Beangt skrev:
Stor inför den stora frågan om jag ska införskaffa vinterbil eller inte..
Hur mkt sliter det igentligen på bilen av våra saltade vägar och kall starter?
anledningen till att jag inte vill ha en vinterbil är att jag bor mitt i stan och har endast 1 garageplats
men vill egentligen inte köra med min bil på vintern..
Vägsaltet är nog det värsta hotet för bilar som körs på vintern.
Att göra en ordentlig underredsbehandling under sommaren hjälper nog en del.
Bilar som tillverkas idag brukar inte ha något bra underredsskydd alls när de är nya utan de får man själv bekosta om man vill att bilen ska hålla sig bra mot rost.
Rostkyddet ska förbättras ungefär var 4 år.
De bilar jag tror tål vinter i sydsverige bäst är de som har varmgalvaniserade karosser kombinerat med kontinuerligt underhållet stenskottskydd av tex Tuff cote dinol verkstad.
Varmgalvaniseringen är väldigt bra på så sätt att då ett stenskott uppstår ner till plåten så läker galvet skadan själv och rost hinner ej uppstå.
En bil som saknar galvanisering börjar rosta om man inte själv hittar stenskottet och fyller i det.
Välj en bil som är varmförzinkad från topp till tå och vårda den med rostskydd om man vill ha en slitvarg som håller i evigheter för vinterkörning.
Kan också va bra att göra en noggran vaxning av bilen innan vintern så lacken klarar sig bättre.
Spola av och tvätta bilen ren från vägsalt och slask ofta då det är mycket skit på vägarna, skölj noga i hjulhus och bakom skärmkanter.
Håll avståndet, speciellt till lastbilar så undviker man stenskott bättre och ökar samtidigt trafiksäkerheten.
Motorn mår nog bäst av att man använder motorvärmare innan man kör iväg men den ska nog klara sig bra annars också, om de är nån kvalitet på motorn.