3017
Sök

Super Seven med kompressormatad R1 motor

Här är en liten tråd om projektet med min egenhändigt byggda Super Seven - först med en kompressormatad motor sedan med Turbo istället...byggd helt från scratch av mig själv hemma i garaget.

307 957 Visningar
Uppdaterades senast 28 april 2020
692 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#1
Tänkte starta en ny tråd för min egenbyggda Super Seven som blev besiktigad och klar som amatörbygge förra året, men som nu skall uppdateras lite..
Motorn är en Yamaha R1 5PW från 2003 som nu skall få lite andningshjälp av en Vortech kompressor.
Byggbilderna från start till färdig bil hittar Ni här:
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … cat=101585 eller på min nya hemsida: www.grandicki.se
Så just nu blir det enbart kompressorbygget/motorbygget som jag kommer att uppdatera i den här tråden.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/990745_8ni8k6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1003352_pvcbgr.jpg
Andningshjälpen: Vortech supercharger
Senast redigerat av 33Coupe (19 november 2010)


692 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#2
För någon vecka sedan var jag iväg och köpte en begagnad extramotor, en Yamaha R1 5PW motor (samma som sitter i bilen idag) för att kunna bygga en kompressormotor och ändå ha bilen körbar.
Den "nye" motorn funkar bra, men skall ändå renoveras med nya lager etc samt mätas upp ordentligt.

Motorn kom helt komplett med kylare etc:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1003330_vza3sj.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1003328_nsvtp9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1003329_go9960.jpg

Liten och lätt sak som väger cirka 60 kilo med lådan etc...original är den på 998cc och 152hk.
Senast redigerat av 33Coupe (5 oktober 2010)


692 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#3
Motorn skall nu plockas ner för att fyllas med följande:
JE lågkompskolvar (9,0:1), Carillo H-profilstakar, APE topplocksbultar, APE topplocksmuttrar, Cometic toppackning, undercuttade drev i växellådan, nya ram och vevlager, APE ventilfjädrar samt ev andra race-kamaxlar, större spridare, portad topp mm. Civinco sprut är redan på plats och har körts med hela sommaren med ett mycket bra resultat.
Motorn är en 20 ventilers motor, 3 insugningsventiler samt 2 avgasventiler. Spjällhusen är endast på 38mm original, men ev blir det Hayabusa spjällhus på 46mm i kombination med större spridare givetvis.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1003332_74fa7t.jpg
Spjällhusen bortplockade.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1003331_z7pxe4.jpg
Generatorkåpan borta, svänghjulet av.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1003333_i63tq5.jpg
Kamaxelkedjan skall bort, överfallen av och kamaxlarna skall tas bort för att komma åt topplocksbultarna.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1003338_e2t8ai.jpg
Kopplingslamellerna och kopplingskorgen bortplockade.


Med lem
768 Inlägg
5 oktober 2010
#4
Fräna grejer. Hur mycket hk plockar du ut med kompressorn sen? /Robin

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

692 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#5
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1003335_atjq51.jpg
Bottendelen avplockad.
Alla lagerspel mäts in med Plastigauge. Spelen kommer att ge info om vilka lager som skall i motor eftersom jag strävar efter att lägga lagerspelen på strax under maxmåtten för att få en motor med så lite friktion som möjligt.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1003342_n0b9kg.jpg
Här läggs en remsa Plastigauge på...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1003344_mhii6q.jpg
...ovandelen läggs på plats och bultarna spänns med rätt moment. Då får jag fram vad spelet är idag med lagerna som sitter i motorn. Dom är visserligen inte dåliga, men nytt är nytt. När jag vet spelet så beställs Yamaha lager utifrån vad jag vill ha för spel. Jag lägger ramlagerna på 0,050mm. Max är 0,053mm.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1003345_s6xhgn.jpg
Här delar jag halvorna igen och mäter bredden på Plastigaugen.


692 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#6
robininfOCUS skrev:
Fräna grejer. Hur mycket hk plockar du ut med kompressorn sen? /Robin

Vågar inte svara exakt på det. Jag skall köra den på rullande landsväg om någon vecka och givetvis efter bygget är klart så får vi se.


692 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#7
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1003339_8zgoo2.jpg
Här ligger lite kolvar i väntan på montering: JE smidda lågkompskolvar - 9,0:1.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1003340_l19a71.jpg
Urtag för ventilerna, kolvringarna är 0,8/0,8/1,2mm höga...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1003341_vspa6u.jpg


Allmänt efterbliven
542 Inlägg
5 oktober 2010
#8
Trevligt...detta vill jag nog följa smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

692 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#9
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1003343_8hslfz.jpg
Blocket rentvättat och cylindrarna uppmätta vad det gäller slitaget, ovaliteten etc.
Mycket lite slitage så jag väljer att inte borra den för det för med sig en hel del bl.a. eftersom cylindrarna är Nicasilbehandlade. Slitaget är endast 0,02/0,02/0,03 resp 0,02 och får vara max 0,06mm.


692 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#10
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1003346_ap3zlc.jpg
Carillostakarna är uppmätta och vägda. Jag använder Carillos överfallsbultar och kolvbultar - dom skall funka bra ihop. 0,036 spel mellan kolvbult och vevstake. Maxmåttet är 0,0406. Lätt och fint skall det gå...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1003347_w0ej30.jpg
Kolvringarna är JE ringar. Toppring/mellanring är endast 0,8mm höga. Oljeringen 1,2mm
Eftersom den skall kompressormatas läggs kolvringsgapet lite större än normalt: Toppringen/mellanringen ligger injusterad på 0,45mm


692 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#11
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1003349_kk1dbu.jpg
Kolvar/stakar på väg i motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1003348_ups3yg.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1003350_vo5mlm.jpg
Vevlagerna är också uppmätta nu - spelet hamnar på 0,050mm och det är vad Carillo rekomenderar. Yamaha har maxmåttet 0,055 så det blir säker bra det också!

För tillfället kan jag inte göra så mycket vid själva motorn. Lager och packningar är beställda från USA - dollarkursen är gynnsam nu!


692 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#12
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1003351_7pogkx.jpg
Växellådan delas också i molekyler. 2:ans drevpar skall lämnas in för att undercuttas - man fräser en vinkel på klackarna så att dom inte kan glida isär när växlarna är i rätt läge.


Gasglad
3 244 Inlägg
5 oktober 2010
#13
OJJ så underbart projekt!! Mer bilder smile

//Carfreak

692 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#14
Idag dök skvalpplåten upp - nu väntar jag bara på ram/vevlager och lite packningar så skall spisen ihop igen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1006436_6x44fs.jpg

Jag har kört med detta konceptet i 2 år nu - skvalpplåt samt cirka 3dl överfyllning av oljan utan problem. På många MC motorer som ligger i bilar krävs det torrsumpsmörjning. Körde nu senast 10/10 på GRC:s TrackDay nere på Knutstorp.
Senast redigerat av 33Coupe (12 oktober 2010)


692 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#15
2:ans och 3:ans drevpar på väg till EBOS i Malmö för undercuttning.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1006437_fle17v.jpg


692 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#16
Körning på Knutan 2010-10-10

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1006438_uknf26.jpg


772 Inlägg
12 oktober 2010
#17
Ser fram emot att få reda på vad du får ut för kraft ur motorn sen. smile
Måste säga att du är jävligt duktig på ihopbyggnationen av bilen, inget slarv
någonstans, noggrant och fint. Hur många timmar cirka har du lagt ner på den?
Och får man fråga vad du lagt ut på den ungefär? smile

692 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#18
Tack för det.
Kommer att köra den på rullande landsväg både före och efter.
Tyvärr så byggde jag chassiet innan jag fick karossen (Engelska firmor är inte alltid dom snabbaste - vissa är inte i alla fall...) så passformen på plasten är inte den bästa.
Jag har inte räknat timmarna, men det jag vill poängtera är att det inte är ett utställningsbygge utan mer än besiktigad busbil.
Jag har inte summerat kostnaden, men jag hänger inte på krogen utan hellre i Kickboxningsringen och i garaget så som sagt - något nöje får man unna sig...!


692 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#19
Nu börjar det röra på sig - idag kom dom undercuttade växellådsdreven:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1009485_hr1e5h.jpg
Här är den ena delen...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1009488_hm0j78.jpg
...och här är motsvarande drev

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1009491_ikrv60.jpg
Nu skall bara dreven på plats igen med nya låsringar etc.
Senast redigerat av 33Coupe (19 oktober 2010)


692 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#20
Här har jag borrat upp huvudoljekanalen och svetsat dit en AN svetsnippel för att ta ut oljetryck till kompressorn. Likadant har jag gjort i blocket för oljereturen fast då en större AN nippel .

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1009493_fw85t5.jpg
Oljetrycksnippeln isvetsad och returhålet borrat.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1009492_emeipe.jpg
Nya - fräscha AN kopplingar och slangar anlände med DHL idag.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1009497_2yuzez.jpg
Nipplarna isvetsade och AN kopplingarna provmonterade.



Sök