär sig alltid något nytt smile är de där monoblocket tillräckligt bra för att få ett duktigt bra ljud ? tongue

219 Inlägg
13 oktober 2010
oftast har du inga högpass filter i ett monoblock heller så de går oftast inte o köra monoblock på framsystem. genesis o några märken till har monoblock som går o köra på framsystem men då börja de nog dra iväg med pengar om du ska ha de. hehe

412 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
per-kan skrev:
oftast har du inga högpass filter i ett monoblock heller så de går oftast inte o köra monoblock på framsystem. genesis o några märken till har monoblock som går o köra på framsystem men då börja de nog dra iväg med pengar om du ska ha de. hehe

haha de här med att köpa ljudsaker e skit svårt för de blir snabbt mycket pengar av de.. smile

219 Inlägg
13 oktober 2010
ja de är inge svårt o bränna 30tusen. hehe. men ja skulle sprätt lätt köpa begagnat. kolla runt lite på nätet va som verkar intressant sen kollar du blocket. låt de ta tid o få ihop grejerna. så blir de billigare o så kan du få värre grejer. de är ju faktiskt så att dom flesta som säljer grejer på tex blocket är ärliga o snälla. sen är de klart att de finns rövhål som ska luras osv. men ja kan nästan lova att 90 procent av de som säljs på begagnat maknaden är de inga större fel på. men ja har  3 basar till salu om du är intresserad. 2st splitter nya dls ur 12" basar och en splitter ny kicker solo x 18".
Senast redigerat av per-kan (13 oktober 2010)

412 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
per-kan skrev:

jag har förståt nu att de som gör att ett ljudsystem låter bra är i stort sätt hur man bygger o slutsteget o batterier så kan du tipsa på ett riktigt bra slutsteg som jag kan ha till 2 st basar o som inte kostar överdrivet mycket ifrån 0 smile till 8.000:-

Designer.
1 260 Inlägg
13 oktober 2010
Huvudenheten är ju själva hjärtat i anläggnngen. Utan en bra huvudenhet spelar resten inte heller så stor roll. Så en bra huvudenhet får du inte glömma. Men självklart måste man bygga ordentligt ändå.

Mina basar och steg är ev. till salu, annars vet jag att Racer-putte här på garaget har ett U-dimension Db2500 till salu. Kollar du på bilstereoforum.se så finns det en köp och sälj avdelning där du nog kan hitta både det ena och andra.

Hertz basarna gillar jag, riktigt roliga! Vet inte om 1000rms räcker till två, känns som aningen lite. Men spelar högt gör det med all säkerhet.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

6 851 Inlägg
13 oktober 2010
Men efter att man följt tråden så känns det lite tveksamt till om du över huvudtaget kommer över 135dB, oavsett vad för saker du kommer skaffa dej.
Vet man inte änns skillnaden på ett monoblock och ett fyrkanals steg..ja då vet inte jag heller.

börja med att köpa en CD spelare och koppla in den.

219 Inlägg
13 oktober 2010
extremtKnAz skrev:
per-kan skrev:

jag har förståt nu att de som gör att ett ljudsystem låter bra är i stort sätt hur man bygger o slutsteget o batterier så kan du tipsa på ett riktigt bra slutsteg som jag kan ha till 2 st basar o som inte kostar överdrivet mycket ifrån 0 smile till 8.000:-

ja jag har ett dls a6 steg o som sagt 2st dls ur 12" basar.  6000kr för alltihopa. o de behvöer inte hundra batterier för o lira helt okej. o läs lite om dls a6 steget så får du se om de är något för dig. men basarna o steget passar som handen i handsken tillsamman.

412 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
MIKK0 skrev:
Huvudenheten är ju själva hjärtat i anläggnngen. Utan en bra huvudenhet spelar resten inte heller så stor roll. Så en bra huvudenhet får du inte glömma. Men självklart måste man bygga ordentligt ändå.

Mina basar och steg är ev. till salu, annars vet jag att Racer-putte här på garaget har ett U-dimension Db2500 till salu. Kollar du på bilstereoforum.se så finns det en köp och sälj avdelning där du nog kan hitta både det ena och andra.

Hertz basarna gillar jag, riktigt roliga! Vet inte om 1000rms räcker till två, känns som aningen lite. Men spelar högt gör det med all säkerhet.

ja de e snat tongue är kenwood 6047u något som man kan va till de mesta ifall man i framtiden köper bättre basar och stegar kan de hänga med då? smile

412 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Men efter att man följt tråden så känns det lite tveksamt till om du över huvudtaget kommer över 135dB, oavsett vad för saker du kommer skaffa dej.
Vet man inte änns skillnaden på ett monoblock och ett fyrkanals steg..ja då vet inte jag heller.

varför är de tveksamt om man får fråga ?

219 Inlägg
14 oktober 2010
extremtKnAz skrev:
TT-Avant skrev:

han menar nog att du behöver lite erfarenhet först. för i ärligt talat vet man inte skillnad på monoblock o 4 kanals steg så ligger nog 145db ganska långt bort om du itne har en massa kompisar som är duktiga på att bygga. men de brukar bli pankaka när en massa kompisar så hjälpa till och kan o vet alllt. som många har sagt i tråden så sätt dig ner o läs på lite va saker o ting är o börja ett litet bygge o se om de blir som du tänkt dig.

skit i db jakten. bygg o se va de spelar sen kan du bygga vidare o leta db. men att börja med att man ska spela 145db o inte har en aning om va bilstereo är känns väl som ett skapligt högt mål eller?? hehe

4 074 Inlägg
14 oktober 2010
per-kan skrev:
extremtKnAz skrev:
TT-Avant skrev:

han menar nog att du behöver lite erfarenhet först. för i ärligt talat vet man inte skillnad på monoblock o 4 kanals steg så ligger nog 145db ganska långt bort om du itne har en massa kompisar som är duktiga på att bygga. men de brukar bli pankaka när en massa kompisar så hjälpa till och kan o vet alllt. som många har sagt i tråden så sätt dig ner o läs på lite va saker o ting är o börja ett litet bygge o se om de blir som du tänkt dig.

skit i db jakten. bygg o se va de spelar sen kan du bygga vidare o leta db. men att börja med att man ska spela 145db o inte har en aning om va bilstereo är känns väl som ett skapligt högt mål eller?? hehe

Äh... kör på! big_smile

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

412 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
per-kan skrev:
extremtKnAz skrev:
TT-Avant skrev:

kanske de men jag hade inte tänkt ta en mass kompisar till hjälp de ända va en som kan lägga kablarna o sånt annars de med bygga tänkte jag göra själv eftersom jag tycker de e kul att bygga smile

Sök