2681
Sök

Behöver lite hjälp av Alla Ljudfreaks, !!

412 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
extremtKnAz skrev:
har lite frågor som jag undrar över

vad e slaglängd?
vad e basreflex ?
vad e en avstämd låda och vad används de till?
om man köper 2 st basar och de står på hemsidan att 1 bas behöver tex 44 liters låda, ska jag då bygga 2 st lådor eller en stor som rymmer de dubbla dvs 88 liter?
vad e bäst att dämp lådan eller inte berätta gärna skillnaden
varför har man sluten låda eller portad vilket e bäst ?
tack för svaren smile
Senast redigerat av extremtKnAz (14 oktober 2010)

We have no blood, Only hardstyle running through our veins

4 074 Inlägg
14 oktober 2010
extremtKnAz skrev:

vad e slaglängd?
vad e basreflex ?
om man köper 2 st basar och de står på hemsidan att 1 bas behöver tex 44 liters låda, ska jag då bygga 2 st lådor eller en stor som rymmer de dubbla dvs 88 liter?

tack för svaren smile

SLaglängd är det magneten rör sig åt vänster när basen spelar över 1000hz.
Basreflex är när nån knackar dig på knät å du vrålar djupa toner.
Avstämd låda är när du snickrar lådan och använder stämjärn.

lol

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

412 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
BJonsson skrev:
extremtKnAz skrev:

vad e slaglängd?
vad e basreflex ?

tack för svaren smile

SLaglängd är det magneten rör sig åt vänster när basen spelar över 1000hz.
Basreflex är när nån knackar dig på knät å du vrålar djupa toner.
Avstämd låda är när du snickrar lådan och använder stämjärn.

lol

seriösa svar big_smilebig_smilebig_smile haha

505 Inlägg
14 oktober 2010
HAHAHA! snickrar lådan och använder stämjärn big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 oktober 2010
extremtKnAz skrev:
extremtKnAz skrev:

vad e slaglängd?
vad e basreflex ?
tack för svaren smile

Försöker svara lite seriösare än den där Rättvikarn. wink

Slaglängd är den sträcka konen på en högtalare kan röra sig. Xmax är från stillastående läge och ut till nåt av ändlägena när man får högtalaren att röra på sig genom att skicka in en signal i den, Xmech är mellan ändlägena när man för hand trycker på konen.

Basreflex är det korrekta order för en portad låda.

Alla basreflexlådor har en avstämning, vid den frekvensen rör sig konen minimalt och du får ut maximalt tryck ur lådan (om jag inte fått det helt om bakfoten), om man ska jaga dB så vill man att den ska överensstämma med bilens resonansfrekvens.

Du kan antingen byggen stor låda på 88L, eller så delar du av den stora lådan så att varje bas får 44L, eller så gör du två helt separata lådor på 44L/st.

Dämpat eller odämpat i lådan, det avgör DU! Jag föredrar att köra utan då det ger en rappare bas som låter trevligare, iaf om man har tillräckligt stor låda. Om man inte kan få till den volym på låda som basen vill ha så kan man trycka i dämpull för att "lura" basen å tro att lådan är något större än vad den egentligen är. Basen kan då spela något djupare men man tappar även i rapphet.

Sluten låda är enklare att få till än portad och spelar generellt sett mer korrekt, medan portad spelar generellt sett högre. Men man kan även få en portad att spela snyggt och en sluten att låda skit. Olika basar vill ha olika låda, en del kan dock funka i båda delarna och då är det upp till byggaren vad man vill använda.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 074 Inlägg
14 oktober 2010
ChriZtoffer skrev:
extremtKnAz skrev:
extremtKnAz skrev:

vad e slaglängd?
vad e basreflex ?
tack för svaren smile

Slaglängd är den sträcka konen på en högtalare kan röra sig. Xmax är från stillastående läge och ut till nåt av ändlägena när man får högtalaren att röra på sig genom att skicka in en signal i den, Xmech är mellan ändlägena när man för hand trycker på konen.

Alla basreflexlådor har en avstämning, vid den frekvensen rör sig konen minimalt och du får ut maximalt tryck ur lådan (om jag inte fått det helt om bakfoten), om man ska jaga dB så vill man att den ska överensstämma med bilens resonansfrekvens.

Du kan antingen byggen stor låda på 88L, eller så delar du av den stora lådan så att varje bas får 44L, eller så gör du två helt separata lådor på 44L/st.

Dämpat eller odämpat i lådan, det avgör DU! Jag föredrar att köra utan då det ger en rappare bas som låter trevligare, iaf om man har tillräckligt stor låda. Om man inte kan få till den volym på låda som basen vill ha så kan man trycka i dämpull för att "lura" basen å tro att lådan är något större än vad den egentligen är. Basen kan då spela något djupare men man tappar även i rapphet.

Sluten låda är enklare att få till än portad och spelar generellt sett mer korrekt, medan portad spelar generellt sett högre. Men man kan även få en portad att spela snyggt och en sluten att låda skit. Olika basar vill ha olika låda, en del kan dock funka i båda delarna och då är det upp till byggaren vad man vill använda.

Tss... Falubon vill bara glänsa å glassa!
big_smiletongue

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
14 oktober 2010
kristoffersson skrev:
HAHAHA! snickrar lådan och använder stämjärn big_smile

Undrar om klippet finns kvar när K1mm0 snickrar till en slotport med yxa med en mega struthatt på huvet :-)

Men men, om man säger såhär, släpp lite på köpkåtheten med många kit och 3-4 kw i slutstegseffekt och börja med ett 2-kanalsteg och ett 6,5" tvåvägs-kit till framdörrarna

Sen köp två vanliga 12" basar och ett monoblock till dem. Ett vettigt på 1000wrms räcker långt om basarna är "normala" bygg sen en portad låda på ca 110L med en 6" aeroport i mitten, längd på denna får man justera efter hur man vill ha lådan avstämd/hur det passar basarna (djupbas eller högre bas osv )

Dra en 50mm2 kabel genom bilen och ha ett distribution/säkringsblock med iaf två 20-25mm2 utgångar i skuffen så drar du en kabel till var slutsteg och säkrar av dem samtidigt i blocket.
Sen tycker jag nog man bör köpa lite dämpmatta och sätta på plåten i bagage och dörrar iaf så man slippe det värsta skramlandet.

med en cd-spelare för 2-3000kr och material till att bygga baslåda skulle ja tro detta landar på max 15k och då har man saker som de flesta skulle vara nöjda med en längre tid och det kommer ösa på duktigt i bilen när man väl vill det.

Hoppas du får nån rätsida på dina byggplaner.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

412 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
extremtKnAz skrev:
extremtKnAz skrev:

vad e slaglängd?
vad e basreflex ?
tack för svaren smile

de svaret tackar jag för wink

412 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
frippe var schysst o fixade ihop ett paket och vill säga tack till han och alla andra som har hjälpt mig! :

artnr:    Benämning:
  he0134  Hertz ESK 165.3                    1389 kr  2-vägs kit
  he0166  Hertz ES 300D.3  2 st             2578 kr  Basar 12"
  ö9000    50mm2 kabelpaket                  899 kr  Lite smått o gott
  ac0550  Connection BFD21                    349 kr  Säkringsblock/distblock
  pi0164   Pioneer DEH-4200SD              1989 kr  CD-Spelare
  sp0700  SPL Dynamics ICE-1500D       2989 kr  Monoblock
  ga0100  Silent Coat 40 ark                   979 kr  Dämpmattor
  sp0702  SPL Dynamics ICE 150.2       1 989 kr  2-kanals steg till dörrarna
  fr0005   Aeroport 6" svart                    279 kr  Basport
  ac0206  Connection FT2 550 5,5m        149 kr  Lågnivåkabel till ett steg till
  ar6032  20mm2 blå strömkabel 2m        98 kr  från jordpunkt till stegen
  ar6030  20mm2 silver strömkabel 2m     98kr  från distblock till stegen
  ar6000  2x1,5mm2 högtalarkabel 10m 100 kr  från 2-kanalssteg fram till kitet i dörrarna
  ar6004  2x4mm2 högtalarkabel 4m      104 kr  till baslådan.
  ac0412  Connection SFA100 100A           49kr  säkringar till distblocket
  md8028 MDS P8                                    99kr  anslutningspanel till baslådan

Totalt inklusive frakt och moms: 14 305 kr 

vad tycker ni andra om de hära?, jag själv tycker de verkar vara bra:)

stRaend
15 oktober 2010
verkar som ett mycket bra paket smile

505 Inlägg
15 oktober 2010
Du lär ju spela betydligt bättre än mig, än så länge smile

412 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
verkar som ett mycket bra paket smile

låter bra de smile , lådan ska jag göra i mdf 19mm o ska rymma runt 100-110 L med 1 st 6'' aeroport, där i ska basarna på pumpa loss smile ifall de blir de paketet wink

412 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
kristoffersson skrev:
Du lär ju spela betydligt bättre än mig, än så länge smile

jasså;) bara jag får bra bas så e jag nöjd men klar de e kul när db ligger över 130 sträcket big_smile

505 Inlägg
15 oktober 2010
Hade jag varit du så hade jag köpt 22mm mdf imed du har två basar smile
Plus det är inte alls mycket dyrare!

Jag har inte så mycket bas, men imed min bil är en sedan så får man väl skylla sig själv smile

412 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
kristoffersson skrev:
Hade jag varit du så hade jag köpt 22mm mdf imed du har två basar smile
Plus det är inte alls mycket dyrare!

Jag har inte så mycket bas, men imed min bil är en sedan så får man väl skylla sig själv smile

ja de kan man ju göra tänkte jag inte på tack, de e nackdelen med att ha sedan .

Designer.
1 260 Inlägg
15 oktober 2010
Kanonpaket. Beställ hem så du kan börja bygga nu. Släng upp en projekttråd sen så kan du nog få lite hjälp.
Senast redigerat av MIKK0 (15 oktober 2010)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

412 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
MIKK0 skrev:
Kanonpaket. Beställ hem så du kan börja bygga nu. Släng upp en projekttråd sen så kan du nog få lite hjälp.

projekttråd e ett måste tongue

505 Inlägg
15 oktober 2010
Det tycker jag!

När jag fått hem mina nya grejer så ska där också upp en projekttråd! smile
Men det dröjer någon vecka innu !

412 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
kristoffersson skrev:
Det tycker jag!

När jag fått hem mina nya grejer så ska där också upp en projekttråd! smile
Men det dröjer någon vecka innu !

gött projek är roliga att följa speciellt när de e om ljudanläggning, tummen upp!smile

Gladen Audio
2 388 Inlägg
15 oktober 2010
Satte i hop lite grejer jag själv tycker är prisvärda och som kommer spela bra i bilen han har utan att krångla till det för mkt med tanke på liten erfarenhet av att bygga billjud.

Enda ja kom på behövs till är nån mer kabelsko till att jorda stegen och lite matta att klä baslådan med om man nu vill det. samt lite batteri men det hade han redan räknat med.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Sök