Andromeda skrev:
Mina pensionerade grannar kör sin 9000 i ur och skur året runt, och tvättar den i automattvätt exakt varannan vecka på vintern och varje månad på sommaren, rutiner är viktigt för äldre
Jag har haft förmånen att kolla på den bilen upphissad när jag hjälpte dom att byta olja i GDS-hallen, och det finns inte minsta antydan till rost i dörrar, skärmar eller baklucka. Det enda är lite på tankbanden och länkarmar, inte på själva karossen. Och den bilen har ändå gått 17k mil, är en -97:a, och går mest korta sträckor i stadstrafik. Så sköter man bilen ordentligt och spolar av undertill med jämna mellanrum behöver det nog inte hända så mycket om den är i bra skick från början. Något Ditec-tjosan kör de inte med.
Jo men ännu är ej den bilen värst gammal, om man inte börjar underhålla chassit så kommer det rosta.
Vanligaste ställena är bakom lister, bakom sidokjolar, i nederkant på dörrarna där folk brukar dra i med benet då man kliver in i bilen, samt i ovankant på trösklen brukar folk också skrapa i med fötterna när man kliver in i bilen.
Sen är frågan hur gammal man vill att bilen ska bli?
Vill man att bilen ska rulla i ur och skur och bli 30+år utan rost så bör man sköta rostskyddet väldigt noggrant och räkna med att massvis av delar kommer behövas bytas ut.
Bilen behöver mer omvårdnad ju äldre den blir om man nu vill ha den i toppskick, noggranare med service, fin olja osv, oftast så gör tyvärr folk tvärtom och börjar missköta bilen mer ju äldre den blir.
De flesta bilar med lite kvalitet blir väl 20år idag utan några problem.
Ungefär vid 20 års ålder och 30-40tusen mil så är det massvis av saker på bilen som har gjort sitt.
Bromsoken, fjädrarna och stötdämparnas livslängd har passerat då, bara att slänga och köpa nytt om man vill ha kvar bilen.
Diverse busstningar i hjulupphängningar är förhårdnade och spruckna och leder nu in oljud i kupén och kan gå sönder lätt,
Är inte hjullagren redan bytta så lär de inte hålla länge till.
Motorns tätningar, ventiltätningar, packboxar och o-ringar är förhårdnade och dåliga, lika så kylarslangar.
Gummi är en färskvara och efter 20år är det utslitet, spelar ingen roll hur långt bilen har gått gummi blir dåligt ändå!
Även många andra delar på bilarna är nog ganska slitna då, motorelektronik, bränslepumpar osv.
Hur pass bra tätar cylinderhuvudets ventiler efter 20års slitage?
Hur är det med tätningarna i en styrväxel med servo eller en automatväxellåda efter 20år?
Främre avgaset på bilen med, grenrör, främre rör och katalysator bör nog vara ganska slitet nu också.
Många bilar hamnar på skrotan vid denna åldern kanske pga att ägarna tycker de är för dyrt att köpa nya bromsok eller nått annat av ovanstående, även fast bilen har klarat sig helt från rost så har bilens värde sjunkit så mycket att det inte är lönsamt att reparera om man inte själv ska ha bilen och köra med.
Sen är en del bilar redan från början dömda att rosta upp, sånna bilar som jag brukar kalla billighetsbilar, som var billiga vid inköp men saknar diverse saker för att kunna få en lång livslängd, eller bilar som är rent för dåligt konstruerade av biltillverkarna.