2524
Sök

Hur mycket stryk tar igentligen bilen av att rulla på vintern?

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
6 oktober 2010
#21
Folk är lite för petiga med kallstarter tycker jag... fan köper ni bara skrot eller vad är det frågan om???

Jag har haft 850, 740, astra, Eclipse G1, Golf 3 GTi och volvo 960. Och kört med samtliga på vintern utan några som helst problem, startat i säkert 20 minus helt utan problem, och jag har aldrig haft motorvärmare på någon av dem... Nu tröttnar jag visserligen snabbt på mina bruksbilar så jag behåller dem aldrig länge, men golfen hade jag i 1,5 år och den funkade som den skulle...

Ska även tillägga att 960in är denenda bilen som är servad med originalprylar, alla andra har fått biltemadelar.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

5 111 Inlägg
6 oktober 2010
#22
AcesHigh666 skrev:
Sköt servicen och tvätta bilen så håller den... enda anledningen till vinterbil är folk som kör "byggen" som inte praktiskt kan framföras på vintern.

Det finns den kategorin, och så finns det kategorin som ska ha vinterbil för att det är tufft för att storpojkarna har det, och ställer av sin rostvita biltemastylade 940 GL -93 till förmån för nån ännu risigare surhink över vintern... wink


404 Inlägg
6 oktober 2010
#23
Det handlar väl inte om att bilen startar eller inte, en frisk bil sparkar ju igång även om det är -40, men varför utsätter man sin bil för det slitaget helt i onödan och hur kul är det att sätta sig i en iskall bil och köra iväg?


5 111 Inlägg
6 oktober 2010
#24
Precis, och sen sänker det ju bränsleförbrukningen rätt så duktigt, speciellt om man bara kör korta sträckor.


2fast4you
371 Inlägg
6 oktober 2010
#25
borde va värre o ha varmgarage på vintern om man brukar bilen dagligen.. så länge bilen är kall så kan ju inte saltet verka. men kör man in den i garaget tinar ju bilen o saltet blir till liv. sen kör du ut den o då lägger det sig is på saltet o salt på där igen. är ju en teori.

haru kört fast eller

OEM <3
6 957 Inlägg
6 oktober 2010
#26
Hade nog föredragit ett kallgarage och en motorvärmarkabel på vintern än ett varmgarage.

OEM <3

huh?
10 427 Inlägg
5 111 Inlägg
6 oktober 2010
#28
Det beror ju på hur länge den hinner stå åt gången.

Kör man bilen flera gånger om dagen så är det inte bra.

Kör man en gång i veckan så är nog varmgarage bäst...


OEM <3
6 957 Inlägg
6 oktober 2010
#29
Jag som kör 5 mil rejält saltad väg på dagarna skulle nog må bäst med kallgarage eller som i mitt fall, en härlig liten vinterbil big_smile

OEM <3

2fast4you
371 Inlägg
6 oktober 2010
#30
ja jag tror det är mycket bättre me kallgarage o motorvärmar kabel om man brukar bilen relativt ofta.

haru kört fast eller

2 924 Inlägg
6 oktober 2010
#31
Oljan i en kall motor är mkt tjockare = den smörjer inte alls lika bra och oljepumpen klarar inte av att fördela den tjocka oljan på samma sätt på tomgång även dels för att oljepumpen inte snurrar lika fort då... så därför är det skadligt.
(sen ska man inte köra en bil på höga varv under uppvärmningen, det är inte heller bra roll )

Dessutom innan motorn erhållit sin normala driftstemperatur så pumpas mkt mer bränsle in i motorn, därav kommer ekonomin in i bilden.

Sen ur miljöperspektiv så sprutar bilen ut mkt mer smutsiga avgaser under uppvärmningen eftersom förbränningen inte är optimal för motorn ännu då.

Så stå inte på tomgång för länge vid kallstart, utan kör iväg lungt och försiktigt tills motorn är varm.

~ Life is short, have FUN! ~

Smålänning
7 883 Inlägg
6 oktober 2010
#32
Min startar lättare ju kallare det är smile
Jag brukar bara starta, skrapa rutorna, köra försiktigt tills jag börjar frysa, då gasar ja som vanligt... Vafan, en motor ska väll tåla lite..
Dock brukar jag aldrig varva över 4500 innan det kommer fesljummen luft ur utblåsen.. Så har jag gjort med alla mina bilar. Har aldrig haft nått problem relaterat till det.
Men det går rätt fort tills värmen kommer, det är ju en gammelvolvo byggd för skitväder wink

Bara upp med varvet så att oljan kommer fram fortare wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

730 Inlägg
6 oktober 2010
#33
haha låter som folk är rädda för att deras bilar ska gå sönder så fort det är lite minus grader och snö ute:|
Har ni sånna skitbilar, kallstart hit o dit wtf, så fort går inte en bil sönder om den är frisk.

749 Inlägg
6 oktober 2010
#34
Beangt skrev:
Stor inför den stora frågan om jag ska införskaffa vinterbil eller inte..

Hur mkt sliter det igentligen på bilen av våra saltade vägar och kall starter?

anledningen till att jag inte vill ha en vinterbil är att jag bor mitt i stan och har endast 1 garageplats

men vill egentligen inte köra med min bil på vintern..

Vägsaltet är nog det värsta hotet för bilar som körs på vintern.
Att göra en ordentlig underredsbehandling under sommaren hjälper nog en del.
Bilar som tillverkas idag brukar inte ha något bra underredsskydd alls när de är nya utan de får man själv bekosta om man vill att bilen ska hålla sig bra mot rost.
Rostkyddet ska förbättras ungefär var 4 år.

De bilar jag tror tål vinter i sydsverige bäst är de som har varmgalvaniserade karosser kombinerat med kontinuerligt underhållet stenskottskydd av tex Tuff cote dinol verkstad.
Varmgalvaniseringen är väldigt bra på så sätt att då ett stenskott uppstår ner till plåten så läker galvet skadan själv och rost hinner ej uppstå.
En bil som saknar galvanisering börjar rosta om man inte själv hittar stenskottet och fyller i det.

Välj en bil som är varmförzinkad från topp till tå och vårda den med rostskydd om man vill ha en slitvarg som håller i evigheter för vinterkörning.

Kan också va bra att göra en noggran vaxning av bilen innan vintern så lacken klarar sig bättre.
Spola av och tvätta bilen ren från vägsalt och slask ofta då det är mycket skit på vägarna, skölj noga i hjulhus och bakom skärmkanter.

Håll avståndet, speciellt till lastbilar så undviker man stenskott bättre och ökar samtidigt trafiksäkerheten.

Motorn mår nog bäst av att man använder motorvärmare innan man kör iväg men den ska nog klara sig bra annars också, om de är nån kvalitet på motorn.
Senast redigerat av Bjornn (6 oktober 2010)


2 924 Inlägg
7 oktober 2010
#35
Bullet--- skrev:
Beror helt o hålet vilken viskositet oljan har, vilka kallstartsegenskaper mm.

Njaa... det beror på många fler saker...

Batterier slits ju ganska hårt vintertid, givetvis beroende på hur kallt det är.

Har hört på flera håll nu att det spås att vi ska få kallaste vintern på 100år nu... roll

~ Life is short, have FUN! ~

210 Inlägg
7 oktober 2010
#36
peegee skrev:
Bullet--- skrev:
Beror helt o hålet vilken viskositet oljan har, vilka kallstartsegenskaper mm.

Njaa... det beror på många fler saker...

Batterier slits ju ganska hårt vintertid, givetvis beroende på hur kallt det är.

Har hört på flera håll nu att det spås att vi ska få kallaste vintern på 100år nu... roll

kallaste på tusen år sa dom på radion att rumänska forskare hade utlovat smile

2 924 Inlägg
7 oktober 2010
#37
Bullet--- skrev:
peegee skrev:
Bullet--- skrev:
Beror helt o hålet vilken viskositet oljan har, vilka kallstartsegenskaper mm.

Njaa... det beror på många fler saker...

Batterier slits ju ganska hårt vintertid, givetvis beroende på hur kallt det är.

Har hört på flera håll nu att det spås att vi ska få kallaste vintern på 100år nu... roll

jodå, det förstår jag med, men han skrev "oljan BÖR smörja ändå", och det beror ju på vilken olja man om den smörjer bra eller dåligt vid kalla temperaturer.

Ok, då missförstod jag, ursäkta mig smile

~ Life is short, have FUN! ~

1 255 Inlägg
7 oktober 2010
#38
Bullet--- skrev:
peegee skrev:
Bullet--- skrev:
Beror helt o hålet vilken viskositet oljan har, vilka kallstartsegenskaper mm.

Njaa... det beror på många fler saker...

Batterier slits ju ganska hårt vintertid, givetvis beroende på hur kallt det är.

Har hört på flera håll nu att det spås att vi ska få kallaste vintern på 100år nu... roll

jodå, det förstår jag med, men han skrev "oljan BÖR smörja ändå", och det beror ju på vilken olja man om den smörjer bra eller dåligt vid kalla temperaturer.

Därför man ska ha en olja med låg viskositet på vintern tex:0w40

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

Smålänning
7 883 Inlägg
7 oktober 2010
#39
Anubis skrev:
Bullet--- skrev:
peegee skrev:

Njaa... det beror på många fler saker...

Batterier slits ju ganska hårt vintertid, givetvis beroende på hur kallt det är.

Har hört på flera håll nu att det spås att vi ska få kallaste vintern på 100år nu... roll

jodå, det förstår jag med, men han skrev "oljan BÖR smörja ändå", och det beror ju på vilken olja man om den smörjer bra eller dåligt vid kalla temperaturer.

Därför man ska ha en olja med låg viskositet på vintern tex:0w40

Varför?
Ingen av mina bilar har rasat på 10W/40. Den jag hade med hydrauliska tryckare till ventilerna knackade inte ens 1 sekund efter start.

Bilar är till för att användas... Tål dom inte några kallstarter vore det för jäkla dåligt...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 255 Inlägg
7 oktober 2010
#40
twin_cam skrev:
Anubis skrev:
Bullet--- skrev:
jodå, det förstår jag med, men han skrev "oljan BÖR smörja ändå", och det beror ju på vilken olja man om den smörjer bra eller dåligt vid kalla temperaturer.

Därför man ska ha en olja med låg viskositet på vintern tex:0w40

Varför?
Ingen av mina bilar har rasat på 10W/40. Den jag hade med hydrauliska tryckare till ventilerna knackade inte ens 1 sekund efter start.

Bilar är till för att användas... Tål dom inte några kallstarter vore det för jäkla dåligt...

10w klassas fortfarande som låg viskositet skrev bara att de va ett exempel med 0w40, kommer sj köra 5w50 i vinter med min.
Senast redigerat av Anubis (7 oktober 2010)

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D


Sök