extremtKnAz skrev:
extremtKnAz skrev:
har lite frågor som jag undrar över
vad e slaglängd?
vad e basreflex ?
vad e en avstämd låda och vad används de till?
om man köper 2 st basar och de står på hemsidan att 1 bas behöver tex 44 liters låda, ska jag då bygga 2 st lådor eller en stor som rymmer de dubbla dvs 88 liter?
vad e bäst att dämp lådan eller inte berätta gärna skillnaden
varför har man sluten låda eller portad vilket e bäst ?
tack för svaren
Försöker svara lite seriösare än den där Rättvikarn.
Slaglängd är den sträcka konen på en högtalare kan röra sig. Xmax är från stillastående läge och ut till nåt av ändlägena när man får högtalaren att röra på sig genom att skicka in en signal i den, Xmech är mellan ändlägena när man för hand trycker på konen.
Basreflex är det korrekta order för en portad låda.
Alla basreflexlådor har en avstämning, vid den frekvensen rör sig konen minimalt och du får ut maximalt tryck ur lådan (om jag inte fått det helt om bakfoten), om man ska jaga dB så vill man att den ska överensstämma med bilens resonansfrekvens.
Du kan antingen byggen stor låda på 88L, eller så delar du av den stora lådan så att varje bas får 44L, eller så gör du två helt separata lådor på 44L/st.
Dämpat eller odämpat i lådan, det avgör DU! Jag föredrar att köra utan då det ger en rappare bas som låter trevligare, iaf om man har tillräckligt stor låda. Om man inte kan få till den volym på låda som basen vill ha så kan man trycka i dämpull för att "lura" basen å tro att lådan är något större än vad den egentligen är. Basen kan då spela något djupare men man tappar även i rapphet.
Sluten låda är enklare att få till än portad och spelar generellt sett mer korrekt, medan portad spelar generellt sett högre. Men man kan även få en portad att spela snyggt och en sluten att låda skit. Olika basar vill ha olika låda, en del kan dock funka i båda delarna och då är det upp till byggaren vad man vill använda.