3213
Sök

Hur mycket stryk tar igentligen bilen av att rulla på vintern?

242 Inlägg
8 oktober 2010
#41
peegee skrev:
Bullet--- skrev:
Beror helt o hålet vilken viskositet oljan har, vilka kallstartsegenskaper mm.

Njaa... det beror på många fler saker...

Batterier slits ju ganska hårt vintertid, givetvis beroende på hur kallt det är.

Har hört på flera håll nu att det spås att vi ska få kallaste vintern på 100år nu... roll


kolla på filmen från 56 sec om du inte orkar kolla på hela

Batteriet slits inte mer på vintertid, batterier håller längre ju kallare dem är (så länge dem inte fryser till is) det är värmen som sliter på batteriet, ju varmare det är ju fortare går kemiskareaktionen i batterit. Han förklarar bra så se och lär big_smile hehe
Senast redigerat av namcon (8 oktober 2010)


21 761 Inlägg
8 oktober 2010
#42
Det beror på hur man menar att batteriet slits.

Värme gör som sagt att batteriet slits pga snabbare kemiska reaktioner, men kyla gör dels att batteriet får jobba hårdare vid starter och dels att laddspänningen inte är optimal. Ju kallare det är desto högre behöver laddspänningen vara för att batteriet ska ta emot laddning på ett bra sätt. smile

Här i Sverige tror jag inte att värmen inverkar på batterierna så väldigt mycket, det är när yttertemperaturen börjar ligga på 30-40 plusgrader eller mer som värmen börjar påverka ordentligt.

263 Inlägg
8 oktober 2010
#43
Ska man snacka om ekonomi och vad bilen dricker vid kallstart eller om man gasar till 7000 varv en eller 2 gånger istället för 3500 så är det en sån liten skillnad att däcktryck och last spelar mer roll för bensinkostnader då!

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -

Hojmek
748 Inlägg
9 oktober 2010
#44
Anubis skrev:
twin_cam skrev:
Anubis skrev:

Därför man ska ha en olja med låg viskositet på vintern tex:0w40

Varför?
Ingen av mina bilar har rasat på 10W/40. Den jag hade med hydrauliska tryckare till ventilerna knackade inte ens 1 sekund efter start.

Bilar är till för att användas... Tål dom inte några kallstarter vore det för jäkla dåligt...

10w klassas fortfarande som låg viskositet skrev bara att de va ett exempel med 0w40, kommer sj köra 5w50 i vinter med min.

Eller så använder man motorvärmaren ( Om man nu har någon ), vips så är problemet löst smile

volvolover
667 Inlägg
9 oktober 2010
#45
2ooSX skrev:
Ja som ovan säger, sen är det ju även för saltet och kallstarterna..de tar ju givetvis mer på motorn..

Ett tips är iaf att inte låta bilen stå på tomgång tills den blivit varm, utan kör iväg direkt.. mindre skadligare smile

vf är det skadligare att låta den stå på tomgång tills den blir varm en vad det är att köra iväg direkt?

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

Norrlänning
1 453 Inlägg
9 oktober 2010
#46
ÄÄhhh! Ja vet inte hur ni resonerar, men jag har varken råd eller lust att ha min bil för 200.000 stående halva året...

Dessutom tror ja M fronten fungerar utmärkt som plog i vinter!

Och ska ja smälla i vinter så hoppas ja verkligen att ja sitter i min bmw så man överlever!

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

242 Inlägg
9 oktober 2010
#47
Drönirettab skrev:
Det beror på hur man menar att batteriet slits.

Värme gör som sagt att batteriet slits pga snabbare kemiska reaktioner, men kyla gör dels att batteriet får jobba hårdare vid starter och dels att laddspänningen inte är optimal. Ju kallare det är desto högre behöver laddspänningen vara för att batteriet ska ta emot laddning på ett bra sätt. smile

Här i Sverige tror jag inte att värmen inverkar på batterierna så väldigt mycket, det är när yttertemperaturen börjar ligga på 30-40 plusgrader eller mer som värmen börjar påverka ordentligt.

Jag tror det är mera att man ska förvara ett nytt oanvänt batteri kallt, men sen när det är i bilen spelar det ingen roll för du kan ju inte påverka tex om det är 30 grader varmt i skuggan eller om det är säg 30- ute. Om du går ut och kör några timmar då lär ju motor rummet vara varmt och lär ha värmt upp batterit så det kan ju inte spela så stor roll. Med andra ord så tror jag som jag skrev att det är när batteriet är nytt det ska förvaras kallt så reaktionen går långsamt.cool

Det var 34,1 grader som varmast i sommras här i Enköping iaf, och i januari så var det 27,9- som kallast. big_smile
Senast redigerat av namcon (9 oktober 2010)


21 761 Inlägg
9 oktober 2010
#48
Ja, ur förvaringssynpunkt ska batterier ha kallt runt omkring sig för att minska självurladdningen. Visst värms motorrummet upp, men det tar ett tag innan batteriet har blivit "genomvarmt" och kör man kortare sträckor så är det inte säkert att batteriet hinner värmas upp ordentligt. smile

volvolover
667 Inlägg
9 oktober 2010
#50
jonnielahti skrev:
Turbomotor skrev:
2ooSX skrev:
Ja som ovan säger, sen är det ju även för saltet och kallstarterna..de tar ju givetvis mer på motorn..

Ett tips är iaf att inte låta bilen stå på tomgång tills den blivit varm, utan kör iväg direkt.. mindre skadligare smile

vf är det skadligare att låta den stå på tomgång tills den blir varm en vad det är att köra iväg direkt?

naturen, utsläpp av orenade gaser!

det blir väl orena gaser och mkt utsläpp även om man kör med en kall bil?

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

2 924 Inlägg
9 oktober 2010
#51
Ett nedkyllt batteri ger lägre startström och har sedan batteriet låg uppladdning, så tar det mer stryk vid användning i kyla...
Det är precis det problemet Elbilstillverkare kämpar med för att finna en bra lösning på, då batterikapaciteten behövs för drift.

Problem med att värme skadar batteriet är inte ett nordiskt problem, som sagt.

~ Life is short, have FUN! ~

-.-
383 Inlägg
9 oktober 2010
#52
Turbomotor skrev:
det blir väl orena gaser och mkt utsläpp även om man kör med en kall bil?

Jo men motorn kommer snabbare upp i temp om man kör iväg.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
9 oktober 2010
#53
Man måste vänta med att köra iväg tills bilen blir varm, annars ser man ju inte ut tongue
Senast redigerat av AcesHigh666 (9 oktober 2010)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

volvolover
667 Inlägg
9 oktober 2010
#54
JonasK skrev:
Turbomotor skrev:
det blir väl orena gaser och mkt utsläpp även om man kör med en kall bil?

Jo men motorn kommer snabbare upp i temp om man kör iväg.

ja men kallt som fan att köra dom första minutrarna tongue

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

1 319 Inlägg
9 oktober 2010
#55
har alltid stått på tomgång med mina bilar på vintern, min far och min mor med, och vi har aldrig någonsin haft några bekymmer. att det kanske blir problem om 30 år fine, men under en 5-6 vintrar med samma bil på tomgång så.. i beg to differ att man märker något.

_----------'

6 630 Inlägg
9 oktober 2010
#56
Tycker att växla vid 3000 varv är påtok för sent för kallstarter

2000 funkar hur bra som helst..

De/Dem

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
9 oktober 2010
#57
Alldeles för mkt mest beroende på det förbannade saltet....

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

volvolover
667 Inlägg
9 oktober 2010
#58
sleepyoh skrev:
har alltid stått på tomgång med mina bilar på vintern, min far och min mor med, och vi har aldrig någonsin haft några bekymmer. att det kanske blir problem om 30 år fine, men under en 5-6 vintrar med samma bil på tomgång så.. i beg to differ att man märker något.

samma här och lika så mina föräldrar, när man går upp i varv för att växla och öka farten så blir det mer föroreningar än en bil som står still på nästan samma varvtal och blir varm innan man kör och ökar varvtalet?

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
9 oktober 2010
#59
AcesHigh666 skrev:
Asså om man ser till att bilen är underedsbehandlad och skyddad samt tvättar den typ en gång i veckan så ska det mycket till för att en bil ska rosta.

Då ska man även tvätta inne i hjulhus och tvätta undertill.

Presis smile fattar inte varför så många blir förvånade över att vi kör & ska köra med våran i vinter, men som du sa ovan oxå våran går ju att köra på vintern så varför inte? smile underredsbehandla & vara noga med tvätt rätt ofta så är det inga som helst problem. det rostar ju inte av att det ligger salt på lacken under ett dygn eller så smile


1 567 Inlägg
9 oktober 2010
#60
Jag gör som så många andra startar bilen på vintern på med defrostern ut och skrapa rutorna sedan köra iväg. Aldrig några problem
Senast redigerat av 940R (9 oktober 2010)

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS


Sök