3046
Sök

Super Seven med kompressormatad R1 motor

Här är en liten tråd om projektet med min egenhändigt byggda Super Seven - först med en kompressormatad motor sedan med Turbo istället...byggd helt från scratch av mig själv hemma i garaget.

309 547 Visningar
Uppdaterades senast 28 april 2020
32 Inlägg
20 februari 2011
#181
Nice!
De e till att skruva när andra sover smile Inte undra på att du få så mycket gjort, när sover du då?
Vart har du köpt den fina slavcylindern till kopplingen?
Skulle behöva något bättre på min med.....
Magura cylindern är visserligen smidig, men på tok för klen och så läcker den fast den är nyrenoverad.....

Läs mer om Världens snabbaste Quad på is här www.4wheel.se eller www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=220486

692 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
#182
BansheeR1Turbo skrev:
Nice!
De e till att skruva när andra sover smile Inte undra på att du få så mycket gjort, när sover du då?
Vart har du köpt den fina slavcylindern till kopplingen?
Skulle behöva något bättre på min med.....
Magura cylindern är visserligen smidig, men på tok för klen och så läcker den fast den är nyrenoverad.....

Att sova är överskattat...smile Man får ta igen det när man blir gammal.
Det är en Wilwood cylinder, köpte den i USA (billigast). Gå in på deras hemsida så får du mått etc. Jag tycker att den har funkat perfekt-lagom slaglängd-håller bra, så den kan jag verkligen rekomendera. Nu använder jag Wilwoods huvudcylindrar till både koppling o broms, men min huvudcylinder sitter ju på pedalstället och är en 0,70" (17,8mm) i diameter - du lär väl använda något "handjagat"?.


32 Inlägg
22 februari 2011
#183
Tusen tack!
Då ska jag gå ut där och kolla!
Såg någon sida i sverige som tog straxt under 1000kr för den, vad gav du?

Läs mer om Världens snabbaste Quad på is här www.4wheel.se eller www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=220486

692 Inlägg
22 februari 2011
Trådstartare
#184
BansheeR1Turbo skrev:
Tusen tack!
Då ska jag gå ut där och kolla!
Såg någon sida i sverige som tog straxt under 1000kr för den, vad gav du?

Jag kommer inte ihåg exakt, men det var nog mer på den tiden då jag köpte den...men det låter helt klart rimligt. På Wilwoods hemsidan kostar den 79 USD - artikelnummer: 260-1333.
Jag är ännu så länge jättenöjd med den!


692 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
#185
Mer grejor med Posten från USA - bränsletrycksregulatorn från Aeromotive dök upp. AN6 kopplingar samt uttag för bränsletrycksmätare. Nu kan man beställa AN-kopplingar och bygga klart bränslet så snart toppen anländer och hamnar på rätt plats. Drivremmen kom från Transtech till kompressorn. Beställde en med 115 kuggar efter att ha måttat och det verkar passa bra - nu skall remspännarefästet tillverkas (och ev en ny remspännare för att kunna få plats med en bredare rem..

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-9f71692b8ed1936faae31590d8831e1a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-c53224b7d7e41c531878196e0aa68c99.jpg


777 Inlägg
23 februari 2011
#186
kul o få grejoor. som julafton hehe. kostar att ligga på topp smile
Areomotive e ju inga billiga saker.
men  jag föredrar nuke smile

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

692 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
#187
Volvox40 skrev:
kul o få grejoor. som julafton hehe. kostar att ligga på topp smile
Areomotive e ju inga billiga saker.
men  jag föredrar nuke smile

Javisst är det!!smile
Tar man det direkt från USA så blir den mellan 800:- - 1000:- billigare.
Nuke gör jättefina grejor!


777 Inlägg
23 februari 2011
#188
33Coupe skrev:
Volvox40 skrev:
kul o få grejoor. som julafton hehe. kostar att ligga på topp smile
Areomotive e ju inga billiga saker.
men  jag föredrar nuke smile

Javisst är det!!smile
Tar man det direkt från USA så blir den mellan 800:- - 1000:- billigare.
Nuke gör jättefina grejor!

ofan så man tjänar så mycket??
blir det inget tullavgift o sånnt??
visste att man tjänade en del men inte sånna summor.

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti

692 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
#189
Idag hjälpte jag polaren att svetsa hans Rostfria avgassystem på en Audi så det blev inte så mycket gjort med "lådbilen" - men jag fick svarvat drevet till kompressordrivningen samt samla ihop grejorna till den nye toppen som kommer under nästa vecka i alla fall.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-4c6bf859e78d0523205c3315de601cf3.jpg
Här är drevet svarvat så det ligger dikt an mot triggerhjulet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-7bae2709cae501928838fd87d590290c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-bcb7761776b957c59b836d1924e448b0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-23607e0f6c661b5f9af66c95282b89c8.jpg
Titanretainers-lätta...

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-011b5938e8427298aaaf6a0c0254ce4a.jpg
Nu är det bara toppen som saknas så man kan plugga i dom här grejorna på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-5a86cf2f5664311085a1a7a19d68f2a4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-f43fefe0c7c2d872078127100bab3db4.jpg

Mer uppdatering blir det i morgon! Ha en trevlig Lördagkväll allihop nu!!


692 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
#190
Nu börjar det röra på sig - toppen från England dök upp ikväll. Det är en fabriksny Yamaha-topp inköpt via eBay för lika mycket som en känd "motorguru" ville ha för att byta 8 avgasstyningar utan material och ingen tidsangivelse på när det skulle bli klart.....så jag gick den enkla vägen.
I morgon skall jag putsa till kanalerna för att få en jämn övergång ventilsäte/kanal/avgas/insug, i med ventiltätningar, ventiler med kraftigare fjädrar, titanretainers, ställa ventilerna och sen dra på toppen så jag kan bygga färdigt resten någongång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-bb7ef884331cef16d908aea956062deb.jpg
Den kom komplett med kamaxelöverfallen och nya bultar till densamma.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-14f9d549e5b02abbc8a8201bde391888.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-be69664f5fabd2530d662ab4a6d0a664.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-f70b3470f6ca6d649f8a638dcc585f23.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-15a0484b9764a9c15defb5f7fee04a72.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-7f332c556e425e4c15176313e67bfbb9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-aa0fec5121935f5c261a3254683209e2.jpg
Här kan man se att kanterna runt sätena behöver justeras även på en fabriksny topp...

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-87761711c93593660ab1570306e97ab8.jpg
Här syns det ännu tydligare.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
28 februari 2011
#191
Tjusigt värre! Fan det kommer bli redigt bra drag i din super seven smile Perfektion för bankörning, heja kompressor, hehe


692 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
#192
Peter_Eriksson skrev:
Tjusigt värre! Fan det kommer bli redigt bra drag i din super seven smile Perfektion för bankörning, heja kompressor, hehe

Vi får väl se - det skall bli kul att se om det funkar som det är tänkt - det är roligt att experimentera lite.
smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
28 februari 2011
#193
33Coupe skrev:
Peter_Eriksson skrev:
Tjusigt värre! Fan det kommer bli redigt bra drag i din super seven smile Perfektion för bankörning, heja kompressor, hehe

Vi får väl se - det skall bli kul att se om det funkar som det är tänkt - det är roligt att experimentera lite.
smile

Absolut, men med den noggrannheten du gör allt är jag övertygad om att det kommer bli en styggt duktig banräser. Jag ska själv försöka få klart mitt projekt till bugrun i år. Det mesta av de större jobben är färdiga, men återstår mkt småpill.

Keep it up smile  /// Peter


692 Inlägg
28 februari 2011
Trådstartare
#194
Peter_Eriksson skrev:
33Coupe skrev:
Peter_Eriksson skrev:
Tjusigt värre! Fan det kommer bli redigt bra drag i din super seven smile Perfektion för bankörning, heja kompressor, hehe

Vi får väl se - det skall bli kul att se om det funkar som det är tänkt - det är roligt att experimentera lite.
smile

Absolut, men med den noggrannheten du gör allt är jag övertygad om att det kommer bli en styggt duktig banräser. Jag ska själv försöka få klart mitt projekt till bugrun i år. Det mesta av de större jobben är färdiga, men återstår mkt småpill.

Keep it up smile  /// Peter

Låter bra Peter - jag tackar för dom varma orden och hoppas vi ses ute på något evenemang i sommar: Jobba nu på så hörs vi.cool
MVH Gabbe


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
28 februari 2011
#195
33Coupe skrev:
Peter_Eriksson skrev:
33Coupe skrev:

Vi får väl se - det skall bli kul att se om det funkar som det är tänkt - det är roligt att experimentera lite.
smile

Absolut, men med den noggrannheten du gör allt är jag övertygad om att det kommer bli en styggt duktig banräser. Jag ska själv försöka få klart mitt projekt till bugrun i år. Det mesta av de större jobben är färdiga, men återstår mkt småpill.

Keep it up smile  /// Peter

Låter bra Peter - jag tackar för dom varma orden och hoppas vi ses ute på något evenemang i sommar: Jobba nu på så hörs vi.cool
MVH Gabbe

Så lite så, ja det skulle vara skoj, 1a målet är som sagt bugrun, hänger bara på att jag får ihop allt och besiktigar bilen i tid så. Btw, vad var effektmålet du har?


692 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
#196
Peter_Eriksson skrev:
33Coupe skrev:
Peter_Eriksson skrev:

Absolut, men med den noggrannheten du gör allt är jag övertygad om att det kommer bli en styggt duktig banräser. Jag ska själv försöka få klart mitt projekt till bugrun i år. Det mesta av de större jobben är färdiga, men återstår mkt småpill.

Keep it up smile  /// Peter

Låter bra Peter - jag tackar för dom varma orden och hoppas vi ses ute på något evenemang i sommar: Jobba nu på så hörs vi.cool
MVH Gabbe

Så lite så, ja det skulle vara skoj, 1a målet är som sagt bugrun, hänger bara på att jag får ihop allt och besiktigar bilen i tid så. Btw, vad var effektmålet du har?

OK. Jag har väl egentligen inte satt något mål effektmässigt då jag vet att om jag vill ha mer/mest effekt så är det som regel Turbo som gäller, men lirar grejorna som dom ska med en kompressor så blir den ganska rapp istället - vi får se vad som händer. Ev blir det rullande landsväg också och då kan man ju ta och kolla effektmässigt också. Men det är ju så att bara för att man har en hög siffra på ett papper betyder det ju inte att den automatiskt blir vassast runt banan....mycket hänger på föraren.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
1 mars 2011
#197
33Coupe skrev:
OK. Jag har väl egentligen inte satt något mål effektmässigt då jag vet att om jag vill ha mer/mest effekt så är det som regel Turbo som gäller, men lirar grejorna som dom ska med en kompressor så blir den ganska rapp istället - vi får se vad som händer. Ev blir det rullande landsväg också och då kan man ju ta och kolla effektmässigt också. Men det är ju så att bara för att man har en hög siffra på ett papper betyder det ju inte att den automatiskt blir vassast runt banan....mycket hänger på föraren.

Håller absolut med dig, var mest nyfiken på hur mkt man brukar plocka ur en R1-motor. Många banbilar kör fortfarande med förgasare och det går ju bevisligen bra smile

Kommer själv inte köra nån överladdning alls, inte än iaf hehe. Annars hade förstahandsvalet varit kompressor! Både för remvinandet och effekt genom hela registret smile


738 Inlägg
1 mars 2011
#198
De börjar närma sig! Fett!


692 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
#199
Peter_Eriksson skrev:
33Coupe skrev:
OK. Jag har väl egentligen inte satt något mål effektmässigt då jag vet att om jag vill ha mer/mest effekt så är det som regel Turbo som gäller, men lirar grejorna som dom ska med en kompressor så blir den ganska rapp istället - vi får se vad som händer. Ev blir det rullande landsväg också och då kan man ju ta och kolla effektmässigt också. Men det är ju så att bara för att man har en hög siffra på ett papper betyder det ju inte att den automatiskt blir vassast runt banan....mycket hänger på föraren.

Håller absolut med dig, var mest nyfiken på hur mkt man brukar plocka ur en R1-motor. Många banbilar kör fortfarande med förgasare och det går ju bevisligen bra smile

Kommer själv inte köra nån överladdning alls, inte än iaf hehe. Annars hade förstahandsvalet varit kompressor! Både för remvinandet och effekt genom hela registret smile

Med en vanlig Mits. turbo från en Volvo 850 etc och dubbla toppackningar körs det väl ur 280-290hk utan att anstränga den för mycket, men vi ser vart det hamnar...H-profilare, JE kolvar med ganska mycket lägre komp gör väl sitt till - jag försöker att få det till att bli så stabilt det går inom rimliga gränser.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
1 mars 2011
#200
33Coupe skrev:
Med en vanlig Mits. turbo från en Volvo 850 etc och dubbla toppackningar körs det väl ur 280-290hk utan att anstränga den för mycket, men vi ser vart det hamnar...H-profilare, JE kolvar med ganska mycket lägre komp gör väl sitt till - jag försöker att få det till att bli så stabilt det går inom rimliga gränser.

Helvete, det var fan inte dåligt yikes måste bli en svårkörd mc med den effekten.. Dock gillar jag komressor då man har bra kraft från botten. På bana blir det ju dessutom mer optimalt, kul o testa strippen också iofs smile

Hade gärna uppgraderat lite mer av innehållet i min motor, men det får komma senare.. stegvis..



Sök